Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste PC build - Help a girl out

Pagina: 1
Acties:

• BridJantje
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-02-2022
Hoi!

Ik wil graag mijn eerste PC bouwen om mijn opleiding beter te kunnen ondersteunen, plus voor meer game plezier. De laatste jaren heb ik achter de laptop gezeten, maar ik ben wel toe aan een upgrade. Waar ik ATM mee werk en game is de ASUS A550V. Een mooie game laptop, maar hij kan mijn Adobe programma's niet meer goed aan en ik kan weinig variëteit aan programma's tegelijkertijd aan hebben staan. Aangezien we toch thuis moeten werken nu en ik mijn nodige uren graag besteed aan een potje League, kan ik net zo goed een PC bouwen die wél alles aan kan.

Tijd voor een nieuwe desktop dus!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Gamen, Adobe gebruiken (dus foto's bewerken, animeren en video's bewerken).

Wat mag het systeem gaan kosten?

Mijn absolute max is €1000. Het liefst koop ik er nog een toetsenbord en game headset bij. Dus rond de 800 zou top zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Nope, is helemaal fresh from the start. Monitor is een oude Philips, full HD 23,6 inch met goed kleur contrast.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik wil mij vooral richten op videokaart en geheugen. I.v.m. adobe programma's is dat het belangrijkst lijkt mij.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik sta open voor van alles, maar zal waarschijnlijke lichte voorkeuren hebben als ik iets herken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ik hoef geen RGB lampjes of iets spectaculairs, de kast komt niet in het zicht. (En lampjes heb ik al in mijn muis en muismat :D) In de lijst staat er wel een met RGB, maar kon geen andere vinden.
Verder wil ik graag dat hij stil is. We zitten met z'n drieën in de woonkamer te gamen dus dat is wel een vereiste.

Ga je overklokken?

Denk het niet! Misschien met videobewerking, maar dat is iets waar ik nu nog niet mee bezig ben.

Wat verwacht je van ons?[i]

Zoals je misschien wel kan merken, ben ik zeker geen expert hierin. Ik heb wel mensen thuis die er wat verstand van hebben, maar wilde graag online ook nog wat dingen opzoeken en kennis opdoen. Ik vind het belangrijkste uitgangspunt dat ik een tijdje vooruit kan met deze PC, maar dat ik ook kan upgraden in de toekomst. Ik wil zeker niet over de 1000 euro gaan en elke euro bespaard, is er een voor de spaarpot.

Ik weet niet hoe je zo'n mooi lijstje maakt van producten dus doe het even op de ouderwetse manier.
Dit is wat ik tot nu toe gevonden heb:

Moederbord: MSI B450 Tomahawk
Processor: AMD RYZEN 5 3600X
Werkgeheugen: Corsair GB DDR4
Grafische kaarten: INNO3D Geforce GTX 1660 SUPER TWIN X2
Behuizing: Fractal Design Define S Black
Harde schijf 1: ADATA Ultimate SU630, 240GB SSD
Harde schijf 2: SEAGATE BarraCuda 2TB HDD

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden! Alvast bedankt O-)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:01
Ten eerste voeg ze even in je wensenlijst toe en klik op genereer rml, dat geeft een overzichtelijke te lijst.

Goed moederbord
Pak de 3600 zonder x
Pak cruciale 16 gb RAM
Pak de gigabyte GeForce GTX 1660 super

Pak liever 1 TB SSD IPV een kleine en een grote HDD. (Zoals de P1 of WD BLUE)

• BridJantje
Tnx voor de tip @99ruud99 !

Heb dan nu deze lijst als ik jouw aanwijzingen opvolg. Heb ik dan wel genoeg geheugen?
Er werd aangeraden minstens 1 TB, maar het liefst 2 TB. Ik heb alleen niet genoeg budget voor een 2TB Crucial P1.

Plus, ik weet niet wat voor voeding ik moet hebben. Heeft iemand daar tips voor?
Ik heb gekeken naar de BeQuiet, dat leek me wel wat.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 260,05€ 260,05
1BehuizingenFractal Design Define S€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 81,24€ 81,24
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 112,91€ 112,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 818,10

• 99ruud99
Ik zou zeggen pak er maar 1 van 1 tb. Als dit niet genoeg blijkt te zijn kan je altijd nog een 1e kopen (desnoods een HDD erbij).
Qua voeding zou je genoeg hebben aan 450 watt. Er zijn veel voedingen te vinden kijk eventjes wat andere mensen vaak pakken.

Bijvoorbeeld pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M als je relatief goedkoop wilt zitten (wel slecht leverbaar atm).

Even laatste dingetje de kast die je gekozen hebt heeft geen interne Cd of dvd drive mogelijkheid. Ik weet niet of je voor je studie cd's nodig gaat hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door 99ruud99 op 30-04-2020 22:09 ]

• Triblade_8472
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-11 10:28
Ik ben toevallig nu ook aan het kijken naar een nieuwe desktop.

