Zonnepanelen - Hoeveel panelen passen er op dit dak?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-05 06:47

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Ik heb mij inmiddels aardig verdiept in zonnepanelen en heb er ontzettend veel topics over gelezen alhier. Maar ik zit nu met een dilemma waar ik het antwoord maar niet op kan vinden. Ook niet als ik Google op het tellen van dakpannen of het meten vanuit kadaster foto's op diverse sites.

Hoeveel panelen passen er op het dak dat op de foto te zien is? En dan bedoel ik uiteraard uitsluitend boven de 2 dakkappellen. (niet ertussen wegens schaduw) Mijn dak staat op het zuiden, bijna perfect.

Bedrijf 1 zegt dat er 2 rijen van 6 in landscape kunnen, dat past net. Dat zou het mooiste zijn want zo veel mogelijk panelen. Uiteraard met optimizers gezien de schaduw van de airco-unit plus het feit dat ik het apart meten belangrijk vindt. Bedrijf 1 heeft ook de onderstaande foto daadwerkelijk bekeken.

Bedrijf 2 zegt dat er 10 panelen passen in portrait, want er zou te kort ruimte zijn boven de dakkappellen dus dan maar portrait 'bovenaan'. Bedrijf 2 is langs geweest.

Bedrijf 3 zegt dat er maar 9 panelen passen in portrait.

En dan heb je ook nog een bedrijf, bedrijf 2, die zegt dat op de linker dakkapel wel 1 zonnepaneel past. De overige twee leggen geen panelen op dakkapellen. Het lijkt mij ook niet zo'n goed idee gezien de enorme wind die erop staat daar. (p.s. op de andere dakkappel kan door de airco-unit geen paneel, plus als het wel zou passen biedt het loodgietersbedrijf die de airco-unit plaatste ook geen garantie meer omdat ze er dan niet meer bij kunnen.)

Het dilemma komt ook omdat ruimte heb voor 6 panelen op mijn aanbouw (waarvan je een klein stukje ziet rechtsonder op de foto). Echter als ik 12 panelen kwijt kan op dit schuine dak is het, afhankelijk van de panelen die ik neem, helemaal niet nodig cq. rendabel om ze ook op de aanbouw neer te leggen. En tsja alle panelen zijn rond de 1m of 1,01m breed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxta4rggIMEdlK2w6S0pJpeMM6Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xx1FRlo6pQgRGDn1Hq0i3LJ6.jpg?f=fotoalbum_medium

Originele foto:
https://tweakers.net/foto...FRlo6pQgRGDn1Hq0i3LJ6.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Barca op 01-05-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 14:28

FD2

In combinatie met zonnepanelen is de locatie van die airco slecht gekozen.

Kijk eerst eens of die airco niet aan de andere kant van huis boven de aanbouw tegen de gevel gemonteerd kan worden, op muurbeugels. Een monteur kan er dan staand op het platte dak bij.
Als dat lukt, dan

passen er een aantal panelen op het schuine dak,
een paar liggend (10 gr) op de dakkapellen,
en vermoedelijk een paar liggend (10 gr) op de erker.

De aanbouw kan je dan later nog een keer doen, op een apart systeem, op een andere fase.

EDIT:
Als er 2 rijen in landscape op passen, dan kan je ook met '2 meter panelen' in portrait werken.
Dat is aanzienlijk goedkoper in montage en in bevestigingsmateriaal.

[ Voor 14% gewijzigd door FD2 op 01-05-2020 15:36 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
De airco-unit is 10 jaar geleden geplaatst bij de bouw van het huis. Toen waren zonnepanelen nog niet hot. Verplaatsen kan natuurlijk maar goed dat kost ook weer geld en is niet bepaald fraai zo'n ding aan de muur of kabelgoot langs het huis. Nu is alles weggewerkt op de 'bovenzolder'. Hij staat daar eigenlijk juist perfect weggewerkt. Op de zij-erker past maar 1 zonnepaneel dus dat is geen optie.

