Inrichten OS op HP Microserver Gen8

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1373686

Topicstarter
Hallo mede-Tweakers,

Nadat ik mijn eerste HPE Microserver Gen8 heb gekocht (zie mijn inventaris), ben ik nu toe aan het inrichten van de server.

Mijn doel:
1. Inrichten van Proxomox. In eerste instantie draaiend op een USB stick, later op een SDD op de ODD aansluiting.
2. Inrichten ZFS voor de 4x 2TB disks als JBOD als NAS data opslag.
3. Inrichten van één Windows 10 Pro VM.
4. Op een later tijdstip vervangen USB door USB met SDD op de ODD poort en draaien van Proxmox en VM's vanaf SSD i.p.v. USB
5. Inrichten op de SSD van meerdere VM's onder Proxmos, b.v. Ubuntu Server, Win 10 Pro, retro gaming VM's zoals C64, TRS-80 etc

Mijn vragen:
1. Is deze volgorde van inrichten/upgraden technisch mogelijk?
2. Hoe groot moet de USB stick zijn voor het draaien van Proxmox, ZFS en de Windows VM?
3. Is het mogelijk om i.p.v. een USB stick ook een externe USB HDD te gebruiken? Ik heb namelijk een externe 750 GB WD schijf over.
4. Hebben jullie tips/guides voor het inricthen van Proxmox/ZFS op een USB voor gebruik als NAS?

Groet,
Freek

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:59

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je nog niet begonnen bent, is het dan niet handiger om die SSD eerst te kopen en gelijk daar mee te werken?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:41

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou die stap van SSD op de ODD ook gelijk doen, die interne USB-poort is volgens mij usb2. Daar zou ik geen os van willen draaien behalve iets minimaals. Externe HD op USB3 zou je op zich ook kunnen doen (je kunt naar een boot-menu tijdens de lange... laaaaange bootprocedure), maar het is niet erg efficient omdat je het dan binnenkort weer omgooit. Ik zou net als @thunder7 voorstelt die SSD gelijk plaatsen en direct van daaruit verderwerken. :)

(Ik heb zelf toevallig ook zo'n ding, al draait daar Debian op, op de SSD in de ODD, en een 64MB USB-stick in die interne poort. :))

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-07 14:43

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Begin eerst eens met een fatsoenlijke basis. Schijven op USB zijn altijd slecht en omgevingen als proxmox slikken dat volgens mij niet.

Daarnaast; begin met een SSD en niet achteraf. Dan ben je in 1x klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik kom nog iets anders tegen, misschien de eenvoudigste optie in 't algemeen. De controller van deze machines ondersteunt meerdere logische partities op 1 array. Je zou dus uiteindelijk ook "gewoon" je array van schijven kunnen indelen in 2 logische partities van 1x de grootte die je aan die SSD zou geven, en 1x de rest. Die indeling scheelt de aanschaf van een SSD, alsook de workaround die je nodig hebt om ervan te booten (die usb-stick), ten koste van het eventuele snelheidsverschil tussen ODD en in-bay HDD en de ruimte die je aan die SSD zou hebben gegeven op de array (hoewel je misschien die array kan uitbreiden met het geld dat je anders in die SSD zou steken).

(Why doesn't the Internal USB port boot ESXi 6 on my Microserver Gen8?)

[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 03-05-2020 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je @Cyphax
In ga dan voor de twee logische partities totdat ik een SSD heb.
Dan neem ik 1TB van een van de vier 2TB disks.
Vooralsnog gebruik ik toch alleen de server als NAS storage en de 1TB voor Proxmox en één VM. Dit is straks goed om te zetten naar de SSD lijkt me.
Moet ik in de configuratie settings ergens specifiek rekening mee houden? Misschien vanwege ZFS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 1373686 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:54:
Dank je @Cyphax
In ga dan voor de twee logische partities totdat ik een SSD heb.
Dan neem ik 1TB van een van de vier 2TB disks.
Vooralsnog gebruik ik toch alleen de server als NAS storage en de 1TB voor Proxmox en één VM. Dit is straks goed om te zetten naar de SSD lijkt me.
Het is vast om te zetten, maar als je toch dat geld uit wil geven is het misschien interessanter om 1 van die schijven te vervangen met een grotere?
Moet ik in de configuratie settings ergens specifiek rekening mee houden? Misschien vanwege ZFS?
Niet dat ik weet, als je de array goed configureert kan je vanaf USB installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-07 20:39
Alleen je base is zal op de usb stick draaien.

Ik zie niet echt in waarom proxmox niet op een usb drive zou mogen staan. Zelf heb ik gen10+ met freenas.

Base os staat op een tumbdrive van 64GB die in de interne USB2 Port zit gestoken. Kwa snelheid merk ik niets. Na test met de drive in de usb3 porten of vanaf een interne disk.

De drive waar je OS op staat kan je volgens mij niet gebruiken als storage. Je Windows VM komt dan op je array van 2TB disks.

[ Voor 11% gewijzigd door To_Tall op 06-05-2020 00:15 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceGee
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-05 07:54
Interessante post.
Ik zit met het zelfde probleem denk ik.

Mijn MicroServer Gen8 heeft nu 4x 2TB disks in raid.
Dit wil ik omgooien naar AHCI en ZFS gaan gebruiken en daarbij een SSD op de ODD poort om het OS op te zetten.
Aangezien ik veel goede dingen hoor over Proxmox ga ik deze gebruiken om te virtualiseren.

