PHP of JavaScript?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-11-2023
Allen,

Tijdje terug heb ik weer mijn 'oude' hobby opgepakt en heb nu HTML5 en CSS3 goed onder de knie.
Ik weet nu niet wat het beste vervolgstap is? Is het leren van PHP aan te raden of JavaScript?
Naar mijn weten is PHP makkelijker te leren dan JS, maar van de andere kant is JS meer future-proof en veelzijdiger.

Wat is jullie ervaring en kijk hierop?
Zou graag ook jullie ervaringen willen weten hierover.

[ Voor 12% gewijzigd door Area op 01-05-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:44
Wat wil je gaan doen en bereiken met je hobby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
Complexe websites en eventueel later applicaties bouwen. Misschien als freelancer ook geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 12:49

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Javascript is in eerste instantie een clientside taal, waardoor je de beleving in de browser een stuk beter kan maken dan met alleen HTML5 en CSS. PHP is een serverside taal, vaak gebruikt om HTML pagina's dynamisch op te bouwen, bijvoorbeeld door er data uit een database aan toe te voegen.

Veel websites/webapplicaties werken tegenwoordig met een frontend applicatie in Javascript(Angular, React) en een backend die uit REST services bestaat. De REST API kun je met een hele range aan talen, zoals PHP, Java, NodeJS(JavaScript) of .NET maken.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
JavaScript is met de komst van Node.js nu toch ook een serverside taal?
Sterker nog: JS is naar mijn weten een full stack programmeertaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S

Nick_S

Daarom zei ik, dat het in eerste instantie een clientside taal is, maar dat er tegenwoordig ook met NodeJS serverside mee gewerkt kan worden. ;-)

Edit: maar ik ben nog steeds geen fan van dynamically typed talen, dus ik hou het gewoon op Java op de backend en Angular/TypeScript aan de frontend (wat ik liever aan m'n collega's overlaat.)

[ Voor 41% gewijzigd door Nick_S op 01-05-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
Ik snap je maar voor een beginneling zoals ik is het verstandig om eerst het front-end gedeelte te leren, want dan kan ik mijn progressie ook zien.

Aanvankelijk was ik begonnen met Python, maar ik liep telkens vast. En na wat research leek mij de beste manier om eerst het front end te leren. Eventueel back end dan later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nick_S

Nick_S

PHP is sowieso backend/server side en ook al is er tegenwoordig wel netjes in te programmeren, blijft het in mijn ogen een taal die je makkelijk de verkeerde kant op duwt en nogal wat eigenaardigheden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
Maar hoe kijk jij naar de toekomst van JS met de opkomst van WebAssembly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S

Nick_S

Dat vraag je aan de verkeerde. ;-) Voor mij is de meest praktische en effectieve UI nog steeds een commandline tool en het maakt mij niet uit of er een standalone applicatie, browser of een andere (micro)service gebruik maakt van "mijn" REST services, zolang ze zich maar netjes (OATH2) authenticeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
Ik doe al 20 jaar aan full stack development.

1) Je zult zowieso JavaScript moeten leren. HTML + CSS + JS is gewoon de 'holy' trinity voor Front-End. En experimenteer een beetje met Typescript. Na de basic kun je kiezen om te 'upgraden' naar Vue/React/Angular (de laatste is wel een hele berg).

2) voor de backend. Dat is echt heel moeilijk aan te raden :). Voor de front-end maakt het eigenlijk niet uit en heel vaak worden die door 2 teams gedaan.
- 'Modern' PHP is best OK en vanwege edit / replace best snel voor te ontwikkelen. Ik zou je wel aanraden een 'framework' te leren / Laravel / Yii / Symphony. Die lossen een heleboel 'saaie' dingen aan.
- als je echt die long term will doen:
- .NET (.aspx) word goed betaald en C# is toch wel een can de leukste talen
- Java. Always goed to learn.
- 'Node'. Handig omdat je toch al Javascript kan maar het managen van een Node.js is niet toe simple. BTW voor serverside spul moet je echt alleen TypeScript gebruiken.
- 'Serverless' - er zijn veel 'Off the shelf' solution waarmee je je backend kunt 'outsourcen' (zelf wordpress dezer dagen), strapi, etc. etc.

Ik denk dat het belangrijker is hoe het allemaal aan elkaar hangt. i.e. 'API' development, JSON, WebTokens, REST, GraphQL etc, etc. Als je de onderliggende dingen 'snapt' maakt het niet zoveel uit hoe de backend werkt...

ENjoy your journey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 20:51
hobbit_be schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:13:
Ik doe al 20 jaar aan full stack development.

1) Je zult zowieso JavaScript moeten leren. HTML + CSS + JS is gewoon de 'holy' trinity voor Front-End. En experimenteer een beetje met Typescript. Na de basic kun je kiezen om te 'upgraden' naar Vue/React/Angular (de laatste is wel een hele berg).

