Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRinus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 20:25
Ik heb zojuist Pi-hole geinstelleerd maar loop tegen het volgende probleem aan:

Android (Sinds versie Pie) voegt automatisch 8.8.8.8 toe als secondairy DNS (tot zover de privacy)
https://www.reddit.com/r/...to_adds_8888_to_dns_list/

Primary DNS is die van mijn Pi.
Dit m.b.v de buld-in DHCP-server van Pi-hole want de KPN ExperiaBox voegde zichzelfde als Secondairy DNS toe |:(

Ik vond online het advies om Uitgaande UDP poort 53 (DNS-poort) te forwarden naar mijn Pi
Nou kan ik in de ExperiaBox van KPN wel Poort-Forwarden maar niet kiezen voor In- of uitgaand verkeerd. En ik heb het vermoeden dat het alleen inkomend verkeerd forward. Het geeft in elk geval niet het gewenste effect.

Nou kan ik mijn android rooten en de DNS instellingen wijzigen maar ik doe het liever op netwerk niveau.
Weet iemand een oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door DeRinus op 01-05-2020 16:16 ]

Beste antwoord (via DeRinus op 01-05-2020 20:36)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@DeRinus Je zou een 2e IP-adres aan je Pi-hole kunnen hangen en die meegeven in de DHCP.

offtopic:
@Kasper1985 dit was je 666'ste post hier op GoT. })

[ Voor 74% gewijzigd door Room42 op 01-05-2020 17:10 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-09 21:50
Kan je vraag zo niet 1 2 3 beantwoorden of je probleem oplossen.

Maar wel een opmerking: port 53 forwarden van buiten naar je pi is niet iets wat je moet willen tenzij je heel goed weet wat je doet. Pas daar mee op bij het experimenteren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@DeRinus Je zou een 2e IP-adres aan je Pi-hole kunnen hangen en die meegeven in de DHCP.

offtopic:
@Kasper1985 dit was je 666'ste post hier op GoT. })

[ Voor 74% gewijzigd door Room42 op 01-05-2020 17:10 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Weet je überhaupt wat er gebeurt als je port 53 gaat forwarden? Die indruk heb ik namelijk niet.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRinus
@Bart ® Wat ik denk dat er gebeurd is dat ik een uitgaand DNS request die via de router naar 8.8.8.8 zou gaan, doorstuur naar in mijn geval 192.168.2.7 waar de pi-hole DNS server draait.

Inkomend verkeerd wil in inderdaad niet forwarden maar heb het vermoeden dat dat de enige optie is in de Experia Box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRinus
@Room42 Als ik een Secundairy DNS server instel in de DHCP dan gaat Android inderdaad 8.8.8.8 niet meer toevoegen. Een 2e IP toevoegen aan mijn PI-Hole ga is eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-09 21:50
Is het trouwens niet zo dat secondary pas gebruikt wordt als primary (niet snel genoeg) reageert?

Het zou dus opzich niet direct een probleem moeten zijn tenzij je pihole te langzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRinus
@Kasper1985 volgens mij wordt er gewoon gealtereerd. Maar door de werking van pi-hole kan de primaire DNS de ad-servers niet resolven.

@Room42 Gek genoeg worden zonder de 8.8.8.8 DNS de ads op Android nog steeds weergegeven.

Het lijkt erop dat al het uitgaande UDP poort 53 verkeer toch op een of andere manier door mijn pi hole moet zonder DNS instellingen want deze lijken overruled te worden door Android???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@DeRinus Heb je wel de telefoon herstart om de DNS cache te wissen?
En worden de domeinen wel geblokkeerd door de Pi-hole? ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Room42 op 01-05-2020 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeRinus
@Room42 Heb een herstart gedaan het lijkt erop dat het nu werkt al is nog lang niet alles geblokt.
Domeinen werden als geblokkeerd weergegeven in Pi-hole maar kreeg toch nog alle ads. Het DNS probleem is in elk geval verholpen met een 2e IP. Bedankt! =)
Pagina: 1