Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renseh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-03-2024
Hallo allemaal,

Ik heb me de afgelopen dagen helemaal suf gezocht en dingen uitgeprobeerd, maar krijg mijn issue niet zelf opgelost. Daarom ga ik het hier even proberen :)

Sinds ongeveer een week merk ik dat het geluid hapert als ik TV kijk. Tijdens mijn “onderzoek” kwam ik erachter dat het alleen speelt bij zenders of TV apps die PCM als output hebben en dus geen Dolby Digital. De TV zenders die Dolby Digital uitzenden (zoals bijv. NPO1) hebben geen problemen, maar de zenders die geen DD uitzenden komen op PCM te staan en dan valt het geluid om de paar seconden even weg. Ook de YouTube app staat op PCM en heeft dus het probleem, maar de Netflix app staat op DD en daar heb ik het probleem weer niet.

Mijn setup:
TV: Samsung QE55Q8F (2018)
KPN TV decoder (HDMI naar TV)
Sonos Playbase (bekabeld en optisch verbonden met TV)
Sonos Sub (WiFi)
Sonos Play:1 (2x) (WiFi)

Verder heb ik boven nog 3x een One staan op kamers, maar die werken zonder problemen.

Kan iemand mij helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heb je al een andere HDMI kabel geprobeerd?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renseh
Nee dat heb ik niet geprobeerd aangezien het issue ook speelt met de Youtube app van de TV. Deze gaat met de optische kabel naar de Playbase en hier zit de HDMI kabel nergens tussen. Of ik zie iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:02

FeaR

In GoT we trust

renseh schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:07:
...maar de zenders die geen DD uitzenden komen op PCM te staan en dan valt het geluid om de paar seconden even weg....
Out of curiosity: als het signaal naar PCM gaat, ga je dan ook terug naar 2.0 stereo in plaats van 5.1 surround? 5.1 in PCM ga je namelijk niet over S/PDIF krijgen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renseh
renseh schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:23:
Nee dat heb ik niet geprobeerd aangezien het issue ook speelt met de Youtube app van de TV. Deze gaat met de optische kabel naar de Playbase en hier zit de HDMI kabel nergens tussen. Of ik zie iets over het hoofd?
Heb de HDMI kabel vervangen, maar nog steeds problemen als ik via de KPN decoder TV kijk.

[ Voor 4% gewijzigd door renseh op 02-05-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renseh
FeaR schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:50:
[...]

Out of curiosity: als het signaal naar PCM gaat, ga je dan ook terug naar 2.0 stereo in plaats van 5.1 surround? 5.1 in PCM ga je namelijk niet over S/PDIF krijgen.
Als de TV naar PCM gaat zie ik in de Sonos app inderdaad Stereo 2.0 staan. Dan speelt het probleem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:02

FeaR

In GoT we trust

renseh schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:53:
[...]
Als de TV naar PCM gaat zie ik in de Sonos app inderdaad Stereo 2.0 staan. Dan speelt het probleem ook.
Dan klopt dat in ieder geval wel. Geen idee wat de oplossing verder is. Google geeft wel redelijk wat hits op haperend geluid met Sonos producten. Echt een oplossing ben ik nog niet tegen gekomen. Oplossingen gaan van harde reset, stroom eraf tot de unit laren wisselen door Sonos.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renseh
Kleine update: Als ik de KPN decoder helemaal uitschakel werkt ook de Youtube app goed. Ik kijk nu TV via de KPN iTV app, deze "bron" staat gewoon op Dolby Digital (dus alle zenders doen als het ware DD) en dan heb ik nergens problemen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renseh
Het is inmiddels opgelost. Het heeft te maken met multicast flooding. Zowel het internet als TV komt binnen op je router en in mijn geval ging dit eerst door een switch naar de KPN decoder en de Playbase. De switch is unmanaged en kan het verkeer niet (goed) onderscheiden dus het IPTV verkeer verstoort het verkeer naar de Playbase. Dit is op te lossen door de Playbase niet meer bekabeld te gebruiken, maar gewoon via WiFi. Andere optie is om te zorgen dat er een managed switch tussen zit welke IGMP snooping ondersteunt. Als dat laatste actief is wordt het verkeer wél goed geregeld en verstoren internet en TV elkaar niet. Ik hoop dat iemand anders hier wat aan heeft!
Pagina: 1