Maar goed het gaat mij er ook meer om dat ik niet snap waarom de adviezen zo verschillen.

[ Voor 17% gewijzigd door Barca op 01-05-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SZL
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-05 07:20

SZL

Hoeveel ruimte heb je daadwerkelijk vanaf de dakkapellen tot aan de nok? Het zijn maar 6 dakpannen. Bij een normale maat dakpan zou ik ook zeggen dat je 1 rij van 9 of 10 panelen portrait kunt plaatsen. Hoe breed is het dak precies? Je hoeft alleen optimizers te plaatsen op de panelen met schaduw als je niet per se SolarEdge of micro-omvormers wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Nou precies wat je zegt... het zijn 6 dakpannen. Hoeveel is een dakpan op zicht... 40cm? Dat zegt bedrijf 1 in ieder geval. Maar geen idee! Ik zal morgen eens kijken of ik het kan meten vanuit de dakkapel. Laat het 40cm zijn dan heb ik dus 2,40m beschikbaar. De panelen zijn 1m dus als je 30cm vanaf de nok blijft want dat moet en 10cm vanaf de dakkapellen dan kan het dus net!? Of moet je 1 dakpan vanaf de nok blijven? Of gaat elke leverancier daar gewoon anders mee om, want daar lijkt het op?

Even gezocht hoe groot het dak is. Zie hier ofwel 10,85m Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiybQQ0jELNMakS4wGG0zwipsFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NdTQZ2aZYf4ozZ1D8JtkaAe.jpg?f=fotoalbum_large

Een paneel is 1,7m toch, dat 6x is 10,2m. Dus dat lukt net gezien je ook weer 1 pan uit de rand moet blijven...?

Ik wil graag micro-omvormers mede door wat filmpjes op YouTube zoals deze YouTube: Micro-inverters Vs. Power Optimizers Pt 2 en veel lezen...

[ Voor 47% gewijzigd door Barca op 02-05-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je hebt ook panelen van 1590x1053
https://www.winkelman-zon...tail&merk=Panasonic%20HIT
6 panelen is al prima spanning op een 1-fase stringomvormer.
Of als je persee micro omvormers wilt:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7x-micro-omvormer.html

Maar eerst:
meten is weten, gokken is dokken en gissen is missen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29Vct-S-G2FvKfJakSaTlC4HoBs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AymZKHSwFgUQg1SWm9nYeafh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdztilD62dEVJI3yoOkwI6U_jEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpcSLXfsr0NuzUX4N6HhUI0t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc23psHP2Vepgma4Ujb-4ipp3ko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/METxuO2r5bxCYOiKIFVHBRt2.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 87% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2020 07:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:24
Als die pannen 35cm zijn dan kunnen er 2 landscape boven de dakkapellen langs. Dus als jij het raam van de dakkapel opendoet dan kun je dat opmeten.
En dan doe je er geen een op de plek waar d ie airco unit zit dan hoeft je geen optimizers. Dan heb je er 11. Dat scheelt je dan dus 12 x 60 euro extra.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Of je plakt 10 x 405W all black in portrait dat past op de cm precies op 10m85

https://www.sun-solar.nl/...-e-215-incl-btw-sunsolar/
1m95x1m7
Alleen nog kijken wie dat wilt doen. :)

Heb je 4050Wp

Is het te krap? Dan 10 x deze.
https://www.solar-bouwmar...and=0&filter%5B%5D=382442

[ Voor 29% gewijzigd door Rol-Co op 03-05-2020 08:21 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-04 23:34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@doggy1 Of ik kijk er overheen, maar ik zie daar geen 405 Wp All Black shingled panelen bij staan.
Wel de Seraphim Eclipse shingled, maar die is maar 335 Wp

Ik zie ook niet hoe die sun-solar panelen van ruim 2x1 mtr gaan passen incl bevestiging
TS wil ook graag micro omvormers. Daar zou ik met die hoge Wp helemaal niet aan beginnen.
Er is nog geen IQ7A op de europese markt. Dus zonde van de Wp.

