Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 11:13
Mijn vraag:

Beste allen, sinds januari heb ik een nieuwe pc build samengesteld. Omdat ik de laatste tijd bezig was met wat tweaken van de fan snelheden in idle, heb ik mijn pc een aantal keer aan een stress test onderworpen om een goede setup te kunnen krijgen. Tijdens een stress test met Prime95 en MSI Kombustor wordt de Ryzen 5 3600 maar liefst 95 graden warm, dit al na een minuut of 10. Daarbij klokt die ook terug richting de 3600 MHz (dus hij behoudt niet heel lang de 4200 MHz), al weet ik niet zo goed of dit normaal gedrag is. Tijdens gamen zijn de temperaturen wat acceptabeler, zo rond de 80. Ik gebruik de stock CPU cooler, welke vanaf 65 graden tot 75 graden vanaf 55 naar 100% wordt opgeschroefd. In idle is de temperatuur zo rond 45-50 graden, met 55% fan snelheid. Mijn kast heeft 2 case fans, welke onder load ook naar de 100% gaan.

De vraag is of dit normaal gedrag is voor de Ryzen, op internet is er heel veel over te vinden, echter zijn de antwoorden allemaal heel wisselend. Indien dit niet normaal gedrag is, wat valt er dan nog te tweaken? Het lijkt mij dat in de basis geen aftermarket cooler nodig zou moeten zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

AMD Ryzen 5 3600
MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16 @ 3200 MHz
Kingston A2000 1TB
Corsair CX550
MSI B450M PRO-VDH Max
Cooler Master NR400 (without ODD) met dus 2 case coolers (1 voor en 1 achter).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

BIOS update uitgevoerd, Ryzen chipset drivers geüpdate. Fan speeds zo ingesteld dat de case fans en CPU fans bij load richting 100% gaan. Verschillende Windows energieschema's geprobeerd.

Alvast bedankt voor de hulp! Laat het me vooral weten als er meer gegevens/data nodig zijn!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Niet gek met stock cooler. draait je ram nog op 2133 of al hoger ingesteld ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Hackus schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:00:
Niet gek met stock cooler. draait je ram nog op 2133 of al hoger ingesteld ?
Deze staat op 3200 MHz ingesteld (beetje ondergesneeuwd in de info van mijn openingspost zie ik ;) )

Maar begrijp ik echt dat dit dus normaal gedrag is met een stock cooler? Ik zou wel verwachten dat deze tot op zekere hoogte adequate koeling zou kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:44

The Executer

Lekker belangrijk!

Zoek op Ryzen en warmte en je zult genoeg topics vinden. Daarnaast, in hoeverre benaderd de stresstest de werkelijke realiteit?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rigbuilder
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 14:17
Deze temperaturen zijn vrij normaal met een stock koeler en er is niks aan de hand.

[ Voor 18% gewijzigd door rigbuilder op 01-05-2020 12:20 ]

Eigenaar van Rigbuilder.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
The Executer schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:13:
Zoek op Ryzen en warmte en je zult genoeg topics vinden. Daarnaast, in hoeverre benaderd de stresstest de werkelijke realiteit?
rigbuilder schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:20:
Deze temperaturen zijn vrij normaal met een stock koeler en er is niks aan de hand.
Het klopt inderdaad dat ik er veel over heb kunnen vinden. Het was inderdaad tevens mijn vraag of dit tijdens een stresstest "mag" en dus als normaal kan worden beschouwd.

Als ik jullie eerste reacties zo zie kan ik dit dus verwachten met een stock cooler en is er voor real-life gebruik nog geen nood. Mocht ik latere betere en langdurig hoge prestaties nodig hebben, kan ik dus een aftermarket cooler voor dat doeleinde overwegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black zul je betere temperaturen halen, en stillere koeler. dat voor maar 3 tientjes ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:44

The Executer

Lekker belangrijk!

Ja hoor, geen enkel probleem.

1 van de betere ik dit moment is de pricewatch: be quiet! Dark Rock 4 of de pricewatch: Noctua NH-D15 Bruin.

Je zou ook altijd in de reviews lukken kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door The Executer op 01-05-2020 12:42 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
-Edwin- schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:28:
[...]

[...]

Het klopt inderdaad dat ik er veel over heb kunnen vinden. Het was inderdaad tevens mijn vraag of dit tijdens een stresstest "mag" en dus als normaal kan worden beschouwd.

Als ik jullie eerste reacties zo zie kan ik dit dus verwachten met een stock cooler en is er voor real-life gebruik nog geen nood. Mocht ik latere betere en langdurig hoge prestaties nodig hebben, kan ik dus een aftermarket cooler voor dat doeleinde overwegen?
Langdurig hoge prestaties komen waarschijnlijk niet eens in de buurt van een stresstest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 02:03
Ik heb de Be quiet! Dark Rock Pro 4 koeler op mijn AMD Ryzen 5 3600 zitten. Lekker stil. Gebruik geen stress test maar wel regelmatig Handbreak om filmpjes in te korten of om te zetten. Deze gebruikt alle cores 98 tot 100% en de temperatuur komt tot 77 graden en er wordt niet terug geklokt.
Dan heb je een referentie. :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Modbreak:*SNIP*

Verkopen van je spullen doe je in tweakers.net/aanbod, niet in de techfora.

