Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Future-proof bang-for-bucks game desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NoMas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-04-2024
Hippe titel ja ik weet het.. maar dat vat wel samen :+ Heb de uitkomst van de BBG afgewacht en had dit lijstje na vele topics ook grotendeels zelf samengesteld. Inmiddels heb ik een iets afwijkend lijstje gemaakt, hopelijk ben ik op de goede weg. Ik wil nu (mei) een desktop aanschaffen die klaar is om de komende tijd (maanden/jaar wellicht) nog geupgrade te worden. Momenteel heb ik slechts een 66hz scherm. Dit wil ik bijvoorbeeld als eerste gaan upgraden naar 144hz. GPU/CPU etc moeten dit dus aankunnen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is een thuiswerk desktop, veel surfing, daarnaast ben ik een echte gamer. FPS games zoals Warzone/PUBG/CSGO maar ook strategy games als Anno worden gespeeld. Met het huidige systeem helaas onmogelijk om echt 'mee' te spelen door slechte specs en lage fps...

Wat mag het systeem gaan kosten?
De richtprijs voor nu is € 850. De BBG is nu iets onder de € 800 maar aangezien ik al een duurdere GPU in het lijstje heb is de prijs al rond de € 850. Ook het moederbord is iets duurder ivm future-proof. Wellicht geven jullie andere tips. Zodra ik de bang for bucks nog kan verantwoorden kan er nog wel € 50 bij richting de € 900. Alles wat over blijft gaat naar het nieuwe scherm.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Heb toevallig al een PSU (pricewatch: Gigabyte G750H) via Amazon voor 3 tientjes aangeschaft. Voor nu dikke overkill maar richting de toekomst weet je het nooit en voor 30 euro ga ik neit klagen over efficientië en eventueel energieverspilling.
Daarnaast gaat er een 'oude' 128GB SSD mee incl muis en toetsenbord.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaand lijstje voor de componenten. PSU heb ik dus al. Een nieuw (144hz) scherm volgt later dit jaar.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee ik heb geen voorkeuren maar voor dit budget en gezien alle topics heb ik wel een goed gevoel bij AMD. Heb dit momenteel ook in mijn pc.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het hoeft geen bakbeest van een case te zijn, regenboog kleurtjes hoeft van mij ook niet per see. De case uit de BBG is prima qua uiterlijk. Verder weinig eisen

Ga je overklokken?
Geen ervaring mee dus ook niet van plan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik las in de BBG al dat er een aantal alternatieven worden gegeven voor mensen die eventueel willen upgraden. Zo heb ik in mijn lijstje het moederbord, GPU conform de BBG geupgrade. Daarnaast heb ik 3200 mt/s RAM gekozen. Dit maakte qua prijs niet erg veel uit dus ik dacht waarom niet? Is dit verstandig naar de toekomst? Qua GPU's zie ik door de bomen het bos echt niet meer. Ik heb 17 versies van de RX5700 voorbij zien komen, varierend in prijs. Ik heb te weinig kennis om te bepalen wat de meeste bang for bucks oplevert vandaar dat ik de BBG heb gevolgd.

Wat betreft opslag zal ik naast windows een 3-5tal games hebben waarmee ik met 1TB wel verwacht vooruit te kunnen. Heb in de huidige desktop ook nog een 128gb SSD zitten die voor de time-being mee zal gaan.

Mijn vraag: Doe ik er goed aan met onderstaand lijstje om nu maar ook de komende jaren nog even lekker te kunnen gamen. Met een scherm upgrade op komst ben ik benieuwd of dit volstaat of volstrekt overkill is voor de games die ik speel? Ik hoor het graag. Merci O-)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX€ 65,05€ 65,05
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 372,90€ 372,90
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 47,90€ 47,90
1VentilatorenCooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 10,95€ 10,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 78,30€ 78,30
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 112,91€ 112,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 863,01

Alle reacties

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-11 20:50

zekerpixels

Victory Loves Preparation

te snel, niet goed gelezen, het is al laat.

[ Voor 102% gewijzigd door zekerpixels op 02-05-2020 02:02 ]

• NoMas
zekerpixels schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 02:00:
te snel, niet goed gelezen, het is al laat.
Welterusten en tot morgen dan d:)b

• SuperToine123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-10 19:36
Ik denk dat je uit deze lijst niet vel meer kan trekken, ik denk dat je met deze PC voor een paar jaar op 1080P kan gamen, 1440P wordt wel lastig over een paar jaar.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

De vraag is een beetje wat jij future proof vindt en wat je eisen daarvan zijn? 1080, 1440, 4k?