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-04 23:34
AUijtdehaag schreef op zondag 3 mei 2020 @ 08:55:
@doggy1 Of ik kijk er overheen, maar ik zie daar geen 405 Wp All Black shingled panelen bij staan.
Wel de Seraphim Eclipse shingled, maar die is maar 335 Wp

Ik zie ook niet hoe die sun-solar panelen van ruim 2x1 mtr gaan passen incl bevestiging
TS wil ook graag micro omvormers. Daar zou ik met die hoge Wp helemaal niet aan beginnen.
Ik zie de canadian solar en de ja solar 405 als ik iets naar onderen scroll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Jammer dat de maat van de dakkapellen naar de nok niet op de tekening staat.
Heb zelf nu 2x 6 panelen liggen, zonder micro inverters of optimizers, maar dat is een persoonlijke keuze omdat ik de warmtegeneratie graag op een controleerbare plek wil hebben ivm (brand) veiligheid, maar daarin heb je je keuze al gemaakt.
Los daarvan, in de maat 1x1.60 is het vaak het beste om de panelen in landscape te leggen, aangezien een scaduw van onderop dan een interne 'string'in het paneel beinvloed en niet het gehele paneel. Dat kun je nl. met een microconverter ook niet oplossen en scheelt dus, zeker boven de airco unit, in de ochtend en namiddag bij zon zeker 300 watt.

Ik zou dus voor optie 1 gaan, indien het in de hoogte past. panelen op een dakkapel zou ik niet doen vanwege de windbelasting zoals je zelf al aangaf, maar ook de verminderde convectie (dus dat paneel zal eerder opwarmen en eerder verouderen, maar zeker ook vocht wat langer op het dak blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 3 mei 2020 @ 08:55:
Geen micro dus ;) neem je optimizers, beter voor die airco ook.

Dak is 10m85 dus 10x1m7 =10m70 +2x2cm eind klem en 9x8mm midden= 10m81, heb je nog 4cm speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co Op een vrijstaand huis, niet echt de bedoeling lijkt me. (wind enzo)
@doggy1 Iets met appels en peren.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2020 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:33:
@Rol-Co Op een vrijstaand huis, niet echt de bedoeling lijkt me. (wind enzo)
@doggy1 Iets met appels en peren.
Jah? Oh ik zou het wel doen hoor, dubbel dakhaakje aan de uiteinden.

Maar vraag mij af of hij 2 meter heeft boven de dakkapellen, de dakkapel is exact 5 pannen hoog en op tekening is die 1m68,5.
Boven de dakkapel tot aan de nok is 6 pannen, dus 168,5 / 5 = 33,7cm x6=202,2cm, zou net gaan maar is krap.

Voor het gezicht is een paneel van 1m74 x 103 beter zoals de q-cell.
https://www.solar-bouwmar...35wp-full-black-copy.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Allereerst dank voor alle reacties!

Wat ik bijzonder vind aan de reacties is dat er 'met panelen wordt gegooid'. Ik ben toch echt gebonden aan iemand die de boel voor mij installeert... het is niet zo dat ik even wat panelen koop ergens en die zelf maar even op het dak ga leggen en aansluiten. Dus wat dat betreft zijn al die losse panelen die worden genoemd interessant, maar ik ben toch eigenlijk gebonden aan de installateur.

