Waarom zou ik een bouwdepot doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Eerst even de situatie.
  • Woning gaan kopen van 347,500
  • Willen alleen hypotheek doen op 1 inkomen, waardoor we maximaal 312,000 kunnen lenen. Dat is voor ons prima, want dan komen we op een maandlast uit die we goed vinden. Meer willen we niet.[/i]
  • Hebben ongeveer 110,000 eigen vermogen, waarvan 80,000 op gewone bankrekening en 30,000 in aandelen. Die laatste wil ik niet direct aan komen.
  • De woning is woonbaar, maar we schatten in ongeveer 5k nodig te hebben om het e.e.a. op te knappen
  • Eventueel zouden we keuken willen vernieuwen en muur weghalen, dat is serieuzer werk
Okee, dan naar de kern:
Met koste koper van 3% en eerdergenoemde hypotheek kom ik op ~46,000 eigen inleg. Dat is helemaal prima. Want dan zitten we meteen op een LTV van 90%. We houden dan lekker nog wat over.

De hypotheekadviseur kwam met het plan om 74k eigen inleg te doen waarvan 20k bouwdepot, want je kan 70% van het bouwdepot bovenop de woningwaarde doen bij taxatie. Dat zou dan resulteren in een LTV van 85% waardoor mijn rente een stukje lager is. In dit scenario is de hypotheek dan 307k. Die 20k gebruiken dan, onder andere, voor de nieuwe keuken.

Echter, ik heb er even over na zitten denken, maar ik zie niet helemaal in waarom ik, voor een klein renteverschil ik dit zou doen:
  • Mijn makkelijk bereikbare geld is bijna verdampt
  • Een bank heeft dan 20k van mij staan waar ik met factuurtjes dingen van terug kan krijgen
  • Sommige regels van bouwdepots zijn vreemd, zoals minimale factuurbedrag
  • Ervaring leert bij kennissen en vrienden dat het soms even kan duren voor je bouwdepot uitkeert en dat je het soms voor moet schieten....dan heb ik dubbele uitgaves, want ik ben mijn grote buffer al kwijt.
Nou snap ik dat een bouwdepot interessant kan zijn als je bijvoorbeeld 400k kan lenen en je koopt een huis van 300k. Je stopt dan 100k van een hypotheek van 400k in een bouwdepot en je gaat je hele huis verklussen.

Maar.... ik kan dat zelf dokken. Waarom zou ik dan een bouwdepot doen? Als ik de rentelast wil drukken taxeer ik m'n woning na het verbouwen nog wel een keertje.

Zie ik iets enorm over het hoofd?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:11
Misschien handig om de staffels weer te geven van je bank?
Want bij de Rabobank bijvoorbeeld ga je al maar andere klasse bij 90% woningwaarde, dus dan zou jouw eigen scenario prima zijn en krijg je ook lagere rente.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 12:34
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:46:

Dat zou dan resulteren in een LTV van 85% waardoor mijn rente een stukje lager is.

Als ik de rentelast wil drukken taxeer ik m'n woning na het verbouwen nog wel een keertje.

Zie ik iets enorm over het hoofd?
Dat laatste (renteverlaging door taxatie/woz) kan niet bij alle hypotheekverstrekkers, daarnaast zorgt dat dan natuurlijk ook weer voor een (direct) hogere WOZ waarde waar je meer belasting door moet betalen.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-04 23:24
Ik heb er eentje bij ING en dat is geen centje pijn. Facturen worden binnen 3-5 werkdagen uitbetaald. Duidelijke voorwaarden ook. Overigens zou ik je vermogen lekker liquide houden voor zover dat kan, lenen is niet duur en je hebt een buffertje als er een tegenslag is. Dan kan je na voltooiing huis altijd nog aflossen om op die lagere LTV te komen, maar het hoeft niet.

[ Voor 4% gewijzigd door fonsoy op 02-05-2020 19:02 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:57
@armageddon_2k1 mij is altijd geleerd: niet lenen of verzekeren voor iets wat je prima zelf kan betalen. Uiteraard is <90% LTV al mooi en ik zou even informeren of je vrijblijvend boeteloos extra mag aflossen/storten nadat je helemaal gesetteld bent. (Die 5k begroting valt altijd duurder uit namelijk :p) en mocht je dus achteraf dusdanig veel over hebben en makkelijk naar die <85% LTV kunnen duiken kan dat altijd nog.

