Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aansluitend 5.25 inch floppy drive op Asus P6T moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-Tweakers,
Weet iemand of het mogelijk is om een 5.25 inch floppy drive op een Asus P6T moederbord aan te sluiten?
Zo ja, hoe en wat heb ik daarvoor nodig?
Ik weet dat hier een bepaalde flat cable met een edge connector voor nodig is.
Groet,
Freek

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:58

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

https://community.spicewo...-drive-on-modern-computer

en dan zelf de verschillende oplossingen nalopen

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat moederbord lijkt nog een floppy-aansluiting te hebben 8)7 (net beneden het onderste PCI-slot) dus dat zou zonder problemen moeten werken... Je hebt enkel de 34-pin ribbon cable nodig. Ik betwijfel of er nog veel computerwinkels zijn die dat op stock hebben maar op eBay, Amazon,... vind je dat wel. De meeste kabels hebben 5 aansluitingen: moederbord + 5.25/3.5" floppy 1 + 5.25/3.5" floppy 2. Modernere kabels met slechts 2 of 3 aansluitingen zijn niet bruikbaar omdat de edge connectors ontbreken die nodig zijn voor 5.25" stations.

PS: Let op de plaats van pin 1 wanneer je ze aansluit want sommige stekkers zijn niet "keyed" (je kan ze verkeerd om steken).

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:40
@satcp of gewoon bij iemand uit die ene doos op zolder.

Verwijderd

Topicstarter
satcp schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:03:
Dat moederbord lijkt nog een floppy-aansluiting te hebben 8)7 (net beneden het onderste PCI-slot) dus dat zou zonder problemen moeten werken...
Als ik in de bios kijk zie ik alleen ondersteuning voor 3.5 inch floppy's helaas.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
FreekieC: Dat ben ik helemaal uit het oog verloren. Goed punt want zonder ondersteuning in het BIOS gaat het niet werken...

5.25" USB floppy drives bestaan niet dus je zult moeten zoeken naar een USB-adapter... Die dingen zijn echter zeldzaam en prijzig. Dus als het om slechts één of enkele floppies gaat is het misschien interessanter om even langs te gaan bij iemand die nog een retro-computer heeft.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
... en hou je er rekening mee dat floppydisks die al geruime tijd liggen (langer dan enkele jaren) hun data sowieso kwijt kunnen zijn (onleesbaar), dus dat al zou je de floppydrive aan de praat krijgen, je niets meer kunt met je oude floppydisks ...

Ik denk dat het advies van satcp nog de meeste kans op succes geeft:
satcp schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:56:
.. Dus als het om slechts één of enkele floppies gaat is het misschien interessanter om even langs te gaan bij iemand die nog een retro-computer heeft.

[ Voor 40% gewijzigd door Renault op 02-05-2020 19:43 ]

Pagina: 1