Realistisch gezien zou ik qua upgrademogelijkheden een iets duurdere moederbord nemen. Ik zie dat vaak toch wel als de core van je systeem. Deze heeft maar 1 M.2 slot en 2x een geheugen slot. Boeit dat nou veel? Nee... maar het is natuurlijk niet future proof als je totaal niets meer kan toevoegen straks.

Persoonlijk heb ik ongeveer een soort gelijk systeem maar;
- ik heb een duurdere mobo met iets meer opties
- een goedkopere videokaart

En mijn idee is zelf om over 2 jaar een videokaart upgrade te doen als alles niet meer toereikend is.

Want mijn persoonlijke mening is dat videokaarten in de ~400 euro range erg overrated zijn tenzij je daar expliciet een doel voor hebt. Mijn redenatie hierachter: Ze zijn het net niet als je alles uit een kaart wilt halen (want dan moet je nog echt een segment hoger) en ze zijn weer net iets "te" voor basic 1080 en zelfs 1440 voor games zoals pubg/csgo. Zeker omdat bijvoorbeeld csgo gewoon CPU intensief is.

Uiteraard kan je dan redeneren dat je voor die games geen concessies wilt doen, maar is dat je die 150-200 euro waard? Zeker als je juist wel een beetje die afweging maakt en over 2 jaar weer zo'n prijs-range videokaart aankoopt.

Anyhow, dit is denk ik zwaar een persoonlijke mening en voorkeur. Gebaseerd op wat iemand nu wilt en wat zijn/haar eisen zijn en gevoel bij een systeem.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Binnenkort komen er Amd kaarten met Raytracing… futureproof videokaart is dit niet (en bestaat niet).

• NoMas
Douweegbertje schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:45:
De vraag is een beetje wat jij future proof vindt en wat je eisen daarvan zijn? 1080, 1440, 4k?

Realistisch gezien zou ik qua upgrademogelijkheden een iets duurdere moederbord nemen. Ik zie dat vaak toch wel als de core van je systeem. Deze heeft maar 1 M.2 slot en 2x een geheugen slot. Boeit dat nou veel? Nee... maar het is natuurlijk niet future proof als je totaal niets meer kan toevoegen straks.

Persoonlijk heb ik ongeveer een soort gelijk systeem maar;
- ik heb een duurdere mobo met iets meer opties
- een goedkopere videokaart

En mijn idee is zelf om over 2 jaar een videokaart upgrade te doen als alles niet meer toereikend is.

Want mijn persoonlijke mening is dat videokaarten in de ~400 euro range erg overrated zijn tenzij je daar expliciet een doel voor hebt. Mijn redenatie hierachter: Ze zijn het net niet als je alles uit een kaart wilt halen (want dan moet je nog echt een segment hoger) en ze zijn weer net iets "te" voor basic 1080 en zelfs 1440 voor games zoals pubg/csgo. Zeker omdat bijvoorbeeld csgo gewoon CPU intensief is.

Uiteraard kan je dan redeneren dat je voor die games geen concessies wilt doen, maar is dat je die 150-200 euro waard? Zeker als je juist wel een beetje die afweging maakt en over 2 jaar weer zo'n prijs-range videokaart aankoopt.

Anyhow, dit is denk ik zwaar een persoonlijke mening en voorkeur. Gebaseerd op wat iemand nu wilt en wat zijn/haar eisen zijn en gevoel bij een systeem.
Ik had iets specifieker kunnen zijn lees ik nu inderdaad, het was al laat :+ . Voor mij zal de upgrade eerst van 66hz naar 144 plaatsvinden, ik Ga dan wel eerst 1080p gamen. 80% van de tijd zal ik warzone spelen. Welk moederbord en gpu zou jij adviseren zodat ik over 1-2-3 jaar weer een pc heb waarop ik de nieuwste shooters fatsoenlijk kan spelen? Moet ik dan denken aan een 1660?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:46
Een G750H voor 3 tientjes? Zeker weten dat het geen B700H is want dat komt qua prijs meer in de richting.

