Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-07 23:11
Mijn vraag
Ik wil graag een lange termijn oplossing voor opslag van mijn privé bestanden en RAW-files (fotobestanden van ca 25/30mb).
Ideaal gezien zou ik vanaf de NAS kunnen bewerken met prima snelheid.
Graag zou ik een RAID5/6 (SHR1/2) device aanschaffen. Het liefst een future Proof variant.

Nu heeft iemand mij LAG 802.3ad (ik hoop dat ik het goed schrijf) aangeraden. Echter snap
ik niet hoe ik dit moet realiseren op een iMac en of 1gbe dan ook daadwerkelijk 2 of 3gbe wordt
met meerdere kabels aangesloten aan een nas.
Ik merk dat ik 10gbe erg interessant vind, maar wellicht overdadig voor wat ik doe. Ik edit geen tot
weinig 4k video. En de kosten die het met zich meebrengt zijn ook het nadenken waard.

Kort gezegd: Krijg ik LAG aan het werk naar 1 iMac met 2/3Gbe? Of moet ik voor meer
dan 1 gbe toch naar de 10gbe gaan kijken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een iMac 5k met 1gbe lan en 2x Thunderbolt.
Voor verwerken van foto's gebruik ik voor batch: Capture one en voor
sommige foto's: Photoshop (de laatste versie)

Ik heb een cat6a kabel naar mijn R7000 router lopen (ca 10/15meter). Daar hangt
nu een DS215j van Synology aan. Deze is aan vervanging toe.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Snelheid check naar een raid 1 NAS (215j) via 1gbe. Snelheid: 80MB/s.
Net iets te traag.
Gewerkt met een Thunderbolt Das.

Gezocht naar Nas. Opties:

- Syno 918+/920+. Minpunt: 1gbe. Wel meerdere 1gbe aansluitingen
- Syno 1618+: minpunt: Oud model. Pluspunt: NIC upgrade 10GBE mogelijk.
- Qnap: TS-453: minpunt: geen SHR en DSM. Pluspunt: 10gbe NIC upgrade mogelijk

Wat is jullie advies? Superbedankt vast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:34
Wat is het doel? Wat voor snelheden heb je nodig? Alleen upload of ook download? Is je storage snel genoeg?

Begrijp ik het goed dat je fotos vanaf je mac wilt bewerken welke remote (NAS) staan opgeslagen?

[ Voor 31% gewijzigd door c-nan op 02-05-2020 11:11 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
LAG gaat je waarschijnlijk niet helpen. LAG is om verbindingen van meerdere endpoints te verdelen over meerdere links. Voor een verbinding van iMac naar NAS ga je niet boven de 1Gb uitkomen, zelfs wanneer je 8 links zou bundelen.

Mijn idee: pak een (niet-j) NAS met 4 drive bays voor je raid 5 (zet er eventueel 2 caching SSD's in voor je read/write cache om dingen snappy te houden) en hou het bij 1Gbe. Dat is effectief 100MB/s en zou meer dan voldoende moeten zijn voor jouw gebruiksscenario.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Geen ervaring mee, maar http://www.sonnettech.com/product/solo10g-tb3/overview.html icm een 10GE geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
spone schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:14:
LAG gaat je waarschijnlijk niet helpen. LAG is om verbindingen van meerdere endpoints te verdelen over meerdere links. Voor een verbinding van iMac naar NAS ga je niet boven de 1Gb uitkomen, zelfs wanneer je 8 links zou bundelen.

Mijn idee: pak een (niet-j) NAS met 4 drive bays voor je raid 5 (zet er eventueel 2 caching SSD's in voor je read/write cache om dingen snappy te houden) en hou het bij 1Gbe. Dat is effectief 100MB/s en zou meer dan voldoende moeten zijn voor jouw gebruiksscenario.
Met bonding kan je wel prima boven de 1GE uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz
@c-nan Idealiter rond de 200MB/s. Dan zou inderdaad het bewerken vanaf de Nas prima gaan.
In principe maakt Capture one Proxy Files aan en is het exporteren de grootste klus (en de eerste overdracht van SDkaart naar NAS, maar dat kan ook overnacht). Dus ik vermoed dat download dan het belangrijkste is?!
I

Mijn huidige storage NAS is niet snel genoeg. Die trekt 80MB en werkt net niet lekker vlot.

