Internetconnectie lokaal of provider?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfrqrv
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 20:34
Ben zelf nogal gesteld op een stabiel netwerk en heb daar ook dan best in geïnvesteerd door de jaren heen. Nu had ik laatst een IP conflict dat de router (eigen router) op hol liet slaan. Na heel wat kabels trekken verder was de boosdoener een gekke IP camera die op een of andere wijze niet vertelde aan de router wat voor IP hij had en daardoor de boel mis liep. Opgelost dus.

Nu na enkele weken heb ik soortgelijke ping spikes en verlies van internet connectie. Enkele seconden weg en dan is het er weer. Ik test dit met Net Uptime monitor. Een klein programmaatje waar je 3 adressen in kunt zetten om te pingen. Omdat de frquentie van wegvallen nu heel laag is (1x per uur is veel) is het erg moelijk om de oorzaak te zoeken.

Mijn vraag is bestaat er software of iets anders waarmee je gedetailleerder kunt ' zien" waar de connectie verlies zit? Ik bedoel in deze zou het zomaar eens mijn ISP kunnen zijn I.P.V. een situatie op het lokale netwerk. Meten is weten en met het juiste gereedschap kom je ver. Voor nu ben ik alleen maar wat aan het pingen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe ziet je netwerk er uit? En welke doelen ping je nu? Je zou bijvoorbeeld je router kunnen pingen en een of meer doelen buiten je eigen netwerk. Dan kan je al iets meer te weten komen.

En op wat voor apparaat heb je last van die ping spikes / connectie problemen en hoe hangt dat apparaat aan je netwerk? Is een en ander ook daadwerkelijk merkbaar, of is het enkel in dat tooltje dat je sporadisch een piekje / connectieverlies ziet?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfrqrv
Orion84 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:08:
Hoe ziet je netwerk er uit? En welke doelen ping je nu? Je zou bijvoorbeeld je router kunnen pingen en een of meer doelen buiten je eigen netwerk. Dan kan je al iets meer te weten komen.

En op wat voor apparaat heb je last van die ping spikes / connectie problemen en hoe hangt dat apparaat aan je netwerk? Is een en ander ook daadwerkelijk merkbaar, of is het enkel in dat tooltje dat je sporadisch een piekje / connectieverlies ziet?
Best wel uitgebreid netwerk. Per dag zo'n 50-60 IP adressen actief. 1 hoofdrouter met meerdere accespoints en 5 switchen. Als het fout gaat zie je dit op alle apparaten die verbonden zijn zoals telefoons en laptops en pc's. (maximaal 20 seconden ) Het zou dus zeker de ISP kunnen zijn want zojuist kwam de email ook niet binnen. Omdat ik altijd eerst zelf zoek en ook het wel vaker lokaal heb opgelost twijfel ik nu dus ook.
Ik hoop dat er wat tools zijn om dit visueel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
@bfrqrv
Ik denk Orion84 bedoelt dat je even meer info moet geven in wat voor apparatuur je gebruikt ( merk) en eventuele setting (bijv firewall regels, vlans etc,) en welke apparaten er veel storingen geven.

Een foute manier van routering kan al veel doen en je moet toch eerst interne netwerk moeten gaan uitsluiten voordat je het extern gaat zoeken. Dat een email niet aankomt wil niet zeggen dat het een externe issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfrqrv
Daarom doel ik in mijn berichten ook op eerst lokaal uitsluiten. Routering is niet van toepassing omdat het simpele apparaten zijn en unmanaged switchen. Er kan dus alleen maar sprake zijn van een falend stukje hardware of een IP conflict of een loop, waarvan de laatste al is uitgesloten. Het is ook soms 24 uur helemaal oké, dus het is niet iets drastisch. Dus misschien is uitgebreid netwerk wel niet de juiste benaming.
In ieder geval hoop ik het visueel te maken wat er mis gaat, maar aan jullie reacties te horen hebben jullie daar ook niets voor?

Kan ook best de ISP zijn hoor op dit moment, maar zou dat op het moment van wegvallen willen bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ok, dus een router met daarachter meerdere simpele switches/AP’s en een boel clients.

Hangt er voor die router ook nog een modem?

Type router en modem zou wel handig zijn om te delen.

Als er nog een modem in het spel is: is dat puur een modem of ook een router? Kan je tijdelijk iets direct aan je modem hangen en vanuit daar testen (als het dan ook uitvalt is het je modem of ISP waarschijnlijk).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfrqrv
Het modem is alleen een modem, de router staat uit en is al jaren zo. Netgear R7000 is de werkende router.
1 cliënt zonder router achter het modem laat ook geen stabiele verbinding zien. Lijkt deze keer dus wel dat het bij de ISP ligt.

Nogmaals ik heb dit topic niet gestart om het probleem op te lossen. Ik loop lang genoeg mee dat ik weet dat dit zeer moeilijk op afstand is zonder ellenlange details op te geven. Ik ben op zoek naar hulp in de vorm van software. Dit zal er gegarandeerd zijn en misschien zijn er tweakers die hier al wat ervaring mee hebben.
Een netwerk is visueel in beeld te brengen en denk daarom wel dat er oplossingen bestaan zonder alleen de trial&error methode toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 21:40
Ik gebruik daar smokeping voor.

https://oss.oetiker.ch/smokeping/

Deze heb ik zakelijk ook al meerdere keren toegepast om LAG spikes aan te tonen richting ISP's.

De laatste keer hadden we daarmee een DDOS op een van de andere klanten van de betreffende ISP aan het licht gebracht voordat de ISP dat zelf door had.

Tool is ook nog eens kosteloos.

Op dit moment heb ik een installatie draaien die mijn eigen huis ISP scherp in de gaten houdt.

Deze ISP heeft al moeten erkennen dat ze netwerk problemen hebben en nog steeds bezig zijn met analyse.

[ Voor 109% gewijzigd door mash_man02 op 30-04-2020 20:54 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bfrqrv
mash_man02 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:48:
Ik gebruik daar smokeping voor.

https://oss.oetiker.ch/smokeping/

Deze heb ik zakelijk ook al meerdere keren toegepast om LAG spikes aan te tonen richting ISP's.

De laatste keer hadden we daarmee een DDOS op een van de andere klanten van de betreffende ISP aan het licht gebracht voordat de ISP dat zelf door had.

Tool is ook nog eens kosteloos.

Op dit moment heb ik een installatie draaien die mijn eigen huis ISP scherp in de gaten houdt.

Deze ISP heeft al moeten erkennen dat ze netwerk problemen hebben en nog steeds bezig zijn met analyse.
TOP! Ik herken de naam van het programma van voorheen. Heb dit destijds ook gebruikt. Bedankt voor de reminder, ga het meteen weer klaarzetten voor analyse.
Pagina: 1