Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game & Data-analyse PC €1200 - 1500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SirOlfV
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-04 07:17
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn nieuwe PC gaat voornamelijk gebruikt worden voor gaming en data-analyse.
Op dit moment voer ik data analyses vooral op werk uit, maar ik verwacht door een functie-wisseling komend jaar met data-analyse en machine-learning thuis aan de slag te gaan; vandaar dat ik in m'n build heb gekozen voor een Ryzen 3700x in plaats van een 3600 (die voor gaming zou volstaan), en voor 32 GB geheugen.
Qua games speel ik bijv. Total War (Three Kingdoms, Warhammer), Anno 1800, Far Cry 5, Civ VI.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is flexibel, ca. € 1100 - 1500. Het kan omhoog bij een veel betere keuze, of wat omlaag als het efficiënter kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor (AOC CQ32G1, 1440p 144hz) en toetsenbord (Corsair k68) zijn voorzien, de rest wordt nieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Komt volgens mij aan bod bij de andere vragen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken maken me niet veel uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb voor de Meshify-C gekozen omdat deze relatief compact is, met zowel goede koeling als een beperkt geluidsniveau.
Qua RGB heb ik enkele items gekozen waar het op zit, maar hoeft dat niet veel te zijn; als er nog eenvoudige items om te zetten zijn naar een subtiele RGB variant hoor ik het graag.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?
Naar mate ik meer lees, hoe meer vragen er ontstaan :?
Waar ik hoop dat jullie bij kunnen helpen:
- is de build een beetje in balans: zijn er onderwerpen waar ik teveel aan uit geef, of juist te weinig?
- SSD: Crucial P1 komt voorbij in veel builds en BBG's, maar komt tegelijk ook niet altijd goed uit alle tests. Heeft het zin om hier een duurdere te kiezen? Met name de leessnelheid zou van belang zijn voor bijv. machine-learning
- Moederbord: Ik heb nu gekozen voor een versie zonder bluetooth; een adapter is volgens mij goedkoper dan de beperkte keuze van moederbord waar het ingebakken zit. Is er een aanrader waar het wel bij inbegrepen zit?
- Processorkoeling: Omdat ik het geluid wil beperken maar wel wil kunnen opschalen heb ik deze koeler toegevoegd. Heeft het nog zin om bijv. voor de Scythe Mugen 5 PCGH Edition te gaan als ik niet wil overklokken?
- RAM: qua balans tussen leverbaarheid, prijs en compatibiliteit ben ik op deze set uitgekomen, maar ik vind het zoeken naar mobo-geheugen combo nog best lastig. Heb je tips dan hoor ik het graag. Ik heb gekozen voor een subtiele RGB-set.
- Case-fans: om de koeling stiller voor elkaar te krijgen (of op te kunnen voeren wanneer nodig) twijfel ik nog om wat case-fans toe te voegen. Heeft nu geen prioriteit, maar zouden jullie het aanraden? Anders denk ik dat ik dit op een later tijdstip zou toevoegen.
- Muis: Hebben jullie nog tips voor een fijn draadloze muis?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 295,-€ 295,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT€ 437,11€ 437,11
1BehuizingenFractal Design Meshify C White - TG€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 30,-€ 30,-
1Geheugen internHyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/32€ 174,91€ 174,91
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 107,50€ 107,50
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 112,91€ 112,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.369,23

Alle reacties

• ManoS
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-11 17:50
Ziet er uit als een prima build.

De spellen die je noemt zie ik geregeld in de benchmarks terugkomen, dus ik neem aan dat je het gekeken of deze op de door jouw gewenste resolutie en settings naar wens draaien?

Qua ram zou je even in de compabiliteitslijst van je moederbord kunnen zoeken.

Die Mugen koelers vind ik zelf niet mooi, als je toch niet gaat overklokken, zou die Coolermaster voldoende moeten zijn lijkt me.

Wie weet hebben andere Tweakers nog aanvullende inzichten

• SuperToine123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-10 19:36
Ik zou persoonlijk de cooler helemaal niet vervangen. De standaard 3700X cooler is meer dan genoeg voor stock snelheden en heeft als bonus nog RGB.

Als laatste is de power supply overkill, de efficiëntie van de RM series is het geld gewoon niet waard. Met een uitzondering van 1000W + PSU. Het prijsverschil is al snel €30 en dat geld ga je er niet uithalen. Ook is voor futureproofing een powersupply met 650-700W misschien interessant. Alternatief voor als je alsnog voor 550W kiest is de pricewatch: Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular en een alternatief met meer Wattage is pricewatch: Cooler Master MWE Gold 750 Full Modular. Deze kost €10 minder dan de Corsair RM, is 80+ Gold en ook volledig Modulair, naar mijn mening een veel beter koop!

Hoop dat dit helpt!

• SirOlfV
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-04 07:17
Bedankt voor de reacties; ik hou het dan op de Coolermaster omdat ik toch iets meer koelvermogen zoek dan stock.

Ram staat op de compatibility lijst van het moederbord, dus ik verwacht dat het goed komt.

Ik pas de powersupply aan, dat scheelt inderdaad flink qua kosten.

Hebben jullie nog opmerkingen over de SSD? Naar mate ik meer benchmark bekijk denk ik dat ik toch ga voor de WD Blue

Casefans ga ik niet in eerste instantie installeren; eerst kijken hoe het werkt, en anders later toevoegen.

[ Voor 36% gewijzigd door SirOlfV op 03-05-2020 22:34 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:13
SuperToine123 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:20:
Alternatief voor als je alsnog voor 550W kiest is de pricewatch: Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular en een alternatief met meer Wattage is pricewatch: Cooler Master MWE Gold 750 Full Modular. Deze kost €10 minder dan de Corsair RM, is 80+ Gold en ook volledig Modulair, naar mijn mening een veel beter koop!
Dat zijn geen interessante voedingen. Lage kwaliteit, matige prestaties en alweer een redelijk oud ontwerp met double forward aan de primaire zijde. pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W kost ook een tientje minder dan de RMx maar is echt heel veel beter dan een MWE Gold. 750w is niet nodig. Systeem zal al probleemloos draaien op een high-end 450w.

• SuperToine123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-10 19:36
Ik weet niet wat er "lage kwaliteit" en "matige prestaties" aan is. Ik heb er zelf een en nooit problemen mee gehad. De PSU kan niet "Lage kwaliteit" zijn anders was die niet 80+ Gold

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:13
Efficiëntie heeft niets met kwaliteit te maken. Een 80+ predicaat zegt heel globaal iets over de efficiëntie tussen 20% en 100% load. That's it, niets meer, niets minder. Voor een kwaliteitsbeoordeling moet de voeding uit elkaar en om de prestaties te kunnen beoordelen is dure apparatuur nodig. Gelukkig zijn er professionals die dat doen en er reviews en tests over publiceren. Goede reviews en tests vind je op Techpowerup, Tomshardware en Cybenetics.

• ronwan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:10
Klopt het nog steeds dat voor deep learning een Nvidia kaart beter werkt dan een AMD?
Pagina: 1