2) voor de backend. Dat is echt heel moeilijk aan te raden :). Voor de front-end maakt het eigenlijk niet uit en heel vaak worden die door 2 teams gedaan.
- 'Modern' PHP is best OK en vanwege edit / replace best snel voor te ontwikkelen. Ik zou je wel aanraden een 'framework' te leren / Laravel / Yii / Symphony. Die lossen een heleboel 'saaie' dingen aan.
- als je echt die long term will doen:
- .NET (.aspx) word goed betaald en C# is toch wel een can de leukste talen
- Java. Always goed to learn.
- 'Node'. Handig omdat je toch al Javascript kan maar het managen van een Node.js is niet toe simple. BTW voor serverside spul moet je echt alleen TypeScript gebruiken.
- 'Serverless' - er zijn veel 'Off the shelf' solution waarmee je je backend kunt 'outsourcen' (zelf wordpress dezer dagen), strapi, etc. etc.

Ik denk dat het belangrijker is hoe het allemaal aan elkaar hangt. i.e. 'API' development, JSON, WebTokens, REST, GraphQL etc, etc. Als je de onderliggende dingen 'snapt' maakt het niet zoveel uit hoe de backend werkt...

ENjoy your journey
Ik was net een bericht aan het typen maar ik kan me maar gewoon beter aansluiten bij dat van jou.

TS, lees je goed in wat frontend en backend inhoudt. Volg van beiden een basiscursus en ga door met hetgene waar je de meeste feeling mee hebt. Een complexe applicatie is wellicht een doel wat wat verder in de toekomst ligt maar wel een okay uitgangspunt.

Wat je misschien zou kunnen doen is een php servertje opzetten welke data uitserveert en dat vervolgens ophalen met javascript en tonen. Of omgekeerd, de data klaar zetten en manipuleren met Javascript waarna je het uiteindelijk naar je endpoint verstuurt. Something like that. Begin vooral gewoon heel klein en breid dan je applicatie uit.

Good luck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
Met de basis van JS zou Vue nog wel te doen zijn, maar React en Angular hebben een stijle leercurve naar mijn weten. Heb je daarvoor niet iets meer kennis van JS nodig dan alleen de basis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 20:51
Area schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:20:
Met de basis van JS zou Vue nog wel te doen zijn, maar React en Angular hebben een stijle leercurve naar mijn weten. Heb je daarvoor niet iets meer kennis van JS nodig dan alleen de basis?
Begin met vanilla JS (geen jQuery svp! Met vanilla JS kan je tegenwoordig bijna net zoveel). Aan te raden is gewoon een klein beetje te investeren en een basiscursus op udemy te volgen. Ik ben altijd wel fan van Maximilian Schwarzmüller. Er zijn uiteraard ook prima gratis cursussen te volgen. Maar begin klein. Je merkt ook snel genoeg of je meer feeling met frontend hebt t.o.v. backend of andersom =).

Laat frameworks in deze fase dus nog even links liggen. Begin met de basis van JS of de backend taal waar je in geinteresseerd bent :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
Area schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:20:
Met de basis van JS zou Vue nog wel te doen zijn, maar React en Angular hebben een stijle leercurve naar mijn weten.
Heb je daarvoor niet iets meer kennis van JS nodig dan alleen de basis?
Vue doe ik dagelijk dus totally biased. Ik vind het mooi 'compromis' - je kan het *tamelijk* snel leren en gebruiken (ook gewoon zonder compilation) en het heeft ook bepaalde manier van hoe je een applicatie moet maken. Vue 3 is wel worth waiting for denk ik.

React: word heel veel gebruikt (ook beter betaald ;) - maar eigenlijk maar een 'deeltje' van een oplossing - je zult altijd een andere hoop moeten leren.

Angular: best paid: Maar de learning curve is ENORM :). Echt gemaakt voor huge applicaties voor grotere teams want 'enterprise' thinking. Maar werkt wel :).

=> Maar vergis je niet - Vue/React/Angular zijn gemaakt voor grote applicaties die specifieke problemen proberen te oplossen.

Gewoon eerst basic JavaScript leren :) (imho). ik raad altijd aan: probeer 4 op een rij te programeren :)

[lol - net zoals Fontini dus ;] - Ook Fontini is heel accuraat dat je je weg moet vinden wat je leuk vind. :)

https://levelup.gitconnec...oper-roadmap-76503ddfb327 heeft een grafieken die echt wel goed informed zijn

[ Voor 8% gewijzigd door hobbit_be op 01-05-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
Ik lees ook veel positieve verhalen over PHP 7.
Maar ik neem aan dat jullie de route PHP -> JS afraden?
Fontini schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:25:
Begin met vanilla JS (geen jQuery svp! Met vanilla JS kan je tegenwoordig bijna net zoveel). Aan te raden is gewoon een klein beetje te investeren en een basiscursus op udemy te volgen. Ik ben altijd wel fan van Maximilian Schwarzmüller. Er zijn uiteraard ook prima gratis cursussen te volgen. Maar begin klein. Je merkt ook snel genoeg of je meer feeling met frontend hebt t.o.v. backend of andersom =).

Laat frameworks in deze fase dus nog even links liggen. Begin met de basis van JS of de backend taal waar je in geinteresseerd bent :).
Hebben die betaalde cursussen een toegevoegde waarde i.t.t. de gratis lessen op YouTube?
Ik wil het anders wel overwegen.

[ Voor 78% gewijzigd door Area op 02-05-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Doe F# en Fable en je kan alles doen in dezelfde taal. Goed misschien ben ik wat biased, maar F# is toch wel een van de meest elegante talen die ik ken.

Het is niet heel populair, maar ik vind het een genot om mee te werken.

Less alienation, more cooperation.

Pagina: 1