Maximale internetsnelheid wordt niet gehaald

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022
Hoi,

Ik heb sinds kort via glasvezel 1000mbit up/down. Echter haal ik nu bij speedtest.net, via verschillende servers en ook via de ziggo speedtest (ik zit overigens niet bij ziggo) max 200mbit via de bekabelde verbinding met mijn PC. Ook via Wifi op mijn telefoon op 2.4Ghz haal ik max ongeveer 200mbit. Ik herinner mij dat ik een keer met de PC, bekabeld, 800mbit up en down heb gehaald met een ping van 1.

Omdat ik zowel met de telefoon als met de PC dezelfde snelheden grofweg haal en omdat internetsnelheden boven de 200mbit nieuw voor mij zijn en ik dus totaal niet weet waar ik het moet zoeken post ik hier even de vraag wat nu een logische aanvliegroute is om dit probleem aan te pakken.

Mijn netwerk zit momenteel echt zeer onlogisch in elkaar en het ligt voor de hand dat hier het probleem zit. Echter nieuwe apparatuur of kabels kopen zonder te weten waar ik mee bezig ben schiet ook niet op.

De situatie is als volgt:
1) de glasvezel kabel komt binnen in de meterkast bij een Huawei modem dat door Fiber is aangeleverd.
2) Deze sluit ik aan op een Netgear Nighthawk AC1750 router
3) In de nieuwbouwwoning zijn 4 netwerkpoorten aanwezig. 2 komen uit in de woonkamer, 2 in de slaapkamer. De Nighthawk router sluit aan op deze poorten
4) Ik weet niet wat voor kabels er in de muur zitten tussen de router en deze poorten in de woonkamer
5) Mijn PC zit via een kabel van ongeveer 15 meter lang, welke deels opgerold is, aangesloten op de netwerkpoort in de woonkamer

Vooropgesteld: ik vind 200mbit een prima snelheid dus echt grote problemen zijn er niet. Echter lijkt het me duidelijk dat er laaghangend fruit is om deze snelheid te verbeteren.

ik wil dus graag weten:

1) Wat is nou écht de snelheid van mijn netwerk? Die 200mbit die ik nu haal, ligt dat aan mijn kant of aan dekant van speedtest? Zijn er tools om misschien lokaal te testen? Ik heb echter slechts 1 PC in huis, dus misschien een tool als WireShark ofzo?
2) Hoe vlieg ik nou netjes aan om te zien welk element in mijn keten welke bottleneck vormt? Modem -> Router -> Kabel in muur -> Kabel naar PC -> Snelheid X kent vele punten die het probleem kunnen zijn

Ik ben inmiddels wel gesetteld en kom nu pas achter dit probleem en heb verder geen kabels in huis waarvan ik weet dat ze goed zijn. Ik heb ongeveer 1 meter Cat5e en 1 meter Cat6, ik weet niet wat dat zegt en welke factoren (bijv. 220v in de buurt) mijn bevindingen kan verstoren en wat ik hier aan kan doen.

Het lijkt mij misschien een alternatief om de router in de woonkamer te zetten maar dan zit er weer een lange kabel tussen modem en router. Maakt dat uit?

Tl;dr: Internet is minder snel dan verwacht, welke simpele stappen kan ik als eerste nemen om te kijken waar het probleem zit?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je eerder al een hogere snelheid hebt gehaald ligt het dus niet aan je interne netwerk.
Probeer eens wat anders speedtests.
Ovh.net bijvoorbeeld.

Ik heb zelf een 500 abonnement en haalde te maanden geleden hogere snelheden dan nu, ik vermoed dat de bandbreedte toch een beetje geknepen wordt omdat iedereen nu thuis zit een internet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heeft je pc niet toevallig een wifi verbinding met de router? Die 200Mbps op 2.4GHz klinkt namelijk als een aannemelijke snelheid. Wat geven de adapter options van je pc aan wat voor snelheid de verbinding zelf is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:15
Mijn eerste tip zou zijn is de PC met een kabel rechtstreeks op het modem aansluiten en kijken welke snelheid je dan haalt. Vanaf daar verder.

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
De PC is bekabeld, de telefoon niet. Maar omdat ze beiden grofweg dezelfde snelheid haalden vond ik het noemenswaardig te posten. Morgen komt er een nieuwe kabel binnen die lang genoeg is om vanaf de PC naar de modem te gaan. Ik zal dan een speedtest draaien op www.speedtest.net en het resultaat hier delen

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:58

_Arthur

blub

Welke provider heb je? Trined?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
Je zou eventueel ook je ocmputer naar de meterkast kunnen verplaatsen om te zien of het werkt. Maar als je morgen een kabel krijgt kan dat natuurlijk ook ;)

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
ElPaco schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:48:
Je zou eventueel ook je ocmputer naar de meterkast kunnen verplaatsen om te zien of het werkt. Maar als je morgen een kabel krijgt kan dat natuurlijk ook ;)
Ja om die PC en beeldscherm en de hele bups te verplaatsen zo laat op de avond :+ Ik kan even een kabel lenen van een vriend, dus dan test ik dat gelijk.
_Arthur schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:48:
Welke provider heb je? Trined?
Fiber NL