Versta ik onder bonding:

2/3 cat kabels naar Switch met LAG, ->1 kabel naar iMac met ethernet Thunderbolt adapter?

[ Voor 12% gewijzigd door Furbz op 02-05-2020 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
c-nan schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:16:
[...]
Met bonding kan je wel prima boven de 1GE uitkomen.
Dat gaat alleen op als je meerdere streams hebt. Een enkele stream gaan niet boven de snelheid van je link uit komen.

edit: Onderbouwing: https://www.google.com/search?q=will+bonding+increase+speed

[ Voor 12% gewijzigd door spone op 02-05-2020 11:22 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz
@spone : dus twee computers via LAG werkt als 2x 1gbe tegelijkertijd, maar 1 computer 2gbe werkt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
dsj 215j is waarschijnlijk wel wat limiterend ook....(ram, cpu) Ik werk met lightroom en alle 5d4 RAW's op een 1517+ raid1 op 1GBe vooralsnog, dat gaat best ok. Ik zou idd wel als je een nas haalt er 1 halen met mogelijke toekomstige 10gb upgrade, dat zit hier ook nog een keer in de planning..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz
@maratropa : hoeveel RAM heb jij in de 1517+ gestopt? En gebruik jij SSD caching?
Ik lees daar bv gemixte berichten over, omdat 1gbe het nut van de ssd bottlenecked.
Heb jij al een nieuwe NAS in gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
spone schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:19:
[...]

Dat gaat alleen op als je meerdere streams hebt. Een enkele stream gaan niet boven de snelheid van je link uit komen.

edit: Onderbouwing: https://www.google.com/search?q=will+bonding+increase+speed
Ik lees bestanden van 20-30mb met een gewenste snelheid van 200MB/. Het is dus niet 1 stream.

Het zou wat andere zijn als het om bestanden van 2000mb zou gaan, dan zou het over 1 lijn lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz
@c-nan : hoe heb jij dit opgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor je iMac, is het niet wijzer om een supported Thunderbolt storage unit te nemen?

https://eshop.macsales.co...nclosures/3.5-Inch-Drives

Als voorbeeld, kan je tot wel 8 schijven in RAID niveau draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Furbz schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:23:
@maratropa : hoeveel RAM heb jij in de 1517+ gestopt? En gebruik jij SSD caching?
Ik lees daar bv gemixte berichten over, omdat 1gbe het nut van de ssd bottlenecked.
Heb jij al een nieuwe NAS in gedachte?
Ik heb er 16GB in zitten, en alle RAW's (en andere userdata waarmee ik werk) staan op een raid 1 van 2 2TB ssd's. Van en naar de nas blijf hij stabiel rond de 113MB per sec. Ik heb eerder met SSD cache getest, maar ik werd daar niet speciaal blij van. Met 1GB netwerk merk je weinig van de SSD's (ik heb het idee alleen met bijv heel erg veel kleine bestanden schrijven, bijv), doel is ook een keer 10GB als ik een keer blij wordt van een betaalbare switch..
Een nieuwe nas; voor jou of voor mij? ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-09 14:50
Even een andere invalshoek (meedenken):
Waarom geen snelle interne opslag als primaire dataopslag (evt. ge-encrypt als je dat wenst) i.c.m. synchroniseren naar een NAS en extern (dus op externe harddisks) volledig/incremental backuppen?

Goedkopere versie:
Interne opslag op HDD/SSD i.c.m. synchroniseren naar de Cloud en extern volledig/incremental backuppen?

