Uitbreiding systeem, keuzes keus - Input gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-08 17:51
Sinds 2012 heb ik een eenvoudige installatie van 4 zonnepanelen op mijn dak liggen. Toen meegedaan met een opgezette actie van de buurman van mijn zwager (klinkt al lekker dit 😊). Ik heb getekend bij het kruisje, betaald, maar wel zelf geïnstalleerd, dat dan weer wel. Destijds dekte het mijn elektriciteitsverbruik prima, maar nu is het toch echt te weinig. Ons huishouden bestaat inmiddels uit 4 personen (en daar blijft het als het goed is bij). Nu ik voorlopig in dit huis lijk te blijven wonen wil ik het goed gaan aanpakken, waarbij ik ook wil kijken hoe ik mijn gasverbruik kan reduceren. Rendement op investering is een motivatie, maar zeker niet de hoofdreden. Ik wil ook graag verduurzamen. Heb aardig wat ingelezen, maar online mis ik wat informatie en heb lokaal ook nog geen goede partij gevonden waarbij ik een goed gevoel heb qua advies.

Situatieschets:
Huidige installatie (2012)
4 x 300 Wp monocrystalline (panelen van 2x1m, merk onbekend 😐, geleverd door Metdezon)
2x Mastervolt Soladin 600 omvormers.
Hoeveel er precies wordt teruggeleverd is onbekend, zitten niet op een aparte groep en omvormers registreren dit niet.
Rest stroom verbruik met installatie is 2800kWh

Gasverbuik: 1000m3

Woning (2011)
Ligging achter WZW (240)
De hoek van het dak is + 45 graden
Op zolder heb ik twee groepen. Op beiden is nu één omvormer aangesloten
Het huis is gasgestookt met een Intergas HRE ketel. Deze heeft ook WTW systeem, Renovent HR medium.

We koken nog op gas, optioneel om aan te passen en hebben beneden een quooker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUs-qPb3-Na0YE4tFXF9ReBkdSw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kYejltn1pXeqz3vfmhxTUnIL.png?f=user_large
Op deze foto is het Noorden boven.

Ruimte achter WZW ongeveer 12 panelen
Voor op NO beperkt door dakkapel en sterke schaduwvorming. Er passen 4 panelen boven de dakkapel.
Optioneel: de uitbouw (1.50m x 5.10m). Vanuit esthetisch oogpunt zou ik daar niet iets heel zichtbaars willen hebben eigenlijk.

huidig achterzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXumiZTO9XF-NQiGTjeCi-h-joY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZDyFOAxt4HaiYcn2npvzy8B.jpg?f=fotoalbum_large

Huidig voorzijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OnMpAYDytXuKqOvEo-2pIUlo_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOWOkKKG0DAU4awKAM1cArO0.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie iemand in de buurt met 12 panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOB331AkShL84aC8bVZ6JinFnq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOGgnSOwYVe6HU1WyqXhm3NY.jpg?f=fotoalbum_large

Opties:

1. Bijleggen van panelen naast huidige opzet;
2. Integreren van huidige panelen in nieuwe opzet;
3. Oude set gaat weg en alles nieuw.

Het aantal keuzes en variabelen is inmiddels zo groot dat ik niet goed voor ogen heb wat de beste optie is. Na het inlezen kom ik tot een soort van idee voor een set-up:

Oude set verhuizen naar de voorzijde van het huis (NO)
Nieuwe set a 9 panelen op achterzijde (WZW)
3 zonnecollectoren op achterzijde (WZW) met een 300L vat

Maar ja, toen ik dit gezien had, toen kwam ik op de PVT panelen. Ook heb ik het bedrijf useallenergy benaderd omdat deze bestaande PV's kan ombouwen tot een PVT. Maar deze vond het iets te ver rijden (woon in zuid-holland zuid). Ik heb het idee dat PVT nog niet mainstream is, ik kon er in ieder geval weinig over terugvinden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties. Budget is niet direct een beperking, mits natuurlijk er nog wel een rendement op wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Informeer bij buren of ze de set van 4 panelen over willen nemen.
En plaats allemaal nieuwe (halfcell) panelen
https://www.winkelman-zon...20wp/51808/?display=tiles
https://www.winkelman-zon...25wp/51950/?display=tiles

3x 4 (portrait) op de ZW kant (13 passen er misschien ook wel)
2x 3 (landscape) + 1x 3 (landscape) op de NO kant.
SMA string omvormer met naast de schoorsteen op de ZW kant, een tigo optimizer
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ Kies nieuw project.

Als je geld teveel hebt, dan overal een Enphase Micro omvormer eronder.

Vergeet PVT of zonnecollectoren, maar plaats een DJG RVS vat met 1 spiraal (als hygienespiraal) en zet die op zijn kop. CV water erin. SWW door spiraal.
En een TA heater erin. Zo gebruik je direkt je PV stroom (handig als salderen is afgelopen)
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"
Zit je in ieder geval niet met lekke collectoren of stagnatie, maar wel een gecontroleerde opwarming, die rekening houdt met je direkte verbruik in huis.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2020 13:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarar
Thanks. Die 4 panelen kan ik ook aan mn ouders doneren, dus daar kom ik wel uit.

Wat betreft de opstelling met het DJG, is op z'n minst een interessante optie. Maar de gebruikte techniek lijkt wat exotisch voor de standaard installateur. En zelf doen gaat m niet worden, als ik alles doorlees dan heb ik al moeite om alles te begrijpen, laat staan zelf installeren :)
Zijn er installateurs die dit doen? En zo ja, worden de installatiekosten dan niet te hoog in verhouding zodat het rendement terugvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Iedere installateur kan er toch een heater element in schroeven? Plug en play en loctite 55
Of diezelfde installateur ook in de groepenkast mag werken is een ander verhaal.
Enige elektrotechnische ervaring is dan wel gewenst.

