Eigen netwerk met één aansluting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaws77
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-10 15:57
Hi Tweakers,

Ik ben net verhuisd naar een appartementencomplex. Het internet (1 aansluting, ziggo) wordt hier verdeeld over 11 appartementen, met ieder een eigen AP. Hierdoor heb je dus overal goed internet, maar kan je bijvoorbeeld wel bij elkaars chormecast's, google home's, philips hue etc. (laat staan dat een andere bewoner zo eventueel makkelijk bij mijn bestanden zou kunnen).

Nu wil ik graag dat al mijn apparaten die verbonden zijn met het internet, niet bereikbaar zijn voor de andere bewoners van het complex.

Nu ben ik zelf totaal geen netwerk expert, dus vandaar dat ik jullie hulp vraag.

Wat is hier de beste oplossing? Er is 1 wired verbinding met het modem in de meterkast beschikbaar in het appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-10 11:14
Komt er een kabel jou appartement binnen? Of hangt er een AP in de gang voor je appartement? Een kabel maakt het verhaaltje namelijk wat makkelijker.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je zou een managed switch kunnen nemen en elke bewoner in een apart vlan kunnen gooien. Maar zonder kennis is dit misschien wat lastig.

[ Voor 21% gewijzigd door Mr_gadget op 02-05-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

Als er een kabeltje binnenkomt, schaf je jezelf een router aan en plug je de kabel in de WAN kant

[ Voor 12% gewijzigd door M2M op 02-05-2020 14:13 ]

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32
Eigen router plaatsen en aansluiten op die bedraade aansluiting in de meterkast.

Dat accesspoint, is dat voor jou toegankelijk en mag je daarmee doen wat je wilt? En hoe zit dat aangesloten? Op die aansluiting in de meterkast of niet? Mogelijk kun je deze achter jouw router aansluiten en hergebruiken in je eigen netwerk. Mogelijk ook niet...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Mr_gadget schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:12:
Je zou een managed switch kunnen nemen en elke bewoner in een apart vlan kunnen gooien. Maar zonder kennis is dit misschien wat lastig.
Dat gaat dus niet werken aangezien je dan wel een router nodig hebt die voor de switch staats die vlans aankan en firewall regels kent om er voor te zorgen dat de Vlans niet met elkaar kunnen babbelen.

@TS Zoals al eerder genoemd als het mogelijk is plaats in jou eigen ruimte een router en verbind deze via de Wan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou hier de verhuurder toch eens verwittigen over de situatie. Dit is absoluut niet gewenst op deze manier. Daarnaast is het met geschikte apparatuur prima mogelijk dat men niet bij elkaars apparaten kan komen. De kans is dan alleen wel aanwezig dat je zelf ook niet bij je eigen apparaten kan komen, tenzij de verhuurder een actieve boekhouding van het netwerk bij gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het netste zou zijn als de verhuurder 11 IP adressen heeft zodat iedereen een eigen IP adres en eigen router aan kan sluiten. Voor nu kan jij natuurlijk een eigen router met AP aansluiten op de bedrade aansluiting en deze gaan gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 21:40
Ik zou daar ook met de verhuurder over spreken. Het makkelijkste zou inderdaad het plaatsen van en eigen firewall / router zijn op de beschikbaar gestelde aansluiting. En als men werkelijk 1 AP per appartement / kamer heeft. Is de impact op overige gebruikers in principe niet aanwezig.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Heb je een eigen adres? Dan zou je ook recht moeten hebben op een eigen internetaansluiting. De verhuurder mag dan eigenlijk niet één internetverbinding delen op deze manier.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaws77
hans_lenze schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:12:
Komt er een kabel jou appartement binnen? Of hangt er een AP in de gang voor je appartement? Een kabel maakt het verhaaltje namelijk wat makkelijker.
Ik heb in het appartement zelf een Ubiquiti AP hangen, deze zit met een kort kabeltje in een ethernet poort in het appartement.
Mr_gadget schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:12:
Ook goed om te vermelden, de verhuurder heeft liever niet dat er aan het spul in de gezamenlijke meterkast gesleuteld wordt oid. Dus ik moet het doen met de ethernet poort in mijn appartement

Wat ik zelf uit de reacties haal hierboven is:
Router kopen en deze aansluiten op de ethernet poort in mijn appartement en op die manier een eigen netwerk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Jaws77 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:15:
[...]

Ik heb in het appartement zelf een Ubiquiti AP hangen, deze zit met een kort kabeltje in een ethernet poort in het appartement.

[...]

Ook goed om te vermelden, de verhuurder heeft liever niet dat er aan het spul in de gezamenlijke meterkast gesleuteld wordt oid. Dus ik moet het doen met de ethernet poort in mijn appartement

Router kopen en deze aansluiten op de ethernet poort in mijn appartement en op die manier een eigen netwerk maken.
Inderdaad, dan kan de rest van je buren nog steeds bij elkaar, maar is jouw spul een stuk veiliger :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-10 11:14
Jaws77 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:15:
Precies dat inderdaad.
Behandel de kabel uit de muur als WAN en richt je router in alsof je 'm direct aan het internet hangt.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaws77
Top! Ga ik dat doen. Bedankt!
Pagina: 1