Videokaart upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:25
Ik zoek een?
Ik zoek een betere videokaart voor in mijn inmiddels wat verouderde PC. Bij Vraag & Aanbod zie ik best mooie kaarten staan, die volgens mij zouden moeten passen. Maar mogelijk zie ik dingen over het hoofd. Tevens ben ik benieuwd of jullie direct al kunnen zeggen dat het bijvoorbeeld weinig zin heeft om alleen de videokaart te upgraden, maar dat een upgrade van andere onderdelen dan ook noodzakelijk wordt (misschien is de conclusie een volledig nieuw systeem).
Het doel van de upgrade is dat ik net wat meer FPS ga halen bij racegames zoals Assetto Corsa, DIRT (2.0) (die beide nu best goed draaien) en dat ik daarnaast mogelijk zelfs de nieuwere Forza spellen enigszins fatsoenlijk kan spelen (dat is nu niet te doen).

Wat is je budget?
Ik zit te denken aan tussen de 100 en 200 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige pc, die ik ooit met hulp van Tweakers heb samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Xeon X3440 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-P55M-UD2€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI N660 TF 2GD5/OC G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSamsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 72,83€ 72,83
1BehuizingenCooler Master Elite 334€ 0,-€ 0,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 0,-€ 0,-
1VentilatorenNexus Real Silent Fan, 120mm€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internKingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 45,60€ 91,20
1Optische drivesSony Optiarc AD-7240S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power L7 350W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 46,-€ 46,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 210,03

Concrete vragen:
* Kan ik straffeloos een wat nieuwere videokaart in dit systeem stoppen?
* Wat zou volgens jullie een interessante keuze kunnen zijn qua geheugen/snelheid?
* Is het in mijn geval met m'n huidige pc mogelijk een leuke verbetering in grafische kracht te realiseren door enkel een videokaart upgrade te doen?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:09
Geheugen, genoeg te vinden via V&A
bv V&A aangeboden: HyperX HX316C10FBK2/8 2x4GB DDR3

https://tweakers.net/gehe...SslC0NLIyUdpdzEChintrYWAA

Wat de videokaart betreft zou ik eerst bekijken via MSI afterburner waar je bottleneck zit. Bij de CPU of GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
D-dark schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:11:
Geheugen, genoeg te vinden via V&A
bv V&A aangeboden: HyperX HX316C10FBK2/8 2x4GB DDR3

https://tweakers.net/gehe...SslC0NLIyUdpdzEChintrYWAA

Wat de videokaart betreft zou ik eerst bekijken via MSI afterburner waar je bottleneck zit. Bij de CPU of GPU
Okay, dus geheugen kan ik het beste verdubbelen? Of zou ik beter m'n huidige geheugen ook kunnen vervangen voor een snellere variant?
Ik vraag me dan alleen nog af of dit niet vooral laadtijden versnelt, terwijl ik daar nu helemaal geen last van heb... Of zal dit ook fps winst geven?

Interessante tip van die msi afterburner. Dat kende ik nog niet, maar ga het bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:57
Cpu is de snelste niet met nog geen 3GHz en de IPC van Lynnfield is niet hoog. Dat bij elkaar zorgt ervoor dat de gameprestaties niet goed zijn. Wil je fatsoenlijke gameprestaties dan zal je het hele systeem moeten vervangen. Voor rond de €500 heb je iets dat al veel sneller is dan wat je nu hebt, qua cpu en gpu. Eventueel kan je behuizing en ssd hergebruiken zodat er meer overblijft voor de gpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Kijk ik bij de specs van het moederbord dan zou er maximaal 1600 gehaald kunnen worden.
https://www.pc-specs.com/...GigaByte_GA-P55M-UD2/1855

Het is prima mogelijk om je geheugen te vervangen (2 * 4) of uittebreiden met 2 * 2 maar verwacht daar geen wonderen van. Qua prijs scheelt het weinig. Meer bedoeld om te zorgen dat windows en spellen iets meer ruimte hebben om zaken in het geheugen te houden.

Alleen zijn dit eigenlijk lapmiddelen om het systeem nog even aan de slag te houden.
Heel langzaam aan is het beter om aan vervanging te gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
Uszka schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:42:
Cpu is de snelste niet met nog geen 3GHz en de IPC van Lynnfield is niet hoog. Dat bij elkaar zorgt ervoor dat de gameprestaties niet goed zijn. Wil je fatsoenlijke gameprestaties dan zal je het hele systeem moeten vervangen. Voor rond de €500 heb je iets dat al veel sneller is dan wat je nu hebt, qua cpu en gpu. Eventueel kan je behuizing en ssd hergebruiken zodat er meer overblijft voor de gpu.
D-dark schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:46:
Kijk ik bij de specs van het moederbord dan zou er maximaal 1600 gehaald kunnen worden.
https://www.pc-specs.com/...GigaByte_GA-P55M-UD2/1855

Het is prima mogelijk om je geheugen te vervangen (2 * 4) of uittebreiden met 2 * 2 maar verwacht daar geen wonderen van. Qua prijs scheelt het weinig. Meer bedoeld om te zorgen dat windows en spellen iets meer ruimte hebben om zaken in het geheugen te houden.

