Aarde draad om radiator buis. Heeft dit nog nut?

Pagina: 1
Acties:

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik ben bezig met de verbouwing van een slaapkamer. Daar wil ik een utp kabel leggen en de makkelijkste manier zou via een radiatorbuis zijn, welke direct daaronder in de meterkast uitkomt. Echter zit daar nu een aarde draad die niet gebruikt wordt in de weg. Als ik die weg zou kunnen halen zou het met een trekveer net moeten lukken.

Heeft zo'n draad nog zin? Mijn CV ketel zit in ieder geval op een net geaard stopcontact aangesloten. De draad hoe hij er nu bij hangt biedt ook weinig functie. Alles is door de vorige eigenaar geverfd zowel de draad als de buis.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9vFt1rs/20-05-01-17-05-38-0982.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0n5KPZj/20-05-01-17-15-25-0983.jpg

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:28
Gewoon verwijderen die draad en las ergens dat je tegenwoordig beter een pin in de aarde kan slaan en vanaf daar gaan aarden ivm waterleidingen die vervangen worden overal voor kunstof.

• Vaenir
zwerfkater schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:35:
Gewoon verwijderen die draad en las ergens dat je tegenwoordig beter een pin in de aarde kan slaan en vanaf daar gaan aarden ivm waterleidingen die vervangen worden overal voor kunstof.
Dit ben ik ook tegengekomen op Google inderdaad. Verder heb ik nette aardlekschakelaars in mijn meterkast. Dit is waarschijnlijk een overblijfsel toen het huis begin jaren 70 werd gebouwd.

Maar ik wou eerst meer duidelijk van mensen met wat meer kennis, voordat ik die draad terug ga trekken.

• Toerq
  • Laatst online: 00:28
Vaenir schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:41:
[...]

Dit ben ik ook tegengekomen op Google inderdaad. Verder heb ik nette aardlekschakelaars in mijn meterkast. Dit is waarschijnlijk een overblijfsel toen het huis begin jaren 70 werd gebouwd.

Maar ik wou eerst meer duidelijk van mensen met wat meer kennis, voordat ik die draad terug ga trekken.
zit er in de meterkast geen aardpin in de grond of zit die ook nog op een leiding anders zou ik eerst dat laten vervangen

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
zwerfkater schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:35:
Dan nog moet je de waterleiding wel vereffenen.

• Vaenir
zwerfkater schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:42:
[...]

zit er in de meterkast geen aardpin in de grond of zit die ook nog op een leiding anders zou ik eerst dat laten vervangen
Ik ben er vrijwel zeker van dat dit een aardpen is. Ik moet de bodemplaten van de meterkast weghalen om daar 100% zeker van te zijn. Ga ik morgen even doen.

Verder zijn er door de vorige eigenaar aardlekschakelaars aangebracht voor wit en groen groepen. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat dit ook meteen netjes is geinstalleerd en niet aangesloten op cv leidingen o.i.d.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53
overbodig

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 01-05-2020 17:51 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vaenir schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:27:
Heeft zo'n draad nog zin? Mijn CV ketel zit in ieder geval op een net geaard stopcontact aangesloten. De draad hoe hij er nu bij hangt biedt ook weinig functie. Alles is door de vorige eigenaar geverfd zowel de draad als de buis.
Zo lang de klem niet op een geverfd deel zit, dus op een kaal stuk buis, is er niks aan de hand en is de werking nog steeds gegarandeerd.

Dat je CV-ketel op een geaard stopcontact zit doet er niet toe. Je waterleiding moet je altijd vereffenen. Dit heeft er mee te maken dat je overal sluiting kunt maken daar waar je water uit de leidingen kunnen komen. Dat is ook de reden waarom in de badkamer alles geaard wordt.

Dus nee, niet zomaar weghalen.

Alleen wanneer je kunststof leidingen hebt kun je die aarde weghalen maar zoals je kunt zien zit het op koperbuis, dus laten zitten.

Vergeet niet dat aarding gaat over jouw eigen veiligheid!

• timberleek
  • Laatst online: 05-12 21:57
Dit ziet eruit alsof een of andere beunhaas even snel een "aardedraadje" heeft aangelegd voor een stopcontact oid.

De waterleiding zelf moet aan de aarde hangen. Niks anders mag aan de waterleiding (om die zo te misbruiken als aarde).

Stap 1 lijkt me om te controleren of dit origineel het aardpunt van de leiding was of niet. Zo ja, moet er een nieuwe aangelegd worden (deze is duidelijk niet aangesloten meer). Vziw is het aardpunt normaliter in de meterkast.

• Vaenir
timberleek schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:09:
Dit ziet eruit alsof een of andere beunhaas even snel een "aardedraadje" heeft aangelegd voor een stopcontact oid.

De waterleiding zelf moet aan de aarde hangen. Niks anders mag aan de waterleiding (om die zo te misbruiken als aarde).

Stap 1 lijkt me om te controleren of dit origineel het aardpunt van de leiding was of niet. Zo ja, moet er een nieuwe aangelegd worden (deze is duidelijk niet aangesloten meer). Vziw is het aardpunt normaliter in de meterkast.
Haha dit is jaren 70 sociale huurwoning beun. Alle mensen die ik ken in mijn blok met eigenlijk dezelfde woning, hebben ook allerlei vreemde problemen.

Ik denk dat ik maar eens ga oriënteren op een grondige meterkast controle.

• CobraMic
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 14:20
Het kan ook ook zo zijn dat het een ouder pand betreft. Dan is het niet ondenkbaar dat op originele groepen vanuit de meterkast geen aarde is meegetrokken en de waterleiding op verschillende punten gebruikt is om aarde op te pikken. Wel beetje beun de Haas methode. Helaas vorige week zelf nog tegengekomen, daar was zelfs de randaarde van de stekker van de CV ketel de aarde voor de hele groep... Zeker laten zitten. Je kan hem misschien wel even tijdelijk verwijderen om je trekveer langs te halen en daarna direct weer vast te zetten.
Pagina: 1