Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:21
Beste Tweakers,

Over twee maanden trekken wij in in een nieuwe woning. Deze woning beschikt over 3 woonlagen (Beganegrond, 1e verdieping en 2e verdieping) van ongeveer 60m2 en een kelder van 47m2. De hoofdaansluiting komt binnen op de eerste verdieping. Naar de alle ruimtes is zowel Cat 6 als coax getrokken, die samenkomen op de eerste verdieping bij de hoofdaansluiting. Gezien dat mijn kennis over netwerken niet veel verder gaat dan wat hobby'en vraag ik om advies. Daarnaast heb ik al informatie op internet ingewonnen, echter dit sluit helaas niet specifiek aan op mijn woonsituatie en wensen.

Mijn vraag: Welke router en switch ondersteund het best mijn wensen?

Enkele afhankelijkheden:
- Mijn provider Ziggo zal 250/25 leveren. Op dit moment maak ik gebruik van het meegeleverde modem/router. Voornemens deze in bridgemodus te plaatsen.
- Op dit moment beschik ik, in mijn kleine appartement, over een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE. Deze is voor de huidige situatie voldoende. Mijn verwachting is niet dat dit voor de nieuwe woning het geval zal zijn :) !
- Op dit moment maak ik gebruik van diverse smart oplossingen (IOT) Google Home, Google Nest Doorbell, Chromecast, Hue (Zigbee), Ecodim (Zigbee), Sonos en wil hier in de toekomst mogelijk nog een camera aan toevoegen. (Mogelijk plaatsen in VLAN)
- Het lijkt me handig om in ieder geval een aantal AC's en Switches te voorzien via POE.
- Ik wil mijn thuisnetwerk en bijbehorende apparaten kunnen benaderen via OpenVPN
- Gezien mijn kennisniveau dienen de standaard instellingen in voldoende beveiliging te voorzien.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik ben redelijk gecharmeerd van de Ubiquiti apparatuur, maar uit mijn onderzoek blijkt dat dit toch wel enige kennis vereist. Overigens ben ik welwillend mij daar in te verdiepen. Daarnaast heb ik begrepen dat een OpenVPN server niet 'Out of the box' in te stellen is op bijvoorbeeld een USG. Daarentegen heb ik dit in het verleden wel redelijk eenvoudig kunnen instellen op een Asus RT-AC68U. Dat zou dan ook voor mij de eenvoudige optie zijn, maar gezien de ontwikkelingen wil ik mijzelf niet te kort doen qua mogelijkheden voor de toekomst.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten!

Met vriendelijke groet,
Stef

Beste antwoord (via stefjuh op 02-05-2020 12:48)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat betreft je Wifi dekking, plaats die UniFi AP op de eerste verdieping. Dat is een mooie centrale plek en kun je bekijken of je ergens dekking tekort komt. Indien dat zo is, plaats je één AP op de begane grond op een logische plek, en een nieuwe zelfde AP op de tweede verdieping.

Die Asus die je nu hebt kun je flashen met een Merlin firmware, hier zit een OpenVPN server in. Geen idee of je dan VLANs kunt maken trouwens...
Denk dat je een dynamisch WAN IP hebt? Dus je zal iets van een dynamische DNS service moeten gebruiken.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
Stefjuh

Heb je al eens gekeken naar de Ubitquiti dream machine (UDM) of misschien zelfs de pro versie hiervan ?
Wat is je budget ?
Tevens wil je de Ubiquiti UniFi AP-AC LITE vervangen of meerdere AP bij plaatsen ?
De Nano of PRO versies zijn al snel een overkill.
Zelf heb ik wel de PRO als overkill maar eerder omdat ik hier van hou en de prijs verschil is niet erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 22:41
ik zie dat je voor veel oplossingen draadloos kijkt...
ga er nooit vanuit dat draadloos 100% betrouwbaar is.. dingen zoals je deurbel kan je beter gewoon bedraad doen :-)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat betreft je Wifi dekking, plaats die UniFi AP op de eerste verdieping. Dat is een mooie centrale plek en kun je bekijken of je ergens dekking tekort komt. Indien dat zo is, plaats je één AP op de begane grond op een logische plek, en een nieuwe zelfde AP op de tweede verdieping.

