Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab-
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-05-2020
Goedemiddag,

Ik heb helaas een Harddrive van Toshiba 1 TB opgestart met een 19v kabel ipv een 12v. Vrij snel ontstond er een brandlucht en vervolgens heb ik de schijf afgesloten. Daarna heb ik met de juiste kabel getracht op te starten maar helaas kwam er geen reactie. Het lampje knippert rood/blauw.

Dit is de harde schijf die erin zat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYNkK61uirIQREzEJrcoBKp36EM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HOBasboE6Da2Fw6RwLpZ4rVW.jpg?f=user_large

Ik heb geprobeerd om de disc op te starten met een Ewent USB 3.1 to SATA Adapter Cable voor HDD. Deze is geschikt voor 2.5" en 3.5". Er gebeurde niets bij het aansluiten, geen geluid of draaien van de disc.

Wat ik nu wil gaan doen is de printplaat vervangen. Omdat ik hoop dat dit het probleem is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hINzKV6xYpFOwRB2OdqHq7wBO1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5bDLJf5ON0rGCQryMUMNc3b.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt het dat je de bios van de oude printplaat moet verplaatsen naar de nieuw printplaat?
Hebben jullie misschien nog andere ideeën om de HDD toch weer werkend te krijgen?

[ Voor 10% gewijzigd door trab- op 02-05-2020 13:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Sommige schijven hebben op de printplaat een printzekering zitten. Als je die hebt is die er waarschijnlijk uitgevlogen. Nieuwe in solderen en weer proberen kan een goedkope oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:02
trab- schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:19:
Ik heb geprobeerd om de disc op te starten met een Ewent USB 3.1 to SATA Adapter Cable voor HDD. Deze is geschikt voor 2.5" en 3.5". Er gebeurde niets bij het aansluiten, geen geluid of draaien van de disc.
Zat bij de Ewent USB adapter wel een extra voeding? deze heb je wel nodig om 3.5" schijven aan te sluiten.
Anders direct aansluiten op een PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab-
Kaalus schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:24:
Sommige schijven hebben op de printplaat een printzekering zitten. Als je die hebt is die er waarschijnlijk uitgevlogen. Nieuwe in solderen en weer proberen kan een goedkope oplossing zijn.
Nee niet dat ik kan herkennen als printzekering.
The_Doman schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:33:
[...]

Zat bij de Ewent USB adapter wel een extra voeding? deze heb je wel nodig om 3.5" schijven aan te sluiten.
Anders direct aansluiten op een PC?
Ja er zat een 12v stekker bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab-
.

[ Voor 99% gewijzigd door trab- op 02-05-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Het is geen zekering, maar een TVS-diode, waarschijnlijk die helemaal rechtsboven op de foto. Meet hem eens door, als hij in beide richtingen 0 ohm is dan is deze doorgebrand. Je kunt hem dan verwijderen, dan werkt je schijf mogelijk weer, echter zonder beveiliging.

[ Voor 0% gewijzigd door hcQd op 02-05-2020 15:30 . Reden: Typefout ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:44
Ja D3 En D4 eraf knikkeren van de print, En dan de nul ohm weerstanden die daar zitten eens checken of ze nog heel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab-
hcQd schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:00:
Het is geen zekering, maar een TVS-diode, waarschijnlijk die helemaal rechtsboven op de foto. Meet hem eens door, als hij in beide richtingen 0 ohm is dan is deze doorgebrand. Je kunt hem dan verwijderen, dan werkt je schijf mogelijk weer, echter zonder beveiliging.
Zojuist de Diode gemeten en ik krijg 1.3 als resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:57
Niets op de printplaat op de foto wijst op iets wat een brandlucht heeft gemaakt.
Wat is er in je Ewent adapter gebeurd? Ik denk dat je daar moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab-
popie schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:29:
Ja D3 En D4 eraf knikkeren van de print, En dan de nul ohm weerstanden die daar zitten eens checken of ze nog heel zijn.
Dit gaat helaas boven mijn pet. Iemand een advies naar welke reparatie winkel ik eventueel kan gaan? Voorkeur regio R'dam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
trab- schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:34:
[...]

