NAS/Microserver of DIY

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chris(
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-08-2025
Hopelijk staat dit topic op de juiste plaats, anders excuses.

Aanleiding
Zo’n twee jaar geleden heb ik op aanraden van een vriend een Synology DS215J met tweemaal WD red 4TB tweede hands aangeschaft. De NAS functioneert voor mijn behoefte prima, maar helaas is het punt gekomen dat de opslag bijna volledig vol is gelopen. Vandaar dat ik graag wil kijken naar andere mogelijkheden.

Doel NAS
De NAS gebruik ik eigenlijk alleen voor de opslag van documenten (klein aandeel), music, films en series. Verder moet de NAS kunnen downloaden. De NAS wordt alleen gebruikt op het lokale netwerk en qua afspelen van de media gebruik ik mediaspelers.

Eigen ideeën
- Zo zou ik de 4TB schijven kunnen upgraden naar 8TB, maar dat kost mij zo’n € 500,00 (WD red). Daarnaast heb ik dan 2 4TB schijven waar ik niets mee kan.
- Verder heb ik gekeken naar een andere NAS van Synology, de DS416J. Daarbij kom ik er wel achter dat vooral de 1 en 2 bay populair zijn. De prijs voor een nieuwe DS416J ligt rond de € 200,00.
- Tweede hans HP Microserver (bijv. HP Proliant Microserver N54L). Qua prijs goedkoper dan een DS416J, maar volgens mij meer mogelijkheden. Vermoedelijk voor mijn gebruik een overkill. Daarnaast zal deze ongetwijfeld meer stroom verbruiken.
- DIY NAS; aangezien ik mijn NAS voor weinig doeleinden gebruik lijkt mij dit wellicht ook nog een redelijke optie. Daarnaast vind ik het ook wel interessant om mij hierin te verdiepen. Echter zou ik eerst graag willen weten of dit überhaupt een (goedkopere) optie is (tijd niet meegerekend).

Budget
Zo goedkoop mogelijk, maximaal € 200,00 (exclusief meer opslag).

Overige opmerkingen
Momenteel staat de NAS in de woonkamer, naast de router, dus enigszins stil is wel wenselijk. Daarnaast het verbruik uiteraard zo laag mogelijk. Het is wat mij betreft geen probleem om iets meer te investeren als dit met het stroomverbruik weer terugverdiend kan worden.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met mijn zoektocht. Mochten er zaken nog onduidelijk zijn, dan hoor ik dat graag.

Alle reacties

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 11:40
Als je huidige nas op opslag na al voldoende is. En je er niet mee zou willen doen.

Zou ik kijken naar de opvolger van je huidige nas. Eventueel upgrade naar 4bay. Je huidige nas zou je er bij kunnen houden voor je media en de nieuwe voor je generieke data.

DIY is leuk, gezien je niet meer eis zou ik gewoon voor bestaande oplossing kijken.

Microserver gen8. 2e hands kan leuk zijn ook dit is een halve diy oplossing gezien je het is nog moet uitzoeken wat voor jou beste werkt. Daarnaast zal deze behoorlijk over kil zijn tov je huidige systeem en zeker niet stiller.

A Soldiers manual and a pair of boots.