Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik heb een vraag, ik ben momenteel bezig mijn jaren 70 woning te verduurzamen. Als in Zonneboiler ventilatiewarmtepomp(voor warmwater in de winter met de aanvoer binnen op zolder) als het goed is worden de spouwmuren deze zomer geisoleerd en ik hoop de zolder te kunnen isoleren dit jaar. Mijn woning is niet bijzonder vochtig momenteel alleen merken wij wel goed dat de slaapkamers niet comfortabel zijn met de deuren dicht (waarschijnlijk voornamelijk CO2 maar nog niet gemeten)

dus ik zit na te denken hoe je dat op een slimme manier kan oplossen ook met het feit in mn achterhoofd dat de zolder nu nog niet volledig afgewerkt is. Wij hebben omdat de woning uit 1974 is geen mechanische ventilatie maar wel een houten zoldervloer. Op de begane grond hebben wij eigenlijk nooit last van de lucht omdat het meeste vanzelf naar zolder trekt. Het simpelste zou misschien wel zijn gewoon de lucht op zolder afzuigen en de ramen in de slaapkamers voorzien van roosters + de deuren zodat via onderdruk er koude lucht aangezogen wordt en de warme lucht naar buiten geblazen maar dit kost in de winter natuurlijk veel energie. Wij gebruiken maar 1 slaapkamer als slaapkamer de andere 2 zijn hobby kamers(met name mijn kamer is gaming mancave dus als ik tot de kleine uurtjes game met de deur dicht zodat de vrouw kan slapen is het er niet prettig)

nou is mijn vraag of iemand ervaring heeft met WTW ventilatie toepassen in een oude woning en wat de problemen zijn die ze tegengekomen zijn bij de aanleg hiervan. Ik ben zelf een verstokte doe het zelver dus zal het sowieso zelf willen doen mocht ik er voor kiezen. Alternatief zou ik graag willen weten wat mensen met nieuwere huizen vinden van hun normale ventilatie i.c.m. raamroosters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:30
Het neemt vooral veel ruimte in wanneer je dit in je bestaande woning wil plaatsen. Heb je er al over nagedacht op welke manier je de toevoer en afzuig kanalen kunt laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
Boven de slaapkamers heb ik een kleine ruimte die afgetimmerd is onder de dakkapel, daar zou ik eventueel een deur of losneembaar paneel kunnen maken om nog bij de unit te kunnen komen. Alleen de masterbedroom en badkamer zitten dan aan de andere kant. Daar zou ik dan voor moeten overwegen om ze door de vloer te laten lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:07

BCC

Als er een houten vloer ligt op zolder is het natuurlijk kinderspel, planken eruit, invoer en uitvoer ventielen plaatsen en dan inderdaad aan de zijkant weer bij elkaar laten komen.

[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 01-05-2020 10:21 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
maar dan ben ik nog steeds een beetje zoekende of het de moeite waard is het zo in te bouwen of bijvoorbeeld het warmteverlies via roosters misschien wel meevalt en het de meerprijs/moeite misschien niet waard is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Warmte verlkies via roosters valt wel mee, zeker als je een ventilatie wpb hebt. de afgevoerde warmte wordt dan immers gebruikt. Comfort is wel een ding, je krijgt een koude lucht aanvoer direct van buiten.
een enkele kamer oplossen met een decentrale wtw zou dan wellicht een betere optie zijn.

Het hele huis voorzien van een ventilatie type D met wtw is leuk wanneer je de ramen/kozijnen/buitenmuren direct aanpakt. Denk dan aan het laten vervallen van roosters, lucht dicht maken etc. Vooral het comfort zal omhoog gaan. Het werkelijke verschil tussen type C en D zijn qua warmteverlies is redelijk beperkt, de belangrijkste oorzaak is dat mensen het doorgaans op de slaapkamer veel kouden later worden dan waar we in berekeningen vanuit gaan.
Bijkomend voordeel is dat je met typeD + wtw een kleinere Warmtepomp nodig hebt om het huis te verwarmen en het is makkelijker om warmte door het gehele huis te krijgen. (de wtw gaat dit voor een groot deel doen)