• NoMas
Uszka schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:23:
Een G750H voor 3 tientjes? Zeker weten dat het geen B700H is want dat komt qua prijs meer in de richting.
Het was echt de G750H, een prijsfoutje. Bij Amazon altijd maar even afwachten of je die ook echt geleverd krijgt, blijft natuurlijk een slecht vertaalde website.

• Uszka
Mazzelkont.

Geheugen naar pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B voor betere compatibiliteit en stabiliteit. Voor de rest een prima lijstje.

• NoMas
Op de huidge 66hz is dit een dikke overkil weet ik. zelfs op 1080p 144hz denk ik dat ik enkele componenten nog wel iets kan downgraden (GPU?) als ik toch over 1-2 jaar ga upgraden naar 1080p en een nieuwe(re) GPU om de dan weer nieuwe games te kunnen spelen? Ik twijfel of ik nu niet te veel investeer voor de games die ik nu speel.

Als we uit gaan van COD:Warzone en Anno 1800:
- Zit ik met de 3600 de komende tijd gebakken
- GPU: Wellicht stapje lager ook ruim voldoende ? Maakte ruimte vrij voor duurder moederbord of voor spaarpotje scherm?
- Moederbord: Wat is het beste bang-for-bucks bord met bijv. 2 m.2 slots en 4 ram slots? Is dat bijv. pricewatch: ASRock B450M Pro4 of moet ik het elders zoeken?

• NoMas
Ik heb vandaag een beetje rondgeneusd en wat aangepast:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenAsus TUF B450M-Pro Gaming€ 118,-€ 118,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 5600 XT Phantom Gaming D2 6G OC€ 308,72€ 308,72
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 47,90€ 47,90
1VentilatorenCooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 10,95€ 10,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 89,94€ 89,94
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 865,41

Ik denk dat het moederbord meer toekomstbestendig is (RAM slots en 2x m.2 aansluitingen zonder sata te verliezen) en de 5600 GPU prima een jaar of 2 (maybe 3?) mee kan.

Kan iemand anders zich hier in vinden of zeggen jullie niet doen? Ben dus van plan om dit jaar van 66hz naar 144hz te gaan (wel 1080p). over een paar jaar wil ik weer nieuwe FPS games spelen dus tegen die tijd heb ik waarschijnlijk een nieuwe GPU/CPU nodig. Hoor het graag thanks!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 18:42
Een sub 200 euro GPU en een iets als een LG 27GL650F kosten je minder dan 500 euro en zijn voor wat je wilt waarschijnlijk ook dikke prima. Die laatste frames per seconde zijn gewoon duurder.

1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 570 8GD5 HDMI DP€ 174,94€ 174,94
1MonitorenLG 27GL650F-B Zwart€ 266,20€ 266,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,14

Bedenk ook dat een top-end kaart in een kleine kast meer kans geeft op ventilator lawaai. Een future-proof bang-for bucks game desktop bestaat niet. Tenzij je bedoelt dat je met een brakke voeding je systeem kan opblazen :+

Mijn kijk op hardware kopen:
Je koopt met je budget hardware van nu, tegen het huidige prijspeil. Je volgende GPU upgrade zou je pas moeten doen als voor hetzelfde geld minstens 2x snellere hardware krijgt. Anders geef je er gewoon evenredig meer geld aan uit.

• Uszka
RX570 voor bijna €180. 8)7 Nee, dat is geen goede koop. Te zwak voor een 144Hz scherm want dan wil je met de framerates zo dicht mogelijk bij die 144 komen. Een snellere en veel efficiëntere GTX 1650 Super kost bijna net zoveel maar is ook niet voldoende voor 144 fps.

• NoMas
Moet ik dan maar gewoon bij 5700 blijven? Of 5600 ?

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 18:42
Je moet niks. Een RX570 is misschien niet het beste voorbeeld omdat die de laatste tijd duurder zijn geworden, maar een GTX 1650 is maar iets van 15% sneller. Door Freesync ga je bij beide kaarten echt een verschil zien ten opzichte van 60Hz framerates.

https://www.techpowerup.c...orce-gtx-1650-super.c3411

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-10 18:33
Een RX 570 moet je tweedehands scoren. Heb net twee weken geleden mijn RX 570 8GB van de hand gedaan voor €100. Was net een jaartje oud en nauwelijks gebruikt. Dat ding gaat nog jaren mee. Ik zou dus even op marktplaats kijken mocht de RX 570 je interesse hebben.
Pagina: 1