Gaming laptop word gloeiend heet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikee368
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-01 21:10
Mijn vraag

Ik heb begin 2016 een gaming laptop gekocht en hij werkt nog steeds goed voor alle games echter het enige probleem dat ik nu heb is dat deze vaak zo heet word dat ik niet eens meer mijn hand op het linker deel van het toetsenbord kan houden. De hele behuizing is aluminium waardoor de hitte best goed door de hele laptop trekt naar mijn idee.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het betreft een gaming laptop van MSI, de G72 Apache en er zitten 2 ventilatoren in.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik wou hem een tijd terug met wat lucht druk uitspuiten echter toen ik het daar met een paar bekende over had die allemaal in de ICT zaten vonden ze het zeer dom als ik dat wou doen en moet ik de laptop uit elkaar halen.

Alleen dan zit er weer een warrenty sticker die ik dus niet kapot durf te maken om de behuizing er af te halen.

Mijn uiteindelijke vragen zijn dan ook, kan ik de laptop nou wel of niet schoon spuiten met lucht, als dit kan maakt het nog uit vanaf welke kant ik spuit?

En is een warrenty sticker na 4 jaar nog überhaupt geldig?

Alvast dank!
Mike B.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:31
Garantie is standaard 2 jaar. Nu hebben verschillende producten verschillende verwachte levensduren, maar aangezien je laptop al zo'n 4,5 jaar oud is, zou ik er niet op rekenen dat je nog veel van je garantie mag verwachten.

Dus ik zou zeggen: sticker doorsnijden, laptop voorzichtig openen, en voorzichtig schoonmaken en hopen dat dat helpt :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:01

D4NG3R

kiwi

:)

mikee368 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:08:
Ik wou hem een tijd terug met wat lucht druk uitspuiten echter toen ik het daar met een paar bekende over had die allemaal in de ICT zaten vonden ze het zeer dom als ik dat wou doen en moet ik de laptop uit elkaar halen.
Ik weet niet met wat voor "ICT" bekenden je hebt zitten praten, maar dat is absolute kul. Sterker nog, het ontstoffen voor hardware eens in de zoveel tijd is sterk aan te raden wil je lang(er) met je hardware doen en minder risico lopen dat je hardware vroegtijdig kapot gaat. :')

Het enige waar je echt voor op moet passen is dat je ventilatoren niet laat draaien terwijl je ze schoonblaast, op die manier kan er namelijk stof tussen de lagers komen waardoor ze erg snel kapot gaan.
Alleen dan zit er weer een warrenty sticker die ik dus niet kapot durf te maken om de behuizing er af te halen.
Dat soort stickers zijn niet rechtsgeldig in Nederland. Leuk artikel van Arnoud Engelfriet (Bekend ICT jurist welke hier op Tweakers ook actief is) https://blog.iusmentis.co...ntenwet-garantiestickers/

Daar komt afaik (al heb ik er zo geen bron voor) ook nog eens bij dat je in NL het recht hebt om je systeem te upgraden, en te controlleren of je wel gekregen hebt waar je voor betaald hebt. En zeker dat laatste kan vaak niet zonder 'garantie'stickers te slopen.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 02-05-2020 17:19 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:34
Ontstoffen is inderdaad aan te raden, maar er vanaf de buitenkant zomaar wat lucht onder druk in spuiten is absoluut een slecht idee. Ik vermoed dat de reactie daar over gaat.

Ik zou aanraden er iemand naar te laten kijken die 'm kan schoonmaken en de koelpasta verversen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Garantie sticker bij msi boeit niet daarnaast 2016 weinig garantie ben ik bang.

Bij mijn zoontje zijn msi laptop gaat maandelijks de stofzuiger langs de lucht in en uitlaten dit scheelt heel veel.
Een goede puist lucht erlangs met de compressor kan eventueele stofdeeltjes weh krijgen pas wel op met de fan bladen dat deze niet breken, beste is deze gewoon te demonteren en even te borstelen.

1 ding wat wel echt moordend is voor laptops is rook aanslag heb weleens laptops van rokers ter reparatie gehad en deze stuur ik per direct retour als onherstelbaar omdat rookaanslag vettig is en deze overal in en aankleeft.

Dus mocht er in de buurt van je laptop gerookt zijn 2 opties helemaal demonteren en alles kwa koeling schoon boenen met een tandenborstel en stmarcs.

Idem met huisdieren hierdoor kwijg je een soort matjes in de uitlaten van de fans deze kan je alleen verwijderen door de fans even los te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikee368
TRAXION schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:25:
Garantie sticker bij msi boeit niet daarnaast 2016 weinig garantie ben ik bang.

