Opstalverzekering en herbouwwaarde van nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:20

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op dit moment is onze nieuwbouwwoning in aanbouw en heb ik een bij FBTO Opstalverzekering afgesloten die per 16-06-2020 in gaat.

Via independer heb ik wat rond gezocht en FBTO kwam hier met EUR 29,00 per maand als goedkoopste uit de vergelijking en ook alle voorwaarden lijken in orde.

Op hun website zeggen ze:
  • 24/7 schade melden
  • Nooit onderverzekerd
De WOZ waarde van onze woning is nu enkel het bouwkavel (EUR 219.000). Bij het afsluiten van de verzekering kon ik nergens een herbouwwaarde van de woning ingeven. Deze zal ongeveer EUR 1.200.000 bedragen.

Ik heb telefonisch contact gehad met FBTO en kreeg daar het antwoord dat ik mij daar geen zorgen om hoef te maken. Intern zouden ze dat allemaal regelen en mijn premie gaat niet omhoog.

Op hun website hebben ze hier ook nog een pagina over, maar die vind ik ook niet helder: https://www.fbto.nl/woonv.../vergoeding/herbouwwaarde

Concreet wil ik voorkomen dat ik onderverzekerd ben.

Weet iemand hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:33
Ik weet het antwoord zo niet, maar als je het niet in de voorwaarden kunt vinden zou ik dit soort toezeggingen altijd zwart op wit willen hebben. Ik kan me zo voorstellen dat je bouwfases of afronding van de bouw moet melden en dat aan de hand daarvan je premie wordt aangepast. Maar misschien houden verzekeraars gemakshalve wel gewoon alleen de WOZ waarde aan voor de premieberekening. Dat trekt dan vrij snel recht lijkt me en dan is het risico ingecalculeerd.

Edit: ik heb FBTO mij ooit schriftelijk laten bevestigen dat zowel mijn oude als nieuwe woning tijdens een bepaalde periode verzekerd zou zijn (ik stapte vlak voor de verhuizing nog over naar FBTO en er was wat gedoe met de adressen op de polis waardoor dit geen vanzelfsprekendheid was).

[ Voor 23% gewijzigd door cryptapix op 02-05-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:57
@Snow_King begrijp ik dat je de verzekering al hebt afgesloten?

Wat staat er dan op je polisblad?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:23
Ze baseren hun premie op de buurt waarin de woning staat, de soort woning, je leeftijd en de gezinssamenstelling. Zo zal een tussenwoning in een arbeiderswijk in het algemeen een lagere herbouwwaarde hebben dan een tussenwoning in een yuppenbuurt, dus zal de premie in de arbeiderswijk met goedkope woningen bij de zelfde eigenschappen lager zijn dan die in een wijk met kasten van huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:56

EiT

Wij hebben hetzelfde. Alle verzekeringen waren minimaal 2x duurder dan Interpolis.
Bij Interpolis betalen wij 17,70, andere verzekeringen waren 40-60 euro. Interpolis gaf ook aan dat het gewoon klopt.
Vond rond de 20 euro ook niet gek veel voor een huis van 6 ton.

Ook even bij FBTO ingevuld, 16,08 euro p/m

Edit: ff adres aangepast naar oud adres: 13,56 p/m en oud dorp waar ik opgegroeid ben zelfs 33,83

Andere verzekeringen moest je vaak m2’s invullen. Ons huis zit boven de 200m2, tikt dus aardig aan als je per m2 betaald.

[ Voor 27% gewijzigd door EiT op 02-05-2020 14:18 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:20

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
cryptapix schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:57:
Ik weet het antwoord zo niet, maar als je het niet in de voorwaarden kunt vinden zou ik dit soort toezeggingen altijd zwart op wit willen hebben. Ik kan me zo voorstellen dat je bouwfases of afronding van de bouw moet melden en dat aan de hand daarvan je premie wordt aangepast. Maar misschien houden verzekeraars gemakshalve wel gewoon alleen de WOZ waarde aan voor de premieberekening. Dat trekt dan vrij snel recht lijkt me en dan is het risico ingecalculeerd.