Ik heb al in tientallen renovatie woningen type D met WTW laten plaatsen, mijn eigen huis (oudste stuk uit 1600) zal er ook aan gaan geloven. Ik heb het alleen nooit gedaan als niet ook kierdichten e.d. aangepakt werden. Ik ben bang dat je dan een half gare oplossing kan krijgen door valse lucht.
in dat geval kiezen "wij" eigenlijk altijd voor type C met een ventilatie WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-06 13:34

_Arthur

blub

Wil je een type D-WTW (dus geen roosters in je ramen), dan is de afzuiging in natte ruimte (badkamer en toilet) en toevoer in de slaapkamers. Afvoer in de slaapkamers door een spleet onder je deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

_Arthur schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:39:
Wil je een type D-WTW (dus geen roosters in je ramen), dan is de afzuiging in natte ruimte (badkamer en toilet) en toevoer in de slaapkamers. Afvoer in de slaapkamers door een spleet onder je deuren.
Bijna overal ter wereld is dat waar, in nederland hebben we ook nog itho qualtyflow, dan heb je overal afzuiging en alleen in de verkeersruimte toevoer. Voor renovatie een geschenk uit de hemel (iets minder gezeur met leidingen), maar met zijn eigen min punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-06 13:34

_Arthur

blub

twain4me schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:44:
Bijna overal ter wereld is dat waar
Dat rijst bij mij de vraag; wat is 'beter' qua aan of afvoer in de slaapkamers? Afvoer in de natteruimtes is duidelijk 'waarom'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Hallo,
Ik heb mijn 110 jaar oude woning van een WTW voorzien. Die draait naar tevredenheid.
Naast duurzaamheid was comfort en frisse lucht een belangrijke overweging. Een groot nadeel van roosters in ramen vind ik de koude-val die je dan krijgt. Ik heb een ontzettende hekel aan koude tocht langs ramen en over de vloer.

Het huis heeft twee verdiepingen en lijkt wel op deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUwqJwW-1VS1W7ILuod2gGF_YIE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KLWaMPPGR4IDpPdJqfCE6XY1.png?f=user_large

De WTW hangt in de kelder die half verdiept tussen twee kamers op de begane grond zit. Inlaat komt via de zijmuur, uitlaat gaat er op het dak uit.
In de hal was al een verlaagd plafond aangebracht zodat ik daar de distributie prima kwijt kon. Op de bovenverdieping was er door de dakconstructie (plat dak is een beetje bol) ook ruimte om (platte) kanalen kwijt te kunnen zodat ik naar de slaapkamers en badkamer kon komen.
Iedere kamer heeft een inblaaspunt. Afzuiging is in de hal, WC en keuken beneden, en badkamer boven.

Aardigheid is dat ik de WC pot via de watertoevoer naar de pot ook afzuig. Dat houdt de WC toch aanmerkelijk frisser na een grote beurt ;-)
Verder heb een besturing met een vochtsensor en een Arduino gemaakt om de WTW tijdelijk harder te laten draaien als het vochtgehalte in de badkamer snel toeneemt.
Als laatste heb ik de WTW nog achter een op afstandbestuurbare schakelaar zitten. Zo kan ik de WTW gemakkelijk uitzetten zodra ik rook van de buren binnen komt (houtkachel met wind de verkeerde kant op).

Ik heb dit zelf berekend en aangelegd. De hoeveelheid lucht per ruimte heb ik geloof ik toendertijd uit het bouwbesluit gehaald. Vergeet vooral niet de geluidsabserberende slangen bij de WTW! Het blijkt dat installateurs die regelamtig weglaten waardoor je de ventilatoren gaat horen. In mijn geval hoor je ze zelfs niet als de WTW op max draait (wel de WTW zelf als je daar in de buurt bent).

Een uitdaging was nog de WTW te monteren. Ik had geen plek op een stenen muur. Een houten wand bleek als klankbord te werken. Daarom hangt de WTW nu verende aan vier kabels. Zo wordt geen geluid op de constructie overgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
ik heb nu nog geen ventilatie in mn ramen zitten, wel flink kierende kozijnen die eigenlijk eerder aan vervanging dan reparatie toe zijn. Het doel van mijn topic is vooral een plan te maken voor mijn woning gezien er nu nog een aantal dingen op de to-do list staan wat ook betekend dat ik nog keuzes kan maken. De D-WTW aanpak spreekt mij meer aan dan de C als ik het zo hoor. Die WPB is eigenlijk in mijn mening niet echt relevant voor de ventilatie van het huis. Ik laat dat ding eigenlijk overdag vlak voor de douche gebruikt wordt even het vat opwarmen van circa 30 naar circa 40 graden zodat die warmtepomp precies mag doen waar hij ook efficient in is. De CV springt toch bij om na te verwarmen.