Ik zou zoveel mogelijk geld zelf bij je houden. Maar let ook even op je VRH, wellicht alles wat daar significant boven zit toch naar je hypotheek stoppen. Of aan kinderen beginnen :9 daar kan je ook weer mooi (zonder belasting) 24k naartoe knallen voor latere studie of uitzet.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 02-05-2020 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@Martinusz Obvion heeft dat idd ook, waar ik bij zat te kijken. 85% is geen doel op zich.

@GeeMoney Aan kinderen beginnen als belasting safe haven is wel origineel. Volgens mij is de financiele investering in kinderen altijd nog vrij negatief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:57
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:25:
@Martinusz Obvion heeft dat idd ook, waar ik bij zat te kijken. 85% is geen doel op zich.

@GeeMoney Aan kinderen beginnen als belasting safe haven is wel origineel. Volgens mij is de financiele investering in kinderen altijd nog vrij negatief ;)
Uiteraard een kleine knipoog ;).
Maar alles boven de vrijstelling betaal je VRH over terwijl als je het in je hypotheek stopt je waarschijnlijk in rente iets zal zakken. Dan komt het dus feitelijk naar je toe ipv dat je ervoor betaald aan onze vrienden in Den Haag.
Maar neem je eigen privé situatie daarin mee. Als je graag een nieuwe auto wilt kopen binnen nu en 2 jaar bijvoorbeeld dan kan je beter die VRH een jaartje betalen. Dat valt namelijk ook wel mee bij dergelijke buffers.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 02-05-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:25:

Waarom zou je dan direct naar 85% willen? Ik zou het geld lekker zoveel als mogelijk in eigen zak/beheer houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:33
@armageddon_2k1 je hypotheekadviseur heeft je gelukkig het trucje met bouwdepots en eigen geld verteld, want ze kennen het niet allemaal. Oftewel, toch bouwdepot nemen, eigen geld als aflossing gebruiken om daarmee in een lagere LTV te komen, dan i.p.v. een bouwdepot je eigen geld direct gebruiken.

Máár, als jij de verlaging van je rente niet vind opwegen tegen het ongemak van een bouwdepot, dan moet je het natuurlijk niet doen.

Volgens mij ben je slim genoeg om hier voor jezelf een goede overweging in te maken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
CurlyMo schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:31:
@armageddon_2k1 je hypotheekadviseur heeft je gelukkig het trucje met bouwdepots en eigen geld verteld, want ze kennen het niet allemaal. Oftewel, toch bouwdepot nemen, eigen geld als aflossing gebruiken om daarmee in een lagere LTV te komen, dan i.p.v. een bouwdepot je eigen geld direct gebruiken.

Máár, als jij de verlaging van je rente niet vind opwegen tegen het ongemak van een bouwdepot, dan moet je het natuurlijk niet doen.

Volgens mij ben je slim genoeg om hier voor jezelf een goede overweging in te maken.
Thanks :) Het is inderdaad gewoon een overweging met heel veel factoren. Mochten we alles uitbesteden dan is een bouwdepot nuttig, maar het plan is ook veel zelf te doen en dan heb je sec materiaalkosten en huur van apparatuur.

Het rente-aanbod van 1 van de partijen met een lage rente door dit trucje is Argenta, en laat ik nu net vrij veel negatieve verhalen lezen over Argenta en bouwdepots.

Bedankt voor de input iedereen. Vrijdag hebben we weer een gesprek en dan zien we wel verder. Vooralsnog hangen we naar de 90% LTV en dan ons geld in eigen beheer houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:53

lonkhuijzen

100% ADH

Hier een bouwdepot van argenta gehad en mijn ervaringen zijn erg positief hoor. Snel met uitbetalen maar ook soepel met wijzigen van de bestemming van het geld.

Hier overigens ook met inbreng van eigen geld zodat de LTV onder de 85% was. Waarbij een deel voor een aannemer maar ook een groot deel zelf gedaan. Dus de materiaalkosten is sowieso geen probleem.

[ Voor 20% gewijzigd door lonkhuijzen op 02-05-2020 20:27 ]

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:53:
[...]

Thanks :) Het is inderdaad gewoon een overweging met heel veel factoren. Mochten we alles uitbesteden dan is een bouwdepot nuttig, maar het plan is ook veel zelf te doen en dan heb je sec materiaalkosten en huur van apparatuur.
Het is eigenlijk niet anders dan met beleggen. Kan je het geld missen, dan geeft het je in dit geval een stukje vast rendement (rente verlaging). Hoe groot dat voordeel is kan je zelf uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 17:30
Kan je dan niet beter voor NHG gaan? Ik zie dat de grens 310 is dit jaar.. is dat niet aantrekkelijker rente-technisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:12
GeeMoney schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:21:
@armageddon_2k1 mij is altijd geleerd: niet lenen of verzekeren voor iets wat je prima zelf kan betalen. Uiteraard is <90% LTV al mooi en ik zou even informeren of je vrijblijvend boeteloos extra mag aflossen/storten nadat je helemaal gesetteld bent. (Die 5k begroting valt altijd duurder uit namelijk :p) en mocht je dus achteraf dusdanig veel over hebben en makkelijk naar die <85% LTV kunnen duiken kan dat altijd nog.

