Sinds 2012 heb ik een eenvoudige installatie van 4 zonnepanelen op mijn dak liggen. Toen meegedaan met een opgezette actie van de buurman van mijn zwager (klinkt al lekker dit 😊). Ik heb getekend bij het kruisje, betaald, maar wel zelf geïnstalleerd, dat dan weer wel. Destijds dekte het mijn elektriciteitsverbruik prima, maar nu is het toch echt te weinig. Ons huishouden bestaat inmiddels uit 4 personen (en daar blijft het als het goed is bij). Nu ik voorlopig in dit huis lijk te blijven wonen wil ik het goed gaan aanpakken, waarbij ik ook wil kijken hoe ik mijn gasverbruik kan reduceren. Rendement op investering is een motivatie, maar zeker niet de hoofdreden. Ik wil ook graag verduurzamen. Heb aardig wat ingelezen, maar online mis ik wat informatie en heb lokaal ook nog geen goede partij gevonden waarbij ik een goed gevoel heb qua advies.
Situatieschets:
Huidige installatie (2012)
4 x 300 Wp monocrystalline (panelen van 2x1m, merk onbekend 😐, geleverd door Metdezon)
2x Mastervolt Soladin 600 omvormers.
Hoeveel er precies wordt teruggeleverd is onbekend, zitten niet op een aparte groep en omvormers registreren dit niet.
Rest stroom verbruik met installatie is 2800kWh
Gasverbuik: 1000m3
Woning (2011)
Ligging achter WZW (240)
De hoek van het dak is + 45 graden
Op zolder heb ik twee groepen. Op beiden is nu één omvormer aangesloten
Het huis is gasgestookt met een Intergas HRE ketel. Deze heeft ook WTW systeem, Renovent HR medium.
We koken nog op gas, optioneel om aan te passen en hebben beneden een quooker.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kYejltn1pXeqz3vfmhxTUnIL.png?f=user_large)
Op deze foto is het Noorden boven.
Ruimte achter WZW ongeveer 12 panelen
Voor op NO beperkt door dakkapel en sterke schaduwvorming. Er passen 4 panelen boven de dakkapel.
Optioneel: de uitbouw (1.50m x 5.10m). Vanuit esthetisch oogpunt zou ik daar niet iets heel zichtbaars willen hebben eigenlijk.
huidig achterzijde:
:strip_exif()/f/image/hZDyFOAxt4HaiYcn2npvzy8B.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidig voorzijde
Situatie iemand in de buurt met 12 panelen:
:strip_exif()/f/image/WOGgnSOwYVe6HU1WyqXhm3NY.jpg?f=fotoalbum_large)
Opties:
1. Bijleggen van panelen naast huidige opzet;
2. Integreren van huidige panelen in nieuwe opzet;
3. Oude set gaat weg en alles nieuw.
Het aantal keuzes en variabelen is inmiddels zo groot dat ik niet goed voor ogen heb wat de beste optie is. Na het inlezen kom ik tot een soort van idee voor een set-up:
Oude set verhuizen naar de voorzijde van het huis (NO)
Nieuwe set a 9 panelen op achterzijde (WZW)
3 zonnecollectoren op achterzijde (WZW) met een 300L vat
Maar ja, toen ik dit gezien had, toen kwam ik op de PVT panelen. Ook heb ik het bedrijf useallenergy benaderd omdat deze bestaande PV's kan ombouwen tot een PVT. Maar deze vond het iets te ver rijden (woon in zuid-holland zuid). Ik heb het idee dat PVT nog niet mainstream is, ik kon er in ieder geval weinig over terugvinden.
Ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties. Budget is niet direct een beperking, mits natuurlijk er nog wel een rendement op wordt gemaakt.
Situatieschets:
Huidige installatie (2012)
4 x 300 Wp monocrystalline (panelen van 2x1m, merk onbekend 😐, geleverd door Metdezon)
2x Mastervolt Soladin 600 omvormers.
Hoeveel er precies wordt teruggeleverd is onbekend, zitten niet op een aparte groep en omvormers registreren dit niet.
Rest stroom verbruik met installatie is 2800kWh
Gasverbuik: 1000m3
Woning (2011)
Ligging achter WZW (240)
De hoek van het dak is + 45 graden
Op zolder heb ik twee groepen. Op beiden is nu één omvormer aangesloten
Het huis is gasgestookt met een Intergas HRE ketel. Deze heeft ook WTW systeem, Renovent HR medium.
We koken nog op gas, optioneel om aan te passen en hebben beneden een quooker.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kYejltn1pXeqz3vfmhxTUnIL.png?f=user_large)
Op deze foto is het Noorden boven.
Ruimte achter WZW ongeveer 12 panelen
Voor op NO beperkt door dakkapel en sterke schaduwvorming. Er passen 4 panelen boven de dakkapel.
Optioneel: de uitbouw (1.50m x 5.10m). Vanuit esthetisch oogpunt zou ik daar niet iets heel zichtbaars willen hebben eigenlijk.
huidig achterzijde:
:strip_exif()/f/image/hZDyFOAxt4HaiYcn2npvzy8B.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidig voorzijde
:strip_exif()/f/image/xOWOkKKG0DAU4awKAM1cArO0.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatie iemand in de buurt met 12 panelen:
:strip_exif()/f/image/WOGgnSOwYVe6HU1WyqXhm3NY.jpg?f=fotoalbum_large)
Opties:
1. Bijleggen van panelen naast huidige opzet;
2. Integreren van huidige panelen in nieuwe opzet;
3. Oude set gaat weg en alles nieuw.
Het aantal keuzes en variabelen is inmiddels zo groot dat ik niet goed voor ogen heb wat de beste optie is. Na het inlezen kom ik tot een soort van idee voor een set-up:
Oude set verhuizen naar de voorzijde van het huis (NO)
Nieuwe set a 9 panelen op achterzijde (WZW)
3 zonnecollectoren op achterzijde (WZW) met een 300L vat
Maar ja, toen ik dit gezien had, toen kwam ik op de PVT panelen. Ook heb ik het bedrijf useallenergy benaderd omdat deze bestaande PV's kan ombouwen tot een PVT. Maar deze vond het iets te ver rijden (woon in zuid-holland zuid). Ik heb het idee dat PVT nog niet mainstream is, ik kon er in ieder geval weinig over terugvinden.
Ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties. Budget is niet direct een beperking, mits natuurlijk er nog wel een rendement op wordt gemaakt.