Plat bitumen dak: isolatie verbeteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.499 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-03 23:08
Hallo,
Ik heb een bitumen dak wat een nieuwe laag nodig heeft, en wil graag weten of ik dit extra kan isoleren. Er zit een "geisoleerde dakplaat" met Rc=2,5 in volgens de bouwtekening. Kan hier een extra isolatie laag boven als het oude bitumen word weggehaald? Ik heb zelf al wat gezocht maar alle verhalen met damp-open of damp-dicht materialen etcetera vind ik nog weinig duidelijk. Behalve de bouwtekening hieronder heb ik geen extra informatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuwQ7vGQqQcN8QusMHD2jX7VAwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLSHhSZOqpjggzUHz0z5s0M4.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:27

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als je de R waarde van het nieuwe isolatiepakket hoger hebt dan de isolatie wat er nu op zit, kun je normaal gesproken de huidige bitumenlaag laten zitten en eroverheen isoleren en daarna de nieuwe toplaag aanbrengen.

Echter zijn een paar op en aanmerkingen in jouw situatie. Er is geen dampremmer in de vorm van bijvoorbeeld PE-folie aangebracht tussen het dakbeschot en de isolatie. Vroeger werd dat geregeld gedaan, omdat de R waarde van de isolatie nog niet zo hoog was. Met de huidige standaarden is het echt aan te raden om wel een dampremmer te hebben, anders kan dit vochtproblemen geven.
Tevens moet je kijken of het lood nog hoog genoeg zit, als je extra isolatie gaat aanbrengen. Anders moet er nieuw lood in de muur worden geslepen.
Daarna moet je kijken of je nog genoeg opstand overhoudt, als ik de tekening zo bekijk, ben ik bang dat je die moet ophogen of je moet gaan werken met een goot.

In sommige gevallen kun je geluk hebben dat je de huidige isolatieplaten kan hergebruiken.
Dan zou je denken aan alles eraf halen, PE-folie aanbrengen, isoleren en dan nieuwe toplaag. Maar dat ligt er dus aan hoe alles is bevestigd.

Als laatst heb je nog de afweging waar je de ruimte voor gebruikt en of de investering zich loont. Of je houdt het bij alleen een nieuwe toplaag van bitumen die er zo overheen kan.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:58

H-W

Ik wil je graag het advies mee geven om als je extra isolatie gaat plaatsen, de oude dakbedekking te verwijderen. Bitumen is niet dampopen en dan zou je alsnog een condensatieprobleem kunnen krijgen tussen alle lagen op je dak.
Helaas staat er niks op de tekening over het soort isolatie dat er gebruikt is, als dit bijvoorbeeld EPS is, dan kan je dit geheel vervangen door PIR, bij eenzelfde dikte (90 mm??) bereik je dan een hogere Rc waarde (4,09 t.o.v. 2.50 dat je nu hebt). Als je dan toch alles eraf haalt, is het zeer aan te raden een dampremmende laag toe te passen.
Je oude isolatie hergebruiken is natuurlijk een prachtige, circulaire gedachte, maar ook je isolatiemateriaal wordt er in de loop der jaren niet beter op en zal niet meer dezelfde eigenschappen hebben als toen het aangebracht werd. Want als je bitumen dak nu aan vervanging toe is, dan zal het er wel al een jaartje of 25-30 op liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik ga mee met het voorstel van @H-W ; bestaand isolatiemateriaal verwijderen als het EPS is en dan alles naar PIR. Van de rand af eventueel iets hoger // afschotplaten. Hier is het jaren '30 platte dak langs de rand van minder isolatie voorzien tbv de regenafvoer. ~20cm uit de kant wordt het ~4cm dikker.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-04-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
De aanbouw is uit 2001 dus het is een 19 jaar oud nu. Het bitumen zelf is nog wel oke maar aan de rand lekt het wegens een loodstrip die niet meer goed afsluit. Omdat er elders in het pannendak van het hoofdhuis meer lekkages zijn hebben we laten kijken of alles in 1 keer vervangen kan worden. Een verhoging van Rc van 2.5 naar 4, voor ~50m2 secundaire woonruimte, hoe schat ik in hoeveel kosten dat eventueel bespaart? De meerkosten van het openbreken van het dak + isoleren ten opzichte van een nieuwe laag bitumen zijn ~2000 euro.

