Langzaam internet (kabel, 500Mbits, Ziggo, Windows)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Mijn details
Ziggo 500Mbit kabel internet
Windows 10 computer met 1.000Mbit poort verbonden met cat 6 kabel aan ZIggo modem
DNS server van Google en Cloudflare geprobeerd
IPv6 in- en uitgeschakeld, lijkt geen effect te hebben
Edge, Chrome en Firefox hebben hetzelfde probleem
Ziggo modem reset heeft niets geholpen
Speedtest.net resultaat: 500/40, volle snelheid

Workaround
ipconfig /renew lijkt de snelheid tijdelijk te herstellen

Probleem
De response time van websites is tenenkrommend traag (tot wel 30 seconden). Dit probleem doet zich voor op elke website (van google.com tot outlook en tweakers). Het probleem ervaar ik ook op mijn andere apparaten (MacBook, iPhone), maar daar komt het minder vaak voor en lost het zich binnen een minuut vanzelf weer op. Daardoor lijkt het probleem bij de modem te liggen, maar de modem reset heeft niks geholpen.

Als jullie behalve de bovengenoemde oplossingen nog ideeën hebben, hoor ik het graag.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 12:20
Laat eens een ping lopen (bv: ping google.nl -t) en kijk eens wat die pingtijd doet als je het probleem ervaart.
Is dit ook alleen met deze PC? Of met meerdere apparaten> Als het alleen deze PC is, heb je een laptop of iets dergelijks wat je tijdelijk even aan de kabel kan aansluiten die nu in je pc zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
@heggico pingen, ohja tuurlijk. Les 1 van ccna. :X Zal ik in het vervolg doen!

Ik vond nog een tip om DHCP uit te schakelen en te vervangen door een handmatig ip adres (192.168.178.x). Dat ga ik zo doen. Ik laat jullie mijn ervaringen weten! :)

Edit: het veranderen van een dynamisch naar statisch ip adres heeft het probleem niet verholpen. Wikipedia wilde niet laden; nadat ik een ping stuurde weer wel.

code:
1
2
3
4
Ping statistics for 91.198.174.192:
    Packets: Sent = 3, Received = 3, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 12ms, Maximum = 15ms, Average = 13ms

[ Voor 44% gewijzigd door iApp op 02-05-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Gek, het lijkt erop dat iedere keer als ik ping, de website ineens wel laadt. Ik zal mijn adblocker eens uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:29
iApp schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:54:
Mijn details
Ziggo 500Mbit kabel internet
Windows 10 computer met 1.000Mbit poort verbonden met cat 6 kabel aan ZIggo modem
DNS server van Google en Cloudflare geprobeerd
IPv6 in- en uitgeschakeld, lijkt geen effect te hebben
Edge, Chrome en Firefox hebben hetzelfde probleem
Ziggo modem reset heeft niets geholpen
Speedtest.net resultaat: 500/40, volle snelheid

Workaround
ipconfig /renew lijkt de snelheid tijdelijk te herstellen

Probleem
De response time van websites is tenenkrommend traag (tot wel 30 seconden). Dit probleem doet zich voor op elke website (van google.com tot outlook en tweakers). Het probleem ervaar ik ook op mijn andere apparaten (MacBook, iPhone), maar daar komt het minder vaak voor en lost het zich binnen een minuut vanzelf weer op. Daardoor lijkt het probleem bij de modem te liggen, maar de modem reset heeft niks geholpen.

Als jullie behalve de bovengenoemde oplossingen nog ideeën hebben, hoor ik het graag.
Indien mogelijk ipv6 eens uitschakelen? Dat kan in Windows bij de instellingen van je netwerkkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:24
Wat is er langzaam aan een speedtest van 500/40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
krakendmodem schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:58:
[...]

Indien mogelijk ipv6 eens uitschakelen? Dat kan in Windows bij de instellingen van je netwerkkaart.
Heb ipv6 uitgeschakeld, maar dat helpt niet. Google Docs geeft af en toe de melding: "proberen om opnieuw te verbinden". Het lijkt daarmee alsof het internet af en toe uitvalt.

@valkenier het gaat niet om de downloadsnelheid, maar om de snelheid waarmee ik verbinding krijg tot een sever. Dat duurt erg lang. Ik probeer te onderzoeken waarom dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je een beetje verstand van zaken hebt zou je eens een tool als wireshark op je systeem kunnen installeren, om te zien wat er voor verkeer heen en weer gaat op het moment dat je een website probeert te openen. Eventueel gecombineerd met de netwerkanalyse van je browser's debug console (F12).

Dan kan je wellicht achterhalen in welke stap van het proces de vertraging optreedt (DNS / opzetten verbinding naar server / uitvoeren HTTP GETs / ...). En of je wellicht wel snel een response krijgt, maar die om een of andere reden niet werkt en er wat opnieuw geprobeerd wordt of zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:11
valkenier schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:33:
Wat is er langzaam aan een speedtest van 500/40?
Niks, maar TS klaagt over de latency van het opzetten van verbindingen met een website. Dit heeft niet zo zeer iets met de bandbreedte te maken. Dit probleem kan bijvoorbeeld door trage DNS servers of inefficiente routes komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Orion84 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:50:
Als je een beetje verstand van zaken hebt zou je eens een tool als wireshark op je systeem kunnen installeren, om te zien wat er voor verkeer heen en weer gaat op het moment dat je een website probeert te openen. Eventueel gecombineerd met de netwerkanalyse van je browser's debug console (F12).

Dan kan je wellicht achterhalen in welke stap van het proces de vertraging optreedt (DNS / opzetten verbinding naar server / uitvoeren HTTP GETs / ...). En of je wellicht wel snel een response krijgt, maar die om een of andere reden niet werkt en er wat opnieuw geprobeerd wordt of zo.
Dank voor de tip! Wireshark geeft de volgende informatie bij het laden van Google.
code:
1
2
5545    0.439122    172.217.20.106  192.168.178.11  TCP 1484    [TCP Fast Retransmission] 443 → 14864 [ACK] Seq=2675749 Ack=1 Win=1999 Len=1430
5547    0.442043    172.217.20.106  192.168.178.11  TCP 1484    [TCP Retransmission] 443 → 14864 [ACK] Seq=2677179 Ack=1 Win=1999 Len=1430

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWM165tBHz0zpFS_rX2_LKtopDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B6ZWqDdoiS9MwHs0qkTrJNV4.png?f=fotoalbum_large

Dit probeert Chrome zo'n 30 seconde continue totdat ik de melding 'website onbereikbaar' krijg. De tweede poging (F5) laadde google.com direct zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat zijn dus pakketjes van google terug naar jou, waarbij google het blijkbaar nodig vindt om een zwik aan pakketjes opnieuw te versturen. Wat er op zou duiden dat de bevestiging van de ontvangst van die pakketjes op een of andere manier niet bij google aankomt.

Als dit TCP verkeer wel direct begint nadat je de website probeert te openen, dan is DNS dus denk ik niet het probleem, maar gaat er om een of andere reden wat mis met het TCP verkeer.

Zie je ook nog pakketjes de andere kant uit gaan, dus van jou naar google toe?

Misschien dat je de hele sessie even in een pcap bestandje kan opslaan en kan delen, zodat anderen ook naar het hele verkeer kunnen kijken ipv screenshots :)

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 02-05-2020 13:16 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Problem solved! :D AdGuard was het probleem. Ik heb het programma uitgezet en merk geen verbindingsproblemen meer. Ik ga vanmiddag onderzoeken waarom de applicatie voor verbindingsproblemen zorgde.

Pagina: 1