mijn plan is wel om ook vloerverwarming op de 1e verdieping aan te leggen plus eventueel nog een extra laagje schuimplaat isolatie tegen de buitenmuur met muurverwarming dus voor warmtespreiding maakt het me eigenlijk niet zo veel uit, Denk ook wel weg te komen met een redelijk dom regelsysteem. Je hebt geloof ik van die Polypress 120 plaatjes met luchtuitsparingen erin die je wel of niet er in kunt laten om het geluid en de flow te dempen.

Maar dank jullie wel voor jullie reacties. Nu weet ik dus dat ik eigenlijk niet zoveel rekening hoef te houden voor ventilatie. Ik kan eigenlijk gewoon verder gaan met mijn plannen en als alles klaar is de vloer op zolder openbreken kanalen aanleggen en 1 knieschotkast oppofferen voor de WTW unit.

Heb ik nog wel 1 vraag wat doe je met een WTW unit eigenlijk precies met de vieze aanvoerlucht? kan je een badkamer/toilet wel aansluiten maar alleen de afzuigkap niet? Wat kan je het beste doen met het luchtkanaal vd afzuigkap? misschien gewoon een klep installeren tegen ongewenste circulatie?(we ruiken nu de buren hun kookkunsten via onze afzuigkap vanwege circulatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Hrugnir schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:36:
ik heb nu nog geen ventilatie in mn ramen zitten, wel flink kierende kozijnen die eigenlijk eerder aan vervanging dan reparatie toe zijn. Het doel van mijn topic is vooral een plan te maken voor mijn woning gezien er nu nog een aantal dingen op de to-do list staan wat ook betekend dat ik nog keuzes kan maken. De D-WTW aanpak spreekt mij meer aan dan de C als ik het zo hoor. Die WPB is eigenlijk in mijn mening niet echt relevant voor de ventilatie van het huis. Ik laat dat ding eigenlijk overdag vlak voor de douche gebruikt wordt even het vat opwarmen van circa 30 naar circa 40 graden zodat die warmtepomp precies mag doen waar hij ook efficient in is. De CV springt toch bij om na te verwarmen.

mijn plan is wel om ook vloerverwarming op de 1e verdieping aan te leggen plus eventueel nog een extra laagje schuimplaat isolatie tegen de buitenmuur met muurverwarming dus voor warmtespreiding maakt het me eigenlijk niet zo veel uit, Denk ook wel weg te komen met een redelijk dom regelsysteem. Je hebt geloof ik van die Polypress 120 plaatjes met luchtuitsparingen erin die je wel of niet er in kunt laten om het geluid en de flow te dempen.

Maar dank jullie wel voor jullie reacties. Nu weet ik dus dat ik eigenlijk niet zoveel rekening hoef te houden voor ventilatie. Ik kan eigenlijk gewoon verder gaan met mijn plannen en als alles klaar is de vloer op zolder openbreken kanalen aanleggen en 1 knieschotkast oppofferen voor de WTW unit.

Heb ik nog wel 1 vraag wat doe je met een WTW unit eigenlijk precies met de vieze aanvoerlucht? kan je een badkamer/toilet wel aansluiten maar alleen de afzuigkap niet? Wat kan je het beste doen met het luchtkanaal vd afzuigkap? misschien gewoon een klep installeren tegen ongewenste circulatie?(we ruiken nu de buren hun kookkunsten via onze afzuigkap vanwege circulatie)
Het belangrijkste zijn je kanalen, zolang je die goed kwijt kan is er weinig bijzonders aan.

Afzuigkap aansluiten op de D-WTW is mogelijk maar af te raden. gewoon direct naar buiten (met een voorziening dat frisse lucht ook weer naar binnen kan) of via koolstoffilters en dan terug de ruimte in. (dus zonder afvoer.) Persoonlijk kies ik voor optie 1
Plaatsing van het aanvoer kanaal van de WTW is wel heel belangrijk, je moet voorkomen dat je eigen vuile lucht weer naar binnen komt of je de kook geurtjes van de buren naar binnen zuigt.

let wel op dat je de WPB dan dus moet verbinden met de buiten lucht en niet meer met de ventilatie lucht of binnen lucht. Warmte ontrekken aan het huis moet je dan niet meer doen. dat heeft energetisch geen zin. (en kost alleen maar geld, je moet het immers eerst opwarmen en het is geen afval warme lucht meer)
uitgaande van de winter situatie, in de zomer is dit natuurlijk iets anders.

Pas daarnaast op met de (ver)bouwvolgorde. Eerst je huis potdicht maken en daarna pas een nieuw ventilatie systeem instaleren kan je zeker als je het allemaal zelg gaat doenbeter niet doen. zorg dat je altijd genoeg toe en afvoer hebt. ik denk dat ik in jouw geval eerst de ventilatie zou doen en dan even op de koop toe nemen dat het rendement en comfort wat slecht is door diverse kieren. Maar dan heb je in iedergeval nooit een ongezond huis.
Ik ben ooit in een huis geweest waar de boel eerst pot dicht was gemaakt en toen was door omstandigheden het geld op en de WTW unit is nooit gekomen, een jaar later was het een champigionen kwekerij. (raam open zetten had ook gekund :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

_Arthur schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:48:
[...]

Dat rijst bij mij de vraag; wat is 'beter' qua aan of afvoer in de slaapkamers? Afvoer in de natteruimtes is duidelijk 'waarom'.
tsja het heeft beide een manko. je gaat namelijk lucht verplaatsen naar een ander ruimte.
Het beste is om aan en afzuig in dezelfde ruimte te hebben, dan heb je minder druk verschil en je verplaatst geurtjes (velpon, zweet, natte jassen e.d.) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
mijn idee achter die WPB was eigenlijk dat de WPB mooi de opgestegen warme lucht van zolder kan afzuigen gezien daar een hoop warmte strand waar we eigenlijk geen comfort van ervaren(zolder is gewoon zolder en we hebben een open trappenhuis)

maar met die ventilatie kan je eigenlijk de warmte opnieuw distribueren is het idee dan natuurlijk

[ Voor 17% gewijzigd door Hrugnir op 01-05-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbie1971
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-11-2020
Ik heb in mijn woning uit 77 waar voorheen geen mechanische ventilatie was voorzien van een Zehnder Q350 WTW unit. Omdat het hele huis gestript werd, was het leiding werk naar iedere ruimte makkelijk uit te voeren.
We zijn ontzettend blij met deze investering.

Maar nu komt ie. Bij het opnieuw berekenen van het energie label zorgt deze unit ervoor dat ik van A naar B ga. Namelijk, als ik alle maatregelen die ik heb uitgevoerd invul (zonnepanelen, dak isolatie, HR++ glas) ga ik van C naar A. Vul ik in dat ik een balansventilatie unit heb dan ga ik weer naar B. Dus met de ramen open stoken is zuiniger? Ik snap helemaal niets van de logica achter dit label. Wie wel en kan mij dit uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Misschien heb je iets aan de rekenmethodiek, zie https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/gebouwen/wetten-en-regels/bestaande-bouw/energielabel-woningen/bepalingsmethode-energielabel-woningen.

Update: quote uit de faq.

5. Waarom wordt het energielabel slechter als ik kies voor mechanische ventilatie?
Bij natuurlijke ventilatie is er geen energiegebruik voor ventilatie (er zijn geen ventilatoren), wat gunstig is voor het energielabel, maar wat zeker niet gunstig is voor de kwaliteit van het binnenmilieu in een woning. In woningen met natuurlijke ventilatie is het risico op vocht- en schimmelvorming door onvoldoende ventilatie aanzienlijk groter dan in een woning waar mechanische ventilatie plaatsvindt. Alleen wordt er in woningen met mechanische ventilatie wel energie gebruikt voor de ventilator wat tot uitdrukking komt in het energielabel.

[ Voor 50% gewijzigd door KabouterSuper op 27-09-2020 14:38 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbie1971
Bedankt voor je reactie.

De lol van zo'n wtw unit is nou juist dat energie die je erin stopt ruimschoots wordt gecompenseerd door het voorkomen warmte verlies welke ontstaat bij natuurlijke ventilatie. Afgaande op de data die het systeem heeft gegenereerd heeft mijn systeem dit jaar 766 KWh verbruikt en 2876 KWh aan warmte vermeden. per saldo een winst van 2100KWh = +/ 200 kuub gas in mijn geval. Daarnaast wordt het toestel gevoed met zonnepanelen die mijn totale stroomverbruik ruimschoots verzorgen.