Ik zou zoveel mogelijk geld zelf bij je houden. Maar let ook even op je VRH, wellicht alles wat daar significant boven zit toch naar je hypotheek stoppen. Of aan kinderen beginnen :9 daar kan je ook weer mooi (zonder belasting) 24k naartoe knallen voor latere studie of uitzet.
Jup, als het niet met een hypotheek hoeft niet doen.
Met de huidige rente is de Hypotheek Rente Aftrek verwaarloosbaar, en zo'n bouwdepot is verre van ideaal.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 18:19

Honesty

kattenneus!

skai21 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:50:
[...]

Met de huidige rente is de Hypotheek Rente Aftrek verwaarloosbaar, en zo'n bouwdepot is verre van ideaal.

***members only***
scheelt wel 0,3% rente zolang je niet onder de 85% MW komt, dus scheelt toch wel wat.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
skai21 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:50:
[...]

Dat is te kort door de bocht. Juist omdat je in dit geval met méér hypotheek potentieel gunstiger uit bent. Net zoals een lening aangaan om een lening met een hogere rente af te kunnen lossen. Ook dan is lenen niet perse negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:12
Honesty schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:54:
[...]

scheelt wel 0,3% rente zolang je niet onder de 85% MW komt, dus scheelt toch wel wat.
Klopt, bij mij viel ik sowieso in de 65/85% klasse. Mijn onafhankelijke hypotheekadviseur adviseerde dus ook om geen bouwdepot te pakken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
CurlyMo schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:59:
[...]

Dat is te kort door de bocht. Juist omdat je in dit geval met méér hypotheek potentieel gunstiger uit bent. Net zoals een lening aangaan om een lening met een hogere rente af te kunnen lossen. Ook dan is lenen niet perse negatief.
Klopt ook, ik ben alleen wel een van die mensen die mijn hypotheek liever afgelost heeft dan langer aanhouden omdat dat gunstiger is. Geef mij de zekerheid van lagere maandlasten maar, die zijn voorspelbaar.

[ Voor 40% gewijzigd door skai21 op 02-05-2020 21:04 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:51
Geen ervaring met genoemde hypotheekverstrekker. Maar bij de Rabobank is een bouwdepot een eigen rekening welke je in eigen beheer krijgt. Controle van facturen is steeksproefgewijs, achteraf. Oftewel: binnen 1 sec staat het van bouwdepot op je eigen rekening om vanuit daar de factuur direct te kunnen betalen.

Ook scheelt de renteopslag per aanbieder. Met een taxatie red je het eventueel ook wel om onder de 85% te komen ipv een bouwdepot... als je aangeeft de badkamer te gaan doen icm de te verwachten investering en eventueel een tekening nemen ze dat ook mee in de taxatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
ID-College schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:49:
Kan je dan niet beter voor NHG gaan? Ik zie dat de grens 310 is dit jaar.. is dat niet aantrekkelijker rente-technisch?
NHG grens is over de koopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 17:30
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 21:27:
[...]

Ohja.. nu alweer vergeten :'(
Persoonlijk zou ik niet voor een depot gaan. Je geld zit "vast" en je moet facturen hebben om eraan te komen. Tenzij je zeker weet dat je minimaal 20k gaat verbouwen (wit) zou ik t niet doen. Alle via via dingen kan je dus ook niet uit je depot halen. Iets wat ik zelf dus ook niet gedaan heb toen ik ging verbouwen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59
Volgens mij is de vraag niet of je een bouw depot wil maar of je een keuken wil? Voor die 5k die je buiten je keuken wil gaan besteden hoef je geen bouwdepot te nemen om met 70% van het bouwdepot bedrag op 85% MW te komen.

Wil je dus een keuken, neem een bouwdepot om te zorgen dat je woning hoger word getaxeerd. Die keuken factuur heb je op rekening staan voor je hem naar de keukenboer overmaakt. De keukenboer snapt ook ook wel dat je dat niet even cash hebt ;)

Neem je geen keuken, gewoon die 5k aftikken van je cash ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BasvanS op 02-05-2020 21:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Even een update:

Nou, we hebben het huis en 20k van ons eigen geld in het bouwdepot voor een hogere taxatie waardoor onze rente lager werd. Feest.

