Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBP2018
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-02-2021
Dag Tweakers,

Mijn MacBook Pro Touch, gekocht februari 2018 bij Amac doet het sinds vandaag niet meer.
Ik krijg een zwart scherm met knipperende folder met vraagteken erin. Dit betekent blijkbaar dat de harde schijf niet meer te vinden is.
Schijfhulp heeft geen zin (schijf is niet te zien). Ook Time Machine en zelfs opnieuw installeren kan niet.

Ik heb Amac gebeld, maar dit valt dus buiten de garantie....
Echt achterlijk als je net 2 jaar geleden €2000 hebt uitgegeven en expres de laptop koopt bij een winkel..

Ik ben geen techneut, dus heb (tot nu toe) niet zelf geprutst.
Laptop is ook niet gevallen of nat geworden.
Ik heb tot nu toe gevonden dat de SSD nog goed kan zijn en dat het de sata kabel kan zijn.

Wat zijn jullie tips?
Zelf gaan sleutelen en waar haal ik een goede sata kabel vandaan?
Toch naar Amac brengen en garantie afdwingen, want het kan toch niet dat zo’n dure laptop nu al stuk is!
(Ik heb 9 jaar met mn imac gedaan, zonder enig mankement..)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Toevallig dit probleem? Ik weet dat er 'zonder Touch Bar' staat, maar check even met jouw serienummer. Ik had er een met Touch Bar en kreeg gewoon een vervangende schijf.

https://support.apple.com...solid-state-drive-service

[ Voor 41% gewijzigd door Pepppie op 01-05-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo MBP2018.

Over de telefoon valt geen uitsluitsel te geven. De klantenservice gaat hier niet over, alleen de technische dienst kan bepalen of het garantie is of niet. Particulier gekochte MacBooks van voor juni 2018 hebben volgens mij 3 jaar garantie bij Amac (garantie = fabricagefouten). Heb je hem dus particulier gekocht, gewoon langsgaan en inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@MBP2018 Stap 9 en 10: https://nl.ifixit.com/Tea...8+Teardown/111384?lang=en

Daar staat je harde schijf benoemd. Ik kan je nu al vast vertellen dat daar niks aan te prutsen valt. Het zijn een paar geheugenchips die op het logic board zijn gesoldeerd. Het werkt of het werkt niet. Als het écht stuk is buiten de garantie dan wordt het een kostbare reparatie, dan moet er een heel nieuw logic board in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:06
MBP2018 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:58:
Dag Tweakers,

Mijn MacBook Pro Touch, gekocht februari 2018 bij Amac doet het sinds vandaag niet meer.
Ik krijg een zwart scherm met knipperende folder met vraagteken erin. Dit betekent blijkbaar dat de harde schijf niet meer te vinden is.
Schijfhulp heeft geen zin (schijf is niet te zien). Ook Time Machine en zelfs opnieuw installeren kan niet.

Ik heb Amac gebeld, maar dit valt dus buiten de garantie....
Echt achterlijk als je net 2 jaar geleden €2000 hebt uitgegeven en expres de laptop koopt bij een winkel..

Ik ben geen techneut, dus heb (tot nu toe) niet zelf geprutst.
Laptop is ook niet gevallen of nat geworden.
Ik heb tot nu toe gevonden dat de SSD nog goed kan zijn en dat het de sata kabel kan zijn.

Wat zijn jullie tips?
Zelf gaan sleutelen en waar haal ik een goede sata kabel vandaan?
Toch naar Amac brengen en garantie afdwingen, want het kan toch niet dat zo’n dure laptop nu al stuk is!
(Ik heb 9 jaar met mn imac gedaan, zonder enig mankement..)
Je gaat met sata kabels weinig voor elkaar krijgen. Deze computer heeft een SSD die verbonden is met PCI-e.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dan zou ik daarmee aan de slag gaan. Of je probeert zelf het e.e.a. met behulp van voorbeeldbrieven die je op internet kan vinden. Je zal moeten aangeven dat de laptop niet conform is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@MBP2018 Heb je toevallig nog een SSD liggen?

Anders zou je dus tijdens het opstarten, kunnen kiezen voor installatie op een externe SSD.

Als je die (nog) niet hebt, kan ik een pricewatch: Samsung Portable SSD T5 500GB Blauw aanbevelen.

Dan zou je dus je Macbook booten en gebruiken vanaf de externe SSD, kosten zijn daarmee laag en het weegt echt niks.

[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 04-05-2020 19:12 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Volkan1984 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:00:
Je gaat met sata kabels weinig voor elkaar krijgen. Deze computer heeft een SSD die verbonden is met PCI-e.
Als je mijn bericht had gelezen had je gezien dat er helemaal geen SSD aan een kabel of connector zit. De SSD is gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
sypie schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:39:
[...]

Als je mijn bericht had gelezen had je gezien dat er helemaal geen SSD aan een kabel of connector zit. De SSD is gesoldeerd.
Mijn uitspraak klopt hoor. De SSD is verbonden met PCI-e aan het logic board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Volkan1984 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:56:
[...]

Mijn uitspraak klopt hoor. De SSD is verbonden met PCI-e aan het logic board.
Maar niet vervangbaar zonder te solderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
sypie schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:03:
[...]

Maar niet vervangbaar zonder te solderen.
Zei ik iets over vervangen zonder solderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 13:55
Dus de mac werd bij amac verkocht? Daar was het tot juni 2018 3 jaar garantie op mac's
klanten die voor die datum nog een mac kochten zouden nog steeds die 3 jaar moeten krijgen.

https://www.iculture.nl/nieuws/amac-garantie-2-jaar/

Ik zou toch blijven aandringen op een herstelling binnen garantie. Ze hebben 3 jaar beloofd tijdens de verkoop , daar moeten ze zich dan ook aan houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Aankoop als consument koper geeft je recht op conformiteit. Dat houd in dat het toestel, langer dan deze periode, moet werken zoals je ervan mag verwachten.
2j fabrieks- of verkopersgarantie staat hier compleet buiten. ( conformiteitsvereiste consumentenrecht. art. 7:17 BW)@MBP2018

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 10:12
Jup, nets als zovelen hier zou ik (mits particulier gekocht) op mijn strepen gaan staan bij AMAC, dit moeten ze gewoon netjes oplossen onder je wettelijke garantie / consumer law.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Pagina: 1