Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-09 22:02
Twee budget laptops voor het gezin aangeschaft (HP 15S-FQ1008ND met i3-1005G1 processor). Ze hebben 4GB DDR4 en 128GB SSD*.

Wat is wijsheid**? Is geheugencompressie dusdanig goed dat 4GB genoeg is voor huis tuin en keuken werk (ergens gelezen dat dit op DDR4 veel beter zou zijn dan DDR3)? Of zul je snel in de problemen komen met bv. 30 tabs open?

Eerdere ervaring:
Ik heb nu een (~4 jaar) oude i5 met 1x8GB (geheugen via hier tweedehands gekocht) en de 4GB die eruit kwam in een even oude i3 gestopt (die nu dus 2x4GB heeft). Beide lopen nu (na ook een SATA SSD erin stoppen voor beide laptops) prima, maar 4GB icm met de mechanische 1TB HD in de I5 was zeker niet genoeg: W10 was continu de HD aan het trashen. De i3 met 4GB en 500+8GB hybride was voor de upgrades niet veel beter. (Verschillende gebruikers, maar misschien geeft dit een idee van hoe 'zwaar' we de laptops gebruiken, ik vond niet dat we nu zo vreselijk heftig bezig waren (op de zaak liet ik vrolijk mijn i7 50 uur lang rekenen, dat lijkt me wat zwaarder dan een beetje excel en een zooitje tabs in een browser open hebben), maar het was echt teveel voor deze oorspronkelijke configuraties).

Iets soortgelijks aan updates wil ik eventueel met de nieuwe laptops doen.
Naast niets doen (1), zie ik de volgende opties:
- (2) de 4GB van laptop1 naar laptop2 verplaatsen en een 16GB in laptop1 stoppen? (Met als mooie optie ze ooit allebei naar 20GB te brengen)
- (3) Of 2x8GB erbij kopen en deze over de laptops verdelen? (Maar dan zijn alle slots gevuld***)
- (4) Of ga ik de komende 4-5 jaar prima uit kunnen met laptop1 1x8GB en laptop2 2x4GB? (goedkoopste optie na helemaal niets wijzigen).

Dus (1), (2), (3) of (4)? Andere ideeën zijn ook welkom.

* ik heb wel gegoogled maar kom verschillende zienswijzen tegen dus wil dit graag in mijn moedertaal aan jullie voorleggen.

**de laptops waren redelijk goedkoop: 8GB bijplaatsen en een 500GB SSD kopen is goedkoper dan meteen een model met zelfde processor en met 8GB en 500GB kopen (en nu hou ik dus een 4GB stripje en een 128GB M.2 per laptop nog over ook)

***de manual van de laptops staat nog niet bij HP op de site, dus weet strikt gesproken niet eens of de laptop wel twee slots heeft... Maar daar ga ik wel van uit, ondanks dat we thuis ook een Acer uit ~2012 hebben met maar één slot en een Medion met touchscreen met vaste (en niet uitbreidbare) 4GB. Dozen zitten nog dicht voor het geval dat ik ze terug wil brengen, dus nog niet gekeken of de papieren manual, mits aanwezig, deze informatie wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Wel gekocht, geen kans gehad 'm (of ze) open te maken. Gezien eerdere ervaringen met allerlei afbrekende richeltjes bij openen andere laptops is het ook verstandig dat zo weinig mogelijk te doen. Overigens geeft de handleiding (die op de laptop staat) ook geen informatie

Wel las ik dat de processor tot 3200MHz geheugen zou ondersteunen.
Dus ik wil voor de optie 1TB M2.80 SSD en enkele 16GB strip gaan. Ik denk dat ik de gok maar waag en een paar euro meer uitgeef voor een 3200MHz strip ipv een 2667MHz.

De 1TB is nog een vraagteken aangezien ik (dwz binnen het gezin) sowieso een stervende touchscreen heb met een M2.80 512GB, die voor de weinig resterende tijd die die laptop nog heeft, ook genoeg heeft aan de 128GB uit deze HP. En ik verwacht geen SATA slot, maar een tweede laptop met 500GB SATA SSD heeft een defect schermscharnier (merk Peaq, dus spareparts heb ik niet zo veel hoop op, bij normaal gebruik door iemand die erg zuinig is op haar spullen zijn de moertjes uit het plastic gescheurd). Deze heeft ook een M2 slot waar de tweede 128GB uit de HP naar toe zou kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door R-P op 08-05-2020 01:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het beste is de 4GB modules te vervangen door 16 GB of 2x8GB geheugen, type DDR4-2666 SODIMM. In dual channel kan het geheugen op de beloofde 2666 MHz volgens JEDEC specificaties draaien. Vermijd XMP modules.

HP raadt Crucial aan als leverancier: https://www.crucial.com/c...---compaq/hp-15s-fq1008nd

HP geeft aan dat je beter niet verschillende merken, CL of density kan mixen.

Hoewel het aantrekkelijk lijkt te gaan voor "snel" geheugen zul je het verschil waarschijnlijk in de praktijk niet merken. Als je met de laptop op pad gaat, zonder stekker, zou ik kiezen voor 2666 MHz geheugen.

Voor de keuze van de SSD, dezelfde overweging. Een Intel 660p, WD Blue of Toshiba is gunstig. Performance M.2 NVMe SSD's kunnen veel energie vragen tijdens lezen/schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Eéntje omgebouwd naar 1TB A2000 NVMe Kingston schijf en 1x16GB Crucial. De tweede krijgt de vrijgekomen 4GB Hynix DDR4 en ook een 1TB Kingston.

De 128GB M.2 die eruit komt is een Samsung SATA dezelfde als in deze llink... het moest wel echt allemaal low budget (alhoewel het denk ik slechter kan dan een Samsung SSD).

Misschien wishful thinking, maar hij lijkt al sneller. Sowiewo fijn om 23% geheugen gebruik (16GB) te zien i.p.v. regelmatig 100% (4GB). Geen idee waarom dat kreng zo veel geheugen nodig heeft met kale windows. Wellicht vooral allerlei windows opstart rommel, maar ik erger me al zeker 30 jaar aan het feit dat computers af en toe bepalen wat zij belangrijk vinden en dat de gebruiker daar maar op moet wachten. (Rot op met je communicatie met MicroSoft, daar hoef ik toch geen performance hit voor te accepteren?????)

Zo, dat lucht op...

Na wat problemen uiteindelijk Windows opnieuw geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

R-P schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:19:
...aversie / rant omtrent Microsoft Windows
Omdat Windows liever gebruik maakt van RAM dan van die trage pagefile; jouw laptops hadden allebei (waarschijnlijk te weinig en te traag); er is een reden dat je Home S hebt gekregen van HP dus als je ergens je beklag zou moeten doen, is dat bij HP (of jezelf omdat je eenvoudigweg aan de bodem van de markt een laptop hebt gekocht).
al zeker 30 jaar aan
Vervelend voor je; sowieso tot ongeveer Windows XP uitkwam in 2001, was bijna elke handeling die "niet goed was" voornamelijk user-error en niet machine/OS-error. Ach, goede oude tijde van koeien uit de sloot halen, zullen we maar zeggen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof