Veranda bouwen op grond met kabels erin. (erfdienstbaarheid)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
Hallo,

Wij hebben een paar jaar terug ons huis gekocht met daarbij een mooie grote tuin. Een gedeelte van de tuin (aan de zijkant van ons huis) is in het verleden gemeentegrond geweest en door de vorige eigenaren erbij gekocht. Hier rust een erfdienstbaarheid op voor kabels van Liander, Ziggo, Vitens en KPN. Dit staat ook in de koopakte en waren wij dus van op de hoogte.

Nu willen wij graag achter in de hoek van de tuin (aan de straatkant) een soort veranda/overkapping maken. Ik heb al een oriëntatie klick verzoek ingediend en daaruit blijkt idd dat er kabels liggen op de plek waar wij de overkapping willen maken.

Wij vragen ons af wat er mogelijk is met die kabels? Het lijkt mij niet dat die bovenstaande partijen die kabels voor ons gaan verleggen en als dat wel het geval is zal dat het nodige kosten. Nu is het mogelijk om een overkapping te bouwen boven op die grond, maar de kans bestaat dat ze in te toekomst wel bij die kabels moeten, dan hebben we een probleem, of is die kans niet zo groot?

We kunnen ook kiezen voor een overkapping met tegels eronder, zodat die er makkelijk uit te halen zijn als ze er bij moeten, maar wij hebben geen idee of dat mag en kan. Dit komt toch wel vaker voor lijkt mij?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qfE4Ms8.png
Overkapping moet dan onderin komen.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij op weg helpen?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 01-05-2020 13:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 18:00
Naast je grond ligt een openbare weg als ik dat goed zie...?
Volgens mij is dan alles wat je op je zij erf wil bouwen vergunningsplichtig, ook een overkapping.

Over het tracé bouwen zou ik niet doen, gaat een keer gezeur geven. Zou toch kijken of het niet in de andere hoek kunt zetten. Dat is ook je achtererfgebied waar je veelal vergunningsvrij kunt bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
LinkinTED schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:42:
Naast je grond ligt een openbare weg als ik dat goed zie...?
Volgens mij is dan alles wat je op je zij erf wil bouwen vergunningsplichtig, ook een overkapping.

Over het tracé bouwen zou ik niet doen, gaat een keer gezeur geven. Zou toch kijken of het niet in de andere hoek kunt zetten. Dat is ook je achtererfgebied waar je veelal vergunningsvrij kunt bouwen.
Ja klopt, naast ons ligt de straat. Aangezien wij in die hoek ochtends en avonds zonlicht hebben, zouden wij daar graag zitten in een overkapping. Andere hoek kan, maar dan zitten wij juist dichter bij de andere buren, wij vinden een beetje privacy wel fijn en willen er eigenlijk ook een houtkachel in. In die hoek zal dat voor meer overlast geven dan helemaal rechts. Dat zijn onze overwegingen om voor die hoek te kiezen, maar dat moet wel realistisch zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 01-05-2020 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:49
In je kadastrale papieren staat bij die erfdienstbaarheid naar alle waarschijnlijk ook een boetebedrag. Daarbij horen er regels over het bebouwen van zo'n stuk grond, dat mag vaak niet. Ook mag je geen diepwortelende bomen planten op dat soort stroken.

Een terrasje aanleggen is prima, die tegels zijn zo weg als ze er een keer moeten graven (net als stoeptegels in een trottoir). Maar een hele vlonder bouwen is wel tricky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
B-lex schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:45:
In je kadastrale papieren staat bij die erfdienstbaarheid naar alle waarschijnlijk ook een boetebedrag. Daarbij horen er regels over het bebouwen van zo'n stuk grond, dat mag vaak niet. Ook mag je geen diepwortelende bomen planten op dat soort stroken.

Een terrasje aanleggen is prima, die tegels zijn zo weg als ze er een keer moeten graven (net als stoeptegels in een trottoir). Maar een hele vlonder bouwen is wel tricky.
Ja helemaal mee eens. Dat van die diepe wortels van bomen heb ik ook gelezen.

