Windows 10 herstel naar fabrieksinstellingen loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissDenise
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-06-2022
Mijn vraag
Bij het herstellen van mijn laptop naar fabrieksinstellingen loopt hij op een gegevenmoment vast. Hij doorloopt het hele proces van resetten naar fabrieksinstrelling, maar gaat dan opstarten met “introductie” om vervolgens een flits van een blauw scherm te zien met de volgende afbeelding;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGDYGzqGqfE4dhKUMwfGq2jP7yM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1HinnzPyxSw9pYxQ98QfZiSb.png?f=user_large
Hier hangt ie ondertussen al een halve dag in...
Moet ik nou nog vele malen langer wachten of is er iets wat ik kan doen om mijn laptop te kunnen gebruiken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop is een hp pavilion power 15-cb030nd en ik had er windows 10 Home op staan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Aantal keer geforceerd uitzetten, via bios proberen om opnieuw proces te beginnen, bios terugzetten naar default.
Allen zonder resultaat...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kunt een schone installatie proberen vanaf een USB-stick. Je moet dan wel even een PC (met Windows of Linux) of Mac hebben om deze stick te maken.

Vanuit Windows: https://www.microsoft.com...ows-usb-dvd-download-tool
Vanuit Non-Windows: https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO

offtopic:
Waarom, in godsnaam, een screenshot van een verticale foto van een horizontaal scherm?? :o It hurts my brain!! 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Room42 op 01-05-2020 15:29 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Bij fabrieksinstellingen is het zo dat ie niet 100% teruggaat als bepaalde zaken er vanaf zijn gegooid. Tis niet echt een oplossing. Bij in gebruikname laptop iets dergelijks als Macrium Free installeren en meteen een systeemimago maken is net zo goed als herstelschijven...herstelschijven, zal zo'n 50 euro kosten, voor dat model. Zou navraag doen bij manufacturer..is zeker de moeite waard. Daarmee herstel je de laptop naar orginele staat zoals ie in de winkel gekocht is.

Je kunt wel een schone windows installatie doen maar dan moet je uitzoeken wat je nodig hebt om alles weer functioneel te krijgen want dat installeert alleen windows 10 en niet HP spul wat er nu nog op staat..zoals keybord backlight functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
8mile13 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:39:
Bij fabrieksinstellingen is het zo dat ie niet 100% teruggaat als bepaalde zaken er vanaf zijn gegooid. Tis niet echt een oplossing. Bij in gebruikname laptop iets dergelijks als Macrium Free installeren en meteen een systeemimago maken is net zo goed als herstelschijven...herstelschijven, zal zo'n 50 euro kosten, voor dat model. Zou navraag doen bij manufacturer..is zeker de moeite waard. Daarmee herstel je de laptop naar orginele staat zoals ie in de winkel gekocht is.

Je kunt wel een schone windows installatie doen maar dan moet je uitzoeken wat je nodig hebt om alles weer functioneel te krijgen want dat installeert alleen windows 10 en niet HP spul wat er nu nog op staat..zoals keybord backlight functionaliteit.
Nee, dit is kort door de bocht deze persoon kan dat echt niet.

Gewoon Windows erop nieuw opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Komt me bekend voor. Het is een combinatie van een bepaalde Windows update en HP utilities (Velocity staat mij bij) die de boel doet crashen of vastlopen. Ik heb uiteindelijk een schone (niet-HP) Windows geinstalleerd en dat ging in 1 keer goed. Al die HP bloatware heb je eigenlijk niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8mile13
Berlinetta schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 04:27:
[...]

Als je Windows opnieuw erop zet dan ontbreken er drivers, zoiets als fabrieksinstellingen is er niet meer en allerlei laptop functionaliteit doet het niet meer. Bedankt voor het advies !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
8mile13 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:22:
[...]

Als je Windows opnieuw erop zet dan ontbreken er drivers, zoiets als fabrieksinstellingen is er niet meer en allerlei laptop functionaliteit doet het niet meer. Bedankt voor het advies !
Een schone installatie is in de meeste gevallen wel beter dan een fabrieks-image, juist vanwege de bloatware die meegeleverd wordt.

Windows 10 ondersteunt de meeste hardware tegenwoordig ook out-of-the-box (lees: Fabrikanten hebben hun drivers aan Microsoft aangeboden). Voor de rest kun je op de site van de fabrikant terecht.

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 05-05-2020 14:31 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
Room42 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:31:
[...]

Een schone installatie is in de meeste gevallen wel beter dan een fabrieks-image, juist vanwege de bloatware die meegeleverd wordt.

