Versterker 6 ohm Speakers 8 ohm???

Pagina: 1
Acties:
  • 3.547 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:01
Ik lees net in een ander topic dat op het moment dat je een 6 ohm versterker hebt en 8 ohm boxen je dan je boxen opblaast.

Ik heb 150 watt Sony zuilen gekocht van 8 ohm, omdat de boxen die bij mijn low-end akai systeempje zaten waardeloos waren. De versterker is maar 40 watt.

Blaas ik nu mijn boxen straks op of niet???

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 06 augustus 2001 11:53 schreef Escobar het volgende:
Ik lees net in een ander topic dat op het moment dat je een 6 ohm versterker hebt en 8 ohm boxen je dan je boxen opblaast.
De grootst mogelijke onzin. Andersom is minder goed, maar zelfs dan is het nog heel betrekkelijk. Geen enkele luidspreker heeft een vaste weerstand, want zogenaamde 8 Ohm speakers kunnen bij complexe signalen dalen tot zo'n 2 a 3 Ohm.

Als je versterker op 6 Ohm is berekend, dan kan er niks fout gaan als er "8 Ohm speakers" op aangesloten worden. Kijk alleen uit dat je versterker niet gaat clippen bij hoge uitsturing. Dan kan er verder niks gebeuren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsCo
Ehm sorry...: "clippen bij hoge uitsturing" :?

Ik houd van goed geluid, maar heb de ballen verstand van het technische gedeelte...

En mijn pa beweert dat ik mijn versterker op kan blazen... Is dit zo? De boxen kunnen toch geen stroom trekken ofzo... De versterker levert toch alleen maar???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21749

Op maandag 06 augustus 2001 12:08 schreef Escobar het volgende:
De boxen kunnen toch geen stroom trekken ofzo... De versterker levert toch alleen maar???
Juistem :)

Ik snap ook echt niet hoe iemand op dat 6/8 verhaal is gekomen tis wel andersom zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07-2020
Nou ik kan je vertellen dat mijn speakers m'n amp kapot maakt, ik ben dan op zoek naar een nieuwe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsCo
Op maandag 06 augustus 2001 12:12 schreef Schaamhaarkapper het volgende:

[..]

Juistem :)

Ik snap ook echt niet hoe iemand op dat 6/8 verhaal is gekomen tis wel andersom zo.
Ow, dan blaas ik ff rustig door... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Kan geen kwaad hoor..
Gewoon niet TE hard spelen.. maarja.. dat is iets wat natuurlijk altijd al gold.

Zodra het hele spul echt merkbaar gaat vervormen het volume een stuk lager zetten,.. dan zit je nog behoorlijk safe.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06 09:07
De waardes (ohm) die worden opgegeven zijn sowieso gemiddelden en bij goedkopere apparatuur vaak nog bullshit ook.

Belangrijke zaken om op te letten om niet in de bullshit van verkopers en foute vriendjes te trappen:

1. vermogen
Ik heb 2 x 180 watt continue (twee monoblokken van Rotel). Die wattjes worden gepompt in luidsprekertjes van 30 watt continue en 80 watt max (Chario Syntar 100 - zie sig.). De kans dat ik de speakers opblaas is kleiner dan in een situatie die andersom is.
Waarom? Als het te hard gaat dan HOOR je dat: er wordt een loupezuiver signaal in de speakers gepompt, maar de woofers (die gaan in zo'n geval het eerst protesteren) trekken het niet meer echt, en daardoor ontstaat HOORBARE vervorming. Gebonk en gekraak. Een verstandig mens (daar ga ik even vanuit) zet dan het zaakje wat zachter.

De situatie andersom (de blatende eigenaars van speakers van "800 watt", maar gehangen achter aan een zwak versterkertje) gaat juist mis.
Waarom? Als je hard speelt krijgen de speakers een onzuiver signaal (de versterker moet namelijk vreselijk hard werken en gaat z'n signaal dus vervormen: 'clipping') en hierdoor gaan als eerste de tweeters protesteren. Die vervorming hoor je niet of te laat, met als resultaat opgeblazen speakers (de hoge tonen dus).

2. Weerstand
Ohm zegt wel iets maar niet alles: mijn lieve Chario-tjes zijn officieel 8 ohm. Maar da's een gemiddelde! Ze hebben een minimumimpedantie van 3,8 ohm.

Speakers zuigen dus wel degelijk stroom (lees: versterkervermogen). Hoe LAGER de weerstand hoe HOGER het 'stroomverbruik'
Belangrijk bij versterkers is dus, dat als er staat:
- 60 watt aan 8 ohm,
dat er ook staat:
- 120 watt aan 4 ohm,
en liefst ook
- 240 watt aan 2 ohm.
Dan heb je het over de (qua vermogen) ideale versterker. Ik ga dan uit van continue vemogen): ECHTE watts dus.

3. In jouw situatie:
Je versterker 'is' geen 8 ohm, maar levert een bepaald vermogen bij 8 ohm en een bepaald vermogen bij 6 ohm en bij 4 ohm etcetc. Daar zou je achter moeten zien te komen.
Als je speakers 6 ohm zijn en niet ergens 'inzakken' naar 2 ohm ofzo, dan zou dat geen probleem moeten opleveren.
Als je gewoon niet extreem hard draait kan er sowieso niks gebeuren.

grtz

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsCo
Thnx voor de info.

Nu weet ik iig een beetje waar ik over praat. Maar heel hard doe ik hem zoiezo niet, want dan gaat de boel hier trillen, kasten enzo...

Pagina: 1