Edit: ik heb FBTO mij ooit schriftelijk laten bevestigen dat zowel mijn oude als nieuwe woning tijdens een bepaalde periode verzekerd zou zijn (ik stapte vlak voor de verhuizing nog over naar FBTO en er was wat gedoe met de adressen op de polis waardoor dit geen vanzelfsprekendheid was).
Goede tip! Ik zal deze vraag ook nog even schriftelijk aan ze stellen voor de zekerheid.
Xander schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:01:
@Snow_King begrijp ik dat je de verzekering al hebt afgesloten?

Wat staat er dan op je polisblad?
De verzekering gaat per 16-06-2020 in, dan krijgen wij de sleutel. Ik heb nog geen polisblad ontvangen.

Niet dat ik verwacht direct aanspraak te moeten maken op de verzekering, maar je wil er niet achter komen dat het niet klopt als het te laat is.
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:05:
Ze baseren hun premie op de buurt waarin de woning staat, de soort woning, je leeftijd en de gezinssamenstelling. Zo zal een tussenwoning in een arbeiderswijk in het algemeen een lagere herbouwwaarde hebben dan een tussenwoning in een yuppenbuurt, dus zal de premie in de arbeiderswijk met goedkope woningen bij de zelfde eigenschappen lager zijn dan die in een wijk met kasten van huizen.
De WOZ waardes van de woningen bij ons in de buurt schommelen tussen de 700.000 en 1.500.000. Als ze daar rekening mee houden ga ik er vanuit dat het wel klopt.
EiT schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:06:
Wij hebben hetzelfde. Alle verzekeringen waren minimaal 2x duurder dan Interpolis.
Bij Interpolis betalen wij 17,70, andere verzekeringen waren 40-60 euro. Interpolis gaf ook aan dat het gewoon klopt.
Vond rond de 20 euro ook niet gek veel voor een huis van 6 ton.

Ook even bij FBTO ingevuld, 16,08 euro p/m

Edit: ff adres aangepast naar oud adres: 13,56 p/m en oud dorp waar ik opgegroeid ben zelfs 33,83

Andere verzekeringen moest je vaak m2’s invullen. Ons huis zit boven de 200m2, tikt dus aardig aan als je per m2 betaald.
Bij mij was Interpolis via Rabobank wel 3x zo duur. Bijna 90 per maand waar ik bij FBTO nu 29 per maand betaal.

Ik vind dat verschil heel groot dat ik bang ben onderverzekerd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:57
Snow_King schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:29:
De verzekering gaat per 16-06-2020 in, dan krijgen wij de sleutel. Ik heb nog geen polisblad ontvangen.

Niet dat ik verwacht direct aanspraak te moeten maken op de verzekering, maar je wil er niet achter komen dat het niet klopt als het te laat is.
Lees dat polisblad dan even goed door als je het krijgt, plus de polisvoorwaarden. Die 2 samen moeten toch aardig duidelijk maken wat er precies verzekerd is en of dat klopt. ;)

Stel dat de WOZ waarde op het polisblad staat en er in de polisvoorwaarden staat dat je de verzekeraar moet informeren wanneer er iets aan deze gegevens wijzigt, dan lijkt dat me dat bijvoorbeeld een duidelijk verhaal. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51
Wat @Rubbergrover1 zegt interdaad. FBTO zal op ongeveer dezelfde manier de premie berekenen als Interpolis. Voordeel is dat je als klant zelf weinig hoeft in te vullen en te controleren. De verzekeraar bepaalt zelf de premie adhv verschillende factoren zoals WOZ en als die er nog niet is zal gekeken worden naar de omgeving.
Volgend jaar zal je premie wel fors stijgen als er meer gegevens bekend zijn.
Navragen kan geen kwaad natuurlijk.
Pagina: 1