Bij mijn zoontje zijn msi laptop gaat maandelijks de stofzuiger langs de lucht in en uitlaten dit scheelt heel veel.
Een goede puist lucht erlangs met de compressor kan eventueele stofdeeltjes weh krijgen pas wel op met de fan bladen dat deze niet breken, beste is deze gewoon te demonteren en even te borstelen.

1 ding wat wel echt moordend is voor laptops is rook aanslag heb weleens laptops van rokers ter reparatie gehad en deze stuur ik per direct retour als onherstelbaar omdat rookaanslag vettig is en deze overal in en aankleeft.

Dus mocht er in de buurt van je laptop gerookt zijn 2 opties helemaal demonteren en alles kwa koeling schoon boenen met een tandenborstel en stmarcs.

Idem met huisdieren hierdoor kwijg je een soort matjes in de uitlaten van de fans deze kan je alleen verwijderen door de fans even los te halen.
Dank voor de tips!

Op het punt van roken, roken zelf doe ik al niet maar heb wel een paar keer een joint bij het kijken van een film gerookt dus als ik dat soort aanslag zie zal ik zeker uw tip gebruiken daar voor!

Verder hebben we 3 katten dus die van haal ik er dan ook maar af om ze grondig schoon te maken.

Ik ga nog 2x4 GB ram bestellen en er in zetten dus dan kan ik het uit elkaar halen en die er in zetten mooi combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikee368
Noxious schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:18:
Ontstoffen is inderdaad aan te raden, maar er vanaf de buitenkant zomaar wat lucht onder druk in spuiten is absoluut een slecht idee. Ik vermoed dat de reactie daar over gaat.

Ik zou aanraden er iemand naar te laten kijken die 'm kan schoonmaken en de koelpasta verversen.
Ah. Het enige wat ze zeiden was dat de ventilatoren dan geheid stuk gaan. Ze konden me niet vertellen waarom maar dit verklaart waarom ze dat zeiden.

Dan ga ik hem gewoon heel voorzichtig open maken en rustig schoonmaken met anti statische handschoentjes.

Dank voor de tip en uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Dan zal de aanslag vast wel meevallen maar katten haren etc gaat tegen de koeling aanzitten als een matje dit krijg je alleen weg door het te demonteren poetsen met schoonmaakmiddelen zal overkill zijn.

Veel succes en als tip zorg dat je geen statische dingen aantrekt als wollen trui bvb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikee368
Hahn schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:12:
Garantie is standaard 2 jaar. Nu hebben verschillende producten verschillende verwachte levensduren, maar aangezien je laptop al zo'n 4,5 jaar oud is, zou ik er niet op rekenen dat je nog veel van je garantie mag verwachten.

Dus ik zou zeggen: sticker doorsnijden, laptop voorzichtig openen, en voorzichtig schoonmaken en hopen dat dat helpt :)
Haha. Dat is een goed punt. Ben altijd zo panisch met die stikkers....

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ikzelf zou zeggen, openschroeven, de heatsink er af halen en schoonmaken. Meteen ook even de pasta vervangen?

Ik heb het zelf toevallig gister gedaan bij mijn Alienware m15, de artic rx4 gebruikt en scheelt veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:24
Veelal zit er een "matje stof" tussen de headsink en de fan, even de fan eruit halen en het stof veeg je er zo af, en spul kan weer in elkaar.

Met een luchtspuit met tuitje kan maar hou dan wel met een peperclip de fans goed vast zodat ze niet kapot draaien(lagers vinden het niet fijn).

Garantie is er allang af, als je voorzichtig bent en niet spastisch alles gaat zitten aanraken gebeurd er niks, onthoud wel waar welke schroef heeft gezeten, je bent niet de eerste die een schroef op een verkeerde plek erin draait en dwars door de behuizing heen.

Beste is uit elkaar halen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:34
@mikee368
Dat de fans er defect van kunnen raken klopt inderdaad. Regelmatig overleven de kogellagers zo'n spontane spin-up (vaak ook voorbij max toerental of oneven / druk aan 1 kant) niet.

Ik kan aanraden om eens te kijken op iFixIt of YouTube of er video's zijn van de demontage van je specifieke laptop, dat kan helpen om dingen niet per abuis te slopen mocht je het zelf willen doen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikee368
mr_evil08 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:14:
Garantie is er allang af, als je voorzichtig bent en niet spastisch alles gaat zitten aanraken gebeurd er niks, onthoud wel waar welke schroef heeft gezeten, je bent niet de eerste die een schroef op een verkeerde plek erin draait en dwars door de behuizing heen.

