Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotonus
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-01-2021
Mijn vraag

Sinds een week verschijnt in mijn foto's een grijze vlek. Bij bepaalde instellingen (volle zoom) is deze bijna zwart en scherp begrensd. Wat is dit en vooral wat kan ik er aan doen?

Ik gebruik een Sony HX400v.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNmps8bHrhOy1MkrNy3A0z2HwN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCEkXiyFX9k08owu0snBbazK.jpg?f=fotoalbum_large
...

Beste antwoord (via fotonus op 02-05-2020 07:07)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Geen idee, waarschijnlijk is ie ergens toch niet helemaal dicht (als dat al het geval zou zijn). Maar kun je hem ook niet zien als je er aan de voorkant met een zaklamp in schijnt?

En heb je er geen filter op geschroefd (zo te zien kan dat)?

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 02-05-2020 06:56 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Als het met zoom verandert, zit het op de lens. Dit kan aan de buitenkant zijn of aan de binnenkant. De buitenkant is natuurlijk makkelijk zelf te reinigen. Wel voorzichtig.

Als het aan de binnenkant zit, zou ik hem even inleveren bij je leverancier (of een andere onderhoudsdienst) om te laten reinigen. Misschien dat het onder garantie kan vallen, als jij aantoonbaar geen schuld kan hebben voor dit probleem.

Waarom heb je eigenlijk het bestaande formulier gewist? Daarin stond nog wel zo vriendelijk gevraagd wat je zelf al had geprobeerd. 🤔

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotonus
Aan de buitenkant van de lens is geen afwijking te bespeuren. Die had ik al grondig gereinigd. Ik zal de camera inleveren bij een onderhoudsdienst. Vraagje: hoe komt er vuil in dit toestel terecht?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Geen idee, waarschijnlijk is ie ergens toch niet helemaal dicht (als dat al het geval zou zijn). Maar kun je hem ook niet zien als je er aan de voorkant met een zaklamp in schijnt?

En heb je er geen filter op geschroefd (zo te zien kan dat)?

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 02-05-2020 06:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fotonus
Na een intern onderzoek, met de zaklamp van mijn smartphone, heb ik ontdekt dat de binnenzijde van van de voorste lens een aantal verontreinigingen te zien geeft. Meer dan eentje dus. Alle reden de lens te laten reinigen. Als dat kan tenminste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:18

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

fotonus schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 06:50:
Vraagje: hoe komt er vuil in dit toestel terecht?
De lens schuift naar buiten bij het zoomen, en er zal dan een beetje lucht van buiten naar binnen gaan. Als je pech hebt, komt er dan een pluisje mee.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-07 21:20
fotonus schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 06:01:
Mijn vraag

Sinds een week verschijnt in mijn foto's een grijze vlek. Bij bepaalde instellingen (volle zoom) is deze bijna zwart en scherp begrensd. Wat is dit en vooral wat kan ik er aan doen?

Ik gebruik een Sony HX400v.[Afbeelding]
...
Je kan proberen de stof er met een stofzuiger uit te zuigen.
Door een plastic flesje doormidden te knippen kan je een adapter maken die over de lens heen gaat. Doe wat plakband over de scherpe kant van de doorgesneden plastic fles om beschadigingen te voorkomen. Zet de stofzuiger op te laagst stand en zoom de lens in en uit terwijl de stofzuiger aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@JoStad Dat vind ik een beetje een tricky advies. Als je teveel (zuig-)kracht zet kun je ook zaken van het binnenwerk forceren. Dan ben je verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:02

bobcom

Dedicated dabbler

Imo lijkt het meer op een vuiltje op de sensor: dat het zo groot oogt heeft alles te maken met het feit dat de sensor zo klein is.

Op een DSL(R) controleer je gewwonlijk of je sensor vuil is door tegen een lichte achtergornd met scherpstelling helemaal op onscherp foto's te maken op een zo klein mogeolijk diafragma: 16, of beter nog 22. Ik placht me dan meestal rot te schrikken, maar bij een DSL(R) is de sensor tenminste nog te reinigen.

Stofzuigertrucs en dergelijke kun je volgens mij vergeten - die hebben afaik nog nooit iets gebracht. Enige optie lijkt mij een directe sensorreiniging en daar zal bij een compact de doker aan te pas moeten. Die kan de camera openmaken en de sensor schoonmaken

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@bobcom Als het op de sensor zit, zou het geen verschil moeten maken of je ingezoomd bent of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-07 21:20
Room42 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:48:
@JoStad Dat vind ik een beetje een tricky advies. Als je teveel (zuig-)kracht zet kun je ook zaken van het binnenwerk forceren. Dan ben je verder van huis.
Ik heb al een aantal oude compact- camera's op die manier met succes behandeld.
De reparatiekosten zijn waarschijnlijk net zo hoog als de tweedehandswaarde van de hx400v.
Zet de stofzuiger wel op de laagste stand om de zuigkracht minimaal te houden.
Pagina: 1