Overigens, vooruitlopend op de feiten, stel dat ik morgen met een goede kabel morgen wel nette snelheden haal. Wat zou dan gelijk een vervolgstap zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
Modem -> Router -> PC (met losse kabels). Haal je dan nog de snelheid dan met die kabel die in de muur zit naar je woonkamer. Gewoon steeds 1 element toevoegen totdat je geen snelheid meer hebt.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

Is de Huawei (welk type is het exact?) misschien gelijk ook router?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Je gaat er ook wel erg makkelijk vanuit dat er voor iedere speedtest gebruiker zoveel bandbreedte beschikbaar is op de server. Ik denk dat de foutmarge en overboekingsratio bij dit soort hoge bandbreeftes een rol gaan spelen.
Overigens als je kan rekenen dan snap je dat dit nooit gaat kunnen voor hele wijken etc. Althans niet voor dat geld. Nog sterker je loopt steeds meer tegen de limieten aan van de andere zijde. Persoonlijk dat het alleen nut heeft op het moment dat je veel gelijktijdige connecties met verschillende eindpunten.
Vraagje aan de TS puur uit nieuwsgierigheid, waarom een 1Gb verbinding? Of ben ik een krent die het zonde van zijn geld vindt. Zit zelf op 50/5 Mb, en zou alleen een hogere upload willen voor mijn webservers maar echt belangrijk nee.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
lier schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:55:
Is de Huawei (welk type is het exact?) misschien gelijk ook router?
echolife hg8245q2

Het ding heeft ook wifi aan boord
Frogmen schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:30:

Je gaat er ook wel erg makkelijk vanuit dat er voor iedere speedtest gebruiker zoveel bandbreedte beschikbaar is op de server. Ik denk dat de foutmarge en overboekingsratio bij dit soort hoge bandbreeftes een rol gaan spelen.
Overigens als je kan rekenen dan snap je dat dit nooit gaat kunnen voor hele wijken etc. Althans niet voor dat geld. Nog sterker je loopt steeds meer tegen de limieten aan van de andere zijde. Persoonlijk dat het alleen nut heeft op het moment dat je veel gelijktijdige connecties met verschillende eindpunten.
Vraagje aan de TS puur uit nieuwsgierigheid, waarom een 1Gb verbinding? Of ben ik een krent die het zonde van zijn geld vindt. Zit zelf op 50/5 Mb, en zou alleen een hogere upload willen voor mijn webservers maar echt belangrijk nee.
Omdat het de goedkoopste aanbieder was. Ziggo was 20 euro duurder voor een langzamere verbinding. Ik kreeg 2 maanden gratis internet bij betrekking van de woning en ze bieden geen langzamer pakket aan. En ik betaal nu iets van 37 euro, dus ook niet echt een bedrag waar ik hard op zoek ben om kosten te drukken

In ieder geval, ik moet nog even langs de buurman voor die nieuwe kabel om te testen

edit:

Nieuwe kabel, rechtstreeks op het modem: 900mbit. Nieuwe kabel via de goot in de muur naar PC: 230mbit. Lijkt dat er dan weinig aan te doen is, niet?

edit2: Als ik de goot in de muur aansluit op het huawei modem en die weer aansluit op mijn PC dan haal ik wel 1.2Gbps. Nouja, dan is het probleem iiig opgelost.

[ Voor 16% gewijzigd door Michael_OsGroot op 03-05-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Voor dat geld snap ik je keuze en je ziet meteen dat je voor het routeren van deze bandbreedtes meteen op de duurdere routers komt om het te kunnen gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Waarom heb je een (extra) router aangesloten in je netwerk? Switch en accesspoint kan ik begrijpen, dubbele NAT wil je eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
lier schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:55:
Waarom heb je een (extra) router aangesloten in je netwerk? Switch en accesspoint kan ik begrijpen, dubbele NAT wil je eigenlijk nooit.
Ik kon de oude router meenemen vanuit mijn oude huis. Ik wist ook nog niet dat ik een 'gratis' router kreeg bij mijn nieuwe aansluiting. Ook speelt mee dat de meterkast gelijk bij de voordeur is en dat de Wifi ontvangst op het balkon nu dus niet helemaal goed is. Ik heb dus gelijk die dure router aangesloten zonder echt na te denken of dat nodig is.

Goed punt overigens, ik twijfel namelijk ook of dit nou echt zo slim is. Die Huawei modem lijkt zijn werk namelijk gewoon goed te doen.

Overigens wil ik even benadrukken dat ik al jullie input kan waarderen. Dit is voor het eerst dat ik een eigen netwerk in kan richten dus alle advies, tips en vragen zijn welkom!

[ Voor 11% gewijzigd door Michael_OsGroot op 03-05-2020 18:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Stel je Netgear in als accesspoint, als je de extra WiFi dekking nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Exact wat hierboven staat.
Netgear instellen als accespoint en PC direct in de Huawei.

Maar check ook meteen de kabel naar de Netgear, d'r is namelijk niet echt een reden dat deze zo relatief traag zou moeten zijn.

Anders is je uplink naar je 'accespoint' alsnog een bottleneck.
Pagina: 1