Zojuist de Diode gemeten en ik krijg 1.3 als resultaat.
1.3 Wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Een diode moet je in diode modus controleren. Daar komt als het goed is een antwoord in Volts uit.
Als je in ohm modus en sper-richting 1.3 Ohm meet is hij stuk.
In doorlaatrichting kan 1.3 ohm gewoon goed zijn, dus dat zegt niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
trab- schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:36:
[...]

Dit gaat helaas boven mijn pet. Iemand een advies naar welke reparatie winkel ik eventueel kan gaan? Voorkeur regio R'dam.
@sebastius deed dit vroeger wel eens voor een kleine vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Toevallig vanmorgen ook al gereageerd op een hdd recovery post, firmware maakt niets uit zelfs de cache kan verschillen zolang print maar uit dezelfde serie/revisie komt en dezelfde platter constructie heefr.

Met google kan je meestal wel achterhalen welke pcb compatible is.

Maar die 12v gaat in de behuizing nog door wat onderdeeltjes ik denk dat daar iets geroosterd is.

Bij de usb adaptor heb je wel externe stroom aangesloten uit ervaring weet ik dat deze namelijk prima 2,5" kunnen voeden via 5v maar 3,5" zal niet gaan spinnen.

Tldr schijf even aan voeding hangen met een sata kabel erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab-
jeroen3 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:42:
Een diode moet je in diode modus controleren. Daar komt als het goed is een antwoord in Volts uit.
Als je in ohm modus en sper-richting 1.3 Ohm meet is hij stuk.
In doorlaatrichting kan 1.3 ohm gewoon goed zijn, dus dat zegt niet zoveel.
Ah, volgens mij het ik nu op de juiste wijze gemeten en komt er 006 uit. Zou dat kunnen kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
6 Volt? Dat kunnen de meeste meters niet eens :9 .
0.06 Volt, dat kan wel. Dan is hij stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab-
TRAXION schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:56:
Toevallig vanmorgen ook al gereageerd op een hdd recovery post, firmware maakt niets uit zelfs de cache kan verschillen zolang print maar uit dezelfde serie/revisie komt en dezelfde platter constructie heefr.

Met google kan je meestal wel achterhalen welke pcb compatible is.

Maar die 12v gaat in de behuizing nog door wat onderdeeltjes ik denk dat daar iets geroosterd is.

Bij de usb adaptor heb je wel externe stroom aangesloten uit ervaring weet ik dat deze namelijk prima 2,5" kunnen voeden via 5v maar 3,5" zal niet gaan spinnen.

Tldr schijf even aan voeding hangen met een sata kabel erin.
Met een sata kabel komt er geen enkele reactie bij de hard disk. Deze op onderstaande foto heb ik geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TfbCmic5t36yD2hrIzqeMPsNBI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VVftCk6uPEk4iNc0v2z2Tspy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
trab- schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:03:
[...]

Met een sata kabel komt er geen enkele reactie bij de hard disk. Deze op onderstaande foto heb ik geprobeerd.

[Afbeelding]
Die werkt hoogstwaarschijnlijk niet met 3,5" omdat de opstart stroom te hoog is zet de pcb maar op de disk en hang hem in een pc met sata power en sata kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab-
jeroen3 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:02:
6 Volt? Dat kunnen de meeste meters niet eens :9 .
0.06 Volt, dat kan wel. Dan is hij stuk.
Het is Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Nee, dan meet je nog steeds niet goed.
Welke meter heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab-
TRAXION schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:05:
[...]

Die werkt hoogstwaarschijnlijk niet met 3,5" omdat de opstart stroom te hoog is zet de pcb maar op de disk en hang hem in een pc met sata power en sata kabel.
Ja speciaal gekocht omdat er 3.5" op stond. Het is deze https://www.mediamarkt.nl...abel-ssd-hdd-1523260.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Volgens de specs zou het moeten kunnen maar uit ervaring met andere usb sata adapters raad ik toch aan hem even aan een normale voeding met sata aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab-
jeroen3 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:05:
Nee, dan meet je nog steeds niet goed.
Welke meter heb je?
Hiermee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjwsZh08xZseXSglU0GLs46cVEM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QjH2hI7tvm0wegaCj2n7tzba.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door trab- op 02-05-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

DIodes testen op diode stand 2 klikken naar links ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nHPeizc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab-
Damic schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:12:
DIodes testen op diode stand 2 klikken naar links ;)
Haha thanks.