Je hebt dan alle voordelen samen binnen een door jou te bepalen budget:
- de hoge snelheid van interne opslag (evt. op SSD als je budget dat toelaat)
- datazekerheid door opslag volgens de 1-2-3 regel (mits goed opgezet/uitgevoerd)
- veiligheid middels encryptie (idem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz
@Renault Dat is zeker een prima manier.
Ik werk nu zo:

Samsung T5 als edit schijf. DAS als backup Raid 1 schijf. JPEG DS215j voor backup.
Als klaar, dan verwijder ik de backup files van de DAS en zet ik de juist files erop.
Backup in cloud als gewenst.

Het is meer dat het ideaal plaatje 1 vast plek is, met redundantie, zodat ik niet meer hoef te zeulen met
welke map de laatste update is en met drie schijven aan de slag ben.
De cloud pas ik mee op, ivm privacy.

Maar jouw voorstel is inderdaad ook goed mogelijk, offloaden naar NAS als klaar of als Backup drive en met de T5 (encrypted) bewerken. Dat is praktisch zoals ik het nu dus doe, maar met een nieuwe nas;) haha.
Wel fijn om even te lezen dat dit ook gewoon een optie is. En het scheelt ook nog eens aanzienlijk.

De prijs is niet prio. Maar een mooie melange prijs/gemak zou echt wel fijn zijn!

edit: 1-2-3 regel is goed ja. Ik heb onlangs mn kop nog flink bezeerd aan nativiteit. Alles dubbel
in de backup op 1 schijf na. En precies die schijf knalt op de grond. Au. Maar goed, ezels... vandaar
de oplossing die ik zoek ;)

@maratropa Een nas voor jou. Of heb je hier nog niet over nagedacht?
Ik zag dat Netgear een 10gbe switch heeft voor net onder de 200.
maar goed: nieuwe nas+drives+NIC+Switch+nieuwe bekabeling+NIC voor computer of een prijzige UTP/TB3 adapter. Tis wel even investeren ja.

[ Voor 9% gewijzigd door Furbz op 02-05-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz
Even ter duidelijkheid om de LAG te begrijpen en ik woorden voor deze techniek lastig vind.
Even een illustratie gemaakt. Is dit mogelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdvRZY94pF7ZMHNJsrg6WtI22Fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yB4fYmMYNgoO6HT4kIsEfyIz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Je kunt misschien ook nu al expirimenteren met Synology drive op de 215j? Dus de lokale snelle werkmap continu laten syncen met de syno?

Mijn 1517+ is nog heel prima dus die moet nog jaaaren mee. :) die netgear switch overweeg ik idd ook :p

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz
Ik zal het inderdaad eens proberen of het lukt met de T5 ssd.
Even geschikte software zoeken. rSync is niet helemaal duidelijk voor mij en of
dat ook kan met disks die aangesloten worden en weer afgekoppeld.

Zit er een NIC optie in de 1517? Dat zou wel een mooie upgrade zijn voor je!

Ik lees ook op Nascompares dat Qnap met een 918+ tegenhanger komt met
standaard 2x 2,5 gbe. Echter is een fatsoenlijke switch vinden die niet net zo duur is
als een 10gbe lastig. Het is financieel (wat ik tot nu toe heb ontdekt) niet voordeliger om voor de 2,5
te gaan. Tenzij de 453 ook als switch kan fungeren en deze direct aan te sluiten is om de iMac.
Dan is een koppelstuk van 90 euro alles wat ik nodig zou hebben.

Toch vraag ik me af, omdat Synology me voorkeur heeft, of LAG zinvol is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Furbz schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:48:
Even ter duidelijkheid om de LAG te begrijpen en ik woorden voor deze techniek lastig vind.
Even een illustratie gemaakt. Is dit mogelijk?

[Afbeelding]
Nee dit gaat niet werken zoals je wilt conform de uitleg die meerdere mensen hier al hebben gegeven.

10Gbe is de enige redelijke optie en dan wil je een NAS met een intel cpu.

Ik zou adviseren voor thuis om gewoon lokaal op een (extra) SSD te werken. Zet dan een stukje sync / backup software in om de data op de ssd naar de nas te backuppen, 1Gbe is dan prima en je Nas hoeft dan ook geen F1 performance te leveren.

