Gaat een LG OLED55C9PLA passen in mijn TV-kast qua warmte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:57
Beste medetweakers,

Op dit moment kijk ik TV en streamingbronnen via een 42 inch Panasonic plasma TV.
De TV staat in een open kast waarin een speciale ruimte voor de TV zit:

Afbeeldingslocatie: https://www.porrio.nl/ht/tv-kast.jpg

De kast is een vast gegeven, die blijft. De afmetingen van het TV-gedeelte in de kast:
Breedte: 126cm
Hoogte: 80cm
Diepte: 40cm

Nu ben ik aan het kijken welke TV op termijn een leuke vervanger van mijn 10 jaar oude plasma zou kunnen zijn. Ik dacht zelf aan een LG OLED55C9PLA. Lekker, een maatje groter :)

Maar....is dat verstandig? De LG OLED55C9PLA meet 122,8cm x 73,8cm x 25,1cm (BxHxD). Hij past dus in de kast, maar heeft dan aan weerszijden 1,5cm over en aan de bovenkant 6cm. Kan de TV dan wel goed zijn warmte kwijt? In de handleiding van LG staat (zoals bij iedere TV) dat er 10cm aan elke kant vrijgehouden dient te worden.

Maar is dit bij deze TV echt nodig, wordt hij erg warm? Ik lees ook wel eens dat mensen hun TV in een voorzetwand inbouwen en dat daar rondom helemaal geen ruimte zit, alleen aan de achterkant. Dus zou deze TV een optie zijn, of moet ik uitkijken naar een kleiner formaat scherm? Alvast bedankt voor de reacties.

Mijn platencollectie

Alle reacties

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 12:46
Heb je de afmetingen incl voet meegenomen?
Kan je geen gat in achterkant maken voor 'extra' ventilatie?

• pporrio
Lelletje schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:17:
Heb je de afmetingen incl voet meegenomen?
Kan je geen gat in achterkant maken voor 'extra' ventilatie?
Ja, de afmetingen qua hoogte voor de voet heb ik meegenomen (vanuit de informatie in de pricewatch). Achter de TV zit een rond gat van 15cm voor alle kabeldoorvoer. Uiteraard zou ik in de achterwand nog meer gaten in kunnen maken. Als deze achter de TV zitten, zie je ze toch niet.

[ Voor 19% gewijzigd door pporrio op 01-05-2020 15:33 ]

Mijn platencollectie

• Lelletje
Daarom was ook de vraag of er mogelijkheid is om extra gaten te maken. Wat je zou kunnen doen is zo hoog mogelijk gat maken, want warmte stijgt op. Dan kan de warmte alsnog via de achterkant van de kast verlaten.

• pporrio
Lelletje schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:27:
Daarom was ook de vraag of er mogelijkheid is om extra gaten te maken. Wat je zou kunnen doen is zo hoog mogelijk gat maken, want warmte stijgt op. Dan kan de warmte alsnog via de achterkant van de kast verlaten.
Bedankt voor het meedenken! En denk je dat dit afdoende is?

Mijn platencollectie

• Lelletje
Dat durf ik niet te zeggen... Ik hoop dat een ander wat meer kan zeggen :-)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-11 23:16

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk dat warmte geen groot probleem is. Om te beginnen is een OLED een stuk energiezuiniger dan een plasma, dus dat is minder warmte om af te voeren. Verder merk ik aan mijn C7 dat hij gelijkmatig warm wordt over het paneel. Het paneel wordt aan de voorzijde warmer dan aan de achterzijde. Dat betekent dus dat het hele oppervlak van het paneel de warmte aan de omgeving afgeeft.
Pagina: 1