Nu komt er 001 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

zwarte op de streep en rode aan de andere kant? Draai die nu eens om.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

... en zorg ook even dat je zwarte en rode meetpen op de juiste aansluiting van demultimeter zit . dat zitten die nu niet. zwart op zwart. Rode op die daarnaast zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Wacht even... Je hebt niet alleen de meter in de onjuiste stand, je hebt ook nog eens de draden fout aangesloten.... :+

YouTube: How to test a diode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Steek die zwarte banaanstekker in COM en die rode naar de middelste aansluiting en meet dan opnieuw. 2x meten op de diode waarbij je de meetpennen wisselt. Ene kant op piep, andere kant op niks, dan is je diode goed.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:28

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ah, classic. Diode doorgefikt. Ja dit kan ik voor je doen, maar ik ben niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab-
evilution schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:22:
[...]

Steek die zwarte banaanstekker in COM en die rode naar de middelste aansluiting en meet dan opnieuw. 2x meten op de diode waarbij je de meetpennen wisselt. Ene kant op piep, andere kant op niks, dan is je diode goed.
Geen piep

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FfN3ltmfB0mrMuy1TJCKXM2buk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tR09XLPXqPb2dXOLvZcMuLnd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab-
Heeft het zin om een printplaat uit een identieke harde schijf te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 00:53
negeer maar

Sorry,, dit krijg je als je na een 1/2u weer naar je scherm komt :-)

[ Voor 74% gewijzigd door floorcleaner op 02-05-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Kan de waarde van de diode niet aflezen maar je kan de diode vervangen of zelfs er 1 parallel naast solderen mits er niets in de weg zit bij het terug plaatsen.

Maar vraag me af of dat de enige schade is als de 19v daadwerkelijk de hd zelf bereikt heeft.

Tjah ik vind het lastig om te adviseren piept je meter wel als je de meetpennen tegen elkaar houdt?

Ah sebastius reageert ook niet goedkoop maar hij krijgt hem wel aan de gang gok ik 😉

[ Voor 5% gewijzigd door TRAXION op 02-05-2020 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
Als eerste even afvragen waarvoor je het doet:
- HD repareren en weer in gebruik nemen: niet doen, is onbetrouwbaar op lange termijn, schijf gewoon wegdoen.
- Data recovery professioneel: naar een extern bedrijf brengen (kan enkele 100en euro's kosten), grootste kans op data weer terug.
- Data recovery zelf prutsen: kan goedkoop en succesvol zijn, maar ook grotere kans op fouten en kans dat je het alleen maar erger maakt.
Hoe dan ook, die schijf moet je gewoon zien als afgeschreven/onbetrouwbaar, voor 50 euro heb je een nieuwe 1 TB externe HD.

[ Voor 12% gewijzigd door FoxLenny op 02-05-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
met de meting op 0.001 veroorzaakt die diode daar een kortsluiting. die moet er in ieder geval voorzichtig af want die zit tussen de - en de + van de voeding van je HDD

Sebastius zie ik ook al hier boven. Die is expert in dit soort dingen en zal dat kunnen bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:44
Zoals al eerder gezegd, Die tvs diodes zijn er tegen beveiliging tegen dit soort dingen, Die kan je eraf slopen wat mij betreft, En dan even de nul ohm weerstanden meten of die nog goed zijn, Die werken vaak als zekering,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
floorcleaner schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:55:
met de meting op 0.001 veroorzaakt die diode daar een kortsluiting. die moet er in ieder geval voorzichtig af want die zit tussen de - en de + van de voeding van je HDD

Sebastius zie ik ook al hier boven. Die is expert in dit soort dingen en zal dat kunnen bevestigen.
Goed opgemerkt zijn meter heeft inderdaad geen piep op de diode stand ik had nog niet eens naar de waardes gekeken :z

Dan is het parallel zetten van een diode ook niet aan de orde.

Maakt solderen een stukje lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
Ik kan dit ook voor je doen, heb het al tig keren gedaan, maar ik vermoed dat Brasschaat (belgië) nu geen optie is met de grenzen dicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je diode is kortgesloten en defect. Zoals gezegd, meet ook de 0 ohm weerstanden door. Quick&dirty fix on je data te redden: diode verwijderen, weerstanden doorverbinden aansluiten (heel goed controleren aangezien je beveiliging weg is) en schijf leegtrekken. Wil je iets meer beveiliging, vervang de diode dan door een 1N4001 of zo.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1