@kabeltjekabel Het dak is een stuk verzonken en de randen zijn al hoger, de regenafvoer gaat via pijpjes in de hoeken, het dak kan zonder problemen nog een 4cm hoger overal (en dan krijg ik problemen met een lichtkoepel).

[ Voor 18% gewijzigd door SawaFish op 30-04-2020 23:21 . Reden: Eerste reactie over het hoofd gezien dus laatste vraag niet meer relevant :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Als het om een aanbouw voor een woonruimte gaat, zou ik toch alles eraf halen en dan opnieuw beginnen. Dat geeft dan het beste resultaat. De overige opties had ik bewust benoemd, puur om aan te geven wat eventueel mogelijk is.
De lichtkoepel kun je dan ook eventueel vernieuwen, want hoe goed is die geïsoleerd?

Slopen van een dak is iets wat je prima zelf kan doen. De correcte opbouw is iets wat je aan de dakdekker over kan laten als je daar niet bekend mee bent.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-07 08:05
SawaFish schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:19:
De aanbouw is uit 2001 dus het is een 19 jaar oud nu. Het bitumen zelf is nog wel oke maar aan de rand lekt het wegens een loodstrip die niet meer goed afsluit. Omdat er elders in het pannendak van het hoofdhuis meer lekkages zijn hebben we laten kijken of alles in 1 keer vervangen kan worden. Een verhoging van Rc van 2.5 naar 4, voor ~50m2 secundaire woonruimte, hoe schat ik in hoeveel kosten dat eventueel bespaart? De meerkosten van het openbreken van het dak + isoleren ten opzichte van een nieuwe laag bitumen zijn ~2000 euro.

@kabeltjekabel Het dak is een stuk verzonken en de randen zijn al hoger, de regenafvoer gaat via pijpjes in de hoeken, het dak kan zonder problemen nog een 4cm hoger overal (en dan krijg ik problemen met een lichtkoepel).
Als de dakbedekking nog goed is ga je deze natuurlijk niet vervangen of overlagen. Je geeft aan dat er een probleem is aan de zijde van de opgaande gevel, de loodslabbe is niet voldoende/sluit niet voldoende af, maak hier is een foto van.

Je zou het probleem kunnen oplossen door de slabbe te vervangen/herstellen. Bespaart je duizenden euro's ten opzichte van vroegtijdig je dakbedekking vervangen. verder zit er al goede isolatie, extra isolatie toevoegen gaat je niet veel opleveren, dus als je vanuit kosten perspectief je keuze's gaan maken ga je dit niet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
Ten eerste iedereen al bedankt voor alle reacties!! _/-\o_ Heel fijn om meer kennis te krijgen over alle mogelijkheden, iets wat de dakdekker helaas niet in zoveel detail kon vermelden.

@tweakduke De koepel is niet geïsoleerd denk ik, ik zie enkel de plastic cover die je op de foto kunt zien.

@atsan Foto's hieronder, precies waar de scheur bij de loodslab zit zijn er (hele lichte) vochtplekken in het plafond te zien als een lange streep in de hoek van plafond/muur. Dakdekker zei dat de scheur, plus lood wat aan de korte kant is plus capillaire werking goed lekkage konden geven.