Alleen zijn dit eigenlijk lapmiddelen om het systeem nog even aan de slag te houden.
Heel langzaam aan is het beter om aan vervanging te gaan denken.
Dit zijn duidelijke punten. Ok, ik kan beter het hele systeem vervangen. Maar dan ben ik wel gelijk een fors bedrag kwijt, terwijl ik me nu nog goed vermaak met het spelen van Assetto Corsa en Dirt (en soms Project Cars). Deze spellen draaien vrij goed, maar iets meer FPS zou wenselijk zijn.

Kan ik nu concluderend stellen dat het weinig toevoegt als ik er nu een tweedehands videokaart in knal van ongeveer 100 euro? Bijvoorbeeld deze:
V&A aangeboden: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC

Of win ik hier nog echt wel flink wat mee, bij de genoemde games?

Bedankt voor de support tot zover ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:11
Je voeding heeft trouwens met 350 wat ook niet heel veel over. Zeker als ie al 10 jaar oud is.

Met een rx 480 moet je toch wel een goeie 450w of goedkope 550w voeding hebben:

OuterVision PSU Calculator part list

Motherboard: Desktop
CPU: 1 x Intel Xeon X3440 2533 MHz Lynnfield
CPU Speed: 2550MHz
CPU Vcore: 1.1V
CPU Utilization: 90%
Memory: 2 x 4GB DDR4 Module
Video Card Set 1: 1 x AMD Radeon RX 480
Core Clock: 1120MHz
Memory Clock: 2000MHz
Storage: 1 x SATA 7.2K RPM
Storage: 1 x SSD
Optical Drive: 1 x DVD-RW/DVD+RW Drive
Keyboard: 1 x Standard Keyboard
Mouse: 1 x Standard Mouse
Fan: 1 x 120mm
Computer Utilization: 8 hours per day
Gaming/Video Editing/3D Rendering Time: No Gaming / 3D Apps

Load Wattage: 403W
Recommended Wattage: 453W
Amperage: +3.3V: 9.5A, +5V: 9.7A, +12V: 26.9A
Recommended UPS Rating: 800VA
Generated by OuterVision PSU Calculator 2020-05-04 04:04:59

Verder is je processor al bijna 11 jaar oud. Misschien dat je met je huidige videokaart al tegen een cpu bottleneck aan zit.

[ Voor 6% gewijzigd door NESFreak op 04-05-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Tsja, voor dat bedrag kom je ook al in 570 land: V&A aangeboden: Gigabyte Radeon RX 570 Gaming 4G (rev. 1.0)

Het belangrijkste voor nu is bepalen waar je bottleneck is.
Is het CPU gerelateerd dan heeft een grafische kaart upgrade geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
NESFreak schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:05:
Je voeding heeft trouwens met 350 wat ook niet heel veel over. Zeker als ie al 10 jaar oud is.

Met een rx 480 moet je toch wel een goeie 450w of goedkope 550w voeding hebben:

Video Card Set 1: 1 x AMD Radeon RX 480
Core Clock: 1120MHz
Memory Clock: 2000MHz

Load Wattage: 403W
Recommended Wattage: 453W
Amperage: +3.3V: 9.5A, +5V: 9.7A, +12V: 26.9A
Recommended UPS Rating: 800VA
Generated by OuterVision PSU Calculator 2020-05-04 04:04:59

Verder is je processor al bijna 11 jaar oud. Misschien dat je met je huidige videokaart al tegen een cpu bottleneck aan zit.
Interessante website. Ik heb het ook even gecheckt met mijn huidige videokaart, maar dan krijg ik nagenoeg hetzelfde advies qua voeding:

Video Card Set 1: 1 x NVIDIA GeForce GTX 660
Core Clock: 980MHz
Memory Clock: 1502MHz

Load Wattage: 389W
Recommended Wattage: 439W
Amperage: +3.3V: 8.3A, +5V: 9.7A, +12V: 26.1A
Recommended UPS Rating: 750VA
Generated by OuterVision PSU Calculator 2020-05-04 04:29:57
D-dark schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:18:
Tsja, voor dat bedrag kom je ook al in 570 land: V&A aangeboden: Gigabyte Radeon RX 570 Gaming 4G (rev. 1.0)

Het belangrijkste voor nu is bepalen waar je bottleneck is.
Is het CPU gerelateerd dan heeft een grafische kaart upgrade geen zin.
Het is inderdaad een wijze stap om te kijken waar de bottleneck zit. Als ik jullie reacties zo lees, is de kans aanzienlijk dat de processor aan vervanging toe is. En dan deel ik de conclusie dat ik beter het hele systeem kan vervangen.
Ik heb de pc op dit moment niet aangesloten vanwege een verhuizing, maar dit komt tzt.