Windows 10 ondersteunt de meeste hardware tegenwoordig ook out-of-the-box (lees: Fabrikanten hebben hun drivers aan Microsoft aangeboden). Voor de rest kun je op de site van de fabrikant terecht.
hersteldisks voor specifiek laptop model is beter want het herstelt laptop in orginele staat zoals het in de winkel gekocht is..is ook de meest eenvoudige oplossing voor laptops omdat het geen kennis vergt..alles wordt voor je gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
8mile13 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:48:
[...]

Hersteldisks voor het specifieke laptopmodel is beter want het herstelt laptop in originele staat, zoals het in de winkel gekocht is...
Daarmee is jouw stelling dus dat de fabrieksinstellingen de optimale instellingen zijn. Ik ben van mening dat een schone installatie, met enkel de tools en drivers die je nodig hebt, beter is.
Is ook de meest eenvoudige oplossing voor laptops omdat het geen kennis vergt..alles wordt voor je gedaan.
Wat is er mis met wat kennis opdoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8mile13
Room42 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:51:
[...]

Daarmee is jouw stelling dus dat de fabrieksinstellingen de optimale instellingen zijn. Ik ben van mening dat een schone installatie, met enkel de tools en drivers die je nodig hebt, beter is.

[...]

Wat is er mis met wat kennis opdoen?
kennis opdoen is prima maar ik reageer(de) op een poster die stelde dat de threadstarter er geen fluit vanaf weet en daarom beter een schone installatie kan doen.

Je maakt het mensen met een laptop sowieso onnodig moeilijker met een schone installatie ipv. hersteldisks (het maken van een systeem image met bijvoorbeeld Macrium en opnieuw op de harddisk zetten is ook vrij eenvoudig) . Terug naar fabrieksinstellingen is een makelijke/eenvoudige tijdelijke oplossing die je bij ernstige problemen vele malen kunt toepassen (net zoals herstelpunt).

Als je een laptop hebt met bijvoorbeeld wat uitgebreidere keybord backlight functionaliteit en uitgebreidere power opties dan is dat allemaal weg bij een schone installatie. En zelfs als de wil er is de meeste mensen gaan dat niet meer terug krijgen dan. Je moet bepaalde drivers bij de manufacturer downloaden en in bepaalde volgorde installeren om de boel weer werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:48
8mile13 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:50:
[...]
kennis opdoen is prima maar ik reageer(de) op een poster die stelde dat de threadstarter er geen fluit vanaf weet en daarom beter een schone installatie kan doen.

Je maakt het mensen met een laptop sowieso onnodig moeilijker met een schone installatie ipv. hersteldisks (het maken van een systeem image met bijvoorbeeld Macrium en opnieuw op de harddisk zetten is ook vrij eenvoudig) . Terug naar fabrieksinstellingen is een makelijke/eenvoudige tijdelijke oplossing die je bij ernstige problemen vele malen kunt toepassen (net zoals herstelpunt).

Als je een laptop hebt met bijvoorbeeld wat uitgebreidere keybord backlight functionaliteit en uitgebreidere power opties dan is dat allemaal weg bij een schone installatie. En zelfs als de wil er is de meeste mensen gaan dat niet meer terug krijgen dan. Je moet bepaalde drivers bij de manufacturer downloaden en in bepaalde volgorde installeren om de boel weer werkend te krijgen.
Ik weet niet uit welke tijd die ervaring komt maar in ieder geval sinds W10 1709 (2017-10-17) haal je met Windows update de meeste drivers binnen. En ja daarmee bedoel ik ook de drivers voor je backlight op een Asus laptop. Images zijn van het tijdperk voor Windows XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon een USB Stick maken met Windows 10 Home er op. De licentie zit toch in de BIOS dus daar geen zorgen over maken. Daarna op de HP site de nodige extra software en drivers downloaden en installeren.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 19:07
8mile13 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:50:
Terug naar fabrieksinstellingen is een makelijke/eenvoudige tijdelijke oplossing die je bij ernstige problemen vele malen kunt toepassen (net zoals herstelpunt).
En juist dat werkt nu even niet........

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Wel jammer dat @MissDenise zich niet meer laat horen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
Starke schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 18:43:
[...]

Ik weet niet uit welke tijd die ervaring komt maar in ieder geval sinds W10 1709 (2017-10-17) haal je met Windows update de meeste drivers binnen. En ja daarmee bedoel ik ook de drivers voor je backlight op een Asus laptop. Images zijn van het tijdperk voor Windows XP.
Ik gebruik oudere laptops. In principe kan ik backlight werkend krijgen maar alleen basic..ook power kan ik werkend krijgen maar met minder functionaliteit.

Misschien dat jij weinig of niks tweaked maar voor mensen die veel tweaken is een Imago tien keer handiger dan een clean W10 installatie waar je alles weer opnieuw moet tweaken of het nou 2010 of 2020 is doet er verder niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
8mile13 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:12:
[...]

