Welke printer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Mijn partner heeft een eigen webshop en zij maakt van polymeerklei en garens allerlei sierraden en illustraties (gefotografeerd door mij).
Zij wilt nu van de foto's van haar polymeerkleiwerk borduurpatronen gaan maken door eerst de foto's te converteren naar lijn-werk en dan een borduurpatroon ervan te maken. Ze wilt uiteindelijk borduurkitjes aanbieden aan klanten, waarbij er e.e.a. afgedrukt moet worden.

Hierbij een voorbeeld van een foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.etsystatic.com/6596969/r/il/9c608c/1952551185/il_794xN.1952551185_i0sj.jpg
Een borduurkit bestaat uit:
- de originele illustratie in kleur (zoals deze hierboven), niet groter dan A4 formaat
- de originele illustratie geconverteerd naar het borduur-lijnpatroon (we hebben nog geen software voor windows gevonden om die conversie te doen), niet groter dan A4 formaat
- instructieset, gewone tekst en icoontjes in zwart-wit, ook niet groter dan A4 formaat

Ze gaat het op bol.com aanbieden, markten, online e.d. maar het blijft moeilijk om een inschatting te maken hoeveel bestellingen ze verwacht te krijgen. Ze gaat er even vanuit dat ze rond de 20-30 bestellingen per maand (op lange termijn) gaat krijgen. In het begin zal ze meer printen, omdat ze ook e.e.a. moet uitproberen.
Verwachte (kleur)afdrukken: 3 a 5 A4tjes per bestelling gemiddeld.

Ik heb zelf geen verstand van printers en hang wat dat betreft nog in de jaren 90 waarbij kleurenlasers peperduur waren en de kleuren ook niet accuraat konden afdrukken (rood werd oranje, paars werd grijsblauw e.d.), en waar inktjetprinters constant smudgy zijn, 3 jaar duurt voordat het droog is, en dat inktpatronen direct indrogen waardoor je elke 3 weken 80 gulden moest spenderen voor nieuwe cartridges.
Dus we hebben geen idee of het een kleurenlaser of een inktjet moet worden.

Eisen:
- De gewenste printer moet dus bovenstaand vlekloos/smudge-free kunnen drukken op regulier papier
- Ze moet niet maandelijks tientallen euro's kwijt zijn aan inktpatronen/toners
- Aangezien haar bestellingen in bursts komen en gaan, moet de printer het gewoon normaal blijven doen nadat ie een maand stil heeft gestaan bijvoorbeeld
- A4-printsnelheid zitten geen eisen aan, zolang ie maar niet 5 minuten over 1 velletje doet. Kwaliteitafdruk is belangrijker dan snelheid
- kleurechtheid is belangrijk: rood moet niet oranje worden, en paars moet niet grijs-blauw worden
- zo compact mogelijk. Geen kantoorstijl printer die een kwart van de ruimte in beslag neemt
- scherp en smudge-free afdrukken op dikker, meer glossy kaartpapier, (zoals tarotkaarten)
- dubbelzijdig printen een pré, maar hoeft niet automatisch door de printer te gebeuren;
- budget: 250-300 euro max, goedkoper = beter als het niet inlevert op de rest, maar we hebben geen idee of dit een realistisch bedrag is voor de eisen die ze wilt.
- geen storingsgevoelige printer die dan weer geen pdf kan afdrukken, of dat de printer offline is e.d. (maar dit kun je niet afdwingen denk ik en zul je moeten afwachten)
- mijn vriendin is een n00b (haar woorden, niet mijne :) ) en wilt zo gebruikersvriendelijk mogelijk printen

Wensen:
- afdrukken op fotopapier waarbij de kwaliteit even kleurecht blijft is wenselijk, geen pré.