Het is krap maar aan de reacties te zien moet het dus gewoon kunnen. Het kan net, maar ja dan kan het dus wel. De tip dat er een dubbel dakhaakje aan de uiteinden moet is super, want dat ga ik zeker vragen aan de installateur. Er zijn 'aan de linkerkant op de foto' namelijk ook al eens wat pannen af gewaaid dus het kan daar behoorlijk te keer gaan.
Rol-Co schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:31:
Dak is 10m85 dus 10x1m7 =10m70 +2x2cm eind klem en 9x8mm midden= 10m81, heb je nog 4cm speling.
Deze berekening snap ik niet helemaal. De vraag was of 6 stuks in landscape passen. 6x1,7m is 10,2m. Nou ja de vraag was eigenlijk of het 'boven de dakkappellen' paste, maar ik mag toch hopen dat 0,65m genoeg speling is in de lengte?
Anoniem: 511810 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:22:
Los daarvan, in de maat 1x1.60 is het vaak het beste om de panelen in landscape te leggen, aangezien een scaduw van onderop dan een interne 'string'in het paneel beinvloed en niet het gehele paneel. Dat kun je nl. met een microconverter ook niet oplossen en scheelt dus, zeker boven de airco unit, in de ochtend en namiddag bij zon zeker 300 watt.
Ah kijk eens aan! Ja slechts een deel van dat paneel (of het paneel ernaast ook) zal er last van hebben... de bovenkant van de panelen op die plek zullen er geen last van hebben.

Tsja micro-omvormers vs. optimizers, het blijft een lastige keuze maar goed daar is denk ik al veel over geschreven. Zelf ga ik dan toch liever voor micro-omvormers. Dan heb ik in ieder geval ook geen 'single point of failure'. En er zit 20 jaar garantie op de micro-omvormers. Maar zoals echt bijna elke keer bij zonnepanelen kom ik daar ook weer voor een verrassing te staan. Want 'bedrijf 1' kan ook gewoon micro-omvormers leveren maar APS en geen Enphase... dus nou moet ik me daar maar weer eens in gaan verdiepen wat het verschil is tussen Enphase en APS. Het zouden dan 3 APS QS1 micro omvormers worden. Want ik weet al dat APS per 4 panelen een micro-omvormer heeft (of per 2 maar dat is niet van toepassing) maar ja... hoe werkt dit dan weer en is APS beter/slechter... etc.

En de panelen? Tsja... na lang beraad toch maar de meerprijs voor gewoon in 1x goed... een paar fraaie LG 340W Mono Neon2 Black V5 panelen. Weer wat duurder, maar wel 25 jaar garantie.

[ Voor 17% gewijzigd door Barca op 05-05-2020 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Barca schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:21:
Allereerst dank voor alle reacties!

Wat ik bijzonder vind aan de reacties is dat er 'met panelen wordt gegooid'. Ik ben toch echt gebonden aan iemand die de boel voor mij installeert... het is niet zo dat ik even wat panelen koop ergens en die zelf maar even op het dak ga leggen en aansluiten. Dus wat dat betreft zijn al die losse panelen die worden genoemd interessant, maar ik ben toch eigenlijk gebonden aan de installateur.
Alle panelen die gegooit worden zijn van bedrijven waar je ook een offerte kan aanvragen en of een installatie.
Het is krap maar aan de reacties te zien moet het dus gewoon kunnen. Het kan net, maar ja dan kan het dus wel. De tip dat er een dubbel dakhaakje aan de uiteinden moet is super, want dat ga ik zeker vragen aan de installateur. Er zijn 'aan de linkerkant op de foto' namelijk ook al eens wat pannen af gewaaid dus het kan daar behoorlijk te keer gaan.

[...]