Die Asus die je nu hebt kun je flashen met een Merlin firmware, hier zit een OpenVPN server in. Geen idee of je dan VLANs kunt maken trouwens...
Denk dat je een dynamisch WAN IP hebt? Dus je zal iets van een dynamische DNS service moeten gebruiken.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefjuh
Dank allen voor de reacties! :)

@Arthion-nl De UDM lijkt mij inderdaad een mooi apparaat en valt ook binnen budget. Echter lees is ik in de recensies dat de software nog niet geheel stabiel is. Daarnaast twijfel ik aan mijn kennis als het gaat om het configureren van een Openvpn server en het garanderen van de veiligheid van mijn netwerk. Deze twijfel is mogelijk geheel ongegrond.

Wat betreft de aanpak ben ik het eens met hetgeen @PD2JK voorstelt. Ik zal beginnen met een UniFi AP op de eerste verdieping te hangen. Voor nu ben ik tevreden met het plaatsen van de Asus achter het modem qua functionaliteiten, omdat ik waarschijnlijk niet veel meer nodig heb (lees: omdat ik niet weet wat ik mis ;) ). Waar mijn angst zit is wanneer ik meerdere UniFi AP's ga gebruiken en mogelijk een suboptimaal resultaat behaal door niet voor het UniFi ecosysteem te kiezen. Het klopt overigens dat ik een dynamisch WAN zal krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door stefjuh op 30-04-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
stefjuh schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:56:
Dank allen voor de reacties! :)

@Arthion-nl De UDM lijkt mij inderdaad een mooi apparaat en valt ook binnen budget. Echter lees is ik in de recensies dat de software nog niet geheel stabiel is. Daarnaast twijfel ik aan mijn kennis als het gaat om het configureren van een Openvpn server en het garanderen van de veiligheid van mijn netwerk. Deze twijfel is mogelijk geheel ongegrond.

Wat betreft de aanpak ben ik het eens met hetgeen @PD2JK voorstelt. Ik zal beginnen met een UniFi AP op de eerste verdieping te hangen. Voor nu ben ik tevreden met het plaatsen van de Asus achter het modem qua functionaliteiten, omdat ik waarschijnlijk niet veel meer nodig heb (lees: omdat ik niet weet wat ik mis ;) ). Waar mijn angst zit is wanneer ik meerdere UniFi AP's ga gebruiken en mogelijk een suboptimaal resultaat behaal door niet voor het UniFi ecosysteem te kiezen. Het klopt overigens dat ik een dynamisch WAN zal krijgen.
Denk er wel aan dat UDM nog niet zo lang uit is en Ubiquiti nog steeds bezig is met door ontwikkelen van de software. Hoe goed de UDM gaat worden is koffiedik kijken, maar ik verwacht er veel van en de UDM en is zelf the whole package in één keer in de unfi lijn(pro niet).

Betreft met Unifi AP ben ik maar net nieuw maar weet wel dat je zonder 24/7 controler veel al kan.
Misschien met meerdere Unifi AP kan je beter met een controler gaan werken, maar voor dit gebruik ik een raspberry pi en werkt prima.
Zelf heb ik de plan om naar een UDM pro te gaan omdat deze meer te bieden heeft dan mijn asus rt ac5300 met firmware Merlin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefjuh
@Arthion-nl Mogelijk kan ik nog een tijdje afwachten en uitbouwen indien gewenst. Hebben anderen wel ervaring met meerdere AP's icm een andere router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb ervaring met HP OC20 (tegenwoordig Aruba Instant On) en Aruba IAP (middenbedrijf-segment). Deze AP's hebben een virtual controller en communiceren met elkaar voor configuratie updates, firmware updates, seamless roaming (o.a. de 802.11k/r/v standaarden), enz...

Mooi spul, de router laten de AP's wat betreft WiFi buiten beschouwing, zolang er maar een gateway is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefjuh
Dank! Ik ga beginnen met de AP op de 1e verdieping. Mogelijk breid ik in de toekomst uit met een UDM. Voor zover ik kan vinden heeft deze helaas geen OpenVPN server. Mogelijk kan ik dit oplossen met m’n Synology Nas, maar dit heeft niet de voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:30
Voor de OpenVPN verbinding zou je eventueel ook een Raspberry PI kunnen gebruiken.

Hoi

Pagina: 1