Vraag

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik zoek een?
Vervanger voor mijn huidige smartphone de Xiaomi Mi6. Destijds aangeschaft voor de high-end chipset (is na 3 jaar ouderdom nog steeds snel), goede custom ROM support, goede feature set en vriendelijke prijs. Dat allemaal in een relatief compacte vorm factor. Inmiddels is hij aan vervanging toe en zoek ik een alternatief dat hetzelfde gaat bieden de komende 3 jaar maar dan met up to date hardware en functies

Wat is je budget?
Budget tussen de 300-500 importeren uit het oosten is geen probleem.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het gebruikelijke smartphonewerk: bellen, Whatsapp, foto's maken, browsen, email enz enz. Een grote batterij (4000+ mAh) is voor mij een pluspunt. Een high-end chipset ook (Snapdragon 800 serie of vergelijkbaar).

Wat heb je zelf al gevonden?
Het is me opgevallen dat de prijzen voor smartphones het laatste jaar zijn toegenomen, ook bij de prijsvechters die 'flagship killers' een paar jaar geleden zo rond de 400 euro hun topmodel aanbieden. Daarvoor in de plaats zijn nu de submerken in het leven geroepen. Ik zat dus in eerste instantie bij Xiaomi en OPO te kijken, maar kwam al snel uit bij de submerken redmi en realmi respectievelijk de k30 pro en de X2 pro. Deze voldoen aan bijna al mijn wensen, op 1 ding na, ik ben bang dat ze niet lekker in mijn broekzak zitten. Mijn huidige Mi6 is: 145,2 x 70,5 x 7,5 mm een k30 pro is al 163,3 x 75,4 x 8,9 Ik heb nu al dat bij een broek met iets ondiepere zakken dat m'n Mi6 niet erg lekker zit.

Een Samsung S10e is natuurlijk ook altijd vertegenwoordigd in een lijstje met relatief compacte smartphones maar ondertussen ook alweer een jaar oud een geen geweldige accuduur.

Welke vragen heb je hier nog over?
Wensenlijst:
Een must:
- goede batterij (4000+)
- snelle chipset (Snapdragon 700 serie of beter)
- redelijke camera's (ben geen fotograaf, maar leuke momenten met de familie moeten wel scherp op de foto komen)
- fullHD scherm (hoeft niet perseé hoger ook ivm accuduur)
- opslag 128GB (of meer) SD kaart slot niet nodig

Nice to have
- high en chipset (800 serie)
- compacte vorm factor (tussen mijn Mi6 en k30 in)
- draadloos laden
- NFC
- OLED scherm (ik zit te twijfelen of dit een must is of niet, dus zeker een groot pluspunt)
- goede on-screen vingerafdruk scanner of aan de zijkant in de power knop, liever niet aan de achterzijde.
- 2020 model zodat ondersteuning nog wat langer doorloopt (of goede custom ROM ondersteuning)

O ja bijna vergeten! Android aub 😅

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Beste antwoord (via jaapsander op 04-05-2020 19:17)

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-12-2025
De K30 Pro kost waarschijnlijk €600+, dus zit misschien wat boven je budget. Voor €480 heb je de S10 Lite, misschien is dat wat? 4500mAh, SD855, NFC, OLED, prima camera's en Android 10 ootb. Alleen ook 162.5x75xnogwat, dus zeker niet klein.

Wat kleiner is er de Mi Note 10 (Lite) met goede camera's, 5260mAh accu, SD730G, OLED en NFC. Helaas wel Android 9.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Potenscia
De K30 Pro kost waarschijnlijk €600+, dus zit misschien wat boven je budget. Voor €480 heb je de S10 Lite, misschien is dat wat? 4500mAh, SD855, NFC, OLED, prima camera's en Android 10 ootb. Alleen ook 162.5x75xnogwat, dus zeker niet klein.

Wat kleiner is er de Mi Note 10 (Lite) met goede camera's, 5260mAh accu, SD730G, OLED en NFC. Helaas wel Android 9.