Bij een unit daarentegen die de warmte naar buiten blaast snap ik de redenering wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Herbie1971 schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:23:
Ik heb in mijn woning uit 77 waar voorheen geen mechanische ventilatie was voorzien van een Zehnder Q350 WTW unit. Omdat het hele huis gestript werd, was het leiding werk naar iedere ruimte makkelijk uit te voeren.
We zijn ontzettend blij met deze investering.

Maar nu komt ie. Bij het opnieuw berekenen van het energie label zorgt deze unit ervoor dat ik van A naar B ga. Namelijk, als ik alle maatregelen die ik heb uitgevoerd invul (zonnepanelen, dak isolatie, HR++ glas) ga ik van C naar A. Vul ik in dat ik een balansventilatie unit heb dan ga ik weer naar B. Dus met de ramen open stoken is zuiniger? Ik snap helemaal niets van de logica achter dit label. Wie wel en kan mij dit uitleggen?
De vraag is niet heeft u balansventitatie met wtw de vraag is heeft u mechanische ventilatie.
Maar ja de logica is ver te zoeken bij het label, vandaar dat "we" er ook zo graag vanaf willen. (het verbaasd mij eigenlijk dat je pas bij het punt ventilatie hieraan gaat twijfelen)
Het leukste is dat je met mechanische ventilatie moet bewijzen dat je hem hebt. en niet hoeft te bewijzen als je hem niet hebt _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbie1971
De vraag is niet heeft u balansventitatie met wtw de vraag is heeft u mechanische ventilatie.
Maar ja de logica is ver te zoeken bij het label, vandaar dat "we" er ook zo graag vanaf willen. (het verbaasd mij eigenlijk dat je pas bij het punt ventilatie hieraan gaat twijfelen)
Het leukste is dat je met mechanische ventilatie moet bewijzen dat je hem hebt. en niet hoeft te bewijzen als je hem niet hebt _O-

Nee, ik heb ook tijdens de label aanvraag netjes de stekker eruit getrokken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Blijft bijzonder..... ik kreeg met balansventilatie (en dat staat er in het overzicht, niet alleen mechanische ventilatie) gewoon een A-label.

[ Voor 33% gewijzigd door Yowzawood op 27-09-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbie1971
Blijft bijzonder..... ik kreeg met balansventilatie gewoon een A-label.
Ja en zonder waarschijnlijk a+ |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Nope.... net even mee gespeeld, balansventilatie verwijderd en het blijft ook een A-label.
Wat op zich ook weer vreemd is.

Blijft lekker schimmig allemaal, ook omdat er geen fatsoenlijk overzicht en uitleg te vinden is over de berekening en individuele maatregelen erop. Het nieuwe systeem lijkt in mijn optiek nog schimmiger te worden met de onzin dat de berekening alleen door experts gedaan kan worden. Knap staaltje lobbywerk van de industrie lijkt me.

[ Voor 57% gewijzigd door Yowzawood op 27-09-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbie1971
Als ik er een lucht warmte pomp bij zet krijg ik weer A, als ik dan de balans uitzet blijft het A.
Ik denk dat het komt omdat je niet naar A+ kan met een oude woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Yowzawood schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:35:
Nope.... net even mee gespeeld, balansventilatie verwijderd en het blijft ook een A-label.
Wat op zich ook weer vreemd is.

Blijft lekker schimmig allemaal, ook omdat er geen fatsoenlijk overzicht en uitleg te vinden is over de berekening en individuele maatregelen erop. Het nieuwe systeem lijkt in mijn optiek nog schimmiger te worden met de onzin dat de berekening alleen door experts gedaan kan worden. Knap staaltje lobbywerk van de industrie lijkt me.
Het is juist inzichterlijker, althans het label zelf. het huidige zegt bv namelijk vrij weinig over de isolatiewaarde van de woning en er wordt meer gewerkt met de echte waardes. alles gebasseerd op de reken methode uit de BENG welke meer geent is op isoleren en minder op opwek etc. opzich een verbetering. Echter is het de vraag of je wel al die nuttige cijfers wel wil samenvatten tot 1 platgeslagen Letter.
Pagina: 1