Mijn standaard advies voor een tablet is iPad, gewoon omdat de accu daar lang goed blijft, apps beter geoptimaliseerd zijn, langer OS upgrades krijgt, etc. maar voor de aps die jij noemt maakt het echt niet uit welk OS je neemt.
Dan, als je een Android tablet gebruikt via de apps uit de app store er op, is het risico gering dat je een virus/malware via bijvoorbeeld de officiële Netflix of Youtube app krijgt, en die apps werken op oudere Android versies ook.
Verder, wat voor lader gebruikt je tablet, en je mobiele telefoon, een lader minder mee op reis hoeven te nemen scheelt ook.... aan de andere kant, mobiele telefoon schermen zijn zo groot tegenwoordig, waarom zou je een aparte tablet mee op reis nemen?
Op reis is er ook groter risico op virus/malware bij aanmelden op publieke hotspots dus dan komen updates weer in het spel.
Als laatste, mijn ouders hadden een Asus EEE Pad Transformer uit 2011, ik heb daar Android upgrades via custom rom op gezet, en ze hebben daar uiteindelijk 8 jaar mee gedaan. Toen werd die echt te traag, en hebben ze vorig jaar een goedkope Samsung gekocht met gedachte als die 3/4 jaar mee gaat, kopen dan weer een nieuwe.