• jaapsander
Potenscia schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:46:

K30 pro is inderdaad prijzig, hoewel rechtstreeks uit China zal deze voor minder dan €600,- te halen zijn. Budget kan wel wat opgerekt worden mits ik er wat voor terug krijg.

S10 lite is een goede suggestie, nog.niet serieus naar gekeken. Op de een of andere manier sla ik Samsung vaak over...

Realmi X2 pro staat ook nog steeds op het verlanglijstje, maar is het.in sommige opzichten ook net niet

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-12-2025
jaapsander schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:41:
[...]

K30 pro is inderdaad prijzig, hoewel rechtstreeks uit China zal deze voor minder dan €600,- te halen zijn. Budget kan wel wat opgerekt worden mits ik er wat voor terug krijg.

S10 lite is een goede suggestie, nog.niet serieus naar gekeken. Op de een of andere manier sla ik Samsung vaak over...

Realmi X2 pro staat ook nog steeds op het verlanglijstje, maar is het.in sommige opzichten ook net niet
X2 pro gisteren binnen gekregen. Zeer tevreden over, extreem vloeiend en een duidelijke stap vanaf m'n OP6. Zou het zeker overwegen mede door de aantrekkelijke prijs. Mocht je vragen hebben PM gerust.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mi Note 10 (Lite) ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Potenscia
Ik heb zelf de X2 Pro, en ik ben er zeer tevreden mee. Scoort op alle gebieden net zo hoog als flagship smartphones, met uitzondering van de camera. Niet dat die slecht is, maar die is voor een €400 telefoon niet bijzonder, waardoor het eruit wordt gepakt als minpunt. Als je niet vies bent van importeren is de X50 Pro (EU €599) ook voor minder te krijgen.

• PugZ
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje qua wensen voor mijn nieuwe telefoon. Ik had eerst m'n zinnen gezet om de Motorola Edge, dat zou een betaalbare "flagshipkiller" worden, maar zo betaalbaar vond ik 'm niet toen de prijs eenmaal bekend werd. Daarna had ik goede hoop op de K30 pro aangezien hij erg goede specs heeft en z'n Chinese prijs omgerekend naar euro's onder de 400 euro uit zou komen (zo'n beetje het maximale wat ik uit wil geven), maar helaas bleek ie in Nederland 600 euro te gaan kosten :|

Een andere goede kandidaat leek mij de Mi Note 10 Lite. Ook weer mooie specs en dit keer wel voor een prima prijs. Maarrrr... er gaan nu tegenstrijdige berichten rond over het wel of niet ondersteunen van 5G (aangezien ik wat langer met m'n telefoon wil doen dan 1 a 2 jaar vind ik het wel prettig als ie een beetje toekomstbestendig is). En.... wat me niet helemaal lekker zit is dat er berichten opduiken dat Xiaomi het niet zo nauw neemt met de privacy. Huawei had daar ook een handje van en sindsdien heeft Google er de stekker uit getrokken. Je zal net een Xiaomi gekocht hebben en ineens kun je Google er niet meer op draaien..

Ik vind het lastig... er wordt steeds van alles aangekondigd met halve (of incorrecte) informatie. Of er zijn verschillen (in prijs en specificaties) tussen de Europese versie en de versie uit het land van herkomst. Op dit moment is mijn strategie om gewoon nog even te wachten. Laat er eerst maar meer duidelijk worden over de exacte specs en het potentiële privacyschandaal van Xiaomi. En voor hetzelfde geld komt Nokia of Samsung (of toch nog Motorola) ineens op de proppen met een betaalbaar toestel die alle boxjes aanvinkt. In elk geval succes met je keuze! :)

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:51
@PugZ
Bronnen voor ondersteuning van je bewering zijn altijd handig. Zo kan iemand zijn eigen visie creëren / bijstellen. Daarnaast ging het bij Huawei om verdenkingen van spyware / spytools in netwerkapparatuur en niet zozeer in telefoons. Google heeft de stekker er niet uitgetrokken, dat heeft de Amerikaanse regering gedaan. Je verhaal klopt dus niet helemaal.