Tot nu toe heb ik dit: (let op, ik heb er géén vid. kaart in zitten omdat ik die al heb)
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 99,83€ 99,83
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 600 Zwart/Zilver€ 86,82€ 86,82
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12 SE-AM4€ 56,70€ 56,70
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 79,21€ 79,21
1VoedingenCooler Master MWE Gold 650 Full Modular€ 91,-€ 91,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 118,90€ 118,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 707,46

Het moederbord van 'mij' is goedkoper én bied niet meer nuttigs dat de Tomahawk. Naar mijn mening dan.

Ik ben zelf al jaren van dan de Noctua cooling. Ik heb een dichte kast dus de kleur boeit mij niet. Het is super stil en goed te monteren. Hou met de kast rekening met de koeling hoogte! (en breedte)

De kast moet voor mij voldoen aan 'mooi', betaalbaar maar er moet ook een DVD/BR-brander in kunnen (=5.25" extern slot) gezien ik nog 2 oude 3.5" HDDs heb, moeten hier ook slots voor zijn. Ik ben zelf nog niet voornemens er een 2.5" SSD in te doen.

Het is even geleden dat ik de vergelijking heb gemaakt, maar mijn conclusie is dat je de Crucial P1 echt links moet laten liggen. Zeker gezien je er bewerking mee wilt doen!! Mijn semi-goedkope oplossing is de Samsung 970 Evo Plus 500GB. 2x zo duur, maar schijnt het wel meer dan waard te zijn.
Lees dit: https://www.tomshardware....-evo-plus-ssd,5608-2.html
Belangrijk hiervan is de "Sustained Sequential Write Performance" wat bar slecht is met de P1.

Ik vind zelf een modular voeding wel nice omdat je minder kabels in je kast hebt, maar heb er niet echt veel verstand van. :)

• BridJantje
@99ruud99 Ik kan inderdaad altijd uitbreiden.. Ga ik over nadenken :)

Ik heb een voeding gevonden die mijn vriend ook heeft, zou goed moeten werken:

pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W

Ik hoef er geen dvd/cd slot in te hebben, die gebruik ik toch niet. Dus dan zou het moeten lukken met de kast denk ik!

@Triblade_8472 Ik zag dat het meer werkgeheugen aan kon voor een 10tje meer, dus dat leek me een goede optie.

En die SSD is mij inderdaad wel wat te duur voor het aantal GB wat je ervoor krijgt, dan heb ik liever een alternatief. Ik weet ook niet waarom het beter is om een grote ssd te nemen ipv hdd+ssd?

Het moet er voor mij inderdaad ook 'mooi' uitzien, dus gewoon strakke zwarte kast en niks geks. Kabels in de kast kan ik wel kwijt haha.

[ Voor 8% gewijzigd door BridJantje op 30-04-2020 22:42 ]

• Triblade_8472
Als je meer dan 64GB werkgeheugen in je desktop gaat proppen, dan ga je denk ik toch een andere prijsklasse build nodig hebben. Daar ga je niet eens in de buurt van komen. Je kan naar mijn mening nu beter voor de goedkopere gaan.

Als je gaat bewerken en op budget zit, kan je het beste voor een goede M.2 gaan (weet niet of je het verschil kent tussen M.2 en SSD) + HDD. Hierdoor heb je een schijf voor bewerken en een voor archievering. Bijv. 500GB SSD + 2TB HDD oid. Dit zie ik wel vaker 'in 't veld'.

De P1 zakt dus snel in met het bewerken/kopieren van grote bestanden. Je moet het uiteraard zelf weten, maar een gewaarschuwd mens... :)

500W ziet er prima uit. De vid. kaart geeft een recommendation aan van 450W, dus dat zit wel goed.

Edit: Let trouwens op wat de kosten doen! Je wil ~800 euro uitgeven, maar als ik de bestelkosten bereken van je lijst kom ik al op 900 euro uit!

[ Voor 8% gewijzigd door Triblade_8472 op 30-04-2020 23:00 ]

• 99ruud99
Het verhaal waarom niet die P1 is de reden dat ook ook de WD blue als tip gaf. Deze is ook TLC en toch nog betaalbaar.

• Triblade_8472
99ruud99 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:18:
Het verhaal waarom niet die P1 is de reden dat ook ook de WD blue als tip gaf. Deze is ook TLC en toch nog betaalbaar.
Ah geinig, ik wist niet dat die WD blue in SSD was. Ja nice inderdaad!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer je een echt super strakke kast zoekt

pricewatch: Cooler Master Silencio S600

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• drxevdb
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-06-2024
Ik heb toevallig vandaag deze behuizing gekocht:
ABKONCORE CRONOS 750 PC (heb even de berichten niet gelezen of ik linkjes mag plaatsen)

Ja er zit led in de achterkant, maar weet niet hoe spannend dit is. Kan wellicht zelfs uitgezet worden.. Toch een aardig goedkope kast en volgens mij redelijk wat in te passen. Verder ook maar een leek :)

Succes met je build!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-11 18:53
Worden er ook nog andere games gespeeld dan league of legends? Want anders kan de videokaart een tandje terug waardoor je weer geld over houdt voor andere zaken.