Maar Argenta blijkt dus, waar ik al bang voor was, super-precies mbt de declaraties. Ik heb er nu al 4 ingediend en ze zijn allemaal geweigerd tot grote wanhoop van mij, want de facturen moeten wel betaald worden en nu zijn we dus onze eigen buffer aan het opeten......

De hypotheekadviseur heeft tot 4x gezegd dat de exacte bedragen op een bouwspecificatie voor de taxatie niet uitmaken, nou wel dus.

Waar het op neer komt is:
-CV-ketel is duurder uitgevallen dan in de specificatie (want meer arbeid omdat oude geiser weg moest)
- Keuken is duurder uitgevallen want... mooie apparatuur.

En nu weigeren ze uit te betalen want het is niet conform specificatie.
Ik heb nu al 17,000 voorgeschoten en de buffer begint op te raken. Het is nogal frustrerend dat er 20,000 van ons eigen geld bij een bank staat waar we niet bij kunnen.

Als dit zo doorgaat moet ik komende maand bij mijn ouders aankloppen om geld te lenen.
De hypotheekadviseur is er mee bezig iig, want hij vindt het ook een rare gang van zaken.

Leermomentje dus, altijd beheer houden over de eigen centen.

:(

[ Voor 10% gewijzigd door armageddon_2k1 op 30-09-2020 15:08 ]

• Martinusz
armageddon_2k1 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:05:
Even een update:

Nou, we hebben het huis en 20k van ons eigen geld in het bouwdepot voor een hogere taxatie waardoor onze rente lager werd. Feest.

Maar Argenta blijkt dus, waar ik al bang voor was, super-precies mbt de declaraties. Ik heb er nu al 4 ingediend en ze zijn allemaal geweigerd tot grote wanhoop van mij, want de facturen moeten wel betaald worden en nu zijn we dus onze eigen buffer aan het opeten......

De hypotheekadviseur heeft tot 4x gezegd dat de exacte bedragen op een bouwspecificatie voor de taxatie niet uitmaken, nou wel dus.

Waar het op neer komt is:
-CV-ketel is duurder uitgevallen dan in de specificatie (want meer arbeid omdat oude geiser weg moest)
- Keuken is duurder uitgevallen want... mooie apparatuur.

En nu weigeren ze uit te betalen want het is niet conform specificatie.
Ik heb nu al 17,000 voorgeschoten en de buffer begint op te raken. Het is nogal frustrerend dat er 20,000 van ons eigen geld bij een bank staat waar we niet bij kunnen.

Als dit zo doorgaat moet ik komende maand bij mijn ouders aankloppen om geld te lenen.
De hypotheekadviseur is er mee bezig iig, want hij vindt het ook een rare gang van zaken.

En waarom keren ze het bedrag niet uit wat wel gespecificeerd was?
Heb je dat al gevraagd?

• armageddon_2k1
Ja:
"Het bedrag wijkt af van de specificatie".

Dus ik kan waarschijnlijk wel iets terugkrijgen, maar de bedragen die in de specificatie staan zijn gewoon lager.
Ik had daar meerdere dingen in staan:
- CV-ketel
- Muren stuc'en
- Gresbuis verwijderen
- Keuken verbeteren
- Meterkast vernieuwen

Maar de keuken en de CV ketel komen samen aan 20k en de rest financier ik zelf. Maar daar gaat Argenta niet in mee dus, ook al had de adviseur anders gezegd.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Dat is zuur. Mijn ervaring bij Obvion is dat ze daar helemaal niet moeilijk over doen, als je afwijkt van de opgegeven specificaties. Ik heb een bepaald bedrag in bouwdepot en daar moet ik het mee doen. Het zal Obvion worst wezen waar ik dat aan spendeer bij de verbouwing, ik betaal de hypotheek gewoon netjes...

• armageddon_2k1
Even afgezien van het feit dat de doorlooptijden van declaraties bij Argenta 10 werkdagen zijn, minimaal, en al tot 3x toe 'door het systeem' verdwenen zijn.

Ze zeggen ze binnen 5 werkdagen te behandelen, maar het duurt 5 werkdagen voor ze 'in het systeem' komen.

Oftewel, ver weg blijven bij die lui.

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
Even ter info; 2 x een bouwdepot bij de Rabobank gehad. De 1e keer kregen we een 2e rekening, die vanzelf werd opgeheven als het bedrag ergens onder de 2k zat. De 2e keer kregen we zelfs het bedrag gewoon op onze eigen (gezamenlijke) rekening gestort.