Het aparte is dat er in de hoek van de tuin, dus op het kadastrale kaartje helemaal rechts onderin een grote boom staat, pal op de erfgrens. Die boom stond er zeker al voordat de grond van de gemeente werd gekocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 01-05-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:49
Wat je wel zou kunnen doen, als je perse overdekt wilt zitten, is een tarp/schaduwdoek spannen met haken in je gevel richting je schutting (of 2 palen). Die haal je zo weg als men er ooit bij moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 10:53
Ik heb zelf een aluminium veranda met polycarbonaat platen die geen drol weegt en dus weinig vraagt aan fundering.

Nou weet ik niet of dit mogelijk is maar om even mee te gaan denken

Klopt het dat alleen de grond daar bereikbaar moet blijven voor eventuele werkzaamheden? In dat geval zou je kunnen kijken naar een houten terrasvloer die verwijderbaar is.

Je zou de veranda kunnen laten leunen op de zijkanten waar de wand zit en funderingsblokken gebruiken voor de kant waar de verandadeuren zitten tegen verzakking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

De eigenaar ten tijde van het opstellen van de erfdienstbaarheid had dit kosteloos kunnen laten verleggen.
De eerste erfgenamen ook.

Jij dus niet meer, en je mag het ook niet overbouwen.
Die blauwe is van het waterleiding bedrijf (waarvoor ik werk in de provincie Brabant).
Wij doen actieve controles op overbouwing.

Overigens is de kans klein dat netbeheerders nog ooit bij die leidingen en kabels moeten zijn.
Maar bij geval van een calamiteit heb je wel een uitdaging als er iets opgebouwd is.

[ Voor 22% gewijzigd door Bommes op 01-05-2020 15:57 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Bommes schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:54:
De eigenaar ten tijde van het opstellen van de erfdienstbaarheid had dit kosteloos kunnen laten verleggen.
De eerste erfgenamen ook.

Die blauwe is van het waterleiding bedrijf (waarvoor ik werk in de provincie Brabant).

Overigens is de kans klein dat netbeheerders nog ooit bij die leidingen en kabels moeten zijn.
Maar bij geval van een calamiteit heb je wel een uitdaging als er iets opgebouwd is.
Ik ben ook niet van plan om het zomaar te gaan overbouwen. Ik ben mij aan het oriënteren wat er wel/niet mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Pakhaas schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:58:
[...]

Ik ben ook niet van plan om het zomaar te gaan overbouwen. Ik ben mij aan het oriënteren wat er wel/niet mogelijk is.
Je kunt een verzoek tot verleggen indienen.
Daaraan zitten inderdaad wel kosten verbonden.
Water ligt 1 meter dek, gas meestal 80 en kabels net iets daarboven.
Glas en koper helaas vaak veel ondieper, dit kan soms maar 20 cm zijn

Je mag volgens de richtlijnen niets planten dat diep wortelt, en je mag het ook niet overbouwen.
Tot zover de richtlijnen, daar kun je dus eigenlijk niets mee helaas.

Nogmaals kans dat ze er bij moeten is minimaal, echter bij periodieke controle kun je wel gezeur krijgen als er iets op staat.

Je mag er wel bestrating overheen leggen.
Een overkapping op palen met bestrating moet dus wel kunnen lijkt mij.
Maar nogmaals let op het ligt vaak niet heel erg diep, zeker die kabelboeren niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Bommes op 01-05-2020 16:05 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Bommes schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:03:
[...]

Je kunt een verzoek tot verleggen indienen.
Daaraan zitten inderdaad wel kosten verbonden.
Water ligt 1 meter dek, gas meestal 80 en kabels net iets daarboven.
Glas en koper helaas vaak veel ondieper, dit kan soms maar 20 cm zijn

Je mag volgens de richtlijnen niets planten dat diep wortelt, en je mag het ook niet overbouwen.
Tot zover de richtlijnen, daar kun je dus eigenlijk niets mee helaas.

Nogmaals kans dat ze er bij moeten is minimaal, echter bij periodieke controle kun je wel gezeur krijgen als er iets op staat.

Je mag er wel bestrating overheen leggen.
Een overkapping op palen met bestrating moet dus wel kunnen lijkt mij.
Maar nogmaals let op het ligt vaak niet heel erg diep, zeker die kabelboeren niet.
Ja ik ga eens contact opnemen met die partijen. Wij willen de boom sowieso graag eruit want de wortels tasten de oprit van de achterburen aan. Nu hebben zij daar niet over geklaagd, maar het lijkt ons beter dat die eruit gaat.

Als een overkapping niet kan, dan willen wij in die achterhoek sowieso een terras, dus dat moet mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-06 14:50
Kun je niet een losse overhangende overkapping maken boven die leidingen en de fundering op het gedeelte zonder kabels? En dan een demontabele vloer?

[ Voor 11% gewijzigd door bregweb op 01-05-2020 16:21 ]

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
bregweb schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:19:
Kun je niet een losse overhangende overkapping maken boven die leidingen en de fundering op het gedeelte zonder kabels?
Ja precies, we moeten even precies weten waar de kabels liggen en dan de funderingspalen precies om de kabels heen en daar tussen in terrastegels, die makkelijk te verwijderen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Pakhaas op 01-05-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39

Roozzz

Plus ultra

Pakhaas schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:21:
[...]

Ja precies, we moeten even precies weten waar de kabels liggen en dat gedeelte qua bebouwing vrij laten.
Ik zou vooral even goed de eisen van de diverse partijen gaan checken. Zowel van wat er in de grond zit, als wat de gemeente voor zich ziet qua vergunningen. Vooral niet te snel in oplossingen denken als je de randvoorwaarden nog niet scherp hebt. Dan ga je een hoop energie verspillen :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Pakhaas schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:21:
[...]

Ja precies, we moeten even precies weten waar de kabels liggen en dan de funderingspalen precies om de kabels heen en daar tussen in terrastegels, die makkelijk te verwijderen zijn.
De netbeheerders weten echt niet precies waar de/hun leidingen liggen, dat zullen ze je dus ook niet vertellen.
Daar kom je alleen achter als je ze zelf uit peilt middels proefsleuven.
De gene die graaft is verantwoordelijk voor het voorkomen van graafschade.

Die vraag kan ik je dus al wel beantwoorden.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Je kan de leidingen laten verleggen, op jouw kosten. Vraag is hoe duur dat geintje wordt, maar als je betaalt is er veel mogelijk.

Daarbij kan het zijn dat er een bestemming in je zijtuin ligt die het verbiedt om te bouwen, of een dubbelbestemming "leiding". Dan kan je ook geen vergunning voor je overkapping krijgen. Want zoals LinkinTED juist opmerkt is op deze plek bouwen vergunningplichtig.

Aanvulling: plus, als er een erfdienstbaarheid op ligt die zegt dat je niet mag bouwe, mag je niet bouwen totdat je akkoord hebt van diegene waar de erfdienstbaarheid door opgelegd is (of die er profijt van heeft). En zou je het eigenlijk formeel moeten laten doorhalen of in elk geval de schriftelijke toestemming bij je koopcontract voegen.
Dus ookal zou je wél vergunning krijgen, dan belemmert die overeenkomst alsnog je bouwmogelijkheden.

[ Voor 36% gewijzigd door Hsb-3 op 01-05-2020 18:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:09

PeaceNlove

Deugleuter

Bommes schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:54:

En ik ben inhuur bij Liander en heb o.a. een IT systeem voor het gaslekzoeken in beheer. Vanuit die achtergrond kan ik garanderen dat Liander minimaal 1x per 5 jaar op de gasleidingen bij langs moet zoeken naar gaslekken. En dat systeem is dan direct ook een van de registraties voor overbouwingen. Ik weet niet wat daar dan mee gedaan wordt, maar volgens mij zijn de alternatieven afbreken of leiding verleggen.

Mijn advies: bouw daar niet iets op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Bedankt voor alle adviezen. Zoals eerder opgemerkt gaan wij er ook niet zomaar op bouwen maar eerst met de partijen in gesprek om te kijken wat er mogelijk is qua verleggen van de leidingen etc.

