Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggfish
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-03 00:46
Goedemiddag,

Mijn gemeente heeft besloten aanvullende vragen te stellen m.b.t. tot de uitkering van de "tozo" voor zelfstandigen. Hierbij wordt mijn inkomen aangevuld tot het minimum.
Ze vragen mij o.a. de winst van de maand maart 2020 door te geven om de hoogte van de tozo te bepalen.

Ik vraag me bij de onderstaande voorbeelden of ik deze als WUO moet rekenen voor maart 2020.

Situatie 1
1) Begin maart factuur verstuurd naar klant voor een klus eind maart.
2) Klant wil de datum van de uitvoering verschuiven naar oktober vanwege corona.
3) Klant betaald in maart alsnog de volledige factuur vooraf voor oktober. Op de factuur staat de uitvoering datum nog steeds op maart.
4) Ik heb via mail bewijs van de afspraken/verschuiving met de klant.

Geldt de WUO voor deze factuur voor maart of mag ik dit doorschuiven naar oktober?

Situatie 2
1) Leerlingen betalen vooraf voor de komende 4 lessen.
2) Lessen bevroren vanwege corona (worden voorgezet zodra het weer mag).

Moet ik de WUO uit hun betalingen volledig rekenen voor maart of mag ik de lessen die nog niet gedaan zijn in mindering brengen?

Misschien kan iemand hier licht op schijnen, voordat ik een fout maak.

Alvast bedankt, Tim

Beste antwoord (via Oggfish op 03-05-2020 22:30)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:39
Dat maakt het een stuk concreter.

De fiscale definitie van WUO is de som van:

- privé onttrekkingen minus stortingen
- toename ondernemingsvermogen

Die opdracht met factuur en betaling in april, maar uitvoering in oktober, die moet op de balans per 30-4.

Activa:
- banksaldo (incl betaling)
Passiva:
- af te dragen BTW
- reservering voor kosten om
opdracht uit te voeren danwel af te kopen
- sluitpost: ondernemingsvermogen

De waardering van die reservering is de sleutel. Je kunt bepleiten dat je de opdracht 100% moet uitvoeren dus de hele aannemingssom reserveert. Dat tekt de opdracht onder de streep niet bij aan je WUO in april, wat in dit geval fair lijkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbrk
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-07 22:01
Licht eraan hoe je het in je administratie verwerkt. Je kunt, en dat zullen de meeste eenvoudige administraties wel doen, de omzet registreren zodra je de factuur verstuurd en dan telt het mee bij het resultaat in de maand van factureren. Wat je ook kan doen is het verwerken als vooruit ontvangen betaling. Dan is het dus nog net omzet Als je de werkzaamheden hebt gedaan kun je vervolgens de vooruit ontvangen betaling afboeken ten gunste van de omzet. Bedrijfseconomisch vindt ik de methode van een tussenrekening (vooruit ontvangen bedragen of aanbetalingen) het fraaiste. Het vergt alleen iets meer boekingen dus de meesten zullen die moeite niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggfish
Bedankt voor je reply mbrk

Maak ik aan je opmerking op dat ik dus vrij ben om er "vooraf ontvangen bedragen" van te maken en ze zo uit de maand maart te laten "verdwijnen" mits ik dit correct in de administratie verwerk?
mbrk schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:42:
Licht eraan hoe je het in je administratie verwerkt. Je kunt, en dat zullen de meeste eenvoudige administraties wel doen, de omzet registreren zodra je de factuur verstuurd en dan telt het mee bij het resultaat in de maand van factureren. Wat je ook kan doen is het verwerken als vooruit ontvangen betaling. Dan is het dus nog net omzet Als je de werkzaamheden hebt gedaan kun je vervolgens de vooruit ontvangen betaling afboeken ten gunste van de omzet. Bedrijfseconomisch vindt ik de methode van een tussenrekening (vooruit ontvangen bedragen of aanbetalingen) het fraaiste. Het vergt alleen iets meer boekingen dus de meesten zullen die moeite niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbrk
Het verdwijnt niet uit de maand maart, de ontvangst van het geld komt nog steeds in je administratie te staan. Wat je doet is de opbrengsten toerekenen aan de periode dat ze worden gerealiseerd. Als je de werkzaamheden pas in bijvoorbeeld september doet dan hoort ook de opbrengst in die maand te vallen.