[ Voor 21% gewijzigd door Q op 02-05-2020 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furbz
Thanks @Q .
Misschien is t dan inderdaad verstandig om t te laten varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

De goedkopere optie die nog redelijk kan zijn is - zoals je zelf aan gaf - iets met 2.5 GB nics te doen. Maar dan 1 in je NAS en 1 via TB aan je mac. Maar hoeveel scheelt dat met 10Gbe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz
@Q plus: wat is t verschil tussen een 2,5 en 10 switch. Ze maken dat niet heel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
de 2,5 Gbps oplossing is gekomen omdat bedrijven niet een volledig 10Gbps netwerk hebben.
De bekabeling in die panden zijn wel geschikt voor o.a. 2,5 of 5Gbps.

Echter. er is niet echt vraag naar. Waardoor er maar weinig apparatuur voor is. En deze apparatuur is weer iets duurderd.

De Netwerk kaartjes daar in tegen. Kunnen vaak meerdere snelheden aan. vandaar dat de newerk kaartjes snellers zijn.

Anyway.

Ik draai zelf ook op een mac, en heb een zooi RAW foto's om te bewerken.. Ik heb wel LAG ingesteld op mijn NAS. Reden. Ik kan volledige 1Gbps van de Mac Mini naar de NAS gebruiken. Terwijl andere clients over de andere lijn netjes bandbreedte blijven houden. Ik haal dan ook de volledige 100Mbps indien noodzakelijk.

Wel beperk ik mijn Lib in Lightroom... daar staan alleen de meest recente foto's in. Ben ik klaar met bewerken. Sla ik de RAW appart op met aparte folder bewerkte foto's.. Dat scheelt behoorlijk wat tijd in Lightroom met laden..
Dit deed ik tevens ook al toen de RAW bestanden via de MAC werden bewerkt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz
@To_Tall thanks voor je antwoord.
Als ik je goed begrijp :

Jouw catalogus staat lokaal en jouw Raws op 1gbe nas en dat is je workflow? Mag ik vragen welke Nas jij gebruikt? En of je ram upgrades hebt gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Zelf zat ik met een soortgelijk vraagstuk (casual video editing vanaf een NAS).

Ik heb een Synology DS918+, deze is aangesloten met 2x 1Gbps op een LAG switch. Mijn PC is ook met 2x 1 Gbps aangesloten op die switch. Het resultaat was nog steeds effectief een link van 1 Gbps.

Met SMB 3.0 multchannel moet het mogelijk zijn om meerdere links te aggregeren naar één client, echter heb ik dit nooit goed aan de praat gekregen.

Uiteindelijk ben ik geen experimenteren met 2.5 Gbps USB Ethernet adapters, om op die manier een directe high-speed link tussen mijn PC en NAS te creëren. Het effect is nu dat ik transfers van tegen de ~280 MBps zie, en dat zonder een SSD-cache in de DS 918+.

Helaas ondersteunt Synology deze adapters niet out-of-the-the-box, hiervoor ben je aangewezen op vrijwilligers om dit soort driver-packages te ontwikkelen (en die kunnen achterlopen op de laatste versie van DSM).

Qnap daarentegen biedt wel ondersteuning voor dit soort adapters, zij bieden ook een first-party 5 Gbps USB Ethernet adapter aan.

Er zijn dus wel mogelijkheden om, met wat creativiteit, meer dan 1 Gbps te doen op een consumer NAS.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Furbz schreef op maandag 4 mei 2020 @ 07:40:
Als ik je goed begrijp :

Jouw catalogus staat lokaal en jouw Raws op 1gbe nas en dat is je workflow? Mag ik vragen welke Nas jij gebruikt? En of je ram upgrades hebt gedaan?
Ik gebruik een HPE Microserver GEN10+ met 4x 6TB schijven ZFS2 32GB memory

Ik heb 2 NIC's in een LAGG ik kan hierbij 1Gbps per client halen indien nodig.