Alternatief is de overkapping achter onze woning en op het stuk waar de leidingen liggen een terras maken, zodat wij daar alsnog kunnen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 21:19
Verleggen ga je niet blij van worden, gaat een hele dure veranda worden op die manier.
Verder even als toevoeging op mijn collega PeaceNlove: overbouwen van gasleidingen is sowieso niet toegestaan ivm. mogelijke gas ophoping bij eventuele lekkage. Hier controleren we inderdaad actief op en bij overtreding verleggen we de leiding direct (uiteraard met een mooie rekening voor de overtreder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Bommes schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:53:
De netbeheerders weten echt niet precies waar de/hun leidingen liggen, dat zullen ze je dus ook niet vertellen.
Daar kom je alleen achter als je ze zelf uit peilt middels proefsleuven.
De gene die graaft is verantwoordelijk voor het voorkomen van graafschade.

Die vraag kan ik je dus al wel beantwoorden.. :P
Ach... Nutsbedrijven kunnen je meestal niet vertellen waar die troep ligt*. Dat weten ze zelf ook, maar ze weten ook in welke (monopolisten) positie ze zitten en zo gedragen ze zich meestal ook. Niet voor niets hebben de meeste mensen in de bouw best een hekel aan de nutsbedrijven. :X Hele planningen bij grote bouwprojecten overhoop getrokken zien worden omdat een nutsbedrijf opeens bedenkt dat ze ook wel 3 of 4 weken eerder kunnen komen met daarbij de mededeling dat ze anders over 8-10 maanden pas weer een keer kunnen.

* Ik heb ooit eens met een stage meegemaakt dat we een doorgaande weg dicht konden gooien. De aansluiting die wij moesten maken zat precies daaronder, en niet 10 meter van de weg af, zoals beschreven stond. |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Pizza_Boom op 02-05-2020 22:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Pizza_Boom schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:09:
[...]
Ach... Nutsbedrijven kunnen je meestal niet vertellen waar die troep ligt*. Dat weten ze zelf ook, maar ze weten ook in welke (monopolisten) positie ze zitten en zo gedragen ze zich meestal ook. Niet voor niets hebben de meeste mensen in de bouw best een hekel aan de nutsbedrijven. :X Hele planningen bij grote bouwprojecten overhoop getrokken zien worden omdat een nutsbedrijf opeens bedenkt dat ze ook wel 3 of 4 weken eerder kunnen komen met daarbij de mededeling dat ze anders over 8-10 maanden pas weer een keer kunnen.

* Ik heb ooit eens met een stage meegemaakt dat we een doorgaande weg dicht konden gooien. De aansluiting die wij moesten maken zat precies daaronder, en niet 10 meter van de weg af, zoals beschreven stond. |:(
Trek mij de bek niet open over bouwbedrijven en de bochten waar wij ons in moeten wringen om mee te gaan in hun planning. :X

Je vergeet blijkbaar dat wij als nutsbedrijf met maatschappelijk geld werken, dit staat lijnrecht tegenover de bouwbedrijven en de aannemers die enkel een winstbejag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:36
Ik heb een soort gelijke situatie met een recht van uitweg en zakelijk recht van kabellegging met Liander.
Als het goed is staat de erfdienstbaarheid bij het kadaster beschreven met wat wel en niet mag. Bij mij staat er eigenlijk niet zoveel in.... In het kort staat er onder andere dat hun het weer in de oorspronkelijke staat terug moeten brengen en dat alle schade door de werkzaamheden van letsel aan personen en goederen vergoed moeten worden. Owja en dat ze zoveel mogelijk met onze eisen en wensen rekening moeten houden. :D

Ik kan in mijn akte niks vinden over er boven op bouwen, maar ze gaan ook onder geasfalteerde wegen door zonder deze open te graven. Dus wellicht kun je het met ze bespreken?

Daarnaast las ik in dit topic dat iemand riep dat ze er nooit bij hoeven. Afgelopen weken zijn ze hier bezig geweest een kabel te vervangen en binnen nu en 2 jaar gaat het weer open om alle kabels te vervangen. Daarna kan het wel weer 50 jaar duren ;) Zodra ze dat soort plannen hebben zou ik ze wel vragen of ze de nieuwe kabels niet onder het trottoir rechts kunnen leggen, is voor hun ook makkelijker.

