Wifi werkt voor sommige apparaten wel, andere niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:28
Wij hebben een kabelmodem/router combinatie (Telenet, BE), met daarachter een eigen router (TP-Link TL-WR1043, een van de eerste, nog witte versies). De modem/router zendt een SSID "A" uit, de TP-Link een SSID "B".

Sinds kort werkt dit niet meer naar behoren, zonder dat ik dingen gewijzigd heb. Laptop verbindt niet meer met "B", wel met "A", foutmelding "Can't connect to this network". Werklaptop van mij en die van mijn vrouw hetzelfde verhaal, als de SSID al opduikt in de lijst van beschikbare netwerken.

Echter, mijn gsm (Motorola Moto G6) en iPad verbinden probleemloos met "B". GSM van mijn vrouw (iPhone XR) dan weer niet, die lijkt de laatste dagen zelfs heel slecht verbinding met "A" te houden (vrouw zit vaker op 4G dan wifi) en ziet "B" zelfs niet eens... Ring deurbel zit ook op "B", en die doet het zoals het hoort.

Bekabelde connecties met "B" werken feilloos, mocht dat er iets toe doen.

Wat moet ik daar nu mee? Hoe begin je in godsnaam te zoeken naar de oorzaak van zo'n vage zooi? Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:20
Dus als ik je situatie samenvat is het als volgt

apparaatkabelmodem/routerTP-Link TL-WR1043
SSIDAB
Wireless standard?802.11n, 2.4GHz, 450Mbps
laptop @Haroddinvx
laptop vrouw van @Haroddinvx
Motorola Moto G6vv
iPhone XRx/vx
Ring deurbelN/Av

Waar een 'v' staat voor 'het werkt', een 'x' voor 'het werkt niet', en 'N/A' voor niet toegepast.

Een paar vragen om verder te komen:
  • Welk merk/typenummer kabel modem heb je gekregen, hoe is de wifi hierop geconfigureerd (geef bijvoorbeeld een screenshot)
  • Wat voor laptops gebruiken jullie (merk, typenummer), en welk besturingssysteem (is dat Windows/Mac/Linux), en welke versie?
Maar ook: je modem is rijp voor de brocante winkel :) Als het wel ooit gewerkt heeft in deze setup ben je voor een paar tientjes geholpen met bijvoorbeeld een Pricewatch: TP link Archer C6, deze staat hier naar volle teverdenheid in access point mode een paar smartphones en laptops van netwerk te voorzien over twee verdiepingen in een oud huis (dus houten vloeren en bakstenen muren, geen beton)

[ Voor 19% gewijzigd door martyw op 30-04-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:27

BCC

Is de TS niet gewoon dubbel NAT aan het draaien? En bedraad gaat dat goed, want dan is de DHCP server van de router sneller?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die WR-1043ND is hoogbejaard. Grote kans dat de Telenet modemrouter op alle vlakken superieur is. Waarom heb je de 1043ND er nog tussen hangen? Mogelijk dat het antwoord daarop inzicht geeft in wat er mis gaat.

Bij problemen als dit kan het helpen om in de devices het netwerk volledig te 'vergeten', of op de AP de SSID te wijzigen. Probeer een van beide/beide eens.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
welk type telenet modem heb je ?
ik ken ze allemaal vrij goed :-)

maar idd , tp link 1043 zijn enkeltjes naar de vuilbak .. 2.4ghz only is echt 2008 die belt, of ze hun rommel terugmogen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:28
martyw schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:39:
Dus als ik je situatie samenvat is het als volgt

apparaatkabelmodem/routerTP-Link TL-WR1043
SSIDAB
Wireless standard?802.11n, 2.4GHz, 450300Mbps
laptop @Haroddinvx
laptop werk @Haroddinvx
laptop werk vrouw van @Haroddinvx
Motorola Moto G6vv
iPhone XRx/vx
Ring deurbelN/Av
Google Home MiniN/Av
Medion TVN/Ax

Waar een 'v' staat voor 'het werkt', een 'x' voor 'het werkt niet', en 'N/A' voor niet toegepast.

Een paar vragen om verder te komen:
  • Welk merk/typenummer kabel modem heb je gekregen, hoe is de wifi hierop geconfigureerd (geef bijvoorbeeld een screenshot)
  • Wat voor laptops gebruiken jullie (merk, typenummer), en welk besturingssysteem (is dat Windows/Mac/Linux), en welke versie?
Maar ook: je modem is rijp voor de brocante winkel :) Als het wel ooit gewerkt heeft in deze setup ben je voor een paar tientjes geholpen met bijvoorbeeld een Pricewatch: TP link Archer C6, deze staat hier naar volle teverdenheid in access point mode een paar smartphones en laptops van netwerk te voorzien over twee verdiepingen in een oud huis (dus houten vloeren en bakstenen muren, geen beton)
Iedereen alvast bedankt voor de moeite. Tabel hierboven een klein beetje van update voorzien, maar klopt verder wel.

Dat die TP-Link antiek is had ik wel verwacht. Die heb ik eind 2010 of begin 2011 aangeschaft toen mijn eega (toen nog vriendin) en ik samen gingen wonen. De Telenet modem/router kon ik niet configureren zoals ik wou, en met een NAS, PS3, versterker en nog wat draadloze zooi kregen we toen (als mijn geheugen me niet in de steek laat) problemen dat die modem niet alles een IP wou geven.

Ondertussen zijn we verhuisd en aan het verbouwen. Die Telenet modem hangt hier ook al sinds medio 2012, ziet er uit als Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t4g8Hhr.jpg (plaatje gevonden op internet, op onze staat P/N FCH666643200C). Huis is van '32, vooral baksteen, maar wel beton tussen gelijkvloers en 1e (hout tussen 1 & 2). Ook nog een ruime tuin, dus op termijn wou ik wel naar meerdere AP + cat6 naar elke ruimte (was al een tijdje met een half oog naar Ubiquity aan het lonken).

Laptops: eigen laptop MSI Prestige 15, mijn werklaptop HP ZBook van een 2 jaar oud, vrouw heeft iets van Dell van ik vermoed vergelijkbare leeftijd. Draaien allemaal Win10 (de 2 waar ik over ga worden regelmatig genoeg van updates voorzien).

Maar, en dit is wat ik echt niet snap, tot kort geleden werkte dat allemaal zoals ik het wou: modem naar TP-Link, en die verdeelde over alle gebruikers. Ik gebruikte die hele Telenet wifi niet (ook al is die misschien wel superieur). En aangezien sommige apparaten geen probleem hebben en andere wel ga ik er niet van uit dat met nieuwe equipment het probleem zonder meer opgelost zal zijn...
Pagina: 1