Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Licht schakelaar installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrGoumans
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 30-05 19:23
Beste allen,

Vorig jaar heb ik een huis gekocht. Hier zitten op de zolder een aantal spotjes die ik nooit aan de praat heb gekregen.
Nu heb ik boven een zolder plaat een elektra doos gevonden met bekabeling welke naar de spotjes lopen. (Zie foto).

Als ik de blauwe en bruine draad verleng vanuit het lasdoosje naar de draden die vanuit de spotjes komen, dan krijg ik ze aan de praat. Maar dan zit er geen schakelaar tussen.
Toevallig heb ik nog een schakelaar liggen (zie foto), maar hier houdt mijn kennis op qua aansluiten.

Zouden jullie mij kunnen instrueren hoe deze aan te sluiten?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• popie
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17:36
https://www.elektramat.nl...en-schakelaar-aansluiten/

Genoeg info te vinden op internet, Kroonsteen verwijderen en er een wago 221 5 lasdoppen gebruiken voor de flexibele kabel, En voor stugge draad word normaal gesproken is van de Wago 2273-205 gebruik.

Neem dat de voeding draden die er zitten de stugge draden zijn daar onderin de doosje. En de flexibele kabel naar de spotjes.

Aan de zwarte draad te zien Zit er ook al ergens een schakelaar waarschijnlijk die naar die doosje loopt. Je zou eens kunnen meten of er moet ergens anders in een doosje nog een draad zitten ongebruikt in het huis.

[Voor 21% gewijzigd door popie op 02-05-2020 15:55. Reden: Aanvulling]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrGoumans
Deze draden zitten niet op een andere schakelaar.
Ik had ze al gemeten met elke schakelaar beschikbaar op deze groep.
Bij geen enkele beweging van welke schakelaar fan ook ging de stroom er af.
Helaas zit alles weggewerkt tussen de zolder en de vliering, dus kan niet veel nakijken verder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrGoumans
Maar als ik het goed zie (correct me if im wrong)
Bruine draad (stugge) moet in L.
Vanuit 1 naar blauw of rood vam de spotjes.
En dan vanuit blauw of rood van de spotjes naar de blauwe draad?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

@MrGoumans Loopt de zwarte dan naar een loze ader in de meterkast?

I'm thankful for the Foo Fighters because I've never felt threatened by a foo
so that means they're doing a hell of a job on the frontlines!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrGoumans
Daar kan ik je geen antwoord op geven. Mijn kenneis rijkt niet zo ver ver qua in huis bekabeling en elektra.
Wat ik getest heb is de spotjes aangesloten zonder een schakelaar er tussen en toen alle schakelaars geprobeerd op deze groep, spotjes bleven hoe dan ook aan.

Graag wil ik gewoon weten hoe hier een schakelaar op aan te sluiten.

[Voor 4% gewijzigd door MrGoumans op 02-05-2020 16:16]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

@MrGoumans Zet iemand in de meterkast en geef een rukje aan de zwarte kabel. Als ie beneden beweegt, is ie loos. Zo niet, zou het toch echt een schakeldraad kunnen zijn die bij een schakelaar uitkomt.

Als je het 'gewoon' wilt weten, moet je een elektricien met verstand van zaken ernaar laten kijken.

I'm thankful for the Foo Fighters because I've never felt threatened by a foo
so that means they're doing a hell of a job on the frontlines!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 17:10
Je hebt zelf al uitgevonden dat de bij-elkaar gedraaide draadjes de spotjes zijn en de de dikkere bruine draad de fase.

Nu dus de schakelaar die je hebt ertussen zetten. Bruine draad in de "L" daarna het liefst met een stukje zwart vanuit een van de pijl aansluitingen naar de andere bruine draadjes.

Blauw op blauw en schakelen maar :)

(en haal die kroonsteentjes weg, dat is geen gezicht :P (en niet toegestaan))

[Voor 15% gewijzigd door Steefph op 02-05-2020 18:42]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20:31
Gezien de zwarte draad is afgedopt, is ie waarschijnlijk aangesloten.
(een trekdraad zal normaal gesproken geen lasdopje hebben)
Normaal gesproken zal deze zwarte draad dus bij een schakelaar vandaan komen waar op de andere kant van de schakelaar de bruine draad is aangesloten.

Sluit de bruine draden van de spotjes aan op de zwarte draad
Sluit de blauwe draden van de spotjes aan op de blauwe draad
Houd de stugge bruine draad afgedopt
Ergens zal er dan een schakelaar zijn die de lampjes aan/uit doet :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20:46

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Klok is stuk :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrGoumans
Steefph schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:39:
Je hebt zelf al uitgevonden dat de bij-elkaar gedraaide draadjes de spotjes zijn en de de dikkere bruine draad de fase.

Nu dus de schakelaar die je hebt ertussen zetten. Bruine draad in de "L" daarna het liefst met een stukje zwart vanuit een van de pijl aansluitingen naar de andere bruine draadjes.

Blauw op blauw en schakelen maar :)

(en haal die kroonsteentjes weg, dat is geen gezicht :P (en niet toegestaan))
Super, heb het nu op deze manier aangesloten en werkend gekregen.

Tevens nog geprobeerd met de zwarte draad en de schakelaars, helaas geen succes.

Vorig jaar dit huis gekocht en helaas wel al wat meer "vreemde" dingen tegen gekomen welke volgens kenners niet geheel professioneel verwerkt zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 17:10
MrGoumans schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:43:
[...]

Vorig jaar dit huis gekocht en helaas wel al wat meer "vreemde" dingen tegen gekomen welke volgens kenners niet geheel professioneel verwerkt zijn.
Heel herkenbaar, toen wij ons huis kochten zelfde verhaal. Toen ik met de elektra aan de slag ging op de zolder etage welke 15jr oud is grijs en rode kleur bedrading gemixt met losse draden achter muren :(

Alles is terug te redeneren naar 4

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True