[ Voor 6% gewijzigd door Morpheusk op 03-05-2020 01:02 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Bommes schreef op zondag 3 mei 2020 @ 00:14:
[...]

Trek mij de bek niet open over bouwbedrijven en de bochten waar wij ons in moeten wringen om mee te gaan in hun planning. :X

Je vergeet blijkbaar dat wij als nutsbedrijf met maatschappelijk geld werken, dit staat lijnrecht tegenover de bouwbedrijven en de aannemers die enkel een winstbejag hebben.
Grote bouwbedrijven, die doen precies hetzelfde als de nuts. I'm the law. Maar hoe vaak de planning niet opgeschoven wordt omdat het het nutsbedrijf beter uitkomt om 3 weken eerder te komen... :X :X

Kan je roepen: "Maatschappelijk geld..." Er is een afspraak gemaakt voor week 30, bedenken ze in week 24 dat ze liever in week 27 komen. Zorg maar dat het lukt, want anders komt men in week 49 ofzo nog eens een keer kijken. En als dat maatschappelijke geld echt zo belangrijk was. Waarom, als telecom, elektra, gas, water en openbare verlichting komen, trekken ze 5x de straat open en straten ze hem weer dicht? In een tijdsbestek van 2 weken. Aanlegkosten worden uiteindelijk gewoon door de opdrachtgever betaald. Dus zo maatschappelijk is het meeste geld niet.

EDIT: Maar dit is een discussie die we beter kunnen staken. In de bouw vindt iedereen elkaar klootzakken, alleen is TS daar niet echt bij gebaat. :X

[ Voor 8% gewijzigd door Pizza_Boom op 03-05-2020 01:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Pakhaas schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:44:
[...]

Ja klopt, naast ons ligt de straat. Aangezien wij in die hoek ochtends en avonds zonlicht hebben, zouden wij daar graag zitten in een overkapping. Andere hoek kan, maar dan zitten wij juist dichter bij de andere buren, wij vinden een beetje privacy wel fijn en willen er eigenlijk ook een houtkachel in. In die hoek zal dat voor meer overlast geven dan helemaal rechts. Dat zijn onze overwegingen om voor die hoek te kiezen, maar dat moet wel realistisch zijn.
offtopic:
Een houtkachel geeft vrijwel altijd last voor je buren tenzij zij genieten van de geur. De geur draagt erg ver met de wind en komt dan het huis binnen via de ventilatie. Ik zou dat deel van het plan laten varen aangezien je wel lijkt te geven om de overlast voor de buren

Edit: mijn bericht dreigt een discussie uit te lokken die ik niet wil starten. Ik wilde de TS enkel (ongevraagd :P) advies geven en hij doet zelf ermee wat hij wil.

[ Voor 8% gewijzigd door Admiral Freebee op 03-05-2020 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Admiral Freebee schreef op zondag 3 mei 2020 @ 07:59:
[...]

offtopic:
Een houtkachel geeft vrijwel altijd last voor je buren tenzij zij genieten van de geur. De geur draagt erg ver met de wind en komt dan het huis binnen via de ventilatie. Ik zou dat deel van het plan laten varen aangezien je wel lijkt te geven om de overlast voor de buren
Ik wilde het al niet zeggen. Houtstook is echt smerig en zwaar milieuvervuilend, dat dat nog niet verboden is is me een raadsel. Hier ook zo vaak zo'n erge stank dat je er koppijn van krijgt, omdat 1 buur het zo leuk vindt om een kachel te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:00

Punkrocker

Mostly harmless

Pakhaas schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:11:
[...]

Ja ik ga eens contact opnemen met die partijen. Wij willen de boom sowieso graag eruit want de wortels tasten de oprit van de achterburen aan. Nu hebben zij daar niet over geklaagd, maar het lijkt ons beter dat die eruit gaat.

