Advies voor eerste PC (o.a. gamen, budget +/- 1.000)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramH
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-08-2023
Hoi, met de bijzondere tijden die we doorgaan heb ik besloten mezelf eens een keer iets leuks te geven. Ik heb daarom besloten om mijn eigen PC te gaan bouwen. Het belangrijkste doel van deze PC is Star Citizen te kunnen spelen. Ik volg de development al vele jaren, maar met een oude iMac kun je echter niet veel meer doen dan kijken. :/ Ik ben afgelopen week bezig geweest met het samenstellen van een eigen PC, en graag hoor ik jullie gedachten en voorstellen hierover.
Ik sta ook open voor 2e hands componenten om geld te besparen, mits deze natuurlijk van goede kwaliteit zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name waarschijnlijk gamen, met als doel Star Citizen op een goede frame rate te kunnen spelen. Er zijn ook nog wel andere games die ik speel maar verwacht dat die niet zwaarder zullen zijn dan Star Citizen :9 Hiernaast ook een aantal andere programma's, zoals SolidWorks en CodeSys

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb tot nu toe niet echt een vast bedrag gesteld, maar ik dacht zelf dat met ongeveer 1000,- ik een heel eind zou moeten kunnen komen. Als er goede redenen zijn net iets hoger te gaan zitten zou dit ook wel kunnen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muist, toetsenbord en monitor zijn al aanwezig

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede (stille) PC, die ook toekomstbestendig is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta in principe open voor alles, al is volgens mij momenteel Radeon qua prijs/kwaliteit beter. Ik heb er echter niet al te veel verstand van dus dat laat ik aan de professionals over.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben momenteel aan het kijken voor 2e hands behuizingen van Fractal Design (Define R4 of R5) dus ruimte zal niet het probleem zijn denk ik? Voorkeur gaat uit naar een zo stil mogelijk systeem, en dat de mogelijkheid heeft later uitgebreid te worden als het nodig is.

Ga je overklokken?
Was het niet per se van plan, met name omdat ik hier niet veel verstand van heb.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb onderaan zelf wat onderdelen bij elkaar gesteld met wat ik zelf dacht een goede PC te kunnen zijn. Graag hoor ik van jullie of dit echt zo is, of dat ik beter iets anders kan halen.
Als het blijkt dat het handig is om nog extra componenten te halen, zoals bijvoorbeeld een processorkoeling hoor ik het ook graag.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 433,-€ 433,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 78,30€ 78,30
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W CM€ 77,99€ 77,99
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 112,91€ 112,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 986,20

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdboogaert
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-05 23:00
Zelf hier ook bezig door tips aan het lopen. Echter mis hier 1 onderdeel welke je nog mist.
Namelijk een behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramH
rvdboogaert schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:40:
Zelf hier ook bezig door tips aan het lopen. Echter mis hier 1 onderdeel welke je nog mist.
Namelijk een behuizing.
Correct, zoals in de post aangegeven (bij eisen/wensen) ga ik die waarschijnlijk 2e hands halen, voor ongeveer €50,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:39

