Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe SSD disconnect tijdens het installeren van een game

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vikthor
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-04-2022
Ik heb een paar maand terug geprobeerd om een Crucial SSD in mijn oude PC te zetten omdat ik dacht dat mijn HDD was overleden. Echter kreeg ik het destijds niet voorelkaar om de SSD in mijn BIOS of bij mijn drives tevoorschijn te halen.

Omdat er toch zeker van te zijn of de SSD werkte heb ik deze toen bij mijn vader getest. Daar kwam de SSD wel tevoorschijn in de lijst met drives. Ik heb daarna contact opgenomen met de leverancier en de SSD terug gestuurd voor een paar tests. Uiteindelijk bleek er niets mis te zijn met de SSD en kreeg ik deze terug gestuurd.

Een vriend attendeerde me er toen op dat mijn moederbord dan stuk zou moeten zijn. Dus ik ben toen gaan sparen voor een compleet nieuwe PC (behalve mijn SSD met windows etc. en mijn Videokaart)

Ik heb dus gisteravond eindelijk een nieuwe pc gebouwt, en heb daar de samsung SSD en mijn videokaart van mijn vorige build in gezet.

Moederbord: MSI 470x Gaming Plus MAX
Processor: AMD Ryzen 5 3600
Videokaart: RTX 2070 Windforce

Ik was toch benieuwd of mijn Crucial SSD hier dan wel zou werken, vanwege een nieuw moederbord. Na het installeren van mijn drivers en het opnieuw activeren van Windows zag ik dat de Crucial SSD tussen mijn drives stond, hoera!!

Ik wou toen een aantal steam games gaan installeren op mijn crucial SSD (steam staat op mijn samsung SSD, weet zo niet of dat iets uit maakt), en de eerste 2 kleine games waren geen probleem. Toen ik nog een game wou installeren ging deze vrijwel meteen op pause, omdat mijn Crucial SSD ineens niet meer bestond.

Ik heb geprobeerd om de SATA kabel te vervangen voor een nieuwe die werd meegeleverd, maar dat heeft niet tot succes geleid.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen hoe ik de SSD weer in mijn drive overzicht krijg, en of iemand weet waarom deze SSD zou kunnen disconnecten tijdens het installeren van games.

Met vriendelijke groeten,

Vikthor

Beste antwoord (via vikthor op 16-05-2020 18:39)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Of de voeding wordt afgekapt, of de data wordt afgekapt. Dat laatste heb je met een nieuwe kabel uitgesloten.

Dat wordt dus een andere SATA kabel van je voeding proberen (indien semi of volledig modulair) of een andere voeding.

Welke voeding heb je? (merk, type en wattage).

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:33
Welke Crucial ssd?

Heb je de ssd getest met Crystal diskmark oid?

• vikthor
Was wel handig geweest als ik het gelijk had gemeld, maar ik heb het over de Crucial MX500 2.5-inch SSD van 1 TB. Ik ben niet super technisch, dus ik wist nog niet van crystal disk, dus heb deze er gelijk bij gepakt.
De Crucial SSD wordt niet getoond in de drive lijst van crystal disk. Alleen mijn Samsung EVO wordt getoond.

[ Voor 31% gewijzigd door vikthor op 02-05-2020 12:05 ]

• vikthor
Ik ben inmiddels een stapje verder, na o.a. windows installatie formateren uit te proberen, ben ik er achter gekomen dat de SSD op "hidden" staat binnen mijn device manager (via Device Manager > View > Show Hidden Devices).

Er staat dat ik mijn SSD moet reconnecten, maar aangezien ik de SATA kabel al eens gewisselt heb, en andere poorten heb geprobeerd weet ik verder niet wat ik moet doen om te reconnecten. Ik ga ondertussen wel zelf op onderzoek uit, maar als iemand een tip heeft, dan graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DXtXcoCAPU5NybfUWMfyHV0lCU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LEdgv5b0WLlo7D7PpL1626Fv.png?f=user_large

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

Al gekeken naar je voeding? andere sata-powerconnector/kabel vanaf de voeding. voor de rest heb je alle elementen al getest

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Of de voeding wordt afgekapt, of de data wordt afgekapt. Dat laatste heb je met een nieuwe kabel uitgesloten.

Dat wordt dus een andere SATA kabel van je voeding proberen (indien semi of volledig modulair) of een andere voeding.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• vikthor
brid schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:03:
Al gekeken naar je voeding? andere sata-powerconnector/kabel vanaf de voeding. voor de rest heb je alle elementen al getest
nelizmastr schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:27:

Ik heb de Gigabyte G750H van 750 watt, die heb ik vorig jaar aangeschaft.

Ik ging er vanuit dat 1 kabel vanuit de voeding wel 2 schijven zou kunnen ondersteunen (zitten immers 3 aansluitingen aan), maar misschien dat dit niet het geval is? Ik heb net voor de zekerheid nog een extra modulaire kabel er bij in gedaan, en mijn Samsung SSD en Crucial SSD dus op twee verschillende kabels van de PSU aangesloten. Ik heb even getest of het uitmaakt welke kabel ik gebruik door mijn Samsung SSD op beide te testen, en die werkt prima. Dus het begint er steeds meer op te lijken dat de SSD toch daadwerkelijk problemen heeft.