Als ik alle informatie zo samenvat dan is alle isolatie vervangen op den duur de beste optie, maar eerst nog een keer overlagen is qua kosten efficiënter. Als er dan nieuwe isolatie komt moet alles eruit en er dampremmende folie bij komen. Eventueel kan de oude isolatie nog hergebruikt als het PIR is (en nieuw PIR erin). Echter als onderstaande lekkage afzonderlijk gerepareerd word en het dak nog een 3-15 jaar mee kan, is dat qua kosten nog voordeliger. Dat laatste neig ik nu naar, dan kan ik dat geld gebruiken om thermostaat kranen te installeren op alle radiatoren in het huis, ipv aan/uit kranen, wat denk ik meer verwarmingskosten kan besparen door intelligenter het huis te verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7EMJNbbXpuvOIgmULYBv0s6CAY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTAwVJILvVm4nOGb213opF54.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ac1JF8xbbpqcyEtomgR8Ma2utbU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldhfj8YsX5DPrfctFCwjzvuK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpQsKT4s0CxQxjy5byVhdAKmYL0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWm2ycg92qPgjHJNYvFONuUY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:35
kijk ook eens naar de optie om er een " groen" dak van te maken.
Een sedum dak zorgt voor extra isolatie en het verlengt de levensduur van je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

SawaFish schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:38:
Ten eerste iedereen al bedankt voor alle reacties!! _/-\o_ Heel fijn om meer kennis te krijgen over alle mogelijkheden, iets wat de dakdekker helaas niet in zoveel detail kon vermelden.

@tweakduke De koepel is niet geïsoleerd denk ik, ik zie enkel de plastic cover die je op de foto kunt zien.

@atsan Foto's hieronder, precies waar de scheur bij de loodslab zit zijn er (hele lichte) vochtplekken in het plafond te zien als een lange streep in de hoek van plafond/muur. Dakdekker zei dat de scheur, plus lood wat aan de korte kant is plus capillaire werking goed lekkage konden geven.

Als ik alle informatie zo samenvat dan is alle isolatie vervangen op den duur de beste optie, maar eerst nog een keer overlagen is qua kosten efficiënter. Als er dan nieuwe isolatie komt moet alles eruit en er dampremmende folie bij komen. Eventueel kan de oude isolatie nog hergebruikt als het PIR is (en nieuw PIR erin). Echter als onderstaande lekkage afzonderlijk gerepareerd word en het dak nog een 3-15 jaar mee kan, is dat qua kosten nog voordeliger. Dat laatste neig ik nu naar, dan kan ik dat geld gebruiken om thermostaat kranen te installeren op alle radiatoren in het huis, ipv aan/uit kranen, wat denk ik meer verwarmingskosten kan besparen door intelligenter het huis te verwarmen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Als ik naar de dakbedekking kijk dan is de leislag wat dunner aan het worden, maar dit hoeft geen probleem te zijn bij APP bitumen dakbedekking.

Pas als er serieuze craquelé vorming is dan is APP echt aan het einde van zijn latijn. Tenzij je foto's hebt van de toplaag bij droog weer, zou ik zeggen dat het nog aan de vroege kant is om te overlagen.
Zeker als je in de toekomst grotere renovatieplannen hebt. Ligt er dan ook aan hoe lang je nog met dit dak wil doen. Wil je bijvoorbeeld 15 jaar ermee doen dan kan ik niet garanderen dat het dak lang genoeg goed blijft. Voor zeg 5 jaar zou ik het best willen doen en even wachten. In dat geval pak je alleen de loodslab met voeg aan.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:03

H12

Ik heb recentelijk mijn gehele plat dak laten vernieuwen om een zelf sedumdak aan te leggen.
Eigenlijk 'isoleert' een sedumdak alleen in de warme periode. In een koude, natte periode zal dit niet noemenswaardig zijn. Dit uiteraard nog niet op basis van eigen metingen, maar uren info doorspitten (niet afkomstig van de leveranciers). Wel is het mooi, iets beter voor de biodiversiteit, beter voor de waterhuishouding en zorgt het er voor dat je bitumen (mits alles goed is aangelegd) een langere levensduur hebben.

Ons oude bitumendak is overlaagd met een nieuw, speciaal geschikte bitumenlaag. Alles slopen en opnieuw isoleren was niet rendabel of nuttig, aangezien het meeste oppervlak boven ruimtes zit waar niet gestookt en geleefd wordt. Het heeft me uiteindelijk veel rekenwerk en tijd om alles uit te zoeken gekost, plus natuurlijk de financiële kosten.

