[ Covid19 / Corona ] Personen teller voor Winkel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 14:05
Om te kunnen voldoen aan de richtlijnen van het RIVM in winkels zijn we op zoek naar een personen teller voor in een winkel.

Deze personen teller moet ervoor zorgen dat elke klant een maximum van 10m2 tot zijn beschikking heeft in de winkel zodat iedereen 1,5 mter afstand kan houden

Het idee is om te werken met een infraroodsensor die kan tellen hoeveel klanten er in en uit de winkel gaan.

Op een scherm bij de entree van de winkel moet dan zichtbaar zijn hoeveel klanten er in de winkel en hoeveel er nog naar binnen kunnen. Mocht het te druk zijn in de winkel dan moet er op het scherm een een soort van rood stoplicht zichtbaar zijn welke aangeeft dat klanten even moeten wachten.

Na wat zoekwerk heb ik al de volgende initiatieven gevonden uit het (recente) verleden. Nu ben ik benieuwd wie hier ook ervaring mee heeft en kan helpen in het creëren van een dergelijke oplossing voor gebruik in winkels in Nederland.

How to Build a People Counter With Raspberry Pi and Ubidots
https://www.instructables...ter-with-Raspberry-Pi-an/

Irisys Vector 4D ( is complete oplossing en we zoeken iets op basis van opensource)
https://www.irisys.net/products/vector4d-people-counter

Raspberry pi Person Tracking with Intel AI
http://raspberrypi4u.blog...n-tracking--intel-AI.html

AXIS P8804-2 3D People Counter Kit
https://www.axis.com/prod...4-2-3d-people-counter-kit

Building a People Counter with a PIR sensor
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=91902

People Counter With OPENCV
YouTube: People Counter With OPENCV
https://answers.opencv.org/question/56758/people-counter/

[ Voor 15% gewijzigd door lexen op 02-05-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:29
Deze oplossingen zijn commercieel verkrijgbaar. Solva peoplecounting heeft er vast wel iets voor en anders Nedap. Scheelt je een hoop gezeur als er een keer iets stuk gaat.

Als je toch zelf aan de slag wilt zou ik zo simpel mogelijk beginnen (optie 1 denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 21:42
*reactie op verkeerde plek*

[ Voor 255% gewijzigd door celshof op 02-05-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexen
Ik zoek voornamelijk geen commerciële oplossingen omdat ik er ook van wil kunnen leren hoe het technisch in elkaar zit en dat proberen voor elkaar te krijgen met eventuele hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
lexen schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:32:
Ik zoek voornamelijk geen commerciële oplossingen omdat ik er ook van wil kunnen leren hoe het technisch in elkaar zit en dat proberen voor elkaar te krijgen met eventuele hulp.
Zo'n teller zal geen onderscheid maken tussen mensen die van binnen naar buiten of vice versa gaan vermoed ik. Dus zodra iemand weer een stap terug zet (bijvoorbeeld omdat hun kind niet meewerkt), komen ze er 3x langs.

Leuk om een inzicht te krijgen in hoeveel mensen je winkel binnenkomen en hoeveel er daarvan een aankoop doen (mits voldoende data over verschillende weken), maar niet voor je toegangscontrole, als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexen
Er is een duidelijk in en uitgang met poortjes dus we zouden daarmee ook het onderscheid kunnen maken tussen de binnenkomende en uitgaande mensen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:26

Rannasha

Does not compute.

celshof schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:39:
[...]
Zo'n teller zal geen onderscheid maken tussen mensen die van binnen naar buiten of vice versa gaan vermoed ik. Dus zodra iemand weer een stap terug zet (bijvoorbeeld omdat hun kind niet meewerkt), komen ze er 3x langs.

Leuk om een inzicht te krijgen in hoeveel mensen je winkel binnenkomen en hoeveel er daarvan een aankoop doen (mits voldoende data over verschillende weken), maar niet voor je toegangscontrole, als je het mij vraagt.
Afhankelijk van wat de layout is van de winkel kun je prima om dit probleem heen werken door twee van dergelijke tellers te gebruiken. Een voor binnenkomende mensen en een voor vertrekkende.

Als de layout van de winkel het noodzakelijk maakt dat mensen langs de kassa gaan om de winkel te verlaten (ook al hebben ze niets gekocht), dan kun je een teller voor binnenkomende mensen een stukje voorbij de ingang plaatsen en een vertrek-teller vlak na de kassa('s). Vervolgens reken je het verschil uit tussen de twee.

Eventueel dwing je de looprichting af met klaphekjes die maar één kant op open gaan en hang je daar een sensor aan die registreert wanneer het hekje opent.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexen
Er is inderdaad een duidelijke routing in de winkel net zelfs poortjes die maar naar een kant open kunnen bij de ingang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat veel winkels doen is, ze zorgen dat er een maximum aan winkelwagens beschikbaar is. En iedereen verplicht een winkelwagen moet. Daarnaast kun je met een winkelwagen ertussen ook beter afstand houden zegmaar.

Als de winkelwagens op zijn, is het maximum aantal mensen aan het winkelen.
Pas als eens winkelwagen teruggebracht wordt, kan de volgende weer.

D'r moet wel iemand de winkelwagen schoonmaken, maar die kan ook meteen de mensen tegenhouden als ze niet aan de regels willen voldoen. En deze ga je waarschijnlijk sowieso nodig hebben.

Nu zijn er randsituaties te verzinnen, maar ook een technisch systeem is niet snel perfect.
Echter, is het 't overwegen waard, of je wel een complex/duur technisch systeem wilt kopen/ontwikkelen, met alle gevolgen van dien, als er een simpele functionele oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:26

Rannasha

Does not compute.

lexen schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:00:
Er is inderdaad een duidelijke routing in de winkel net zelfs poortjes die maar naar een kant open kunnen bij de ingang.
Dan kun je overwegen om een mechanische sensor aan het poortje te bevestigen. Een pin die door het poortje aan de kant geduwd wordt en daardoor een schakelaar / knop indrukt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
lexen schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:00:
Dan trek je het poortje toch open? Vermoedelijk doen winkelmedewerkers dat ook als ze iets buiten de winkel moeten doen en daarna weer bij de kassa zijn.
Je probeert een softwarematige/technische oplossing te vinden dat alleen voor meer problemen gaat zorgen of heel kostbaar wordt. En ik zou niet een zelfbouw oplossinng in gaan zetten als je het nog moet leren.
Pagina: 1