De Rabobank controleert niet, enkel bonnen etc bewaren voor evt de belastingdienst

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01:11
Dus factuur sturen vd keuken en uit laten keren waarvoor begroot, idem voor ketel. Blijft er niet veel over denk ik?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
frumper schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:23:
Dus factuur sturen vd keuken en uit laten keren waarvoor begroot, idem voor ketel. Blijft er niet veel over denk ik?
Keuken stond voor 8k, ketel voor 1,5k. Dan heb ik iig weer 9,5k terug ja.

• Martinusz
armageddon_2k1 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:18:
Ja:

Dus ik kan waarschijnlijk wel iets terugkrijgen, maar de bedragen die in de specificatie staan zijn gewoon lager.
- CV-ketel
- Muren stuc'en
- Gresbuis verwijderen
- Keuken verbeteren
- Meterkast vernieuwen

Maar de keuken en de CV ketel komen samen aan 20k en de rest financier ik zelf. Maar daar gaat Argenta niet in mee dus, ook al had de adviseur anders gezegd.
Dan dien je toch de bonnen in van al die werkzaamheden zodat je de 20K krijgt, ipv alleen keuken + CV indienen? Daarnaast zou ik persoonlijk contact zoeken, geen idee of dat mogelijk is bij Argenta, maarja goedkoop is soms duurkoop :)

Wij zelf hadden bij Rabobank een bouwdepot, was gewoon een rekening die toegevoegd werd op onze naam. 25K kon ik gewoon betalen wat ik wilde, uiteraard moet ik wel de specificaties bewaren :)

• armageddon_2k1
Helaas communiceert Argenta over dit alleen middels de hypotheekadviseur, die overigens wel goed benaderbaar is. Telefonisch duurt het 45 minuten voor je aan de beurt bent en via email reageren ze sowieso niet.

Jammer dat we niet bij iets als RaboBank gegaan zijn als ik dit zo lees. Die paar tienden procentjes zijn me de kopzorgen wel waard.

Anyway, we gaan het zien. Vandaag werd de 4e afgekeurd en ik was even gefrustreerd en dacht even een update te geven ;)

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01:11
Wij hebben bij Aegon ook totaal geen problemen gehad. Oké, was nieuwbouw, maar van ons vooraf afgegeven voorstel klopte achteraf echt helemaal niets maar alles werd zonder problemen meteen gestort.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ja dit helpt dus niet hè. Als iedereen alleen maar hosannah verhalen over het bouwdepot vertelt dan wordt ik nog chagrijniger. ;)

• BasvanS
Waarom geen NHG trouwens? Dat is toch afhankelijk van de hoogte van de hypotheek? Dit had je wel op 310 kunnen houden?

• armageddon_2k1
BasvanS schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:34:
Waarom geen NHG trouwens? Dat is toch afhankelijk van de hoogte van de hypotheek? Dit had je wel op 310 kunnen houden?
[...]

[ Voor 6% gewijzigd door armageddon_2k1 op 30-09-2020 15:35 ]

• Martinusz
armageddon_2k1 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:29:
Helaas communiceert Argenta over dit alleen middels de hypotheekadviseur, die overigens wel goed benaderbaar is. Telefonisch duurt het 45 minuten voor je aan de beurt bent en via email reageren ze sowieso niet.

Jammer dat we niet bij iets als RaboBank gegaan zijn als ik dit zo lees. Die paar tienden procentjes zijn me de kopzorgen wel waard.

Anyway, we gaan het zien. Vandaag werd de 4e afgekeurd en ik was even gefrustreerd en dacht even een update te geven ;)
Maar hoe dien je het in?

Zeg je nu zelf Argenta ik claim 20K met deze facturen (keuken+cv)?
Of upload je alleen de facturen en verwacht je dat zij 20K storten?

Wat ik zou doen (indien mogelijk):
1) Alle facturen van alle eerder opgegeven posten uploaden (bedrag >20K)
2) De posten claimen zoals je ze eerder hebt gespecificeerd

• BasvanS
Hmm, benieuwd hoe ze de NHG grens gaan vaststellen als ik straks ga verbouwen.. Mijn schuld komt dan uit 275, woning waarde 375.. Kopen deden we voor 215, 5 jaar geleden.

• armageddon_2k1
Martinusz schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:36:
[...]

Maar hoe dien je het in?

Zeg je nu zelf Argenta ik claim 20K met deze facturen (keuken+cv)?
Of upload je alleen de facturen en verwacht je dat zij 20K storten?