Ontopic:
Ik heb de Mi 6 ook gehad en vrees dat je die afmetingen niet snel meer tegen gaat komen. Er gaan geruchten over een compacte telefoon van Sony. Maar aangezien dat in de geruchten fase zit zou dat nog eens lang kunnen duren.
Misschien is de Pixel 3a een geschikte kandidaat? Deze is ook compact voor hedendaagse begrippen. Ik vond het een fijne telefoon alleen had soms het idee dat jij niet helemaal snappy was.
Nu dus overgestapt naar de Xiaomi mi 9. Fijn toestel al is de accuduur niet 'je van het'.

• PugZ
soskes schreef op zondag 3 mei 2020 @ 08:24:
@PugZ
Bronnen voor ondersteuning van je bewering zijn altijd handig. Zo kan iemand zijn eigen visie creëren / bijstellen. Daarnaast ging het bij Huawei om verdenkingen van spyware / spytools in netwerkapparatuur en niet zozeer in telefoons. Google heeft de stekker er niet uitgetrokken, dat heeft de Amerikaanse regering gedaan. Je verhaal klopt dus niet helemaal.
Bij deze: https://www.apparata.nl/n...i-verkeerde-kant-op-36765

En verder: https://www.droidapp.nl/n...saal-gegevens-gebruikers/

En niet te vergeten het nieuws op Tweakers zelf ;) :
nieuws: Forbes: Xiaomi verzamelt gebruiksdata van zijn browsers in incognitom...

[ Voor 29% gewijzigd door PugZ op 03-05-2020 08:53 ]

• jaapsander
PugZ schreef op zondag 3 mei 2020 @ 07:06:
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje qua wensen voor mijn nieuwe telefoon. Ik had eerst m'n zinnen gezet om de Motorola Edge, dat zou een betaalbare "flagshipkiller" worden, maar zo betaalbaar vond ik 'm niet toen de prijs eenmaal bekend werd. Daarna had ik goede hoop op de K30 pro aangezien hij erg goede specs heeft en z'n Chinese prijs omgerekend naar euro's onder de 400 euro uit zou komen (zo'n beetje het maximale wat ik uit wil geven), maar helaas bleek ie in Nederland 600 euro te gaan kosten :|

Een andere goede kandidaat leek mij de Mi Note 10 Lite. Ook weer mooie specs en dit keer wel voor een prima prijs. Maarrrr... er gaan nu tegenstrijdige berichten rond over het wel of niet ondersteunen van 5G (aangezien ik wat langer met m'n telefoon wil doen dan 1 a 2 jaar vind ik het wel prettig als ie een beetje toekomstbestendig is). En.... wat me niet helemaal lekker zit is dat er berichten opduiken dat Xiaomi het niet zo nauw neemt met de privacy. Huawei had daar ook een handje van en sindsdien heeft Google er de stekker uit getrokken. Je zal net een Xiaomi gekocht hebben en ineens kun je Google er niet meer op draaien..

Ik vind het lastig... er wordt steeds van alles aangekondigd met halve (of incorrecte) informatie. Of er zijn verschillen (in prijs en specificaties) tussen de Europese versie en de versie uit het land van herkomst. Op dit moment is mijn strategie om gewoon nog even te wachten. Laat er eerst maar meer duidelijk worden over de exacte specs en het potentiële privacyschandaal van Xiaomi. En voor hetzelfde geld komt Nokia of Samsung (of toch nog Motorola) ineens op de proppen met een betaalbaar toestel die alle boxjes aanvinkt. In elk geval succes met je keuze! :)
Mijn strategie was ook om nog even af te wachten, echter begint de power button te haperen, met als gevolg dat ik de telefoon met het scherm aan in m'n broekzak druk -> pocketdial...