[ Voor 79% gewijzigd door dion_b op 01-05-2020 15:50 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Dank voor de snelle en vele reacties! In ieder geval fijn dat dit "normaal" is, wat een aftermarket cooler betreft, ik zal even moeten kijken welke opties in mijn kast passen, ik heb namelijk een micro-ATX formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Besten,

Dank voor de suggesties, na wat lezen van reviews, en gezien de afmetingen van de kast en de micro-ATX moederbord heb ik besloten om voor de Scythe Fuma 2 te gaan. Wellicht wat overkill voor een Ryzen 5 3600, maar goede prijs/kwaliteit zo te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
-Edwin- schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:19:
Besten,

Dank voor de suggesties, na wat lezen van reviews, en gezien de afmetingen van de kast en de micro-ATX moederbord heb ik besloten om voor de Scythe Fuma 2 te gaan. Wellicht wat overkill voor een Ryzen 5 3600, maar goede prijs/kwaliteit zo te zien :)
Je kan nooit te veel koeling hebben, hoe beter je koelt, des te langer het meegaat is vaak van toepassing met elektronica.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Laatst online: 04-04-2023
ArranChace schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:34:
[...]

Je kan nooit te veel koeling hebben, hoe beter je koelt, des te langer het meegaat is vaak van toepassing met elektronica.
Ik zou de TS niet bang maken... want in het geval van silicon is dit eigenlijk niet ter sprake. Met de temperaturen die de TS noemt, zal de levensduur echt niet dermate afnemen dat het merkbaar is. Die processor zal jou waarschijnlijk overleven (of de performance over 20 jaar nog steeds afdoende is daargelaten, maar werken zal hij in ieder geval*)

*als er anders niets geks mee gebeurd. Dit is natuurlijk nooit 100% gegarandeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Dat is zeker waar. Ik heb het nog eens goed ingame bijgehouden (Modern Warfare), je ziet dan dat met een gemiddelde CPU load van rond de 50 a 60% de temp oploopt tot maximaal 72 graden. Op zich zou het daarvoor dus niet hoeven, dit gaat de levensduur ook niet aanzienlijk beïnvloeden.

In een, zoals terecht onrealistisch, genoemde stresstest wordt die dus wel heel snel warm, waardoor de core snelheden vanaf maximaal 3,8 Ghz langzaam teruglopen naar 3,7 tot 3,6. Ik denk dat het dus voor maximale theoretische prestatie nuttig gaat zijn om een betere koeling te hebben. Daar de boost tot 4,2 GHz zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:30

Thomg

Aww yiss

Probleem is eerder dat de 3600 inderdaad terugklokt* als de temperatuur te hoog wordt.
Je verliest dus ook wat performance als de temperatuur te hoog wordt.

3.8GHz is wel erg traag voor de 3600...

* Technisch gezien neemt de boost af, a la GPU stijl... Semantics...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Thomg schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:57:
Probleem is eerder dat de 3600 inderdaad terugklokt* als de temperatuur te hoog wordt.
Je verliest dus ook wat performance als de temperatuur te hoog wordt.

3.8GHz is wel erg traag voor de 3600...

* Technisch gezien neemt de boost af, a la GPU stijl... Semantics...
De boost neemt inderdaad af. Is het werkelijk zo dat 3.8 GHz op alle cores met een volledige 100% stresstest traag is voor de 3600? Ik lees wel op internet dat die boost naar 4,2 GHz echt voor zeer kortdurende piekmomenten bedoeld is. Met Cinebench single-core haalt 1 core dan wel weer relatief langdurig 4,0 tot 4,1 GHz en blijven de temperaturen zo rond 65 a 70 graden. Met cinebench multicore zit mijn score zo rond de 3450, waar de Tweakers review op 3700 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

3450 is te laag, ook zonder PBO.
https://static.techspot.c...-info/1871/bench/OC-1.png

Op all core load moet je rond de 4GHz zitten.
https://static.techspot.c...info/1871/bench/Temps.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Duidelijk, en dat terwijl ik PBO aan heb staan. Ik scoor nu zelfs maar 3337 punten in Cinebench. Met single-core is mijn score veel dichterbij de score van techspot (462 vs. 481). Dus het lijkt wel met de temperaturen te maken te hebben tijdens all-core belasting.

Ik zal wanneer de CPU koeler binnen is de tests opnieuw runnen, kijken wat het verschil is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Klinkt eerlijk gezegd alsof de koeler niet goed gemonteerd is of de moederbord een veel te hoge spanning zet.
Check eens even hoeveel power de CPU verbruikt onder full load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Thomg schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:35:
Klinkt eerlijk gezegd alsof de koeler niet goed gemonteerd is of de moederbord een veel te hoge spanning zet.
Check eens even hoeveel power de CPU verbruikt onder full load?
Tijdens Cinebench multi-core vanuit Ryzen Master: 62 watt CPU power, rond maximaal 85 graden
Tijdens Prime95 small FFTs: 69 a 70 watt CPU power, rond maximaal 95 graden

[ Voor 5% gewijzigd door -Edwin- op 06-05-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dit zijn normale temperaturen met de stock cooler, heeft niks met slechte montage te maken. Elke simpele tower cooler zal een hele verbetering zijn, je hoeft echt niet meteen een Dark Rock 4 of NH=d15 te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Rev! schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:49:
Dit zijn normale temperaturen met de stock cooler, heeft niks met slechte montage te maken. Elke simpele tower cooler zal een hele verbetering zijn, je hoeft echt niet meteen een Dark Rock 4 of NH=d15 te kopen.
Heb je de techspot review gelezen?

Power en temperatuur is fine, de kloks niet echt. Hoe monitor je de kloks?

[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 06-05-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Thomg schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:51:
[...]

Nee.

Deze temps had ik ook met de stock cooler, ook na hermontage en andere coolpasta. Als je googled vind je genoeg mensen met dezelfde ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Thomg schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:51:
[...]

Met Ryzen Master, HWinfo geeft hier nogal andere waarden aan die eigenlijk alleen variëren tussen 3,0 GHz en 4,1 GHz, had begrepen dat Ryzen Master voor nu de enige applicatie is die de clocks van Ryzen processoren goed toont.
Pagina: 1