Overig:
- moet wél via USB aan te sluiten zijn. Dus een netwerkaansluiting mag, maar hoeft niet
- ze is niet merk-gebonden, dus Lexmark, Canon, HP...maakt niet veel uit.
- kopieren en scannen is niet nodig

Wat zij zelf al gevonden heeft:
Bij coolbue vond ze deze: Lexmark MC3224ADWE
Die lijkt ok, maar er staat volgens haar voornamelijk in de plus- en minpunten voornamelijk info die ze niet belangrijk vindt, zoals dat het een scanner is en fax en wifi heeft e.d.. Dus ze ziet haar eisen er niet in terug komen, behalve dat ie niet te groot is en dat ie in kleur kan printen. Er zitten 4x tonerkleur in (niet nodig voor installatie, volledig gevuld), dus krijg je dan nou extra toner erbij? En er staat verder niks bij over welke soort papieren er gebruikt kan worden of dat de kleuren kleuraccuraat zijn.
Volgens haar geven de reviews van coolblue vooral aan dat het een snelle, allround multifunctionele printer is, maar het zegt verder niks over de kwaliteit van de kleuren en of het smudge-free is e.d. Er is 1 reviewer die aangaf dat de toners goedkoper waren dan HP én je kon er meer mee printen.

Ze krijgt wel het idee dat ze bij laser blijft uitkomen als het gaat om meer printen dan je standaard word documentje, zeker als het in kleur moet.

Verder had ze nog de Canon iSensys mf643cdw gevonden, maar die zou extra groot zijn en dat je alle instellingen via youtube zou moeten opzoeken omdat de handleiding zo slecht is.

De HP ColorLaserjet M255nw leek wel wat, alleen heeft ie geen usb aansluiting.

Oh: als iemand een idee heeft welke software handig is om van een foto een versimpelde lijntjes foto te maken zodat het naar borduurpatronen omgezet kan worden, of software die dat direct vanaf de originele foto kan, dan hoor ik dat graag. d:)b

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fantastische topicstart, maar verkeerde plek (tip: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! ). Ik verplaats even:

Move OH -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Wij hebben een Ricoh SP C260DNw gekocht bij 123inkt.nl. Deze was 168 euro en je kunt daar 123inkt-toners ipv de originele erin doen. Een goeie vriend van me met verstand van printers en afdrukken heeft dit topic gelezen en me tips gegeven en deze geadviseerd.

Ik heb tegelijkertijd een proefpakket A4 100grams papier gekocht en eenzelfde pakketje met 160grams papier.

Mijn partners werk is erg kleurrijk en ook veel kleuren gemengd en zeker niet het makkelijkste om goed te printen. Regelmatig hebben we contact gehad met Profotonet dat de prints te donker waren of bepaalde kleuren net niet helemaal goed waren. Ik ben zelf fotograaf en heb een volledig gecalibreerde setup thuis (maar ik print zelf niet, ik besteed het aan profotonet uit).

Lang verhaal kort: we hebben mijn partners werk direct afgedrukt op beide papiersoorten en we staan beiden versteld van de printkwaliteit; die is kort gezegd fantastisch! Hij pakt het 160grams papier ook gewoon. Zwaarder heb ik mijn twijfels over; we hebben nu namelijk even geen idee of hij zwaarder papier, of briefkaartpapier ook zo gemakkelijk over de rol heen trekt.
De printer is best een lomp geval, vreselijk snel is ie ook niet, maar de kwaliteit is echt zeer goed. Ik zou bijna niet kunnen geloven dat dit uit een laserprinter komt.
Het is dusdanig goed, dat mijn partner nu haar (foto)prints zelf gaat printen en niet meer aan profotonet of andere partijen uitbesteedt. Dit was in eerste instantie niet haar insteek, omdat de printer in eerste instantie voor die borduurkitjes bedoeld was en ze dacht dat er voor fine-art-prints veel professionelere apparatuur nodig was, maar dit is gewoon zeer goede kwaliteit en dus een mooie bijkomstigheid om haar officiele prints zelf mee te printen.

@dion_b Topic mag wat mij betreft op slot, aangezien we geslaagd zijn ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar