Dynamics 365 - API met TLS certificaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostingh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 10:59
Mijn vraag
In een Dynamics 365 omgeving hebben wij een oplossing gemaakt die richting een instelbaar endpoint een request kan doen. Dit werkt volledig correct.

Nu zit ik met het probleem dat het endpoint nu een certificaat wil hebben ter beveiliging. Hetgeen logisch echter heb ik geen idee waar in Dynamics 365 of Azure ik dit kwijt kan en dat de koppeling weer correct gaat werken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Dynamics 365
- Azure AD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verschillende sites gevonden echter tot op heden geen enkele oplossing die daadwerkelijk mijn vraag beantwoord. Of het gaat over de certificering van Dynamics NAV (wat On Premise is) of is inmiddels alweer verouderde data (volgens mij is na 2018 enorm veel gewijzigd in zowel Dynamics 365 als Azure.)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je bedoelt een client-certificaat ter authenticatie? Zo gebruikelijk is dat niet in API-land. Meestal heb je gewoon een authentication token welke je meegeeft in je requests of bij het opzetten van de sessie.

Wat voor endpoint hebben we het over? Wat voor certificaat precies?

edit:
Echter door te zoeken met DuckDuckGo naar 'Dynamics 365 client certificate' kwam ik wel deze tegen: Certificate-Based Authentication with Dynamics 365 and Azure Functions/Key Vault. Disclaimer: (nog) niet helemaal doorgelezen. :P

[ Voor 45% gewijzigd door Room42 op 01-05-2020 14:56 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostingh
Ik bedoel inderdaad een client-certificaat ter authenticatie. Naast een Whitelist op de firewall hebben ze ook deze authenticatie nodig om een veilige verbinding te kunnen garanderen.

Regulier endpoint is die van de KVK (api.kvk.nl) echter is hier een omgeving voor gezet die de beveiliging regelt.

En mijn vermoeden is ook dat het in de Azure omgeving zit waar ik dit moet regelen. Nu kan ik mijn weg omtrent Dynamics 365 (en het instellen daarvan) redelijk vinden. Echter wanneer het gaat over Azure... (dat is andere koek)

[ Voor 27% gewijzigd door joostingh op 01-05-2020 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mufana
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06-2023
Lastig te zeggen, ik ben niet bekend met Dynamics en weet natuurlijk niet hoe de oplossing eruit ziet maar 'ergens' in de oplossing (ergens in de code) waar je de verbinding opzet naar de API. (met username/password?) zal ook het certificaat moeten worden meegenomen. Maar nogmaals, het is lastig te zeggen want we weten niet hoe de oplossing eruit ziet.

Voor C# is het zo dat het certifcaat (als je gebruik maakt van de httpclient) moet worden meegenomen in de httphandler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostingh
Om jullie even op de hoogte te houden:

Inmiddels via de opdrachtgever in conclaaf met Microsoft zelf met als voorwaarden:
  • Het moet werken (duh)
  • Het moet makkelijk te beheren zijn
Wanneer ik de oplossing weet zal ik jullie hiervan op de hoogte stellen.