Nieuwe PC blaast om de zoveel tijd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollie29
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-09-2024
Mijn vraag
Mijn PC blaast om de zoveel tijd. Wat kan dit betekenen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb een clean Win10 install gedaan. Er staat eigenlijk bijna geen software op. WoW Classic is wat ik af en toe speel.

De hardware is:
AMD Ryzen 5 2600 processor
Antec NX100 Midi Tower Behuizing
Asrock B450M-HDV R4.0 moederbord
Cooler Master MWE 450 White - V2 PSU / PC voeding
G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000Mhz Geheugenmodule
Gigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G Videokaart
Samsung 970 EVO 1TB M.2 SSD 1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
Ik heb het met een collega besproken en die had het over Windows profielen? Ik weet niet of het dit is, maar misschien kunnen jullie mij hier meer over vertellen.
Kan het zijn dat de processorkoeler dit veroorzaakt eens in de zoveel tijd? Ik heb gewoon de processorkoeler gebruikt die meegeleverd is door AMD. De PC wordt op dit moment door weinig applicaties gebruikt. Enkel browsen en af en toe WoW Classic. In de toekomst ga ik er meer mee doen, maar ik hoop niet dat het geblaas dan vaker gaat voorkomen.

Heeft een van jullie ervaringen hiermee? Ik begin nu te twijfelen aan mijn PC building skills.... Misschien dat er iets niet goed zit...
Kennen jullie een goede tool die de processortemperatuur meet?

Ik hoor het graag!

Groeten Bakker

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik neem aan dat je met "blaast" bedoeld dat de fans even vol aan van? Hoe lang is dit? En welke programma's gebruik je dan op dat moment?

[ Voor 9% gewijzigd door n9iels op 02-05-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollie29
n9iels schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:58:
Ik neem aan dat je met "blaast" bedoeld dat de fans even vol aan van? Hoe lang is dit? En welke programma's gebruik je dan op dat moment?
Dit is wat ik bedoel ja. Wat bedoel je met hoe lang het is? Ik heb de PC nu een kleine maand. Hij doet het eigenlijk al van begin af aan. Ik zit dan te schakelen tussen browsen / WoW classic.

[ Voor 14% gewijzigd door Nollie29 op 02-05-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:44
Zal de videokaart zijn. Deed die van mij ook. Kwestie van het fanprofiel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:14

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik had hetzelfde, bij 'gemiddeld' gebruik bleef de processor rond de 50 graden hangen, de ene keer er iets onder de andere keer er iets boven. En op dat moment stond de fan zo ingesteld dat hij boven de 50 graden harder ging draaien (blazen) om zo weer onder de 50 graden te komen en te stoppen. En dat herhaalde zich vaak omdat hij rond die 50 bleef hangen.

In mijn geval kon ik door de rear fan anders te psoitioneren en inderdaad met de fanspeed te 'spelen' de temp een paar graden verlagen waardoor hij het nu niet zelden meer doet.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollie29
Uszka schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:03:
Zal de videokaart zijn. Deed die van mij ook. Kwestie van het fanprofiel aanpassen.
Dus toch! Hier had mijn collega het over inderdaad. Hij bedoelde geen Windows profielen maar Fan profielen. Het zou echt fijn zijn als ik met een paar kleine tweaks dit kan fixen. Ik ga het even onderzoeken en laat het vervolgens hier weten! _/-\o_

Mijn dank is groot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollie29
Ehm, ik zit te Googlen maar kom er niet zo 123 uit. En is het nou de videokaart of de processor? Ik lees hierboven 2 verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dat kan je zien met MSI Afterburner. Laat dat een tijdje op de achtergrond recorden zodat je kunt zien welk onderdeel het geluid veroorzaakt. Datgene dat piekt in toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:14

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Nollie29 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:21:
Ehm, ik zit te Googlen maar kom er niet zo 123 uit. En is het nou de videokaart of de processor? Ik lees hierboven 2 verschillende dingen.
Dat moet je uitproberen. Ik heb het nog even gecheckt en in mijn geval is het toch echt de processor maar dat neemt niet weg dat het in jouw geval evengoed de videokaart kan zijn.

Dit dus:
Uszka schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:25:
Dat kan je zien met MSI Afterburner. Laat dat een tijdje op de achtergrond recorden zodat je kunt zien welk onderdeel het geluid veroorzaakt. Datgene dat piekt in toerental.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:11
Het zou idd kunnen dat het de videokaart is. Mijn gigabyte 1660Ti zet de fans uit als hij weinig te doen heeft. Als de kaart weer aan het werk moet slaat de fan aan, en dat gaat niet soepel.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nollie29 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:07:
[...]

Dus toch! Hier had mijn collega het over inderdaad. Hij bedoelde geen Windows profielen maar Fan profielen. Het zou echt fijn zijn als ik met een paar kleine tweaks dit kan fixen. Ik ga het even onderzoeken en laat het vervolgens hier weten! _/-\o_

Mijn dank is groot....
Dat wil je niet fixen want dat hoort zo. Als je dat gaat voorkomen word of je videokaart of je CPU te heet en gaat zich dan terugklokken. Dat noemen ze wel thermothrottling.

https://www.techspot.com/...at-is-thermal-throttling/

Gewoon zo laten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 19:47
Verwijderd schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:39:
[...]

Dat wil je niet fixen want dat hoort zo. Als je dat gaat voorkomen word of je videokaart of je CPU te heet en gaat zich dan terugklokken. Dat noemen ze wel thermothrottling.

Gewoon zo laten dus.
Je kan best wat spelen met de fan curve om de overgang wat geleidelijker te maken tot bv 65 graden en hem daarna steiler op te laten lopen.
Maar zoals gezegd eerst bepalen welke fan eigenlijk sneller gaat draaien (aan de hand van iets als Afterburner, of gewoon de zijkant van je case halen en de boel eens in de gaten houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollie29
Verwijderd schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:39:
[...]

Gewoon zo laten dus.
Thanks voor het geruststellen. Ik denk bij nader inzien dat ik er niet mee moet gaan klooien en het gewoon moet laten voor wat het is. Hopelijk gaat hij het niet te frequent doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Nollie29 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:50:
[...]

Thanks voor het geruststellen. Ik denk bij nader inzien dat ik er niet mee moet gaan klooien en het gewoon moet laten voor wat het is. Hopelijk gaat hij het niet te frequent doen.
Je kunt prima het fanprofiel iets aanpassen met MSI Afterburner. Heb die van mij op 30% gezet tot 60 graden. 40% bij 70 graden en 50% bij 80 graden. Warmer dan 70 graden is ie nog nooit geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:45
Dit dus ^^^^

MSI afterburner is wat je wilt, is ook redelijk simpel om een profiel te maken.
Gewoon wel doen, en we noemen het niet klooien. We noemen het tweaken. ;)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-09 15:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Indien processor: Ook de chipsetdrivers van de AMD website geïnstalleerd? Daarbij krijg je de optie om AMD powerplan te installeren en die te gebruiken binnen Windows (Instellingen > Energie). Dat wil soms ook nog weleens een beetje helpen.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Pagina: 1