Ik gebruik oudere laptops. In principe kan ik backlight werkend krijgen maar alleen basic..ook power kan ik werkend krijgen maar met minder functionaliteit.

Misschien dat jij weinig of niks tweaked maar voor mensen die veel tweaken is een Imago tien keer handiger dan een clean W10 installatie waar je alles weer opnieuw moet tweaken of het nou 2010 of 2020 is doet er verder niet toe.
Bij de nieuwe laptops Wordt gewoon een standaard windows image geleverd
En worden alle bloatware/drivers gewoon via windows update geleverd :P
Dus het heeft geen zin om die fabrieks images te gebruiken 8)7
Bij oudere hardware kan het misschien voordelig zijn, Maar in 90% van de gevallen niet echt
Schone installatie is altijd beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:48
8mile13 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:12:
[...]

Ik tweak inderdaad niet zoveel omdat, dat niet nodig is en over het algemeen geen eens een betere ervaring geeft.

Als ik een PC installeer (compleet schoon) dan heb ik in 1 dag (lees max 3 uur) alle basis benodigdheden werkend (lees laatste Windows updates, Windows 10 Long filepath's, Office, virrus/malwarescanner, media, beheer tools, RDP met custom port (local) en de laatste updates van deze inclusief de configuratie van de betreffende programma's). De rest van de programma's installeer ik als ik nodig heb en als ik er niet achter kom dat ik iets nodig had is dat een programma minder op mijn PC (lees snellere PC).

Ik heb met images meer fout dan goed zien gaan in mijn ruim 15 jaar systeembeheer ervaring (afgezien van het Windows XP tijdperk en voor het Windows XP tijdperk) dat is natuurlijk wel n=1 maar daar zegt mijn ervaring dus schone installatie is beter.

Even klein voorbeeld bij een bedrijf, geleverde fabriek image PC's bij klanten kunnen met 1 jaar max opnieuw geïnstalleerd worden, schoon geïnstalleerde PC's bij klanten (met alleen benodigde drivers etc en programma's via AD/Intune/whatever) draaien ruim 5 jaar zonder problemen (afgezien van dat je af en toe een nieuwe Windows versie moet installeren).

Maar goed we dwalen zo wel erg van het oorspronkelijke onderwerp af en verdere discussie betreffende images past waarschijnlijk beter thuis in een topic als "Windows Imagen of Nieuwe installatie" of iets dergelijks.

[ Voor 6% gewijzigd door Starke op 05-05-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
coolbvrobin schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:05:
[...]

Bij de nieuwe laptops Wordt gewoon een standaard windows image geleverd
En worden alle bloatware/drivers gewoon via windows update geleverd :P
Dus het heeft geen zin om die fabrieks images te gebruiken
Bij nieuwe laptops zal het weinig zin hebben maar niet bij wat oudere laptops.
quote: noline
Bij oudere hardware kan het misschien voordelig zijn, Maar in 90% van de gevallen niet echt
Schone installatie is altijd beter
Als je veel tweakt is ben je uren bezig om vanalles weer in te stellen na een schone installatie..dat is tijdrovende en intensief... Dus in zo'n situatie is een schone installatie zeker niet gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
Starke schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:10:
[...]
Ik heb met images meer fout dan goed zien gaan in mijn ruim 15 jaar systeembeheer ervaring (afgezien van het Windows XP tijdperk en voor het Windows XP tijdperk) dat is natuurlijk wel n=1 maar daar zegt mijn ervaring dus schone installatie is beter.
Ik heb nooit problemen gehad met imagos voor persoonlijk gebruik. Ik maak zo'n imago niet even snel, gooi zo'n imago nooit even snel erop. Ik doe eerst updaten, voor virus checken. Sfc/ Scannow en nog vanalles voordat ik een imago maak/erop zet. En ook nadat het imago erop is gezet herhaal ik deels wat ik deed voordat ik het imago erop zette.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MissDenise
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-06-2022
Room42 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:12:
Wel jammer dat @MissDenise zich niet meer laat horen. O-)
Helemaal vergeten dat ik hier had lopen.... oepsss

Heb uiteindelijk iemand met meer verstand het op laten lossen (in de winkel) met een losse schone windows installatie (kreeg zelf geen installatie op een stick om het te doen). Hij wist ook niet waar het aan lag dat de laptop er niet doorheen kwam, maar het is wel opgelost en heb nu idd niet alle HP shit erop staan. De drivers en alles deden het gewoon bij opstarten dus dat was prima.
Berlinetta schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 04:27:
[...]

tnx voor het vertrouwen hea....
Pagina: 1