Een voorbeeld: stel dat je een tijdschrift uitgeeft en een klant betaald in januari het hele abonnementsgeld voor het gehele jaar voorruit. Boek je dan de ontvangst direct in januari als omzet? Het zou beter zijn om dat op een tussenrekening te boeken en maandelijks een deel vrij te laten vallen. Als de klant het abonnement opzegt zul je tenslotte ook een deel van zijn betaling terug moeten betalen. (even afgezien van algemene voorwaarden die anders kunnen bepalen).

Kort antwoord op je vraag: Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:37
Bij situatie 1 is het gewoon omzet in maart vanwege de factuurdatum.

Met situatie 2 heb ik geen ervaring maar denk dat dit ook wel gewoon omzet in maart zal zijn.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oggfish
Mijn boekhouder heeft nu ook gereageerd. Hij stelt: "Het is pas omzet als de dienst geleverd is, dus kan je dat buiten de berekeningen houden." Ook een collega van mij zat met zo`n zelfde vraag en kreeg hij van zijn boekhouder hetzelfde antwoord.

[ Voor 26% gewijzigd door Oggfish op 03-05-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De vraag is nog wel wat de definitie van Tozo is. Gaat het om “geen werk” (datum verrichten arbeid), “geen omzet” factuurdatum al dan niet uitgesteld tot opleverdatum werkzaamheden of “geen geld” (betaaldatum)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggfish
Er staat verder geen toelichting, ze vragen gewoon de WUO van de maanden maart en april 2020.
t_captain schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:38:
De vraag is nog wel wat de definitie van Tozo is. Gaat het om “geen werk” (datum verrichten arbeid), “geen omzet” factuurdatum al dan niet uitgesteld tot opleverdatum werkzaamheden of “geen geld” (betaaldatum)?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• t_captain

De fiscale definitie van WUO is de som van:

- privé onttrekkingen minus stortingen
- toename ondernemingsvermogen

Die opdracht met factuur en betaling in april, maar uitvoering in oktober, die moet op de balans per 30-4.

Activa:
- banksaldo (incl betaling)
Passiva:
- af te dragen BTW
- reservering voor kosten om
opdracht uit te voeren danwel af te kopen
- sluitpost: ondernemingsvermogen

De waardering van die reservering is de sleutel. Je kunt bepleiten dat je de opdracht 100% moet uitvoeren dus de hele aannemingssom reserveert. Dat tekt de opdracht onder de streep niet bij aan je WUO in april, wat in dit geval fair lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zat in een vergelijkbare situatie. Enthousiast TOZO aangevraagd voor partner met ingang van maart, maar de werkelijke inkomsten staan pas op '0' per mei, want in maart factureren we omzet uit februari en in april factureren we omzet uit maart.

Vervolgens contact opgenomen met de Gemeente en dit besproken. Op hun aanraden nu een wijziging ingangsdatum aangevraagd (en het geld maar even gereserveerd in afwachting van het definitieve besluit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Balans per ultimo februari heeft als het goed is een post "onderhanden werk" in de activa staan die begin maart verandert in een post "vorderingen handelsdebiteuren" Om deze manier telt het werk van februari bij aan de WUO van februari en niet van maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

t_captain schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:26:
De waardering van die reservering is de sleutel. Je kunt bepleiten dat je de opdracht 100% moet uitvoeren dus de hele aannemingssom reserveert. Dat tikt de opdracht onder de streep niet bij aan je WUO in april, wat in dit geval fair lijkt.
Dat zou zijn als je stelt dat factuur aan klant = uitgaven ook in oktober. Die te reserveren kosten zullen haast per definitie lager moeten zijn dan de factuur aan de klant. De winst zou dan al wel in maart tellen, me dunkt. Of als je afkopen vd opdracht in de boeken laat staan, dan ook dat bedrag cash of als bankgarantie beschikbaar hebben?
offtopic:
O+ @klant die al wel de factuur betaalt aan de zzp'er leverancier.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het lastige is: je komt op het gebied van boekhoudregels waarmee je normaal niet zoveel te maken hebt.

In dit geval is het werk nog niet begonnen, maar wel betaald. Je kunt dus stellen dat er een verplichting jegens de klant bestaat en dat die gewaardeerd dient te worden.

Ik vind het een pleitbare positie on dergelijke verplichtingen te waarderen tegen marktprijs van ingehuurde arbeid. Je kunt daar tegenover zetten: "je doet het zelf dus het kost niets", maar dat negeert dat je eigen uren ook een economische waarde vertegenwoordigen. Stel dat je de uren zelf niet zou kunnen of willen maken, dan moet je een ander inhuren. Of het contract ontbinden en tenminste de ontvangen betaling teruggeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbrk
Zonet de tekst van de AMVB , toelichting en de uitleg van Divoso doorgenomen. Wat centraal staat bij het inkomens begrip in deze regeling is het moment dat de arbeid wordt verricht c.q. de producten zijn verkocht.

De tekst uit de handleiding van Divoso is het duidelijkste:

Toerekenen inkomen aan juiste periode
Het recht op en de hoogte van de uitkering wordt per maand vastgesteld. Dat betekent dat de
inkomsten moeten worden toegerekend aan de juiste periode. Inkomen dat een zelfstandige in
april ontvangt voor werkzaamheden in de maand maart, moet worden toegerekend aan de
periode dat hij gewerkt heeft (de maand maart) en niet als inkomen over april. Dit betekent:
• Is het werk gedaan in de maand maart, dan worden de inkomsten die daarvoor zijn
gekregen toegerekend aan de maand maart. Ook als de zelfstandige dit in een andere
maand ontvangt.
• Zijn producten verkocht in de maand maart, dan zijn betalingen daarvoor toe te rekenen
aan de maand maart. Ook als ze in een andere maand zijn betaald.

Het gaat dus de periode dat de werkzaamheden/activiteiten worden gedaan. Het moment van betaling kan daarvan dus afwijken.

De definitie van WUO zoals t_captain die vermeldt is niet aan de orde en mi ook volkomen onjuist om het inkomen te bepalen. De prive onttrekkingen hebben daar namelijk niets mee te maken. Er zijn veel (helaas te veel) ondernemers die hogere onttrekkingen hebben dan de door hun behaalde winst. Daardoor daalt hun eigen vermogen. Het is niet zo dat door een verandering in de omvang van de privé onttrekkingen de winst hoger of lager wordt. Wat hij aangeeft is de besteding van het resultaat en het effect op het eigen vermogen.

Om het compleet te maken staat hieronder de wijze waarop het inkomen uit bedrijf moet worden berekend (eveneens uit de handleiding van Divoso inzake de Tozo.

Hoe worden inkomsten uit eigen bedrijf (niet zijnde een vennootschap) berekend?
Voor de Tozo moet de netto beloning worden aangemerkt als inkomsten. De netto beloning wordt
vastgesteld op basis van onderstaande stappen:
  • De bruto inkomsten uit bedrijf of zelfstandig beroep is de omzet (het totaalbedrag dat de
    ]zelfstandige in rekening heeft gebracht voor gewerkte uren en verkochte producten in de
    maand
    ).
  • Van dit totaalbedrag worden de kosten afgetrokken die in dezelfde maand gemaakt zijn
    om uren en/of producten te kunnen verkopen. Het gaat dan om materiaalkosten,
    reiskosten, maar ook kosten voor huur, gas, water en licht en eventueel personeelskosten.
  • Naast deze maandelijks terugkerende kosten kent een onderneming meerdere soorten
    kosten die slechts één of enkele keren per (boek)jaar worden gemaakt, de zgn.
    terugkerende incidentele kosten. Denk hierbij aan kosten voor onderhoud van
    bedrijfsmiddelen, verzekeringen, administratiekosten en noodzakelijke investeringen.
    Voor deze kosten geldt dat zij, ongeacht het moment waarop zij zijn gemaakt en betaald,
    naar rato en volgens ‘goed koopmansgebruik’ meegeteld mogen worden als kosten ten
    laste van deze maand.
  • De bedragen van de omzet en de kosten worden exclusief BTW gerekend, tenzij er volgens
    belastingregels wel rekening mee moet worden gehouden (bijvoorbeeld bij toepassing van
    de kleineondernemersregeling (KOR))
  • Op het nu verkregen bedrag wordt een forfaitair percentage voor inkomstenbelastingen
    ingehouden. Dat percentage is 18%.
.
Komt de ondernemer met de berekening uit op een negatief bedrag? Ook dan is de bijstand voor
levensonderhoud nooit hoger dan het sociaal minimum]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
mbrk schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:56:
[...]
De definitie van WUO zoals t_captain die vermeldt is niet aan de orde en mi ook volkomen onjuist om het inkomen te bepalen. De prive onttrekkingen hebben daar namelijk niets mee te maken.
Dat is wel degelijk is hoe fiscale winstberekening vaan een eenmanszaak werkt. Saldo priveonttrekkingen-stortingen + mutatie ondernemingsvermogen.