Mijn huidige workflow is dat ik alle bestanden direct upload naar de NAS. Lokaal staat de data niet meer.
Bandbreedte is voldoende om vanaf de NAS te kunnen werken.
Als ik klaar ben met de RAW's te verwerken exporteer ik de bewerkte foto's in full resolution zonder CROP In een Projecten folder en de RAW's komen in een seperaten map op de NAS onder het zelfde project naam te staan in de bewerkte lijst... Hierdoor hou ik mijn RAWS gescheiden van de JPEG's mijn lib houd een beperkte grote en heb ik geen apparte disks meer nodig bij mn MAC..

Backups worden met rsync naar een NAS bij mijn ouders geplaatst.. Ik kan daar wel data bij plaatsen maar niet verwijderen of verder aangepast worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz
@donny007 Thanks voor je verhaal man! Gaaf dat je zo experiment. Wat ik me afvraag.
Stel: ik koop een Qnap en verbind deze direct aan mijn iMac met die 5gbe adapter.
Fungeert de Syno dan als een Switch, als ik deze aan mijn router verbind? Of moet ik
dan mn internet uit een tweede kabel halen of via wifi? Heb jij daar ervaring mee?

@To_Tall : gebruik jij die HPE met unraid/freenas? En was het gemakkelijk te doen?
of is het voor de doe het zelver?
Mag ik vragen hoeveel RAW jij tegelijkertijd verwerkt? Ik zit regelmatig op 2000+ per opdracht
en dat moet lekker lopen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Furbz schreef op maandag 4 mei 2020 @ 07:40:
Als ik je goed begrijp :

Lightroom wil de catalogue/db ook niet op een smb share zetten. Ik doe het ook zo met de RAW's op de syno, en na elke sessie in LR laat ik LR de cat backuppen naar een map op de server.

Ik heb hier ook een dsj 115j, en die is nog wat trager dan jouw 215j, maar ook dat zal geen snelheidsmonster zijn, dat zal ook flink meespelen in jouw ervaring. Nu met de juiste preview instellingen en een geupgrade syno vind ik het editen zo best goed te doen over 1GB, wat ik niet had verwacht met de 5Div files..

Wat donny volgens mij bedoelt is dat je alles aan zou sluiten als normaal, maar via de usb 2,5gb adapters een los direct netwerkje tussen jouw mac en de nas opzet puur alleen voor deze data.

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 04-05-2020 16:02 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ik hobby met fotografie.. Doe het niet om er geld mee te verdienen..

Ik heb nu een oude disk gevonden met nog oude foto's daar zitten dan ook niet RAW foto's bij.. in die aparte lib heb ik nu ruim 30 duizend foto's staan en dat gaat goed. met een weekend weg of vakantie kan ik ruim boven de 2000+ foto's uitkomen en dat gaat makkelijk.

FreeNas en Unraid hebben wel een stijlere leer curve, dan een QNAP.. als je door hebt hoe je de disks moet indelen met ZFS, en hoe je gebruikers en shares aan moet maken gaat dat verder redelijk makkelijk.

Installatie van de software stelt verder niets voor. FreeNas image downloaden ISO bootble maken op een USB Stick.. USB stick in de interne USB slot steken. en het OS staat binnen 10 min op je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Op Reddit hoorde ik iemand over dat je wel degelijk via een lag en lacp toch 2gbit zou moeten kunnen halen maar helaas weer geen details. Ik ga het zelf tzt nog een keer uitproberen want ik ben benieuwd en sceptisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Je zet een sessie per port op.. ik heb op de 2e verdieping een switch staan met wat apparatuur. de 1Gbps trek ik daar zo vol. op een dubbele ethernet lijn van switch naar switch heb ik 2Gbps beschikbaar. Echter kan er maar 1 sessie getrokken worden per lijn.

De volle 2 Gbps kan ik dus niet op 1 sessie vol trekken met twee sessies kan ik wel de 2Gbps voltrekken.
Met link bonding kan het wel.. echter daar heb je dan wel de apparatuur nodig die dat ondersteund.