Thomg

Aww yiss

Als er 1 ding is die ik niet 2e hands zou halen (afgezien van opslag) is het wel de behuizing. Meestal is dat gewoon de moeite niet waard en krijg je een stofnest.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 02-05-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperToine123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-07 22:00
Ik denk dat je buiten het missen van de behuizing die je tweedehands wilt kopen vrij weinig uit te persen valt. Ik raad niet aan om een gebruikte behuizing te nemen, deze zijn een stofnest of gewoon verampeneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramH
Ik snap dat 2e hands over het algemeen erg veel stof bevatten, maar met zo goed als nieuwe kasten valt dit toch wel mee? Als je een paar tientjes daar mee kan besparen zou het toch weer schelen. Maar goed, wat voor kast zouden jullie anders aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoramH
Is het eventueel nog handig om een processorkoeler te nemen ook al ben ik in het begin niet van plan te overklokken? Ik heb deze processorkoeler gevonden die niet al te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramH
Voor de geïnteresseerden, ik heb de PSU vervangen voor deze; link, die schijnt iets stiller te zijn. Toch niet voor een processorkoeler gekozen omdat ik niet wist dat er standaard al een fan bij de processor zat. Tips zijn nog steeds welkom natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:12
Corsair TXM V2 is niet stiller dan Pure Power 11 en beiden zijn te duur voor wat je krijgt. Duur geldt voor zo goed als alle populaire voedingen omdat de voorraden harder slinken dan dat er aangevoerd wordt. De enigen die nog een redelijk normale prijs hebben zijn pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W en pricewatch: Seasonic Focus GX-550 en dat bij maar één winkel. Bij de rest zijn ze te duur.
Geheugen naar pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B voor betere compatibiliteit en stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramH
Uszka schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:33:
Corsair TXM V2 is niet stiller dan Pure Power 11 en beiden zijn te duur voor wat je krijgt. Duur geldt voor zo goed als alle populaire voedingen omdat de voorraden harder slinken dan dat er aangevoerd wordt. De enigen die nog een redelijk normale prijs hebben zijn pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W en pricewatch: Seasonic Focus GX-550 en dat bij maar één winkel. Bij de rest zijn ze te duur.
Geheugen naar pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B voor betere compatibiliteit en stabiliteit.
Heel erg bedankt voor het reageren, ik heb de ram aangepast.
Voor de PSU heb ik nu dus de volgende keuzes;
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1VoedingenCorsair Professional Gold AX850 met Fractal Design Define S Case (beide 2e hands)€ 75,-€ 75,-
1VoedingenSeasonic Focus Gold 450W€ 59,95€ 59,95
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 79,90€ 79,90

Bij een voeding zit dus al een behuizing erbij, zoals blijkt uit het tabel is deze in ieder geval het voordeligst. Anders heb ik een behuizing van 60,-. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:12
AX850 is te oud om tweede hands te kopen. Je betaalt dus eigenlijk alleen voor de behuizing en dan is 75 veel teveel.

De Focus Gold 450w is net niks voor een 5700 XT en vraag mij af of er een aangepast platform in zit want die serie had nogal wat problemen met videokaarten die veel stroomverbruiken. Blijft de be quiet en GX-550 over. De be quiet zou mijn keuze zijn omdat het de betere voeding is. Beter platform, betere fan, stiller en multirail al is dat laatste niet heel interessant bij voedingen van 550w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramH
Uszka schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:04:
AX850 is te oud om tweede hands te kopen. Je betaalt dus eigenlijk alleen voor de behuizing en dan is 75 veel teveel.

De Focus Gold 450w is net niks voor een 5700 XT en vraag mij af of er een aangepast platform in zit want die serie had nogal wat problemen met videokaarten die veel stroomverbruiken. Blijft de be quiet en GX-550 over. De be quiet zou mijn keuze zijn omdat het de betere voeding is. Beter platform, betere fan, stiller en multirail al is dat laatste niet heel interessant bij voedingen van 550w.
Oke, dan kom ik op het volgende uit;
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 116,90€ 116,90
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 433,-€ 433,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 89,94€ 89,94
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 112,91€ 112,91
1BehuizingFractal Design Define R5€ 60,00€ 60,00
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.086,45

Kan iemand nog een laatste controle doen of alles past zodat ik met een gerust hart alles kan gaan bestellen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:39

Thomg

Aww yiss

Wat betekent deze R5 precies?
Ga je deze 2e hands kopen voor die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramH
Thomg schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:16:
Wat betekent deze R5 precies?
Ga je deze 2e hands kopen voor die prijs?
Ja, excuses als dat niet duidelijk was. Weet dat je dat hebt afgeraden maar ik vindt het zelf een mooie kast en heb foto's gekregen waarin alles er goed schoon uitziet. Uiteraard zal ik bij het bezichtigen hier nog eens goed naar kijken maar verwacht wel dat het goed komt
Pagina: 1