Ik denk dat er geen telefoons aankomen de komende tijd die alle boxjes aan gaan vinken. Dus het zal een keuze worden tussen de telefoon die het beste in de buurt komt. Hoewel de note 10 light op veel vlakken in de buurt komt. Had daar een Snapdragon 855 ingezeten dan was het voor mij een no-brainer. Maar goed een 730G is ook helemaal niet zo gek even kijken hoe deze zich verhoudt tot de 835.

Overigens zou ik me niet zo erg druk maken over hoe Xiaomi omgaat met privacy, ja er kunnen ads in het OS zitten (hoewel je dat met 1 schuitje ook weer uit kan zetten) en er zijn inderdaad berichten dat er wel eens wat meer opgeslagen wordt dan dat de bedoeling is, echter heeft dit vrij weinig te maken met de situatie waarin Huawei nu zit. Ook is het zo dat bij Huawei telefoons die al zijn uitgebracht met de Google services deze ook gewoon met de Google services blijven werken, alleen nieuwe producten niet. Overigens zou ik voor Xiaomi telefoons "gewoon" de .eu ROM flashen.

5G klinkt leuk, maar is voor mij geen deal-breaker. Tegen de tijd dat 5G goed is uitgerold met alle voordelen van 5G goed geïmplementeerd ben ik wel toe aan een nieuwe telefoon en tegen die tijd zijn de 5G modems ook weer een stuk beter.
soskes schreef op zondag 3 mei 2020 @ 08:24:
Ik heb de Mi 6 ook gehad en vrees dat je die afmetingen niet snel meer tegen gaat komen. Er gaan geruchten over een compacte telefoon van Sony. Maar aangezien dat in de geruchten fase zit zou dat nog eens lang kunnen duren.
Misschien is de Pixel 3a een geschikte kandidaat? Deze is ook compact voor hedendaagse begrippen. Ik vond het een fijne telefoon alleen had soms het idee dat jij niet helemaal snappy was.
Nu dus overgestapt naar de Xiaomi mi 9. Fijn toestel al is de accuduur niet 'je van het'.
3A is ook niet gek, alleen heb je daarbij wel veel nadelen. Niet snappy (mid range SOC, Matige accu, verouderd ontwerp enz. Dan ga ik liever voor de note 10 light

[ Voor 10% gewijzigd door jaapsander op 03-05-2020 10:32 ]

• PugZ
Zojuist zelf (toch) de Mi Note 10 Lite besteld. Belsimpel geeft nu een leuke earlybird korting van 40 euro :*) _/-\o_

Ik zie wel of er wel of geen 5G op zit.. Ik denk dat de uitrol best wel eens snel zou kunnen gaan.. Als ze tenminste eens stoppen met het in de fik steken van die zendmasten 8)7

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:10
jaapsander schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:41:
[...]

realme heeft andere toestellen
de realme 6 pro is deze week ook uitgekomen

ik heb zelf de realme xt
en het is echt een geweldig toestel op alle fronten

vanwaar de twijfel?

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-12-2025

Tahref

God bless you

PugZ schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 06:43:
Zojuist zelf (toch) de Mi Note 10 Lite besteld. Belsimpel geeft nu een leuke earlybird korting van 40 euro :*) _/-\o_

Ik zie wel of er wel of geen 5G op zit.. Ik denk dat de uitrol best wel eens snel zou kunnen gaan.. Als ze tenminste eens stoppen met het in de fik steken van die zendmasten 8)7
Volgens mij kan er geen sd kaartje in, dus 64 gb kan krap zijn.

• PugZ
Tahref schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:35:
[...]

Volgens mij kan er geen sd kaartje in, dus 64 gb kan krap zijn.
Daarom heb ik ook de 128Gb versie besteld ;)

• jaapsander
PugZ schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 06:20:
[...]