Ik heb nog wel een optie bij Crucial zelf gevonden, waarbij er wordt geadviseerd om een tijdje in de bios te zitten of een USB-SATA connector te gebruiken, waardoor de SSD tijd heeft om zichzelf opnieuw te mappen.

Hierdoor zou de drive zichtbaar moeten worden, en zou ik een firmware update kunnen proberen. Als dat niet lukt dan adviseert Crucial voor een vervanging.

Source: https://www.crucial.com/s...ssd-disappear-from-system

Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor jullie reacties!

• vikthor
Ik heb nog even een update, het is uiteindelijk niet gelukt om mijn SSD nog werkende te krijgen. Ik ga contact opnemen met Crucial om een nieuwe SSD aan te vragen.

Wat ik nog heb geprobeerd is als volgt.

Ik heb via de Crucial website firmware gedownload. Daarna heb ik mijn flash drive in mijn usb poort gedaan, en heb ik een programma genaamd Rufus opgezocht en geinstalleerd. Met Rufus kon ik namelijk makkelijker ISO bestanden naar de flashdrive schrijven (heb hier verder geen verstand van, maar het ging goed).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUQGBQlGpZ4vwyPDFVgOCeh5b7E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yko2Ht4yUjY7m73QBAGuhBx8.png?f=user_large

Daarna heb ik mijn PC uitgeschakeld en de Crucial SSD weer aangesloten. Toen bij het opstarten naar het boot menu (F11) en heb ik mijn USB geselecteerd als boot optie. Helaas gaf deze aan dat er geen update nodig was voor mijn aangesloten apparaten, en daarmee is het voor mij meer dan duidelijk dat deze SSD simpelweg niet gaat werken. Ik was hier in het begin al redelijk zeker van, maar nieuwe oplossingen uitproberen blijft toch interessant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BevdhSdKBnZ0gpBXTpGWmzsjxHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JG41O5EFOnZju56Oy4FRnLe.jpg?f=fotoalbum_large

Iedereen nogmaals bedankt voor het reageren. Stay safe!

• vikthor
Vandaag een vervanging binnen gekregen voor mijn SSD. Deze nieuwe SSD heeft dezelfde issues die ik met de vorige SSD heb. De nieuwe SSD kon ik initializen, daarna formatten. Vervolgens Steam installeren, SteamVR installeren en zodra ik een aantal GB op mijn schijf ga installeren begint deze met disconnecten en reconnecten. Als iemand nog eens een oplossing tegen komt, dan hoor ik deze graag. Inmiddels erg moedeloos, aangezien ik met mn huidige kleine SSD niet zoveel kan.

• vikthor
Beste mensen, ik geloof dat ik het inmiddels heb opgelost, en het was wel degelijk een power supply probleem, zoals aangegeven door @brid en @nelizmastr .

Toen ik mijn power supply heb omgewisseld in mijn vorige setup (1 jaar geleden), heb ik waarschijnlijk mijn oude power supply kabels weer aangesloten aan mijn nieuwe power supply. Ik kan me voorstellen dat deze kabels niet meer genoeg stroom zouden kunnen leveren omdat ze flink zijn verouderd in de tussentijd, waardoor mijn nieuwe SSD dan toch niet genoeg stroom krijgt.

Ik had immers getest of de power supply kabel werkte op mijn samsung SSD, en daar werkte deze wel. Mijn gok is dat de samsung, omdat deze kleiner is, minder stroom nodig heeft, en daardoor nog functioneerd op mijn oude power kabels.

Dus de tip voor diegene die op dit probleem stuit: Check of je nieuwe kabels gebruikt vanaf je power supply naar je harde schijven.

[ Voor 11% gewijzigd door vikthor op 16-05-2020 18:41 ]

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:46

rdejongjr

Gnome

vikthor schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:39:
Toen ik mijn power supply heb omgewisseld in mijn vorige setup (1 jaar geleden), heb ik waarschijnlijk mijn oude power supply kabels weer aangesloten aan mijn nieuwe power supply. Ik kan me voorstellen dat deze kabels niet meer genoeg stroom zouden kunnen leveren omdat ze flink zijn verouderd in de tussentijd, waardoor mijn nieuwe SSD dan toch niet genoeg stroom krijgt.
Je hebt ontzettend mazzel gehad blijkbaar.
Ik denk eerder dat de pinout van jouw oude kabels anders is dan van de nieuwe voeding.
(3.3V op de 5V lijn, net aan voor normaal gebruik maar bij belasting valt het weg)

"Wees niet lui of dom, wissel ook de kabels om" :+

• vikthor
@rdejongjr Heel veel mazzel inderdaad! Ik ga het in ieder geval onthouden. Dit gaat me geen 2e keer overkomen.
Pagina: 1