.... P
Vergeet dan niet om een kapvergunning aan te vragen. :X

Toen wij een veel te grote boom voor onze tuin aan het rooien waren stond de politie binnen een half uur op de stoep. Gebeld door verontruste buren (directe buren wisten er al van). Gelukkig waren we wel zo slim geweest om die aan te vragen.

[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 03-05-2020 10:21 . Reden: Typefoutje ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 22:06
Mijn buurman hier heeft ruzie met nuts/olie boeren.

Onder zijn akkerland lopen xxl gas, olie water electra leidingen door. Daar heeft hij jaren geleden toestemming voorgegeven. En jaren lang akkerbouw op gepleegd.

Nu wil een zonneboer een zonnepanelen park op zijn land maken.

Dit mag niet van de kabel bedrijven want in het contact uit 1970(?) Staat niet specifiek benoemd zonnepark. Wel akkerbouw, landbouw, aardappel schuur ect ect. Maar zonnepark niet.

Volgens de buurman heeft het niets met diepte van de frames te voor de zonnepanelen te maken, of de toegankelijkheid tot de kabels. Want in andere delen van het land was dit geen probleem.

Het is puur en alleen, "wij kabel bedrijven (en olieboeren) bepalen wat er gebeurt ook al is de grond niet van onszelf."

Rechtzaak loopt.

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Pizza_Boom schreef op zondag 3 mei 2020 @ 01:33:
. In de bouw vindt iedereen elkaar klootzakken,
Serieus dude??
Ik herken totaal niets van wat jij beschrijft, ja er rommelt soms wel eens iets in de planning.
Veroorzaakt door beide zijdes, of door de gemeente of waterschap of wat dan ook.

Maar kom op man we werken samen "in de bouw", maar van jou krijg ik de indruk dat ze bij jullie er alles aan doen om alleen op een eilandje te blijven zitten en iedereen de schuld te geven.
Klinkt niet als een fijne werkplek om eerlijk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bommes schreef op zondag 3 mei 2020 @ 00:14:
[...]

Ik moet hier toch wel een beetje om lachen...
Nuts bedrijven die meegaan in je planning... Die moet ik nog tegenkomen.

In heel Nederland lopen projecten enorme vertraging op, opleveringen worden uitgesteld.
Kopers moeten op zoek naar tijdelijke woonruimte, omdat hun oude huis verkocht is en de nieuwe niet opgeleverd kan worden..
Alleen maar omdat de huisaansluitingen niet op tijd gerealiseerd kunnen worden, die maanden geleden zijn aangevraagd.

Waardeloos...

Maar goed...
Ikzelf zou een makkelijk verplaatsbaar bouwwerk nemen, geheel, of in gedeeltes.
Een veranda hoeft niet zo vreselijk zwaar te zijn dat dat onmogelijk is.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:35
@Pakhaas Zelf heb ik geen ervaring met deze situatie, wel met het waterschap. Het kan zijn dat wat vergunningsplichtig is bij het waterschap (in mijn geval) dat niet is bij de gemeente. Dus ik diende een vergunning aan te vragen bij het waterschap. Wat ik zo lees heb je sowieso een vergunning nodig voor je plannen. Dan moet je dus bij de gemeente zijn voor die vergunning, maar ook mogelijk bij een andere instantie. Tip om even mee te nemen in je onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:42
Maak een terras op wielen, rijd je er zo je hele tuin mee door 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Punkrocker schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:20:
[...]

Vergeet dan niet om een kapvergunning aan te vragen. :X

Toen wij een veel te grote boom voor onze tuin aan het rooien waren stond de politie binnen een half uur op de stoep. Gebeld door verontruste buren (directe buren wisten er al van). Gelukkig waren we wel zo slim geweest om die aan te vragen.
Lief hoor dat meedenken, maar die tip lijkt mij niet meer dan logisch. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik zou eerst eens bij de gemeente (informeel) gaan polsen wat je mogelijkheden op dat stukje grond zijn. Het zou me niets verbazen als je helemaal geen vergrunning gaat krijgen voor het bouwen (het is gewoon een bouwwerk) zo dicht op een erfgrens die grenst aan de openbare weg.