Beste is uit elkaar halen.
Het is gelukkig niet de eerste keer dat ik een laptop uit elkaar haal, het is nu alleen dat het een destijds best prijzig gaming laptop was en ik met de huidige crisis geen geld heb om een nieuwe te moeten kopen omdat ik de koeling sloop. Ben altijd lekker autistisch met de schroefjes bewaren zodat elk schroefje op zijn eigen plek weer terug komt. Voordeel van autistisch zijn zeg ik dan altijd haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikee368
Ik heb de hele Laptop schoon gemaakt, er zat niet bizar veel stof in de laptop gelukkig.

Helaas word mijn laptop nu nog steeds gloeiend heet en is het verschil met belasting maar 1-4 graden celcius oftewel niet echt significant helaas.

Mijn RAM zit ook voor durend op 80-90% met 8GB en ik weet niet of een upgrade naar 2x8GB daarbij van enig nut kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
Ik heb zelf deze gehaald voor m'n gaming laptop:
https://nl.hardware.info/...epal-u2-plus-black.181622

Scheelt onder load 10 graden bij mij, en je kan de fans zelf positioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:59

Standeman

Prutser 1e klasse

@mikee368 Dan verwacht ik toch dat de koelpasta uitgedroogd is en dat je die dan het beste kan vervangen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:56
Standeman schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:55:
@mikee368 Dan verwacht ik toch dat de koelpasta uitgedroogd is en dat je die dan het beste kan vervangen.
Is dat wel zo, het verliest zijn geleidende werking niet, het vervangen wordt meestal aangeraden na het herplaatsen van een cpu, omdat het opdroogt en dus niet meer smeerbaar is en dan geen optimale geleiding mogelijk maakt.

Is de laptop zijn Vcore hoger dan normaal? kijk er eens naar met aida64 iod, want moederbord fabrikanten zetten het wel eens hoger zodat het verschillende cpu's aankan, het zal rond de 47 Watts / 1.258 Volts moeten zijn.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:59

Standeman

Prutser 1e klasse

Mel33 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:12:
[...]

Is dat wel zo, het verliest zijn geleidende werking niet, het vervangen wordt meestal aangeraden na het herplaatsen van een cpu, omdat het opdroogt en dus niet meer smeerbaar is en dan geen optimale geleiding mogelijk maakt.

Is de laptop zijn Vcore hoger dan normaal? kijk er eens naar met aida64 iod, want moederbord fabrikanten zetten het wel eens hoger zodat het verschillende cpu's aankan, het zal rond de 47 Watts / 1.258 Volts moeten zijn.
Ik heb een keer gehad dat ik de koelpasta er zo kon afblazen, het was praktisch tot stof vergaan. Maar dat was lang geleden met een Athlon die flink heet werd.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Standeman schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:39:
[...]

Ik heb een keer gehad dat ik de koelpasta er zo kon afblazen, het was praktisch tot stof vergaan. Maar dat was lang geleden met een Athlon die flink heet werd.
Ja dat kan, maar tussen cpu en koeler blijft het wel zitten, tem in een laptop zit wel heel weinig speling op de cpu tov een desktopkoeler op een cpu. This vaak eerste even kijken of er geen oc heeft plaatsgevonden of de 47 Watts / 1.258 Volts wel klopt, en of de gpu dat bijv ook niet heeft.

Pasta vervangen is wel een stap daarna natuurlijk, maar ik wil hem eerst even behoeden voor de klus, en waar precies de warmte vandaan komt, cpu/gpu.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikee368
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFVCL5ZBElLjYL5oejvpQQQ2I4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bi7ju0ZDTHcocoGzMraF6Z5x.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was mijn laptop voor het schoon maken. Heb hem heel rustig helemaal schoon gemaakt tot er geen stofje meer op zat.
Voor ik dit had gedaan was mijn Laptop in rust toestand zonder iets van chrome aan te hebben of games zo rond de 50-60 graden voor de CPU en de GPU rond de 45-55 graden. dit is nu grofweg beide met 5 graden omlaag gegaan. Tijdens gamen stijgt de temperatuur van beide naar 85-90 graden celcius volgens de Dragon Gaming center van MSI en nu doet deze dat nog steeds.
Als ik het goed door heb is het kleine koel element rechts voor de CPU en de grote links voor de GPU?
Ik weet het niet. Het is erg raar dat toen ik hem kocht de huidige rust stand toen de temperatuur was met spellen zoals minecraft en nu dus ruim 30 graden hoger is.
Als ik ook zo de onderkant zie weet ik niet zeker of ik het wel aan durf om het complete koelsysteem er af te halen.
Is dit een programma die gekocht moet worden?
Zo lijkt het namelijk als ik online zoek en op de pagina klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikee368
SouLmaN schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:48:
Ik heb zelf deze gehaald voor m'n gaming laptop:
https://nl.hardware.info/...epal-u2-plus-black.181622