Mijn tips: Of nu alles in één keer goed doen (alles verwijderen, volwaardige isolatie, nieuwe toplaag, aanpassingen muren/bevestiging en evt. sedum) en er de komende 25 jaren niet meer naar om kijken, met alle kosten van dien. Of nu alleen een reparatie uitvoeren en over 5 jaren kijken hoe je situatie er dan voor staat (verhuizen, renovatie, subsidies, meer spaargeld etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:23

_Arthur

blub

Foto's hieronder, precies waar de scheur bij de loodslab zit zijn er (hele lichte) vochtplekken in het plafond te zien als een lange streep in de hoek van plafond/muur. Dakdekker zei dat de scheur, plus lood wat aan de korte kant is plus capillaire werking goed lekkage konden geven.
Die scheur in het voegwerk is daar zeker debet aan.

Goedkoopste oplossing; de gehele lengte van het lood verwijderen, voegen uitkrabben en die 2 vernieuwen over de gehele lengte.

Dat is; als de rest van je bitumen nog allemaal in orde is. Maar dat is op een dag dat je bitumen geheel droog is, beter te zien (mbt de Craquelé van het bitumen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atsan

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik ga er van uit dat de loodslabbe niet tot in de spouw is aangebracht, mogelijk dat water in de spouw hierdoor naar beneden kan komen en je lekkagesporen veroorzaakt, dus loodslabbe vervangen met loodslabbe tot in de spouw. Verder zelf regelmatig je doorvoeren van de hemelwaterafvoeren schoonmaken en houden. Dan heb je maar weinig kans op capilair werken.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/0eEQ4p6F2R1rbRl7EASAEH5aEweJa29-7b_gEMRtxWW2O7tFcU09yT14U2R64PLK9uQ3ZliAoHmr0sC7zicsaiLGfB3BD8xHliU-cL7Z7fv77TWp2Rg8wtXTMSQ6vXRjLUMHwTtad5OJIC79zjQ

[ Voor 3% gewijzigd door atsan op 01-05-2020 12:24 . Reden: fototje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-07 18:25
atsan schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:21:
[...]

Ik ga er van uit dat de loodslabbe niet tot in de spouw is aangebracht, mogelijk dat water in de spouw hierdoor naar beneden kan komen en je lekkagesporen veroorzaakt, dus loodslabbe vervangen met loodslabbe tot in de spouw. Verder zelf regelmatig je doorvoeren van de hemelwaterafvoeren schoonmaken en houden. Dan heb je maar weinig kans op capilair werken.

[Afbeelding]
Als die uitbouw vanuit de bouw geplaatst is kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat het lood niet doorgezet is tot aan het binnenblad maar er zijn ook zat projectaannemers die de proberen de bocht af te snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
D.deJong schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:30:
[...]

Als die uitbouw vanuit de bouw geplaatst is kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat het lood niet doorgezet is tot aan het binnenblad maar er zijn ook zat projectaannemers die de proberen de bocht af te snijden.
De doorsnede die in de openingspost staat geeft aan dat het een uitbouw is die niet gelijktijdig is met de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David5757
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-07 14:40
Hoe heb je het uiteindelijk gedaan @TS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:51
H12 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:08:
Mijn tips: Of nu alles in één keer goed doen (alles verwijderen, volwaardige isolatie, nieuwe toplaag, aanpassingen muren/bevestiging en evt. sedum) en er de komende 25 jaren niet meer naar om kijken, met alle kosten van dien. Of nu alleen een reparatie uitvoeren en over 5 jaren kijken hoe je situatie er dan voor staat (verhuizen, renovatie, subsidies, meer spaargeld etc.).
+1

Maar subsidies voor isoleren zijn nu hot dus wat subsidie betreft zou TS niet 5 jaar hoeven wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Na 4 jaar laten we een topic echt rusten, slotje.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.