Zelf zit ik te kijken naar zolder toe om fiber aan te leggen op 10Gbps.. Gezien ik geen 10Gbps vol zal trekken per device zou ik dat wel fijn vinden tussen netwerk apparatuur zelf in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 21:59
Vergeet Link Aggratation, dat is alleen leuk als je vanaf je NAS meerdere apparaten hebt die de volle snelheid willen halen. Tussenoplossingen en hacks zoals vermeld kan werken, maar zal uiteindelijk nooit echt stabiel zijn.

Vergeet ook niet dat je iMac alleen een RJ45 gigabit poort heeft, daar zal je dus nooit hogere snelheden over halen. Je zal dus iets moeten aansluiten op de USB of Thunderbolt aansluiting dat die hogere snelheden wel aan kan. Ik weet het niet zeker, maar misschien zoiets: pricewatch: Trendnet USB-C 3.1 to 2.5GBASE-T Ethernet Adapter ?

Voor je NAS zou je kunnen kijken naar een nieuwe out-of-the-box NAS die hogere netwerksnelheden ondersteund: https://tweakers.net/netw...2hkrKQDpg1BtKW5uVJsbW0tAA

Of bijvoorbeeld een Synology waarbij je dit kaartje kan in doen, maar dat zijn wel de professionelere modellen met bijbehorend prijskaartje: https://www.synology.com/nl-nl/products/E10G18-T1

En dan zal je netwerk ook nog geschikt moeten zijn. Dus minimaal CAT6 bekabeling, maar dat heb je volgens mij al. Dan nog een switch, dan meteen eentje die 10 Gbps aan kan: https://tweakers.net/netw...uSFrJRElHKTexAsSyUKqtrQUA

Al met al aardig wat investeringen, waardoor het (nogmaals) de vraag is of een DAS niet handiger/economischer is als je toch maar 1 gebruiker hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Q schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:28:
Op Reddit hoorde ik iemand over dat je wel degelijk via een lag en lacp toch 2gbit zou moeten kunnen halen maar helaas weer geen details. Ik ga het zelf tzt nog een keer uitproberen want ik ben benieuwd en sceptisch.
Ik ben ook extreem sceptisch dat je met LACP / harder kan dan 1Gbit. Ik lees wel dat iemand beweert dat het is gelukt tussen 2 Windows servers, waar de topic starter niets aan heeft.

https://www.reddit.com/r/...nsfers_faster_than_1gbps/

Helaas geen heldere details.

Ik denk dat de andere adviezen hier helder zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 04-05-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz
Het zou inderdaad fijn zijn als het echt gelukt is en iemand kan een praktische handleiding voor
'het internet' maken. Dat praat makkelijker. Voor mijn situatie is het volgens mij niet zo interessant
om te gaan knutselen om vervolgens te beseffen dat de route naar 10gbe niet veel duurder was.

Qnap krijgt waarschijnlijk (nascompares.com) de 453d met 2x 2,5gbe. Mooie ontwikkeling.
Maar het voor mij nog niet duidelijk, als je deze via cat6->adapter->imAc USB 3(.1?!) aansluit
er ook een internetverbinding door die kabel kan. Of dat de CAT6 dan echt puur een datakabel is geworden.

In principe is de prijs niet het punt. Althans: het moet wel waarde toevoegen aan lange termijn
strategie. Echter krijg ik, als ik het zo lees, het idee dat de prijzen nog wel naar beneden gaan (heel rustig aan).
Slimst lijkt me om een NIC ready nas te kopen.
Een DAS heb ik nu, dat is niet het probleem. Maar ik vind uitbreidbaar (SHR..) fijn, af en toe via de laptop op de bank kunnen werken is ook lekker en ik vind het systeem fijn dat ik files direct naar mensen kan sturen.

Een hoop Wins voor de NAS. Maar, eerlijk is eerlijk. Een DAS is dan weer veel goedkoper, veel sneller en veel minder zorgen.

