Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Steeds initialiserende wachttijd bij USB-handelingen??

Pagina: 1
Acties:

• kimborntobewild
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een 5TB externe USB-drive.
Als ik die gebruik op mijn 6 jaar oude PC met Windows7, kan ik steeds _direct_ (instantly) een map maken of verwijderen. Zonder enige wachttijd. Gebruik ik dezelfde USB-drive op mijn nieuwe Windows10 PC, dan gaat dat langzamer en vaak gewoon langzaam; soms 5 seconden wachttijd; soms 10 seconden. Als je hem net eerder gebruikt hebt op die Windows10 PC, gaat het werken soms sneller, heb ik het idee - maar zeker niet bij alle handelingen. Bij het voorbeeld wat ik net noemde: ik heb net weer getest, en het verwijderen van een net aangemaakte lege map duurde 10 seconden. Ondanks dat ik de USB-drive nu al een aantal keren vlak achterelkaar heb benaderd. Dus het lijkt NIET op een soort slaapstand. Soms gaat het normaal op die Windows10 PC: de map wordt direct verwijderd (laten we zeggen: binnen 0,5 seconden).
* In alle gevallen gebruik ik alleen USB3-poorten.
* Ook vanuit CMD geven die handelingen vaak wachttijden. Al lijkt dat op het eerste gevoel gemiddeld wat sneller te gaan.

Waarom geeft het die traagheidsproblemen op de Windows10 PC, maar _totaal niet_ op de Windows7 PC?
En waarom duurt het verwijderen van een lege map de ene keer 0,5 seconden, en de anderen keer 10 seconden?

[ Voor 6% gewijzigd door kimborntobewild op 01-05-2020 14:31 ]

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Wat is het bestandssysteem van de schijf Fat32 of NTFS?

44

• kimborntobewild
  • Niet online
NTFS.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:08

rdejongjr

Gnome

Misschien staat indexering van externe disks standaard aan bij je? Dat kan handelingen op een schijf nogal vertragen, zeker als het een wat tragere 5TB is...
https://windowsreport.com/indexing-windows-8/#3

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Zet Powermgt. van Windows 10 niet je externe schijf uit als je hem niet gebruikt?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:29
Controleer of de USB write caching/policy actief is (better performance policy optie)?.
Schrijfhandelingen van (vooral veel kleine) bestanden zal dan heel veel sneller gaan.
TenForums: Enable or Disable Disk Write Caching in Windows 10

• kimborntobewild
  • Niet online
rdejongjr schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:34:
Misschien staat indexering van externe disks standaard aan bij je? Dat kan handelingen op een schijf nogal vertragen, zeker als het een wat tragere 5TB is...
https://windowsreport.com/indexing-windows-8/#3
Dat is de Windows Search service, toch? Er stond één map aan bij het indexen. Maar ik heb als test de service op Disabled gezet. Geen verschil.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-11 21:31
Even tussen door: Die windows 7 pc, gebruik je die verder nog? Update dan even naar Windows 10 ofzo, want Windows 7 wordt niet meer geupdate en is niet de meest veilige optie om nog te gebruiken...

Specs!

• kimborntobewild
  • Niet online
Renault schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:00:
Zet Powermgt. van Windows 10 niet je externe schijf uit als je hem niet gebruikt?
Er staat: 'Turn off harddisk after 20 minutes' (Na 20 minuten niet gebruiken, neem ik aan.) Geen onderscheid tussen intern en USB-drives. Ik vraag me af of USB-drives ook onder die policy vallen. Maar goed, ook als ik de HD 15 seconden geleden heb gebruikt, kan ie daarna alweer zo'n vertraging geven.
En een policy die een HD na een paar seconden al uit zet, ben ik nog nooit tegengekomen (en heb dat zeker niet zelf handmatig gedaan :). Ik zou wel gek zijn...).
Verder is er bij die power options ook nog:
'USB selective suspend settings'. Het staat op Enabled. Maar ook als ik dat op Disabled zet (er staan geen tijden bij), merk ik geen verschil.

[ Voor 12% gewijzigd door kimborntobewild op 02-05-2020 09:20 ]

• kimborntobewild
  • Niet online
The_Doman schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:38:
Controleer of de USB write caching/policy actief is (better performance policy optie)?.
Schrijfhandelingen van (vooral veel kleine) bestanden zal dan heel veel sneller gaan.
TenForums: Enable or Disable Disk Write Caching in Windows 10
Hij staat op 'Quick removal (default)'. Dat is de default voor externe USB-schijven. Ik heb het tijdelijk uit gezet: geen verschil. En bij de Windows7-PC staat het ook op 'Quick removal (default)'. En daar gaan diezelfde handelingen instantly.

• kimborntobewild
  • Niet online
GoldenBatt schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:13:
Even tussen door: Die windows 7 pc, gebruik je die verder nog? Update dan even naar Windows 10 ofzo, want Windows 7 wordt niet meer geupdate en is niet de meest veilige optie om nog te gebruiken...
Die hangt niet meer aan 't internet. Al denk ik dat Microsoft voorlopig voor grote gaten nog wel updates zal uitbrengen (dat deden ze met XP ook een tijd nadat de ondersteuning/updates waren gestopt).
Pagina: 1