Wat ik zou doen (indien mogelijk):
1) Alle facturen van alle eerder opgegeven posten uploaden (bedrag >20K)
2) De posten claimen zoals je ze eerder hebt gespecificeerd
- Ik doe een nieuwe declaratie
- Daar moet ik een factuur uploaden
- Daar moet ik een bedrag invullen. Het bedrag moet overeenkomen met de factuur.
- Ik moet een post aangeven. Het bedrag mag niet hoger zijn dan de post.

Maar we gaan het zien.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-04 14:42
Ja:
Hoe kan het bedrag afwijken van de specificatie? Ik neem toch aan dat je een factuur krijgt en dat bedrag overmaakt? Anders moet je bij degene zijn die de factuur stuurt.

Ik neem aan dat Argenta gewoon uitkeert als de factuur conform voorwaarden is. Dus bedrag komt overeen met wat je betaald hebt. Je moet toch niet van tevoren een specificatie indienen?

Zou leuk zijn. Wordt iets duurder omdat er onverwachte kosten zijn en dan kun je dit niet uit bouwdepot betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
armageddon_2k1 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:39:
[...]

- Daar moet ik een factuur uploaden
- Daar moet ik een bedrag invullen. Het bedrag moet overeenkomen met de factuur.
- Ik moet een post aangeven. Het bedrag mag niet hoger zijn dan de post.

Maar we gaan het zien.
Ik zou dus dit doen:

- Daar moet ik een factuur uploaden (upload bijvoorbeeld keuken 20k)
- Daar moet ik een bedrag invullen. Het bedrag moet overeenkomen met de factuur. Vul hier het bedrag wat je eerder hebt gespecificeerd voor de keuken bij. 10K
- Ik moet een post aangeven. -> post keuken

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ja:

- CV-ketel
- Muren stuc'en
- Gresbuis verwijderen
- Keuken verbeteren
- Meterkast vernieuwen

https://weblog.moneywise....ot-als-je-gaat-verbouwen/

En dan specifiek dit stuk:
Verbouwing moet overeenkomen met verbouwingsspecificatie
Maar het probleem wordt nog groter. De bank geeft aan dat ze de nota van € 22.000 voor de grotere uitbouw niet willen betalen. In het uiteindelijk plan dat Erik en Loes bij de bank hebben aangeleverd zou de uitbouw maar € 15.000 kosten en geen € 22.000. Erik legt uit dat ze € 7.000 minder aan de keuken en badkamer gespendeerd hebben en dat ze dat geld willen gebruiken voor de uitbreiding.

De verbouwing, zoals Erik en Loes die nu uitvoeren, komt niet overeen met de verbouwingsspecificatie waar het taxatierapport is gebaseerd. De bank weet dus niet zeker of de waarde die in het taxatierapport is genoemd ook daadwerkelijk gehaald zal worden. Bij gedwongen verkoop loopt de bank hierdoor het risico dat het huis minder waard is dan gedacht.

De bank blijft bij hun standpunt en wil de kosten voor de klusjesmannen en de hogere kosten voor de uitbouw niet uitbetalen. Er blijft dus geld over in het depot. Maar ze kunnen dit niet gebruiken voor hun plannen. De bank lost het uiteindelijk af op hun lening. De uiteindelijke hypotheek is dus lager.

• armageddon_2k1
@Highfive95

Je moet bij aanvraag van de hypotheek een verbouwspecificatie indienen waarin uitgelegd staat voor welke bedragen je wilt verbouwen. Deze specificatie neemt de taxateur mee in overweging voor de taxatie, zodat het
getaxeerde bedrag de verbouwing erin meeneemt. Deze specificatie komt uit op 20k. Op basis van de taxatie en je hypotheekbedrag wordt je rente dan betaald.

Dus... deze specificatie is ook bij Argenta bekend. En aangezien ik met natte vingerwerk een specificatie had gemaakt kloppen die bedragen niet. Tussen bezichtiging, bod en renteaanbod zat 2 dagen.... de markt he? Zeker met de keuken heb ik het verkeerd ingeschat (8k, maar het is 14,7k geworden).

Argenta ziet dat je een declaratie doet van 14,7k op de post keuken en zegt dan doodleuk na 10 werkdagen: Geweigerd, reden in de post. Na 4 dagen daarna krijg je een brief waarin staat: "Bedrag niet conform afspraak."

Als ik dan een declaratie doe van 8k met een factuur van 14,7k zeggen ze: "Bedrag niet conform factuur". Dan ben je weer 15 werkdagen verder.

Je blijft bezig.

@toolkist
Ja, die had ik ook al gezien toen ik het topic in Mei opende. Daarop vroeg ik bij de adviseur of dit klopte en hij zei dat ie dat nog nooit meegemaakt had. Echter een taxateur kan een melding maken dat ie ermee eens is dat de waarde gelijk blijft.