Daarom heb ik ook de 128Gb versie besteld ;)
Ik ga voor exact hetzelfde. Uiteindelijk de optie die het dichtst in de buurt komt van mijn wensenlijstje. Leuke aanbieding ook bij belsimpel. Thanks!

• PugZ
Nou jaapsander.. ik weet niet hoe jij er over denkt, maar ik vind het een behoorlijk *%@#$* toestel! Reclames tussen de instellingen, app's die ongevraagd en onaangekondigd ineens op de telefoon geïnstalleerd staan.. Wat is dat voor bagger joh?! Voor mij nooit, maar dan ook echt NOOOOIT meer Xiaomi!!! :( :( :(

• Potenscia
Kan je hem nog terugsturen? Want het lijkt me duidelijk dat je behoefte hebt aan Android One of iets in die trend.

• jaapsander
PugZ schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:53:
Nou jaapsander.. ik weet niet hoe jij er over denkt, maar ik vind het een behoorlijk *%@#$* toestel! Reclames tussen de instellingen, app's die ongevraagd en onaangekondigd ineens op de telefoon geïnstalleerd staan.. Wat is dat voor bagger joh?! Voor mij nooit, maar dan ook echt NOOOOIT meer Xiaomi!!! :( :( :(
Ik kom van een Xiaomi (Mi6) dus geen schokkende overgang. Ik ben wel gewend van Xiaomi dat ze top hardware leveren voor een scherpe prijs. Het nadeel is dat de software van oorsprong gericht is op de Chinese markt en dat ze dus advertenties opgenomen hebben in hun verdienmodel.

Echter hoeft dit geen probleem te zijn voor de gemiddelde Tweaker. Advertenties kun je uitschakelen (Google kan je zo vertellen waar), maar als je het echt goed wil doen unlock je de bootloader en zet je de xiaomi.eu ROM er op. Die is getweakt voor de Europese gebruiker.

Het gebrek aan een appdrawer is even wennen, hoewel deze ook al in de nieuwe miui 12 zit. Ik kan het me voorstellen dat je teleurgesteld bent, out of the box is een Xiaomi ook verre van perfect. Het voordeel van een fabrikant die is begonnen als custom ROM ontwikkelaar is wel dat je alles wat je niet bevalt aan kan passen.

Wil je dit niet dan is een android one telefoon een beter alternatief inderdaad

• PugZ
Potenscia schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:34:
Kan je hem nog terugsturen? Want het lijkt me duidelijk dat je behoefte hebt aan Android One of iets in die trend.
Heb ik naar gekeken, maar daarvoor moet ie ongebruikt zijn en dat is ie natuurlijk niet meer. Android One had wel mijn interesse, maar helaas is/was het aanbod in Android One telefoons met goede specs minimaal...
jaapsander schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:01:
[...]
Ik kom van een Xiaomi (Mi6) dus geen schokkende overgang. Ik ben wel gewend van Xiaomi dat ze top hardware leveren voor een scherpe prijs. Het nadeel is dat de software van oorsprong gericht is op de Chinese markt en dat ze dus advertenties opgenomen hebben in hun verdienmodel.

Echter hoeft dit geen probleem te zijn voor de gemiddelde Tweaker. Advertenties kun je uitschakelen (Google kan je zo vertellen waar), maar als je het echt goed wil doen unlock je de bootloader en zet je de xiaomi.eu ROM er op. Die is getweakt voor de Europese gebruiker.

Het gebrek aan een appdrawer is even wennen, hoewel deze ook al in de nieuwe miui 12 zit. Ik kan het me voorstellen dat je teleurgesteld bent, out of the box is een Xiaomi ook verre van perfect. Het voordeel van een fabrikant die is begonnen als custom ROM ontwikkelaar is wel dat je alles wat je niet bevalt aan kan passen.

