Toon posts:

Wordt mijn CPU te warm?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Na een jaar of 8 (of meer) geen pc te hebben gehad ben sinds een week de trotse eigenaar van een mainstream gamesysteem. bij het uitzoeken van mij al mijn onderdelen heb ik gekeken de BBG van maart 2020 ( reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2020 ). Ik heb hier een daar een kleine aanpassing gedaan zodat de pc voldoet aan mijn wensen. hier onder volgt mijn set up:

CPU: AMD Ryzen 5 3600

GPU: MSI Geforce RTX 2060 Super Gaming X

Moederbord: MSI B450-a Pro Max

RAM: Corsair vengeance LPX 16gb 3200

SSD: Crucial p1 1TB

Voeding: Corsair RM550x

Case: Fractal Design meshify C

De PC presteert op grafisch gebied en snelheid ver boven mijn verwachting. Ik speel op dit moment op een full hd monitor met een refreshrate van 75Hz. Wel ben ik van plan om binnenkort een QHD 144Hz monitor aan te schaffen. ( pricewatch: AOC CQ27G2U/BK Zwart )

Tijdens het gamen ligt de temperatuur van mijn CPU gemiddeld tussen de 60 en 68 graden. Ik lees op internet verschillende verhalen over wat nou ideaal is voor gamen; de ene zegt dat tussen de 50 en de 60 graden ideaal is terwijl ik ook verhalen lees over temperaturen tussen 70 en de 80 graden. Daarnaast lees ik verhalen over koelpasta (de ene zweert er bij, andere vinden het onzin) en een betere CPU cooler. op wat voor manier hou ik mij CPU dus koel? wordt de CPU ook veel meer belast als ik dus op een hogere resolutie en met een hogere refreshrate ga gamen? en wat is nou eigenlijk een ideale temperatuur voor je CPU? hebben bijvoorbeeld de 2 fans die standaard bij mij case zaten hier ook nog invloed op? is dit genoeg of kan ik beter nog wat fans aanschaffen die de hele boel goed koel houden?

Ik heb er zelf (nog) vrij weinig verstand van en van internet wordt je ook niet altijd veel wijzer. Wie heeft voor mij het antwoord?

groetjes

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Er is niks mis met de temperaturen van je cpu.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mstoel
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-08 17:27
Inderdaad niks mis mee met deze temperatuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris_tiaan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:37
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Als je de meegeleverde koeler gebruikt zijn deze temperaturen inderdaad prima.

Hogere resoluties gaan je cpu over het algemeen niet meer belasten, hogere refresh rates/fps wel (al ga je met een 2060 op QHD in zwaardere games niet in de buurt komen van die 144 fps). De stock koeler moet dat alsnog prima aankunnen. Je kunt een aftermarket koeler halen, maar dat moet je vooral voor de geluidsproductie doen (temps gaan dan ook wel omlaag, maar die zijn nu ook al prima).

M.b.t. de case fans: Heb zelf ook een Meshify C en het toevoegen van een extra intake fan verlaagde vooral de temperatuur van de gpu (met 5-7 graden), voor de cpu had het volgens mij weinig effect.

[ Voor 7% gewijzigd door LukasW op 02-05-2020 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25
De belangrijkste vraag is: los van de cijfertjes, merk je er wat van? Wordt je computer soms opeens langzamer? Loopt 'ie vast?

Als je er niks van merkt, niet teveel kijken naar de cijfertjes en gewoon lekker gebruiken :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
Als je tevreden bent gewoon gebruiken.

Enige wat een betere/grotere koeler je oplevert is minder herrie bij zeer zware belasting ten opzichte van stock koeler. Je moet zelf afwegen hoe belangrijk je dat vind. Sommige gamen alleen met hoofdtelefoon op dus hoor de PC niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LukasW schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:07:
Hogere resoluties gaan je cpu over het algemeen niet meer belasten, hogere refresh rates/fps wel (al ga je met een 2060 op QHD in zwaardere games niet in de buurt komen van die 144 fps).
Bedankt voor de reacties. Blij dat de temperatuur gewoon prima is. Ik speel altijd met een headset op dus voor het geluid hoef ik het niet te doen. Het trager worden van de pc heb ik ook niet gemerkt dus dit zit wel goed.

afhankelijk van de game die ik ga spelen zet ik de setting op 1440 of 1080 maar dan score je dus weer een hogere fps. Daarom lijkt zo'n monitor mij prima voor beide scenario's.
Pagina: 1