Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Samsung 970 Evo Plus NVMe PCIe M.2 temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• civillian1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-04 09:07
dag allemaal,

vandaag viel mijn oog op de temperatuur van dit apparaatje. Hoe warm mag dit ding worden??

ik merk heel vaak stuttering in windows. Als ik iets typ blijft de tekst bijvoorbeeld op willekeurige momenten een halve seconde ofzo achter. Op zich niets waanzinnig storend maar ik heb een paar maanden geleden dit systeem samen gesteld en ik verwacht toch een optimale werking... niet alleen in windows maar ik merk dit ook bij games. en daar is het wel storend...

het frappante is alleen dat sommige games (dan denk ik vooral aan pubg en heroes of the storm) het veel erger hebben als andere games (en dan denk ik vooral aan world war z). hierdoor heb ik eigenlijk nooit aan mijn harde schijf gedacht... alles wees tot nu toe eerder naar mijn GPU want wwz is schijnbaar speciaal voor AMD gemaakt. Ik had ook eerst alles op een oude ssd staan en toen was het erger... maar op den duur weet je niet meer wat kan en wat niet kan 8)7

hieronder een fotootje van de temperaturen. zijn temperaturen van toen ik gewoon in windows op een spreadsheetje van google iets aan het doen was. niets bijzonders dus...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lYsPgDiUZ5FiJZII54__ZbFALk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcbPMV7rjcwGLKfqI1lujfXy.jpg?f=fotoalbum_large

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 194,99€ 194,99
1MoederbordenGigabyte B450 Gaming X€ 89,90€ 89,90
1VideokaartenAMD Radeon RX 5700XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Carbide 200R Closed€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair Enthusiast TX750M€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,79

Alle reacties

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-11 14:42
Ik heb zelf een Adata SX8200 Pro 1TB NVME M.2 SSD deze zit onder de heatspreader van mijn moederboord (x470 Gaming Pro Carbon) die weer onder mijn videokaart zit, deze krijgt wat warmte van de videokaart dus ook. Maar ik heb hem nog nooit boven de 55 graden gezien. Idle is hij zon 37 graden.

Het is wel bekend dat de Samsungs erg heet worden, hoe heet durf ik niet te zeggen.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• civillian1
ok dat is beduidend minder dan bij mij.

op dit moederbord zit de m2 recht onder de videokaart. ik heb de videokaart er zelfs moeten uitnemen om de m2 te installeren. Op zich leek me dat een goede keuze van plaatsing omdat je daar toch maar 1x moet zijn... maar nu bedenk ik mij dat de amd radeon echt wel heel heet kan worden...

maar goed dan vraag ik me nog af of dit invloed kan hebben op games. waarom werkt de ene goed en de andere minder goed?

Ik zie dat jij de rog strix hebt, die worden toch ook best wel warm he? heb jij daar geen problemen mee?

Ik weet dat er iets scheelt met mijn systeem maar geraak er niet uit wat. Ik heb al sterkere voeding gestoken (500w was misschien toch wat weinig), ik heb die m2 erin gestoken, ik heb mijn gpu undervolt en zowat alle andere dingen die ik me maar kan bedenken...

ooit komt het er wel lol

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-11 17:42
Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt maar je kan ook een m.2 koeler voor je drive kopen. Het kost iets meer dan een tientje geloof ik. Kijk dan of de temperatuur daarmee naar beneden gaat

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
.. of de luchtstroom in je kast controleren, bv. of alle koelers ook doelmatig zijn gericht. Een klein extra fannetje gericht op je M2 kan ook net het verschil maken.

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:00
Volgens de datasheet van Samsung is de operating temperature 0 - 70 graden. Ik heb dezelfde ssd in mijn laptop zitten en die is nu 44 graden. Net na een potje Call of Duty was hij iets van 58. Hij kan echter wel warmer worden, zo rond de 70 heb ik hem ook wel eens gezien, en dan voel ik het ook wel aan mijn pols. :)

Of je videokaart het probleem is weet ik niet. Warme lucht stijgt op, dus als je ssd eronder zit heeft die daar misschien minder last van. Er zit een sticker op die als heatsink fungeert, weet niet of je die eraf gehaald hebt? Anders inderdaad een van de suggesties die hierboven genoemd werden uitproberen. Gebruik je de Samsung Magician software?

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-11 20:16
En welke temperatuur is belangrijk (of zijn ze dat alle 2), want HWiNFO64 geeft 2 temperaturen weer voor de NVME?

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-11 22:24

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

De temperatuur is wel heel erg hoog. Ik heb de zelfde 970 Evo m.2 500gb en de mijne blijft idle rond de 36 graden hangen en bij load ongeveer 60 graden.

• civillian1
Renault schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:43:
.. of de luchtstroom in je kast controleren, bv. of alle koelers ook doelmatig zijn gericht. Een klein extra fannetje gericht op je M2 kan ook net het verschil maken.
ik heb mijn case open gedaan want ik heb gemerkt dat de videokaart dan een stuk koeler blijft. Het is een redelijk oude case die ik uit mijn vorig systeem heb meegenomen. Dat stuk hardware leek me niet de moeite om te vervangen.