Nu heb ik me wat ingelezen en blijken er twee mogelijkheden te zijn:
1. De SSD als enige logische volume op een RAID te zetten en de 4 bays op een ander volume. Op deze manier zou je vanaf SSD kunnen booten aangezien je dan dit volume als boot volume kunt markeren.
2. Booten vanaf USB of MicroSD kaart met GRUB en dan starten vanaf de SSD.

Echter 1 wil ik niet omdat ik van de RAID af wil en ZFS wil gebruiken als RAID-Zx.
2 valt af omdat dit blijkbaar alleen werkt met een Windows OS en Proxmox is Linux (Debian).

Heeft iemand ooit met dit bijltje gehakt en een setup gemaakt waarmee Linux geboot kan worden vanaf een SSD op de ODD poort met gebruik van AHCI en niet RAID?

Ben nieuwsgierig naar jullie ervaring.

Maurice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-07 20:39
Ook voor proxmox als voor freenas geld. En ik denk niet dat dit het topic is om over te praten. Maar goed.

Zet het op een USB stick die in de machine hangt. De disk waar je os op staat kan je verder niet gebruiken. En dat zou je ook niet willen.

Wat je wel zou kunnen doen ivm redudantie . Is 2x usb stick in mirror zetten. En daar dan je OS op zetten mocht 1 van de sticks defect raken. Valt je machine niet uit.

[ Voor 26% gewijzigd door To_Tall op 07-06-2020 00:20 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceGee
To_Tall schreef op zondag 7 juni 2020 @ 00:18:
Wat je wel zou kunnen doen ivm redudantie . Is 2x usb stick in mirror zetten. En daar dan je OS op zetten mocht 1 van de sticks defect raken. Valt je machine niet uit.
USB is niet geschikt op een OS van te draaien.
Ten eerste vanwege de "trage" USB2 van de Gen8.
Ten tweede omdat een USB stick niet geschikt is voor de vele lees/schrijfbewegingen die een OS met zich meebrengt. Het geheugen verslechterd daar relatief snel door.

Mijn vraag blijft: bestaat er een setup waarbin Linux (Proxmox) gestart kan worden vanaf een SSD op de ODD poort met gebruik van AHCI (en dus niet RAID)? Wellicht gebruik makend van een bootloader op USB is SD kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:43

Rmg

MauriceGee schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:53:
Interessante post.
Ik zit met het zelfde probleem denk ik.

Mijn MicroServer Gen8 heeft nu 4x 2TB disks in raid.
Dit wil ik omgooien naar AHCI en ZFS gaan gebruiken en daarbij een SSD op de ODD poort om het OS op te zetten.
Aangezien ik veel goede dingen hoor over Proxmox ga ik deze gebruiken om te virtualiseren.

Nu heb ik me wat ingelezen en blijken er twee mogelijkheden te zijn:
1. De SSD als enige logische volume op een RAID te zetten en de 4 bays op een ander volume. Op deze manier zou je vanaf SSD kunnen booten aangezien je dan dit volume als boot volume kunt markeren.
2. Booten vanaf USB of MicroSD kaart met GRUB en dan starten vanaf de SSD.

Echter 1 wil ik niet omdat ik van de RAID af wil en ZFS wil gebruiken als RAID-Zx.
2 valt af omdat dit blijkbaar alleen werkt met een Windows OS en Proxmox is Linux (Debian).

Heeft iemand ooit met dit bijltje gehakt en een setup gemaakt waarmee Linux geboot kan worden vanaf een SSD op de ODD poort met gebruik van AHCI en niet RAID?

Ben nieuwsgierig naar jullie ervaring.

Maurice
Ik draai zo Ubuntu 20.04 op mijn gen8, /boot staat op de sdcard / op de SSD werkt prima met een Linux os. Grub vind je os wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rmg schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:03:
[...]
Ik draai zo Ubuntu 20.04 op mijn gen8, /boot staat op de sdcard / op de SSD werkt prima met een Linux os. Grub vind je os wel.
Precies wat ik zoek!
Ik neem aan dat dit ook voor USB werkt i.p.v. SD?
Heb je meer informatie hoe dit in te richten, linkje of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:43

Rmg

Anoniem: 1373686 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:15:
[...]

Precies wat ik zoek!
Ik neem aan dat dit ook voor USB werkt i.p.v. SD?
Heb je meer informatie hoe dit in te richten, linkje of zo?
Door dit kwam ik op het idee http://jarrodla.blogspot....ot-from-5th-sata.html?m=1

En was van plan eerst Ubuntu te installeren en dan op de sdcard grub.

Uiteindelijk ging het met de Ubuntu installer gewoon vlekkeloos en hoefde ik niets zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:55

BCC

Proxmox is niet triviaal als beginner, ik zou dan eerder Ubuntu Focal en KVM Qemu aanraden. Ubuntu heeft ook prima ZFS support tegenwoordig.

[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 07-06-2020 15:29 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MauriceGee
BCC schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:28:
Proxmox is niet triviaal als beginner, ik zou dan eerder Ubuntu Focal en KVM Qemu aanraden. Ubuntu heeft ook prima ZFS support tegenwoordig.
Dank voor je suggestie.
Proxmox ga ik echter gebruiken voor virtualisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceGee
Rmg schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:26:
[...]

Door dit kwam ik op het idee http://jarrodla.blogspot....ot-from-5th-sata.html?m=1

En was van plan eerst Ubuntu te installeren en dan op de sdcard grub.

Uiteindelijk ging het met de Ubuntu installer gewoon vlekkeloos en hoefde ik niets zelf te doen.
You made my day! _/-\o_
Ik ga het komende week eens uitproberen.
Pagina: 1