Wat betreft de vergunning voor het rooien van die boom: dat wordt tegenwoordig steeds lastiger. Zeker als je in een groene buurt woont, heb je best eens kans dat er een hoop mensen wonen die van dat groen houden. Zien we hier in de buurt ook. Zodra er een kapvergunning wordt aangevraagd voor een wat grotere gezonde boom, komen daar standaard een paar bezwaren op. Wacht er dus niet te lang mee, want makkelijker gaat het waarschijnlijk niet worden.

Ik heb ooit een vrij hoge boom in de achtertuin gekapt zonder vergunning. Was een beetje grijs gebied wat betreft vergunningsplicht. Qua hoogte vergunningsplichting, qua stamdikte (boom stond in de achtertuin, dus de stamdikte was ook niet bekend bij de gemeente) net niet. Gelukkig was de stam niet hoog en was de boom goed te "snoeien" tot onder de hoogte waarvoor een vergunning nodig zou zijn. Dus eerst fors gesnoeid, daarna vastgelegd (foto's gemaakt dus waarop de hoogte duidelijk in te schatten was) en daarna helemaal weggehaald. Mocht er ooit gezeur van komen (wat ik na 5 jaar niet echt meer verwacht, dan ben ik heel erg benieuwd hoe ze nou willen aantonen hoe hoog de boom oorspronkelijk was en hoe dik de stam was. Jouw boom staan in het zicht, dus dat is mogelijk wat makkelijker vast te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:09

PeaceNlove

Deugleuter

Anoniem: 39993 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:59:
Ik zou eerst eens bij de gemeente (informeel) gaan polsen wat je mogelijkheden op dat stukje grond zijn. Het zou me niets verbazen als je helemaal geen vergrunning gaat krijgen voor het bouwen (het is gewoon een bouwwerk) zo dicht op een erfgrens die grenst aan de openbare weg.

Wat betreft de vergunning voor het rooien van die boom: dat wordt tegenwoordig steeds lastiger. Zeker als je in een groene buurt woont, heb je best eens kans dat er een hoop mensen wonen die van dat groen houden. Zien we hier in de buurt ook. Zodra er een kapvergunning wordt aangevraagd voor een wat grotere gezonde boom, komen daar standaard een paar bezwaren op. Wacht er dus niet te lang mee, want makkelijker gaat het waarschijnlijk niet worden.

Ik heb ooit een vrij hoge boom in de achtertuin gekapt zonder vergunning. Was een beetje grijs gebied wat betreft vergunningsplicht. Qua hoogte vergunningsplichting, qua stamdikte (boom stond in de achtertuin, dus de stamdikte was ook niet bekend bij de gemeente) net niet. Gelukkig was de stam niet hoog en was de boom goed te "snoeien" tot onder de hoogte waarvoor een vergunning nodig zou zijn. Dus eerst fors gesnoeid, daarna vastgelegd (foto's gemaakt dus waarop de hoogte duidelijk in te schatten was) en daarna helemaal weggehaald. Mocht er ooit gezeur van komen (wat ik na 5 jaar niet echt meer verwacht, dan ben ik heel erg benieuwd hoe ze nou willen aantonen hoe hoog de boom oorspronkelijk was en hoe dik de stam was. Jouw boom staan in het zicht, dus dat is mogelijk wat makkelijker vast te stellen.
Hoogte en kruinomvang weten ze tegenwoordig wel op basis van luchtfoto's en lidarmetingen vanuit de lucht. En dat de boom opeens weg is zie je dan het jaar daarop wel met de automatische mutatiedetectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

PeaceNlove schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:09:
[...]

Hoogte en kruinomvang weten ze tegenwoordig wel op basis van luchtfoto's en lidarmetingen vanuit de lucht. En dat de boom opeens weg is zie je dan het jaar daarop wel met de automatische mutatiedetectie.
Daar ging ik al vanuit. Daarom dus vastgelegd voor we gingen zagen. Niet gedetecteerd dan waarschijnlijk, want niets meer van gehoord. Of ik zat nog binnen de marge van een correctie ofzo. (Of onze gemeente doet dit niet, kan ook natuurlijk.)
Pagina: 1