• armageddon_2k1
Martinusz schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:52:
[...]

Ik zou dus dit doen:

- Daar moet ik een factuur uploaden (upload bijvoorbeeld keuken 20k)
- Daar moet ik een bedrag invullen. Het bedrag moet overeenkomen met de factuur. Vul hier het bedrag wat je eerder hebt gespecificeerd voor de keuken bij. 10K
- Ik moet een post aangeven. -> post keuken
Ja maar dat mag dus niet. Bedrag moet overeen komen met de factuur.
En dat is gekkenhuis. Hoe kan je nou voordat je je woning al hebt op de cent weten wat de facturen gaan zijn? Ik heb het gevoel dat ik een overijverige case-manager heb bij Argenta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-04 14:42
@armageddon_2k1
Het is duidelijk dat je een schatting maakt van de kosten en die indient met bij de hypotheekverstrekker. Maar ik denk dat je inderdaad te maken hebt met een overijverige casemanager.

De verbouwingen die ik heb gedaan uit bouwdepot kwamen nooit exact overeen met schatting vooraf. Dat is verder nooit een probleem geweest bij declareren. Het was gewoon factuur insturen en geld werd overgemaakt.

Overigens klopt strekking: "Komt niet overeen met factuur" natuurlijk niet. Komt niet overeen met schatting. Dat is toch wat anders?

Kan mij voorstellen dat dit wel enorm frustreert.

• Martinusz
armageddon_2k1 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:00:
[...]

Ja maar dat mag dus niet. Bedrag moet overeen komen met de factuur.
En dat is gekkenhuis. Hoe kan je nou voordat je je woning al hebt op de cent weten wat de facturen gaan zijn? Ik heb het gevoel dat ik een overijverige case-manager heb bij Argenta.
Anders wellicht nog proberen om met de partijen van de factuur te kijken wat mogelijk is?
Facturen opsplitsen in bedrag volgens specificatie en rest bedrag op aparte factuur?

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:58
Martinusz schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:08:
[...]

Anders wellicht nog proberen om met de partijen van de factuur te kijken wat mogelijk is?
Facturen opsplitsen in bedrag volgens specificatie en rest bedrag op aparte factuur?
Dit is wellicht de snelste en makkelijkste optie. Misschien kunnen ze gewoon 2 termijn facturen sturen? 1e termijn komt dan exact overeen met de specificatie van jouw bouwdepot en de 2e termijn is de rest de je zelf betaald. Idem voor de ketel.

Overigens hier een bouwdepot bij Obvion en daar geen enkel probleem. Alles wordt binnen 1-2 werkdagen uitbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:30
CurlyMo schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:31:

Volgens mij ben ik de enige die het trucje niet snapt? :X

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Morpheusk schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:15:
[...]

Stel je koopt een huis van 400.000, je hebt 50.000 eigen geld, en je wil verbouwen voor 75.000. Dan heb je grofweg twee opties.

1. Je neemt een bouwdepot van 25.000, betaald de rest van de verbouwing van je 50.000. Je hebt nu een hypotheek van 425.000 met een LTV van 100%.
2. Je neemt een bouwdepot van 75.000, waardoor je een hypotheek van 475.000 hebt. Vervolgens leg je 50.000 eigen geld in. 425.000 / 475.000 maakt een LTV van 89%.

Oftewel, in de tweede situatie heb je een lagere LTV, terwijl de investering hetzelfde is.

Dit gaat er even gemakshalve vanuit dat (zoals @Anoniem: 677216 hieronder terecht stelt) de woningwaarde hetzelfde is als de hypotheek.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 30-09-2020 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Morpheusk schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:15:
[...]

De truc zit erin dat je, als onderbouwing van het bouwdepot, een taxatie krijgt op de waarde na verbouwing (die hoger is dan de aankoopprijs want een deel van de verbouwing is waardeverhogend). Ceteris paribus heb je een gelijke schuld bij een hogere woningwaarde, dus een lagere LTV ratio, waardoor je minder rente betaalt.

Je kan de problemen van TS (wachten op je geld) omzeilen door geen bouwdepot te nemen maar de verbouwing zelf te betalen, en na afloop een nieuwe taxatie te laten uitvoeren om alsnog in een lagere LTV klasse te komen. Je kan zelf bepalen of de kosten van de extra taxatie opwegen tegen het voorkomen van de problemen en stress zoals TS die ervaart.