Overigens hebben prive-ontrekkingen an sich geen effect op de winst. Als je bijvoorbeeld 1000 euro uit de zaak haalt, dan gebeuren er twee dingen:

* saldo prive-ontrrekkingen: +1000 euro
* mutatie ondernemingsvermogen: -1000 euro
Onder de streep 0.
Hoe worden inkomsten uit eigen bedrijf (niet zijnde een vennootschap) berekend?
Voor de Tozo moet de netto beloning worden aangemerkt als inkomsten. De netto beloning wordt
vastgesteld op basis van onderstaande stappen:
[list]
• De bruto inkomsten uit bedrijf of zelfstandig beroep is de omzet (het totaalbedrag dat de
]zelfstandige in rekening heeft gebracht voor gewerkte uren en verkochte producten in de
maand
).
Als je netjes je "onderhanden werk" bijhoudt, komt de fiscale winstberekening op hetzelfde neer:
declarabele werkzaamheden dragen bij aan je WUO in de periode waarin het werk feitelijk is uitgevoerd (immers: je onderhanden werk balanceert met je ondernemingsvermogen). Ook als de factuur en betaling in een latere periode vallen zoals heel vaak het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbrk
De vraag was hoe het inkomen bepaald moet worden voor de Tozo aanvraag. Daarbij ga je uit van de opbrengsten in een bepaalde periode minus de kosten. Dat de winst minus privé-onttrekkingen leidt tot een mutatie van het eigen vermogen klopt wel maar kan niet gebruikt worden om het inkomen te bepalen. Dat zou namelijk inhouden dat je ook alle balansposities moet bepalen. Dat is in het kader van Tozo niet nodig. De methodiek van Tozo is vooral bedoeld om snel te bepalen of een inkomens- of liquiditeitsondersteuning nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:37
t_captain schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:26:

De klant heeft betaald in maart en de factuurdatum is in maart. Ik wil niet lastig doen maar dat is gewoon omzet in maart. Wellicht dat het bij zzp-ers anders werkt maar de factuurdatum is leidend en dat is in maart? Anders kan ik in mijn BV wel makkelijk gaan schuiven als het even niet uitkomt om de OB te betalen.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbrk
Bij de eenvoudigste manier van administratie voeren kan je zo redeneren. Of dat bedrijfseconomisch c.q. volgens goed koopmansgebruik juist is, is nog een tweede. In dit geval kun je de betalingen zien als een aanbetaling of een voorschot. Zolang je het product of de dienst nog niet hebt geleverd leidt de ontvangst van het geld tot een verplichting en niet tot omzet. Het aan de juiste periode toerekenen van opbrengsten en kosten valt onder het begrip permance. Het zijn overigens vaak grotere bedrijven die hun boekhouding zo ingericht hebben dat ze per kalendermaand of kwartaal exact kunnen bepalen welk resultaat ze hebben behaald. Bij veel MKB en kleinbedrijf ondernemers zal het alleen relevant zijn bij het opstellen van de jaarrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Het gaat niet om omzet of BTW maar om
WUO. En daar zit de mutatie ondernemingsvermogen in.

Vanuit het principe dat je winst moet boeken zodra deze onvoorwaardelijk wordt, is het pleitbaar om een reservering van de projectsom aan te houden tot het project daadwerkelijk is uitgevoerd.
Pagina: 1