Deze berekening snap ik niet helemaal. De vraag was of 6 stuks in landscape passen. 6x1,7m is 10,2m. Nou ja de vraag was eigenlijk of het 'boven de dakkappellen' paste, maar ik mag toch hopen dat 0,65m genoeg speling is in de lengte?
Ja is genoeg natuurlijk, en ik keek alleen wat er nog meer mogelijk is, de 2 meter panelen van sunsolar zijn 1meter 7 breed, dus kan je er 10 in portrait plaatsen, 4050Wp
Landscape kan met de panelen maar de rails kan krap worden, ze moeten ook vast he, de rails moet vertikaal. Het gaat ook meer om de hoogte dakkapel tot nok dan de lengte.
Ah kijk eens aan! Ja slechts een deel van dat paneel (of het paneel ernaast ook) zal er last van hebben... de bovenkant van de panelen op die plek zullen er geen last van hebben.
Nou niet helemaal, half cell panelen doen dat toch anders, en grote kans dat je die krijgt.
Tsja micro-omvormers vs. optimizers, het blijft een lastige keuze maar goed daar is denk ik al veel over geschreven. Zelf ga ik dan toch liever voor micro-omvormers. Dan heb ik in ieder geval ook geen 'single point of failure'. En er zit 20 jaar garantie op de micro-omvormers. Maar zoals echt bijna elke keer bij zonnepanelen kom ik daar ook weer voor een verrassing te staan. Want 'bedrijf 1' kan ook gewoon micro-omvormers leveren maar APS en geen Enphase... dus nou moet ik me daar maar weer eens in gaan verdiepen wat het verschil is tussen Enphase en APS. Het zouden dan 3 APS QS1 micro omvormers worden. Want ik weet al dat APS per 4 panelen een micro-omvormer heeft (of per 2 maar dat is niet van toepassing) maar ja... hoe werkt dit dan weer en is APS beter/slechter... etc.

En de panelen? Tsja... na lang beraad toch maar de meerprijs voor gewoon in 1x goed... een paar fraaie LG 340W Mono Neon2 Black V5 panelen. Weer wat duurder, maar wel 25 jaar garantie.
Garantie is wassen neus, defect ok maar komt niet voor, slecht werken ga je niet bewijzen, kan ook slecht weer of schaduw zijn of de micro omvormer enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:28
Passen deze boven de dakkapel?
https://www.winkelman-zon...60wp/52133/?display=tiles

Als de airco unit heel dicht op de dakpannen staat moet die wel een cm of 50 naar voren verplaatst worden als je er panelen achter zet.

[ Voor 30% gewijzigd door TWyk op 06-05-2020 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 14:28

FD2

Ik heb die tekening even in CAD gehaald.
Er van uitgaand dat de helling van het dak gelijk is aan de helling van het bijgebouw,
dan is de lengte van het dak boven de dakkapel 2.60 meter (inclusief nokvorst).
Dat zijn dan lompe dakpannen !!!

m.a.w. Verzin maar een paneel, het past.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:28
FD2 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 01:08:
[...]

Ik heb die tekening even in CAD gehaald.
Er van uitgaand dat de helling van het dak gelijk is aan de helling van het bijgebouw,
dan is de lengte van het dak boven de dakkapel 2.60 meter (inclusief nokvorst).
Dat zijn dan lompe dakpannen !!!

m.a.w. Verzin maar een paneel, het past.
De dakkapel is 5 pannen, daarboven 6 pannen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
We zijn nu een maandje verder en ik wilde gewoon alhier het resultaat nog even delen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoC-CCaUkqBE2YUfoO2bGLgVHOE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lotpzBTcALAowgOdbhBDDWDL.jpg?f=fotoalbum_small

Kortom: het paste met gemak! ;)

Wel veel vieze vetvlekken, althans ik heb mij laten vertellen dat het vetvlekken zijn. Hopen op een goede regenbui dan maar :D

https://enlighten.enphase...SM1858793/stats?preview=1

[ Voor 39% gewijzigd door Barca op 10-06-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Altijd leuk om te zien, het ligt er mooi bij!

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Alles voor een glimlach... ;)
Proficiat.

Nog ff naar grafana?
https://snapshot.raintank...FtHDFjo2OD014oD1q?orgId=2

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Nog nooit van Grafana gehoord. Heb natuurlijk je link aandachtig bekeken maar ik snap er geen hol van hahaha. Ik geloof dat ik nog een hoop moet leren en lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Komt wat meer bij kijken, zoals een apparaatje die het logt, odroid C4 of pi.
Node-red erop, influxdb en grafana.
Eventueel iedere omvormer naar domoticz loggen.

En gebaseerd op dit:
https://thecomputerperson...se-envoy-s-data-scraping/
De node-red “flow” heb ik wel liggen.

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-06-2020 01:48 ]

Pagina: 1