Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Waar is deze afvoer voor?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 15:14
Tijdens het inzaaien van een nieuw grasveld kwamen we in perkje de volgende afvoerbuis tegen :

Niet indeze hoek uiteraard, maar hij loopt allesbehalve waterpas. Het uiteinde was met niks verbonden, en lag open en bloot in hetzelfde perkje.

De afvoer komt uit in de put rechts onderin. Is dit een soort van ontluchting geweest, of heeft de vroige eigenaar hier waarschijnlijk een afvoer (van iets) op gehad?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17:34
is dit niet een drainageput ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 13:13
dit is een afvoerput. hierin kunnen meerdere afvoerleidingen uitkomen. gezien de hoeveelheid sop gok ik dat je keuken hierop zit aangesloten. gat dicht smeren en klaar. wel even kijken of alles ook goed blijft lopen.
zoals keuken toilet douche ed. en kijken welke er water geven in de put.

de leiding zou een regenafvoer van een schuurtje of zo kunnen zijn.
ontluchting wordt verzorgdt door je standleiding, (mits deze goed is aangebracht)

edit: meestal kunnen zulke putten als ze echt overlast geven wel verwijdrd worden en vervangen worden voor iets moderners. gewoon een 15 centimeter putje bijv. of laten vervallen.en een onstoppingstuk erin bijv.

[Voor 20% gewijzigd door miciel op 01-05-2020 14:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrazyOne
Duidelijk, gat dus even goed dichtsmeren morgen, bedankt !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:17
Ik zou goed opletten voor je het dicht smeert en normaal ligt hier een deksel op ter afdekking/bescherming.

De put is bedoeld om alle rioleringsleidingen van je huis (en wellicht hemelwaterafvoer) samen te voegen alvorens het doorstroomt het hoofdriool in. Dus alles moet wel goed open blijven (door kunnen stromen).
Daarnaast kan het zorgen voor ontlastput/ontluchtingslocatie, ik zou even onderzoek doen of met de foto langs een lokale installateur voor info (ze niet zomaar inschakelen en altijd vragen of minscuul beetje advies wat kost of niet).

edit:
De losse buis zou ik herkomst van proberen te achterhalen, waar komt deze vandaan overigens.

[Voor 13% gewijzigd door Suicyder op 01-05-2020 14:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• miciel
die buis zit wel op het laagste punt. van de put het zou ook nog kunnen zijn dat een wel een afvoer is en dat je keuken en je regenwater zo het gras in liepen. (ook al mag het niet) het kan geen kwaad om even te kijken of je andere leidingen een afvoer betreften. en niet per toeval een regenbuis bijv. zo lullig als je regenwater naar binnen stroomt.

[Voor 9% gewijzigd door miciel op 01-05-2020 14:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrazyOne
Op de put zit een zware betonnen deksel, die is wel afgesloten.
Een afvoer kan het niet zijn geweest denk ik, de andere kant lag een stukje hoger en minimaal op grond niveau, maar de bocht lag een cm of 10 boven de aarde. In de hoek met het schuim zie je heel duidelijk een pijp looen, maar daarnaast loopt een bredere pijp welke de afvoer lijkt te zijn.

In het verleden had de vorige eigenaar geen bladvangers in de dakgoot, mogelijk is deze pijp aangelegd als extra overflow wanneer de put verstopt raakt? Dit gebeurde nl ook toen wij er net kwamen wonen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• miciel
CrazyOne schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:07:
Op de put zit een zware betonnen deksel, die is wel afgesloten.
Een afvoer kan het niet zijn geweest denk ik, de andere kant lag een stukje hoger en minimaal op grond niveau, maar de bocht lag een cm of 10 boven de aarde. In de hoek met het schuim zie je heel duidelijk een pijp looen, maar daarnaast loopt een bredere pijp welke de afvoer lijkt te zijn.

In het verleden had de vorige eigenaar geen bladvangers in de dakgoot, mogelijk is deze pijp aangelegd als extra overflow wanneer de put verstopt raakt? Dit gebeurde nl ook toen wij er net kwamen wonen.
ja het kan wel gebeuren dat de hudige bewoner een andere plek wilde hebben waar het water kan over stromen. waarschijnlijk dat de betonnen deksel net te goed afdichte. en deze daarom het water niet kwijt kon bij een hoosbui of verstopping. en om te voorkomen dat je gooten en andere afvoeren overlopen heeft hij er een overloopje opgezet. als dit zo is dan zou ik ergens een putje ingraven als overloop en deze verbinden met de grote put zodat je weer een goede funtioneerende overloop hebt. voor een eventuele hoosbui.
(en eigenlijk moet er nog een keerklep in voor als het hoofdriool vol zit etc.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rickerd01
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19:37
Is van vroeger. Ik heb dit ook nog. Mijn regenpijpen komen hier in uit en ook de afvoer van de wasmachine. Iets hoger zit ook weer een buis die zit aangesloten op het riool.

En soort zandvang put. Al het zand en bladen uit de goot komen hier in te recht en zakken naar beneden en het schone water loopt naar het riool.

Niet permanent afdichten want je moet deze put, mits nog jn gebruik af en toe leeg scheppen. Anders loopt de afvoer bij een te volle put niet meer door. Met als gevolg dat afvoeren, hemelwaterafvoeren of vanuit het huis niet meer doorlopen.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True