Pfff.. Keuzes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Tja ik denk dat dit nu je probleem is vooral:
Snelheid check naar een raid 1 NAS (215j) via 1gbe. Snelheid: 80MB/s.
Besef dat 1Gbit in de praktijk gewoon 110 MB/s is en dat is dus al ~37% sneller. Je zou eens moeten testen met een 'echte' NAS. ;)

Als je een zware videobewerker was dan had dit niet veel geholpen, maar je werkt voornamelijk met foto's en zelfs dikke RAW files zijn misschien tientallen MBs. Zeg dat 1 foto 50 MB is dan is een save nog geen seconde over 'echte' Gigabit.

Ik las dat je soms met 2000+ foto's werkt, dat gaat wel hard dan. Hou eens met een tool in de gaten wat je bandbreedte gebruik is op de lokale schijf, dat zou een indicatie moeten geven.

Dus dit zou mijn advies zijn:

1. Koop een nieuwe NAS met een intel processor
2. Koop een NAS met voldoende bays voor uitbreiding (4 of meer)
3. Start minimaal met een RAID5 of wat SHR biedt qua flexibiliteit van uitbreiding (check dit goed)
4. Start gewoon met Gigabit ethernet, overweeg - zoals je van plan was - om een NAS te kopen die 10Gbit ready is (maar nog zonder NIC om geld uit te sparen)
5. Vergeet niet om (offsite) backups te gaan inregelen

Mijn mores: doe eerst maar eens ervaring op met 'echte' gigabit en bepaal dan maar eens of 10Gbit echt nodig is voor jezelf.

Dan over de toekomst: 10Gbit.

Voor wat betreft networking, je hebt geen switch nodig als je een extra 10Gbit adapter aan je iMac hangt en die rechtstreeks aansluit met een lange kabel op de 10Gbit aansluiting van je NAS. Hou je alles redelijk simpel, gaat prima werken. (NAs moet wel op zowel 10Gbit als 1Gbit voor updates).

Als je dan toch via een switch wilt werken, koop er dan een met minimaal 4 x 10Gbit poorten (waarvan er dus ook 1 naar je router gaat (is compatible).

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1102465;1102467/

Omdat je dit zakelijk gaat gebruiken denk ik dan eigenlijk: fuck it koop die 10Gbit spullen gewoon, de belasting gaat er ook af en je kunt vast nog zooi afschrijven.

Maar of je het ook *echt* nodig hebt weet je alleen als je gaat meten of je bandbreedte gebruik op je disks echt vaak ver boven de 100MB/s piekt.

Laatste opmerking: gezien je beroep en achtergrond zou ik geen zelfbouw adviseren. Ik heb hier ook Microservers staan met allerlei software en het werkt prima, maar jij bent fotograaf, geen systeembeheerder. En ZFS heeft zo weer zijn eigen 'nukken'.

Ik denk dat de opties zo wel een beetje zijn uitgediept, maar wie weet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furbz
In principe klopt zakelijk wel, maar het is ook precies wat je zegt: kosten/baten -> heb ik het nodig?
Hoe fijn afschrijving ook is, bewust inkopen en onderzoek vind ik wel belangrijk.
Zelfbouw is inderdaad ook niet handig: ik vind een beetje klooien wel leuk, maar wat
opslag betreft moet het gewoon werken inderdaad. Thanks dat je zo uitgebreid hebt gereageerd!

Ik denk dat ik voor nu even blijf werken met mn T5 en wacht op de updates van Synology en Qnap.
Heb in principe geen haast, maar zoek de mooiste oplossing.
Dan kan ik wellicht een meer gedegen beslissing nemen. Ondertussen zal ik eens kijken of ik
ergens (beetje lastig in Coronatijd) een test kan doen met een snellere NAS (4 schijven raid 5 oud) om
te kijken of het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Het zou leuk zijn als je dit topic even update als je een (semi) definitieve keuze hebt gemaakt.
Pagina: 1