Wil je dit niet dan is een android one telefoon een beter alternatief inderdaad
Bootloader unlocken? xiaomi.eu ROM? appdrawer? :? Mag ik een hulplijn gebruiken? :| Dit gaat mijn kennis allemaal vér te boven.. Had Google natuurlijk al wel geraadpleegd voor wat betreft de advertenties en ik geloof dat ik wel IETS heb weg kunnen krijgen, maar gisteren installeerde ik een nieuwe app en kwam weer die sh#tzooi voorbij... Ik verlang bijna terug naar mijn oude vertrouwde Motorola X play.. ook geen Android One toestel, maar wel schoon, zonder al die ongein..

Hoe heb je het zelf gedaan met je toestel? Heb je wel al die abracadabra trucjes uitgevoerd om je telefoon "normaal" te krijgen? Of heb je (omdat je Xiaomi al gewend was) er mee leren leven dat die meuk er allemaal op zit?

• PugZ
Na telefonisch contact met Belsimpel bleek dat ik 'm toch mag retourneren, dus ik heb zojuist de knoop doorgehakt: WEG MET DAT DING! >:)

Ik moet geen telefoon waar ik allerlei (voor een leek ingewikkelde) trucs moet gaan uithalen om een normaal (schoon) toestel te krijgen zonder allerlei reclamemeuk en ongevraagde app installaties. Ik ga terug naar m'n oude vertrouwde merk: Motorola. En ik ga voor..... de Motorola One Hyper. Dan maar wat mindere specs, maar tenminste wel een schone telefoon die gewoon doet wat ie moet doen. En doordat ie goedkoper is dan de (voor-mij-nooit-meer-een)Xiaomi, krijg ik nog geld terug ook ;)

• PugZ
Sh*t...... vanmorgen was de One Hyper nog 256 euro bij Belsimpel. Wil ik 'm net gaan bestellen staat er ineens 319 euro in m'n winkelmandje. Natuurlijk weer even gebeld met Belsimpel, maar ze willen/kunnen er niets aan doen :-( "We werken met dagprijzen". Nou... 63 euro in 1 dag tijd vind ik nogal een verschil! Enige advies wat ik meekreeg is om de prijs in de gaten te houden.. Jullie begrijpen dat ik dat advies maar even opvolg... Rechtstreeks bij Motorola kost ie immers "slechts" 299,-.

De Xiaomi is inmiddels terug naar z'n "fantastische" fabrieksinstellingen.. klaar voor retourzending. Ik ben dus weer terug bij af en heb ondertussen m'n Moto X Play maar weer even in gebruik genomen. Nooit gedacht dat een vervanger met goede specs, zonder SPAM, en voor een schappelijke prijs zó'n uitdaging zou zijn |:(

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:26
PugZ schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:50:
Sh*t...... vanmorgen was de One Hyper nog 256 euro bij Belsimpel. Wil ik 'm net gaan bestellen staat er ineens 319 euro in m'n winkelmandje. Natuurlijk weer even gebeld met Belsimpel, maar ze willen/kunnen er niets aan doen :-( "We werken met dagprijzen". Nou... 63 euro in 1 dag tijd vind ik nogal een verschil! Enige advies wat ik meekreeg is om de prijs in de gaten te houden.. Jullie begrijpen dat ik dat advies maar even opvolg... Rechtstreeks bij Motorola kost ie immers "slechts" 299,-.

De Xiaomi is inmiddels terug naar z'n "fantastische" fabrieksinstellingen.. klaar voor retourzending. Ik ben dus weer terug bij af en heb ondertussen m'n Moto X Play maar weer even in gebruik genomen. Nooit gedacht dat een vervanger met goede specs, zonder SPAM, en voor een schappelijke prijs zó'n uitdaging zou zijn |:(
Erg vreemd verhaal van je.. Al diverse Xiaomi toestellen gehad, nu de Mi 9T. Allen met een global rom. Nooit iets aan hoeven te doen. Geen reclames. Apps die zichzelf instaleren geen idee welke dat zijn, ik heb ze nog nooit gezien. Duidelijk dat Xiaomi niets voor jou is, blijf er maar ver van weg 7(8)7
Pagina: 1