Qua besturing zou je eerst eens kunnen kijken naar de tapps2 software voordat je wat aanschaft
En dan de aton power to heat inladen. (alle downloads zijn te vinden op de TA website)
Daarmee kan je simuleren en dan krijg je er een beetje een gevoel bij hoe het werkt.

Ik ben geen installateur maar tweaker.
En toevallig ook erg handig in dit soort zaken. (incl elektro en mechanisch ;-) )
Of er installateurs zijn die dit ook allemaal kunnen?
Geen idee. Die gaan voor het "snelle" geld, dus denk het niet.
Echt heel lastig is het allemaal niet (maar ik spreek voor mezelf)

En als er 3 man aan te pas moet komen, dan gaat het inderdaad knaken kosten.
Elektroman, mechanische man en besturingsman.

Je kan natuurlijk ook een wp boiler aanschaffen voor je tapwater en overdag laten draaien. (cq 500 watt)
Maar ik vind dit veel leuker. (en stiller)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:06
AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:25:

Vergeet PVT of zonnecollectoren, maar plaats een DJG RVS vat met 1 spiraal (als hygienespiraal) en zet die op zijn kop. CV water erin. SWW door spiraal.
En een TA heater erin. Zo gebruik je direkt je PV stroom (handig als salderen is afgelopen)
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"
Zit je in ieder geval niet met lekke collectoren of stagnatie, maar wel een gecontroleerde opwarming, die rekening houdt met je direkte verbruik in huis.
Als je dit goed regelt zou dit financieel interessant kunnen zijn voor een Tweaker zodra de salderingsregeling (bijna) is afgebouwd.
Maar dat duurt nog even. Goed idee maar ik vind het vroeg.

Tegen 2025 of 2030 maken PVT en zonnecollectoren denk ik ook een come-back. Momenteel niet zo interessant als je het installatie werk moet uitbesteden. Tenzij je het samen met een handige neef oid doet.

Iedere situatie is anders. Ik heb toen ik hier kwam wonen ons beste Zzw dak vol laten leggen met zonnepanelen. En toen had ik stroom over en, op aanraden van @AUijtdehaag, een warmtepomp boiler gekocht (daar zat destijds meer subsidie op dan tegenwoordig) en zelf geïnstalleerd. (ik had geen enkele ervaring, maar wel tijd en motivatie om het te leren)

Toen gewacht tot de CV ketel kapot ging en vervolgens naar Duitsland gereden voor een monobloc en ook zelf geïnstalleerd. Nu dus nul op de meter.

Welke kant wil je op?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
//offtopic.
@busscherski ik zit nu naar de variabele stroomprijzen te kijken of ik daar nog iets mee kan.
Maar wellicht loop ik (al)weer voor uit op de zaken die nog gaan komen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zarar
busscherski schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:48:
[...]

...

Toen gewacht tot de CV ketel kapot ging en vervolgens naar Duitsland gereden voor een monobloc en ook zelf geïnstalleerd. Nu dus nul op de meter.

Welke kant wil je op?
Nul op de meter is een beetje de stip op de horizon. Maar als ik mijn startsituatie bekijk tov bijvoorbeeld mn zwager die zelf een huis heeft laten bouwen, dan voorzie ik wel wat grootschalige ingrepen. Ik heb bijvoorbeeld gewoon radiatoren en eigenlijk geen plek voor een warmtepomp.
Ik wil kijken wat ik maximaal kan bereiken zonder vloeren en muren te moeten openbreken. Op het dak, de zolder en dergelijke is allemaal geen probleem.

Met mijn beperkte kennis, en misschien wat verkeerde aannames was mijn doelstelling voor nu qua elektriciteit neutraal te worden en gas zoveel als mogelijk te reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:06
Wat mij betreft denk je te klein. Achteraf is het bij mij erg meegevallen, makkelijker dan ik dacht. Een tussenstap zou ik zelf niet doen met de kennis en ervaring die ik heb. (maar nu ben ik natuurlijk wel wat fanatieker dan de meeste mensen, anders was ik niet actief in dit forum)

Wij hebben een huis uit 2004 met radiatoren, en die radiatoren gewoon gebruikt. Stooklijn staat ingesteld op 45 graden bij -5 buitentemperatuur. Dus met deze regeling is er niet meer dan 45 graden water nodig. Ook geen hoge temperatuur warmtepomp oid, maar gewoon de goedkoopste Panasonic (die overigens toevallig wel heel efficient is). Vloerverwarming is uiteraard wat efficienter maar niet noodzakelijk.

Op zich zou een huis uit 2011 makkelijker moeten zijn want betere isolatie. Het lastigste is misschien bepalen waar je de aansluiting maakt op je CV systeem, dat was bij mij lastig maar uiteindelijk goed te doen en je ziet er in ons geval binnen niets van (behalve in de garage).

En hoe bedoel je geen plek voor een warmtepomp? Niet dat dat je dat nu al hoeft te doen, je bent nu eerst met PV bezig en dat is prima. En de investering lijkt natuurlijk een stuk kleiner als je CV ketel toch kapot is, maar dat kan natuurlijk ook nog 10 jaar duren.

Als je alles uitbesteed en niets zelf doet, en ook niets zelf wilt doen met behulp van een handige Harry uit je omgeving, zou ik het denk ik gewoon bij PV laten en zodra de CV ketel kapot of aan vervanging toe is verder kijken.

Ik heb die van mij vervangen in december, als je beter plant kan het natuurlijk ook in de zomer haha.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1