• armageddon_2k1
@Anoniem: 677216 Ja dat achteraf taxeren hadden we ook bedacht, maar niet elke hypotheekverstrekker gaat daar in mee. Mijn vroegere Obvion hypotheek wel, maar m’n huidige Argenta niet en vrienden van me hebben bij Zilveren Kruis (denk ik) en daar kan je ook geen hertaxatie doen. Je kan wel extra aflossen om in een lagere klasse te komen vreemd genoeg.

Anoniem: 677216

armageddon_2k1 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:47:
@Anoniem: 677216 Ja dat achteraf taxeren hadden we ook bedacht, maar niet elke hypotheekverstrekker gaat daar in mee. Mijn vroegere Obvion hypotheek wel, maar m’n huidige Argenta niet en vrienden van me hebben bij Zilveren Kruis (denk ik) en daar kan je ook geen hertaxatie doen. Je kan wel extra aflossen om in een lagere klasse te komen vreemd genoeg.
Ah dat is nieuws voor mij. Nóg een factor bij het kiezen van je hypotheekverstrekker dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TQAirstrike
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-04 15:07
[...]

Als je het huis op 310.000 laat taxeren kun je wel NHG krijgen wat tot 0,5% kan schelen. Veel mensen laten hun huis hoger taxeren zodat ze een grotere bouwdepot kunnen krijgen maar dit kan dus ook anders om..

www.instagram.com/thomas.bartelds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

armageddon_2k1 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:47:
Zilveren Kruis is een zorgverzekeraar. Als het Achmea is zal het eerder Centraal Beheer zijn.

Dit zijn trouwens prima voorbeelden van niet te veel focussen op de rente, maar ook op de voorwaarden bij het afsluiten van een hypotheek. Met de huidige markt is hertaxatie echt de makkelijkste manier om in een lagere risicoklasse te komen. Een hypotheek zonder die voorwaarde is over de gehele looptijd echt veel minder gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:53

lonkhuijzen

100% ADH

Bij argenta kan je gewoon via een nieuw taxatie rapport je risicoklasse laten veranderen

https://www.argenta.nl/fa...is-meer-waard-is-geworden

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
lonkhuijzen schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:47:
Bij argenta kan je gewoon via een nieuw taxatie rapport je risicoklasse laten veranderen

Beter nog, als je redelijk gewoon huis hebt, dan kan je via calcasa voor €24,95 een waardebepaling laten doen, zie https://www.argenta.nl/hypotheek/calcasa

[ Voor 10% gewijzigd door KabouterSuper op 01-10-2020 09:21 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:14
armageddon_2k1 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:05:
Even een update:

Wat een gekut zeg, dan denk je na alles goed uitgezocht te hebben de juiste keuzes te maken, en dan krijg je dit....

Precies het tegenovergestelde gaat het bij de Duitse Volksbank.
Daar vraag ik €50.000 bouwdepot aan, krijg dat in 3x delen gestort, direct de dag na aanvraag en hoef geen facturen te overleggen.
Enkel fotos van voor en na de verbouwing 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 01-10-2020 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
lonkhuijzen schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:47:

Ja allemaal leuk en aardig, maar dat an dus mooi verschillen per contract dat je hebt. In mijn contract staat dat dus niet in. In dat van Obvion dat ik had wel.

En als het er niet in staat dan kan het wel mooi op de site staan, maar daar ga ik dus niet van uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ik heb een update. Zojuist heel fijn contact gehad met een prettige dame van Argenta die mee wilde helpen. Ze heeft wat zitten schuiven met posten en ik krijg de keuken nu uitbetaald, minus 2000 euro.

Daarna gaf ze me een voorstel voor de bouwspecificatie hoe ik de komende dingen kon betalen, maar dan moest ik een taxateurdeclaratie hebben. Geen probleem.

Iig wat van de acute druk af.

Nou heb ik contact gehad met de taxateur, maar die stuurde me de specificatie toe die ik zelf ingevuld had, maar dat was de niet ondertekende versie van ons. Stond geen handtekening op. Toen ik vroeg hoe ie hier aan kwam zei ie dat ie die van de adviseur had gekregen. Ik had inderdaad een versie gestuurd naar de adviseur met de expliciete vraag of er geen gekke dingen op stonden. Die heeft ie gewoon zonder te kijken doorgejast. Op mijn vraag of het niet vreemd is dat ie een niet ondertekende specificatie gebruikt voor een taxatie zei de taxateur dat het niet zo'n probleem was..... WAT?!

Ik word zo moe van die wereld.....

Er zit wat schot in de zaak iig, en heb nu een prettig contactpersoon bij Argenta die meedacht.

Pagina: 1