Hij staat wel in een kleine kast. Er is echter veel ruimte zodat de lucht goed weg kan. ik ga eens proberen hem uit de kast te halen eens kijken wat ie dan doet

• civillian1
psychonetics schreef op zondag 3 mei 2020 @ 00:37:

Of je videokaart het probleem is weet ik niet. Warme lucht stijgt op, dus als je ssd eronder zit heeft die daar misschien minder last van. Er zit een sticker op die als heatsink fungeert, weet niet of je die eraf gehaald hebt? Anders inderdaad een van de suggesties die hierboven genoemd werden uitproberen. Gebruik je de Samsung Magician software?
ik veronderstel dat ik elke sticker die erop zit wel eraf heb genomen als dat moet. Moet ik eens nakijken maar het lijkt me straf.

wat is samsung magician software? dat ken ik niet

• civillian1
acale schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:40:
Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt maar je kan ook een m.2 koeler voor je drive kopen. Het kost iets meer dan een tientje geloof ik. Kijk dan of de temperatuur daarmee naar beneden gaat
ik twijfel of dat er nog bij past. er zit letterlijk maar een halve cm tussen de ssd en de videokaart 8)7

• Renault
Als je videokaart koeler blijft met de case open, is de luchtstroom van je fans niet goed. Dat kan bv. gebeuren als de fans allemaal de kast in of uit blazen. Als het goed is trekken de fans de lucht door de kast heen met één in- OF uitgang.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@civillian1 Rare combinatie bij elkaar. je B450 is het meest onstabiele bord wat je kunt vinden, en de 970 Evo plus veel te duur.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• civillian1
Hackus schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:21:
@civillian1 Rare combinatie bij elkaar. je B450 is het meest onstabiele bord wat je kunt vinden, en de 970 Evo plus veel te duur.
Wat is er exact onstabiel aan dat bord? En kan dat hoge temperaturen verklaren?

De prijzen in mijn lijstje weet ik niet waar ze die halen. die komen er automatisch bijstaan

[ Voor 13% gewijzigd door civillian1 op 03-05-2020 21:21 ]

• civillian1
Renault schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:18:
Als je videokaart koeler blijft met de case open, is de luchtstroom van je fans niet goed. Dat kan bv. gebeuren als de fans allemaal de kast in of uit blazen. Als het goed is trekken de fans de lucht door de kast heen met één in- OF uitgang.
Dat kan maar ik merk dat met de case open de koeling wel goed zit :-)

• Renault
Eenvoudige test:
Met je hand kan je voelen welke ventilator lucht naar welke kant verplaatst.
De ventilator die "tegenwerkt" trek je los en dan probeer je met de case dicht of het nu wel goed gaat ...

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:49

H.Boss

Hugo Boss

Ik heb ook een gigabyte B450 moederbord icm dezelfde m2 ssd, er zit op mijn moederbord een heatsink die op de m2 ssd geplaatst wordt. Heb jij dat niet bij dat moederbord?

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-11 18:55

donny007

Try the Nether!

Mijn 970+ schommelt zo tussen de 60 en 80 graden. Dat komt omdat mijn M.2 slot aan de onderkant van het moederbord zit, en daar is praktisch geen airflow (Mini-ITX bord in een compacte behuizing).

Volgens de Samsung Magician software is de drive zo nu en dan te warm, maar dat heeft tot dusver nog geen effect gehad op de prestaties. Het is alleen niet geweldig voor de levensduur van de drive.

/dev/null

• civillian1
Ik heb mijn fans gechecked, in de bios op max gezet en de case terug toe gedaan. Dit lijkt inderdaad wel een beetje te helpen. Het blijft echter wel hoog (een paar uurtjes kerbal space program max 87graden. ksp is niet bepaald grafisch zwaar maar 87 is beter dan 92 lol)

volgende stap is mijn videokaart wat undervolten en eens kijken wat dat voor effect heeft op de algemene temperatuur. Want momenteel is dat een beetje een kooltje in het stro

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:52

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Mijn ervaring met de 970 EVO Plus is dat ze extreem heet worden.
Mijn eerste exemplaar is dood, de controllerchip werd 95 graden.
De vervangend disk wordt iets minder warm, maar de externe behuizing waar 'ie in zit (icybox) is, als er flink wat lees- en schrijfoperaties plaatsvinden, nog steeds niet lekker vast te houden.
Dit is geen disk om zonder goede koeling te gebruiken. Imo.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• ikbenben
Ik heb daarnet de EK heatsink gemonteerd op mijn 1TB 970 EVO en de controller temperatuur wordt nu max. 70°C, getest met Crystaldisk benchmark.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:10

The Executer

Lekker belangrijk!

ikbenben schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:39:
Ik heb daarnet de EK heatsink gemonteerd op mijn 1TB 970 EVO en de controller temperatuur wordt nu max. 70°C, getest met Crystaldisk benchmark.
En is hiermee je stuttering nu ook opgelost dan? O-)

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• ikbenben
The Executer schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:46:
[...]

En is hiermee je stuttering nu ook opgelost dan? O-)
De TS had hier last van, ik niet ;)

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:10

The Executer

Lekker belangrijk!

ikbenben schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:05:
[...]

De TS had hier last van, ik niet ;)
offtopic:
Oeps...Ik weet van niets! :+

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Pagina: 1