Eerst even de situatie.
Met koste koper van 3% en eerdergenoemde hypotheek kom ik op ~46,000 eigen inleg. Dat is helemaal prima. Want dan zitten we meteen op een LTV van 90%. We houden dan lekker nog wat over.
De hypotheekadviseur kwam met het plan om 74k eigen inleg te doen waarvan 20k bouwdepot, want je kan 70% van het bouwdepot bovenop de woningwaarde doen bij taxatie. Dat zou dan resulteren in een LTV van 85% waardoor mijn rente een stukje lager is. In dit scenario is de hypotheek dan 307k. Die 20k gebruiken dan, onder andere, voor de nieuwe keuken.
Echter, ik heb er even over na zitten denken, maar ik zie niet helemaal in waarom ik, voor een klein renteverschil ik dit zou doen:
Maar.... ik kan dat zelf dokken. Waarom zou ik dan een bouwdepot doen? Als ik de rentelast wil drukken taxeer ik m'n woning na het verbouwen nog wel een keertje.
Zie ik iets enorm over het hoofd?
- Woning gaan kopen van 347,500
- Willen alleen hypotheek doen op 1 inkomen, waardoor we maximaal 312,000 kunnen lenen. Dat is voor ons prima, want dan komen we op een maandlast uit die we goed vinden. Meer willen we niet.[/i]
- Hebben ongeveer 110,000 eigen vermogen, waarvan 80,000 op gewone bankrekening en 30,000 in aandelen. Die laatste wil ik niet direct aan komen.
- De woning is woonbaar, maar we schatten in ongeveer 5k nodig te hebben om het e.e.a. op te knappen
- Eventueel zouden we keuken willen vernieuwen en muur weghalen, dat is serieuzer werk
Met koste koper van 3% en eerdergenoemde hypotheek kom ik op ~46,000 eigen inleg. Dat is helemaal prima. Want dan zitten we meteen op een LTV van 90%. We houden dan lekker nog wat over.
De hypotheekadviseur kwam met het plan om 74k eigen inleg te doen waarvan 20k bouwdepot, want je kan 70% van het bouwdepot bovenop de woningwaarde doen bij taxatie. Dat zou dan resulteren in een LTV van 85% waardoor mijn rente een stukje lager is. In dit scenario is de hypotheek dan 307k. Die 20k gebruiken dan, onder andere, voor de nieuwe keuken.
Echter, ik heb er even over na zitten denken, maar ik zie niet helemaal in waarom ik, voor een klein renteverschil ik dit zou doen:
- Mijn makkelijk bereikbare geld is bijna verdampt
- Een bank heeft dan 20k van mij staan waar ik met factuurtjes dingen van terug kan krijgen
- Sommige regels van bouwdepots zijn vreemd, zoals minimale factuurbedrag
- Ervaring leert bij kennissen en vrienden dat het soms even kan duren voor je bouwdepot uitkeert en dat je het soms voor moet schieten....dan heb ik dubbele uitgaves, want ik ben mijn grote buffer al kwijt.
Maar.... ik kan dat zelf dokken. Waarom zou ik dan een bouwdepot doen? Als ik de rentelast wil drukken taxeer ik m'n woning na het verbouwen nog wel een keertje.
Zie ik iets enorm over het hoofd?
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.