Scheelt onder load 10 graden bij mij, en je kan de fans zelf positioneren.
Dat klinkt wel interesant. ik zal er even naar kijken. heb er vroeger 1 gehad alleen daar konden de fans niet verplaatst worden en zaten ze niet bepaald ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
mikee368 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:58:
[Afbeelding]

Dit was mijn laptop voor het schoon maken. Heb hem heel rustig helemaal schoon gemaakt tot er geen stofje meer op zat.
Voor ik dit had gedaan was mijn Laptop in rust toestand zonder iets van chrome aan te hebben of games zo rond de 50-60 graden voor de CPU en de GPU rond de 45-55 graden. dit is nu grofweg beide met 5 graden omlaag gegaan. Tijdens gamen stijgt de temperatuur van beide naar 85-90 graden celcius volgens de Dragon Gaming center van MSI en nu doet deze dat nog steeds.
Als ik het goed door heb is het kleine koel element rechts voor de CPU en de grote links voor de GPU?

[...]

Ik weet het niet. Het is erg raar dat toen ik hem kocht de huidige rust stand toen de temperatuur was met spellen zoals minecraft en nu dus ruim 30 graden hoger is.
Als ik ook zo de onderkant zie weet ik niet zeker of ik het wel aan durf om het complete koelsysteem er af te halen.

[...]

Is dit een programma die gekocht moet worden?
Zo lijkt het namelijk als ik online zoek en op de pagina klik.
toon volledige bericht
Heb je ook de ventilators los gehad want juist na de ventilator en het koellichaam komt dus het zogenoemde matje.

Zeg maar dat aluminium lichaam waar de heatpipes aanzitten.

https://aquietrefuge.com/...an-dust-causing-noise.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29

Croga

The Unreasonable Man

Standeman schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:55:
Als de behuizing van de laptop heet wordt is het duidelijk niet de geleiding vanaf de warmtebron die het probleem is. Dit is juist een teken dat de koelpasta nog perfect zijn werk doet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@mikee368 je kan aida64 30dagen gratis gebruiken, H/Wmonitor kan ook voltage lezen.
En idd als het naar buiten toe warm wordt is de geleiding nog oke.
De cpu kan en mag heel warm worden 105graden oid. dus met 90 graden zal hij gewoon werken. Zorg iig dat de luchtstroom niet gehinderd wordt, naar binnen en naar buiten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikee368
Mel33 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:29:
@mikee368 je kan aida64 30dagen gratis gebruiken, H/Wmonitor kan ook voltage lezen.
En idd als het naar buiten toe warm wordt is de geleiding nog oke.
De cpu kan en mag heel warm worden 105graden oid. dus met 90 graden zal hij gewoon werken. Zorg iig dat de luchtstroom niet gehinderd wordt, naar binnen en naar buiten toe.
Ah top.
Wat programma's ben ik echt een wat de boer niet kent gebruikt hij niet tenzij mensen dus dit aangeven.

Ja de warmte hoopt zich echt op in de hoeken bij de ventilatoren. Gebruik een laptop steun waardoor er een mooie luchtstroom is. Het upgraden naar 1 met ventilatoren er in is erg aantrekkelijk voor de zomer waar die nog wel eens uitvalt door te heet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikee368
TRAXION schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:56:
[...]

Heb je ook de ventilators los gehad want juist na de ventilator en het koellichaam komt dus het zogenoemde matje.

Zeg maar dat aluminium lichaam waar de heatpipes aanzitten.

https://aquietrefuge.com/...an-dust-causing-noise.jpg
Nee dat heb ik niet! Leek niks te zien maar nu ik dit zie.... ga het gelijk doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikee368
mikee368 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:22:
[...]

Nee dat heb ik niet! Leek niks te zien maar nu ik dit zie.... ga het gelijk doen!
Kan helaas dit nu nog niet doen. Heb nog geen koelpasta binnen en heb pas weer tijd volgend weekend.

Een weekje extra is niet extreem erg. Had gehoopt de koelpasta te kunnen laten zitten door er niet aan te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
@mikee368 hier zie je wat het efficiëntste is voor het aanbrengen koelpast

Filmpje https://www.instagram.com..._X9/?igshid=1785wly2bfxov

Pagina: 1