Bedankt voor de nuttige info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
Als ik 2 willekeurige modellen in de pricewatch pak:

pricewatch: Asus GTX 660 TI-DC2T-2GD5

pricewatch: MSI Radeon RX 480 8GB

Hebben ze ook alletwee een vebruik van 150W ;)

De 350W in je huidige build is onder load dus ook al buiten spec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
Ooit is me door een wijs man verteld dat dit toch goed te combineren is: -The_Mask- in "hulp bij upgraden videokaart (en voeding voldoende?)"

@-The_Mask- heeft me al vaker overtuigd dat hij bijzonder veel verstand heeft van voedingen, dus het lijkt me dat de genoemde 480 ook zou moeten passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
Ik heb even bij een willekeurige site de bottleneck check gedaan, dan komt redelijk duidelijk naar voren dat de processor de zwakke schakel is, op het moment dat ik de videokaart zou upgraden met een RX480:
https://pc-builds.com/cal...Radeon_RX_480/0kM0UZf2/8/

Lijkt me dus een klare zaak, ik moet dieper in de buidel gaan tasten :P. Dan zing ik het nog wel een tijdje uit met m'n huidige setup en ondertussen lekker sparen voor wat nieuws ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:49
Een andere videokaart kan toch prima? Bottleneck...tsja...veelgebruikt woord. Wordt alleen vervelend wanneer de CPU op 100% komt te zitten en je last krijgt van stutters. Deze CPU zal gewoon niet alles uit een GPU kunnen halen. Dat houdt echter niet in dat je geen verbetering gaat merken of dat games meteen onspeelbaar worden. Youtube staat vol met filmpies en tests :

YouTube: Forza Horizon 4 Xeon x3440 @3.9 Ghz GTX 1060 6gb

Ik zou er zelf wel een andere voeding bij nemen. Je huidige is alweer zo'n 10 jaar oud? De nieuwe componenten kun je dan in de toekomst gewoon meenemen naar een nieuwe pc.

[ Voor 15% gewijzigd door Baloes op 04-05-2020 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Als beide games best goed draaien, kan je dan niet paar maanden langer doorsparen en hele set halen? (Dus mobo, CPU, geheugen, GPU, voeding, kast).

Volgens mij komt er binnenkort ook nieuwe serie GPU's aan, dus dan zou de huidige serie best es wat kunnen zakken in prijs.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
Baloes schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:58:
Een andere videokaart kan toch prima? Bottleneck...tsja...veelgebruikt woord. Wordt alleen vervelend wanneer de CPU op 100% komt te zitten en je last krijgt van stutters. Deze CPU zal gewoon niet alles uit een GPU kunnen halen. Dat houdt echter niet in dat je geen verbetering gaat merken of dat games meteen onspeelbaar worden. Youtube staat vol met filmpies en tests :

Ik zou er zelf wel een andere voeding bij nemen. Je huidige is alweer zo'n 10 jaar oud? De nieuwe componenten kun je dan in de toekomst gewoon meenemen naar een nieuwe pc.
Wat voor voeding zou je aanraden dan? Ook met oog op de toekomst, maar zonder dat het overkill wordt... M'n huidige voeding heeft zoals je ziet jarenlang goed dienstgedaan, dus ik zou graag iets van vergelijkbare kwaliteit verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:41

Ik denk dat het meer van belang is om te kijken welke bij de genoemde games het moeilijkste heeft. Ja een verbetering zal het geven. Maar wat heb je aan 100 uitgeven als je van 60 naar 70 FPS gaat. Terwijl een CPU upgrade je misschien wel van 60 naar 75 FPS kan brengen.

Juist met een beperkt budget en oude onderdelen Is het van belang om goed te kijken welke onderdelen aan vervanging toe zijn. Tenzij TS de volle 200 wil uitgeven aan ook een nieuwe cpu/mobo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
TS had in zijn openingspost al aan dat Forza momenteel niet speelbaar is. Dit heeft naar alle waarschijnlijkheid te maken met de GPU die te zwak is voor de nieuwere Forza games. Zeker Forza 4 is nogal een VRAM vreter en daar heeft de GTX 660 niet genoeg van. Daarbij is deze kaart gewoon niet krachtig genoeg. En hoewel de xeon niet alles uit een krachtige GPU zal halen gaat de speelbaarheid er zeker wel op vooruit. Er staan erg veel tests met deze CPU op YouTube en hoewel er natuurlijk een hoop non experts tussen zitten is wel degelijk te zien dat deze CPU nog wel wat kan.