• Ehvbryan
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-11-2020
Hey! Ik raad je aan als je alleen lol speelt je video kaart wat terug te doen (als je alleen lol speelt) Dit red je al snel met een rx570 8 gb

• BridJantje
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Het internet lag eruit gister dus ik kon niet zo snel reageren helaas haha. Vandaag ben ik van plan om de build compleet te maken en te bestellen.

@Triblade_8472 Dan kan ik idd beter voor de pro max gaan!
Ik ga nog eens even kijken naar hdd ssd en m.2 (ga ik even uitzoeken haha)

En kwa prijs gaat het zo wel lukken denk ik, max 1000 dus heb wel rekening gehouden met verzendkosten :)

@Wim-Bart Dat is inderdaad een hele mooie kast! Als ik geld over heb ga ik daar zeker naar kijken.

@drxevdb Deze kast is ook mooi strak voor een fijn prijsje!

@Baloes e @Ehvbryan Ik ben van plan om meer games te gaan spelen maar heb het dus ook vooral nodig voor adobe, daar heb ik wel wat voor nodig en het liefst zo sterk mogelijk. Ik ga het wel afstemmen op wat ik denk ermee te gaan doen.

• BridJantje
Dit is de nieuwe lijst die ik gemaakt heb! Ik heb geen idee of dit dus op elkaar past..

1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 260,05€ 260,05
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 37,61€ 37,61
1BehuizingenCooler Master Silencio S600€ 86,-€ 86,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 79,21€ 79,21
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 65,90€ 65,90
1Solid state drivesWD Blue SSD 2,5" (3D v-nand (TLC)) 500GB€ 67,91€ 67,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 850,58

• BridJantje
Ik heb een nieuwe build gemaakt en besteld!
Bedankt allen voor de hulp en het meedenken :)

[ Voor 4% gewijzigd door BridJantje op 03-05-2020 20:31 ]

• Triblade_8472
Veel plezier ermee. Laat maar weten of alles gelukt is!

• BridJantje
Dankjewel, zal ik doen! Ik heb nog niks binnen helaas..

• Triblade_8472
Bij mij is het erger.
Alles is binnen. Behalve de kast haha. _O-

• Triblade_8472
Nou, alles bij mij is up-and-running.
Inventaris nu: inventaris: PC 2020

Kast en videokaart zijn van de vorige build meegenomen.

Inbouwen ging perfect, maar ik heb dan ook de nodige ervaring.

1 ding toch nog stom gedaan. Alles stuk voor stuk uitpakken en inbouwen. Dat werkt prima, tot je bij de koeler aankomt. De Cooler Master Hyper 212 Black Edition heeft, net als bij mijn vorige Noctua (bedacht ik mij achteraf) een kit die je om het moederbord heen moet bouwen. Dus een plaat achterop het mobo en bijna-keilbouten voorop. Ik had dus alle aan-knop, HDD LED enz. kabeltjes al aangesloten, mobo vastgeschroefd (9 schroefjes) voordat ik daar achter kwam.

Dus alles schroefjes weer los, handleiding koeler 20x lezen, onderdelen sorteren en plaatsen.

De gehele build in 1x werken - yay. _/-\o_
Zou voor mij sowieso niet als een verassing moeten komen, maar wel altijd fijn als het zo is. Zeker met die vervelende koelpasta! (naar mijn mening)

Gerelateerde opmerking:
Na tig filmpjes en handleiding met verschillende meningen op het internet afgestruind te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat een 'X' maken met koelpaste de beste vorm is om aan te brengen. Niet een 'erwt' zoals vaak gezegd wordt, maar goed, meerdere wegen naar Rome denk ik dan.

De Ryzen 5 3600 is warmer dan ik had verwacht, maar tot nu toe geen uitschieters. Heb er ook nog niet héél veel mee gedaan. Rond de 45-53 graden idle of wat Steam downloads.

Die kast had ik bij Azerty besteld. Ik heb hier voor de bestelling met ze gebeld. Alles was OK en zou einde van de week geleverd worden. Niks gekregen. Vrijdag gebeld, excuses en zou zaterdag gebeld worden na overleg met de leverancier. Weer niks gehoord.
Maandag weer gebeld en weer excuses. Hebben ze een e-mail gestuurd naar de leverancier ipv te bellen 8)7 ...

Dus m'n kast order maar geannuleerd. Wel een dag later m'n geld teruggekregen.

Uiteindelijk mijn oude PC maar uitgebouwd en de nieuwe in de bestaande kast geplaatst. Scheelt weer 100 euro. :)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Triblade_8472 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:10:
Nou, alles bij mij is up-and-running.
Gerelateerde opmerking:
Na tig filmpjes en handleiding met verschillende meningen op het internet afgestruind te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat een 'X' maken met koelpaste de beste vorm is om aan te brengen. Niet een 'erwt' zoals vaak gezegd wordt, maar goed, meerdere wegen naar Rome denk ik dan.
YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop (skip naar 7:50 voor de conclusie) :)

Verder: gefeli met je mooie nieuwe build!

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Triblade_8472
EMP schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:07:
Verder: gefeli met je mooie nieuwe build!
Thanks, heb ik het toch niet slecht gedaan :P
Pagina: 1