Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2700x met drie kapotte cpu pinnen is het te maken rond €50?

Pagina: 1
Acties:

• frankspijker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-11 22:49
Wat wil ik?
Ik heb gratis een kapotte Ryzen 2700x gekregen met drie afgebroken pinnen in de hoek en een aantal verbogen pinnen. De foto kan je onder deze alinea vinden. Ik zou graag mezelf willen uitdagen en vroeg mij af of dit te maken is als je een budget van ongeveer 50 euro hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_q1EF3aio8FdHGFqUu-zd-sQXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScNlFQAD12ul5LMEcLkqkWUh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8Xnemg09TgFS4IPJbuDyf6ucJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpmiJA8CYCZMiuVk3o1DJnNk.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb geen soldeerapparaat, flux en andere soldeerspullen voor de gebroken pinnen. Ik begreep dat je koperdraad van 0.3 mm dikte nodig hebt om als alternatief te fungeren of dat je oude cpu pinnen moet gebruiken (dat heb ik niet). Wel heb ik een oud AM4 moederbord waarop getest kan worden.

Dus mijn vragen zijn kan een onervaren soldeerder een
2700x fixen? Welke spullen heb ik hiervoor nodig en kan ik ze aankopen met een budget rond de 50 euro? Waar moet ik op letten?

Voor de mensen die zich afvragen hoe ik aan de processor ben gekomen

Een vriend van mij had zijn processor kapotgemaakt door de processor van zijn socket te verwijderen en de cpu tegen de zijkant van de case aan te tikken. Het was tijdens een proces toen hij zijn CPU koeler wilde schoonmaken en hij daarbij ook de processor uit de socket haalde. Het was behoorlijk roekeloos en hij had geen reden om de cpu te verwijderen met koelpasta en al en had mij of minstens een filmpje op YouTube moeten raadplegen, maar het was een dure fout dus uiteindelijk leed hij er zelf onder en heeft hij een 3600 besteld. Ik ga hem met mijn eigen cpu helpen met het flashen van zijn bios voor een ryzen 3000 (ik had ook zijn pc gebouwd), voor alle hulp mag ik zijn kapotte 2700x overnemen en als de processor werkt kan ik hem ook houden. Ik wil de processor aan mijn broer geven die een oud en goedkoop AM4 moederbord heeft waar ik hem ook meteen op kan testen en dan mag hij hem houden.

Alvast bedankt en ik zal updates geven. Dat is het minste wat ik zou kunnen doen voor de hulp.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-11 10:01
Voordat je wil gaan solderen en dergelijke... Weet je zeker dat de CPU het niet meer doet? Het zou zo kunnen dat de pinnetjes dienen als aarde en daarmee niet kritiek zijn voor de werking.

LinkedIn
BlackIntel

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:34

Daar is al je hulp!

[ Voor 56% gewijzigd door Devian op 01-05-2020 20:23 ]

https://wren.co/join/Devian

• frankspijker
EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:21:
Voordat je wil gaan solderen en dergelijke... Weet je zeker dat de CPU het niet meer doet? Het zou zo kunnen dat de pinnetjes dienen als aarde en daarmee niet kritiek zijn voor de werking.
Goed dat je het vraagt. Als ik eerlijk ben weet ik het niet 100 procent zeker omdat de jongen die het kapot heeft gemaakt met een andere vriend (die wel ervaring heeft) de pinnetjes terug hebben gebogen en meerdere malen hadden getest. Ik had aan de telefoons advies gegeven en zij stuurde foto's. Maar in het moederbord deed ie niks (en ik heb het moederbord met mijn eigen 2700x getest en dat werkte wel). Uiteindelijk heeft dezelfde jongen de cpu los laten liggen en waren weer pinnetjes teruggebogen maar verder niks af gebroken (ik weet het nog steeds roekeloos ook al denk je dat de processor kapot is).

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:58
Rechtbuigen en kijken of het "important" pins zijn.
Pins erop solderen? Even bellen of Iron Man tijd heeft. Anders gaat het niets worden ben ik bang.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat zal er gebeuren als je pinnetjes maakt van een paperclip en die in de socket drukt vraag ik mij nu af?

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:58
bierschuit schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:54:
Wat zal er gebeuren als je pinnetjes maakt van een paperclip en die in de socket drukt vraag ik mij nu af?
Zal je MacGyver moeten bellen ben ik bang.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Verwijderd

bierschuit schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:54:
Werkt het best met koperdraad dat is zachter, de lengte luistert nogal nauw.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2020 00:13 ]

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 15:56
Verwijderd schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 00:13:
[...]

Werkt het best met koperdraad dat is zachter, de lengte luistert nogal nauw.
Ik heb het gedaan met een afgeknipte speld. Op zich werkt dit best. Let wel, dit was een pentium 166 mmx

who put a "stop payment" on my reality check

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:56
Dus mijn vragen zijn kan een onervaren soldeerder een
2700x fixen? Welke spullen heb ik hiervoor nodig en kan ik ze aankopen met een budget rond de 50 euro? Waar moet ik op letten?
Nee.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

ZIe het niet super goed op de foto, maar lijkt er op dat ze licht zijn gebogen, eventueel dat dit lukt
YouTube: How to fix bent CPU pins

[ Voor 7% gewijzigd door brid op 02-05-2020 10:41 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-11 19:04
Dit is absoluut niet iets wat je als eerst soldeer-project wilt hebben.

Misschien een oproepje op V&A waard. Zit vast een goede soldeermeneer/mevrouw tussen die het voor €50 (of zelfs voor nop) wilt repareren.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:56
brid schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:40:
ZIe het niet super goed op de foto, maar lijkt er op dat ze licht zijn gebogen, eventueel dat dit lukt
YouTube: How to fix bent CPU pins
Er zijn er ook drie afgebroken op de foto.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:40

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

De gebogen pinnen zou ik rechtzetten met een kaartje zoals een oude kredietkaart, Voor de afgebroken pinnen zou ik kijken voor een pinout van de socket om te bepalen of ze echt nodig zijn.

• frankspijker
Het is erg hoog gegrepen dit project. Zeker met mijn beperkte soldeerervaring. Ik zie ook dat een hittepistool ook een optie is met het rooster die je in het filmpje van Linustechtips ziet. Ik heb zelf niks te verliezen want die processor is toch kapot en niet zelf gekocht. Maar ik denk dat ik het toch ga proberen. Dan is de makkelijkste optie om pinnetjes van een oude AMD cpu af te halen dus hopelijk kan ik een kapotte CPU van een vriendelijke Tweakeraar voor een zeer zachte prijs overnemen. Als ik het volledig verknal zal ik het laten weten. Als ik het aan de praat krijg is het mogelijk motiverend voor mensen die dit aandurven met weinig ervaring.

Verwijderd

frankspijker schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:29:
Het is erg hoog gegrepen dit project. Zeker met mijn beperkte soldeerervaring. Ik zie ook dat een hittepistool ook een optie is met het rooster die je in het filmpje van Linustechtips ziet. Ik heb zelf niks te verliezen want die processor is toch kapot en niet zelf gekocht. Maar ik denk dat ik het toch ga proberen. Dan is de makkelijkste optie om pinnetjes van een oude AMD cpu af te halen dus hopelijk kan ik een kapotte CPU van een vriendelijke Tweakeraar voor een zeer zachte prijs overnemen. Als ik het volledig verknal zal ik het laten weten. Als ik het aan de praat krijg is het mogelijk motiverend voor mensen die dit aandurven met weinig ervaring.
Ik heb al meermaals mensen dit zien "fixen" door de pootjes niet aan de CPU te solderen, maar in het socket te plaatsen. En dan druk je de CPU er bovenop.

Een stuk makkelijker en als het niet werkt heb je niks verloren.

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Had hetzelfde, alleen met een pin op mijn Ryzen9 CPU, daar was een hoekpin zo plat verbogen hij sluiting maakte met een andere pin.

Terug buigen zou deze pin doen afbreken onherroepelijk, en via garantie werd het niet gedaan, en terug sturen naar AMD zou paar weken gaan duren via de verkoper, nu ben ik gelukkig iet wat handig, dus zelf geprobeerd, eerst naalden gekocht met ogen groot genoeg om over de pin een kon doen, CPU iets warm gemaakt zodat het goud wat zachter werd, niet zo heet ze los kwamen.

Met een heel plat klein mesje de verbogen pin heel klein beetje terug gebogen(de pin zat echt plat tegen de CPU aan in een strakke 90 graden hoek), toen de naald erop, met oog precies op de punt waar het gebogen was, en heel langzaam terug gebogen door aan de naald te draaien en steeds even hete lucht erover om het materiaal zacht te houden.
Daarna met een Pinpas alles nog even na lopen dat alles netjes weer op een rij stond, en CPU weer erin geplaatst

Heb echt staan te juigen toen het gelukt was, had niet verwacht het eigenlijk zo makkelijk zou zijn, wellicht heb ik ook puur geluk gehad, dat wil ook best toegeven

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Pagina: 1