@Stelsol Je zou als voeding deze kunnen nemen : pricewatch: Seasonic Focus Gold 450W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
Baloes schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:35:
... is wel degelijk te zien dat deze CPU nog wel wat kan.

@Stelsol Je zou als voeding deze kunnen nemen : pricewatch: Seasonic Focus Gold 450W
Op YouTube is inderdaad veel materiaal te vinden waarbij deze processor wordt gebruikt icm een sterkere videokaart zoals de rx480. Velen hebben de processor overgeclockt, maar ook een flink aantal toont dat de processor met standaard kloksnelheid nog goed meekomt in de wat zwaardere games als GTAV, PUBG en RDR2.
Ik neig daarom nu toch naar het aanschaffen van zo'n rx480 of vergelijkbare kaart van rond de 100 euro, zodat ik weer een tijdje prima verder kan met de games die ik leuk vind.
Heeft het zin om het eerst nog te proberen met m'n huidige voeding? Vooral omdat m'n huidige videokaart er ook goed op past...
En is de rx480 dan een verstandige keuze? Of zijn er nog interessante alternatieven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NESFreak

In die youtube video draait die Xeon x3440 @3.9 Ghz.
Standaard draait die maar op 2.53 met een turbo van 2.93.
Vanaf de turbo een overclock van 33%.

https://ark.intel.com/con...40-8m-cache-2-53-ghz.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
Stelsol schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 07:51:
[...]

Op YouTube is inderdaad veel materiaal te vinden waarbij deze processor wordt gebruikt icm een sterkere videokaart zoals de rx480. Velen hebben de processor overgeclockt, maar ook een flink aantal toont dat de processor met standaard kloksnelheid nog goed meekomt in de wat zwaardere games als GTAV, PUBG en RDR2.
Ik neig daarom nu toch naar het aanschaffen van zo'n rx480 of vergelijkbare kaart van rond de 100 euro, zodat ik weer een tijdje prima verder kan met de games die ik leuk vind.
Heeft het zin om het eerst nog te proberen met m'n huidige voeding? Vooral omdat m'n huidige videokaart er ook goed op past...
En is de rx480 dan een verstandige keuze? Of zijn er nog interessante alternatieven?
Net te laat met mijn opmerking over de overclock :P

Een videokaart kun je natuurlijk altijd mee nemen naar een nieuwer systeem. Of desnoods weer doorverkopen.
Voor ongeveer 100€ 2e hands zou naast de rx 480 ook nog kunnen kijken naar de gtx 970, rx 570 of rx 580

Als de beveiliging op je voeding goed werkt, zul je misschien onder extreme load (overclock, dvd branden, prime 95, furmark) een random reset kunnen krijgen.
Maar zeker aangezien ook met je huidige gpu het gewoon goed gaat, kun je het altijd proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
@NESFreak Klopt. Misschien niet het meest handige voorbeeld. Maar zoals TS al aangaf is er ook genoeg te vinden waarbij de CPU niet overklokt is en de boel nog steeds speelbaar is. Het laat trouwens wel zien dat er nog meer uit deze CPU te halen valt mocht ie dat willen (met een goede koeler natuurlijk).

@Stelsol rx 470/480/570/580 en GTX 1060 6gb zijn allemaal prima. Ik zou hierbij wel een andere voeding aanschaffen. Om het energieverbruik van de rx kaarten (zeker de 570/580) nog wat omlaag te brengen (mocht dat nodig zijn) zou je kunnen kijken naar undervolten. Heb ik zelf ook gedaan met de rx 570 van mijn zoon en dat scheelt flink in watts en temps.

Let trouwens wel op dat je er niet meer voor gaat betalen dan zo'n 100 euro want voor zo'n 150 euro heb je al een nieuwe rx 570 waar nog volledige garantie op zit.

[ Voor 38% gewijzigd door Baloes op 05-05-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
Inmiddels heb ik een mooie tweedehands videokaart gevonden.
Het is de Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 4GD5 geworden. Ik heb hem gisteravond getest met m'n huidige spellen (zie OP), die nu heerlijk draaien. Binnenkort even testen met Forza horizon 4. Ik ben benieuwd.
Overigens nog geen nieuwe voeding gekocht; eerst maar even kijken hoe dit samen presteert.

Bedankt voor de tips en adviezen.
Pagina: 1