Cementdekvloer afdekken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:05
Bij ons is vanochtend een cementdekvloer met droogtijdversneller gelegd en de vloerenlegger zei dat we daar morgen wel overheen kunnen. Spreek ik later de aannemer en die zegt dat ik de 1e drie dagen niet moet ventileren en de vloer ook af zou kunnen dekken met folie omdat hij dan harder zou worden. Dat niet ventileren snap ik, dat hebben we vorig jaar ook gedaan bij de vloer die toen is gelegd, maar dat folie is nieuw voor me. Is dat persé noodzakelijk, of wordt hij zonder ook prima?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Folie er over?? Als ik ga schilderen, maak ik m'n kwasten niet schoon, en wikkel ik ze in met folie/plastic, want dan droogt de verf niet. Lijkt me niet handig om je vloer waar het vocht nog uit moet, in te pakken, alsof je plantjes aan het kweken ben vanaf stek.

nvm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tips om de droogtijd van een cementdekvloer te versnellen:

Water; De grootste drogingsfactor is water. Pas de droogtijdversneller toe om zo de ratio water/mortel te verbeteren.

Luchtvochtigheid; Het vocht moet uit de vloer en blijft in het gebouw hangen. Zorg dat er wat ventilatie van buitenlucht is voor een sneller resultaat (geen tocht creëren). Een bouwdroger kan hierbij ook helpen.

Temperatuur; Door middel van elektrische kachels is het mogelijk om de temperatuur op een wind en waterdichte bouw te verhogen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-05 21:54
..... pas op met bovenstaande...

Folie erover en niet te snel laten 'drogen' (ramen dicht, zon inval beperken). Mocht je geen zin hebben in folie nu dan de ramen wat afplakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Hackus schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:05:
Tips om de droogtijd van een cementdekvloer te versnellen:

Water; De grootste drogingsfactor is water. Pas de droogtijdversneller toe om zo de ratio water/mortel te verbeteren.

Luchtvochtigheid; Het vocht moet uit de vloer en blijft in het gebouw hangen. Zorg dat er wat ventilatie van buitenlucht is voor een sneller resultaat (geen tocht creëren). Een bouwdroger kan hierbij ook helpen.

Temperatuur; Door middel van elektrische kachels is het mogelijk om de temperatuur op een wind en waterdichte bouw te verhogen.
Dat had ik idd ook gelezen, vandaar dat dit me ook zo verbaasde. Het was zijn reactie op mijn vraag of ik mijn laserkachel ook in de kamer kon zetten om zo de boel wat op temperatuur te houden.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:12

orf

RaZ schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:03:
Folie er over?? Als ik ga schilderen, maak ik m'n kwasten niet schoon, en wikkel ik ze in met folie/plastic, want dan droogt de verf niet. Lijkt me niet handig om je vloer waar het vocht nog uit moet, in te pakken, alsof je plantjes aan het kweken ben vanaf stek.
Dat is heel iets anders.

Uit de documentatie van Beamix:
Nabehandelen
Na het maken van een cementdekvloer het werk beschermen tegen tocht en uitdroging door het af te
dekken met plastic folie of door het regelmatig te bevochtigen na uitharding van de mortel.
https://www.joostdevree.n...nt_730_www_beamix_com.pdf

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:15
Cement moet helemaal niet drogen, cement moet uitharden. Dat is een chemische reactie met water. Als het water uit de vloer verdampt, kan het cement niet meer met dat water reageren. Dat is de reden dat je hem afdekt met folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
talkatoo schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:07:
..... pas op met bovenstaande...

Folie erover en niet te snel laten drogen (ramen dicht, zon inval beperken). Mocht je geen zin hebben in folie nu dan de ramen wat afplakken.
Maar waarom? Ik heb nu overigens alle ventilatie dicht en zonnig is het niet, maar vorig jaar stond de zon vol op de ramen van de ruimte waar toen die vloer in kwam en dat gaf geen enkel probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
RaZ schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:03:
Een vloer met cement er in moet niet drogen, dat vocht is nodig voor de chemische reactie om uit te harden. Bij betonvloeren zie je dat wel vaak, als het echt heel warm is. Ik heb ook wel eens betonvloeren nat moeten houden tijdens het storten in de volle zon.
Wat hierboven door Nivado dus al geschreven staat 8)7

Maar bij een afwerkvloer is het totaal overbodig imo, de volgende dag kan je er op, en als je een beetje rustig aan doet gebeurd er niks mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 30-04-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ernemmer schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:12:
[...]

Een vloer met cement er in moet niet drogen, dat vocht is nodig voor de chemische reactie om uit te harden. Bij betonvloeren zie je dat wel vaak, als het echt heel warm is. Ik heb ook wel eens betonvloeren nat moeten houden tijdens het storten in de volle zon.

Wat hierboven door Nivado dus al geschreven staat 8)7

Maar bij een afwerkvloer is het totaal overbodig imo, de volgende dag kan je er op, en als je een beetje rustig aan doet gebeurd er niks mee.
Maar hoe komt die vloer op een vochtpercentage van 1,8? Want dat zou hij na 7 dagen (volgens de legger) door die versneller moeten hebben i.v.m. de houten vloer die er op komt.

En vorig jaar hoorde ik juist dat ik alles open moest gooien om de boel zo goed mogelijk te ventileren.... |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Aziraphale op 30-04-2020 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:15:
[...]

Maar hoe komt die vloer op een vochtpercentage van 1,8? Want dat zou hij na 7 dagen (volgens de legger) door die versneller moeten hebben i.v.m. de houten vloer die er op komt.
Na een aantal dagen zal het vocht er inderdaad uit gaan, de reactie is in het begin het grootst, maar voor een afwerkvloer zijn de eisen qua sterkte heel laag natuurlijk.

Een betonvloer moet 28 dagen uitharden om zijn volle sterkte te behalen, maar na een dag kan je er al over lopen.
Een afwerkvloer heeft geen sterkte nodig en kan je na een dag gewoon belopen.
Aziraphale schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:15:
[...]

En vorig jaar hoorde ik juist dat ik alles open moest gooien om de boel zo goed mogelijk te ventileren.... |:(
Dat moet ook nadat ie hard is, dus gewoon over 2 dagen lekker opengooien en zorgen dat het vocht uit je huis gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 30-04-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniwre
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
Een versneller heeft invloed op de sterkteontwikkeling van de mortel, niet op het vochtpercentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ernemmer schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:18:
[...]

Na een aantal dagen zal het vocht er inderdaad uit gaan, de reactie is in het begin het grootst, maar voor een afwerkvloer zijn de eisen qua sterkte heel laag natuurlijk.

Een betonvloer moet 28 uitharden om zijn volle sterkte te behalen, maar na 1-2 dagen kan je er al over lopen.
Een afwerkvloer heeft geen sterkte nodig en kan je na 1 dag gewoon belopen.
Ah, ok. Dus die folie beschermt tegen tocht, maar is verder voor de sterkte en droogtijd niet echt van belang. Dan hou ik gewoon deuren en ramen over het weekend dicht. 😊

@Sniwre Voor zover mij is verteld zorgt deze versneller er voor dat mijn vloer na 7 dagen een voldoende laag vochtpercentage heeft om er parket op te leggen, ipv een droogtijd van 1 cm/week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nivado schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:08:
Cement moet helemaal niet drogen, cement moet uitharden. Dat is een chemische reactie met water. Als het water uit de vloer verdampt, kan het cement niet meer met dat water reageren. Dat is de reden dat je hem afdekt met folie.
Dat heeft alleen betrekking op ruwbouw of bouw met veel beluchting, ivm te snel drogen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniwre
Wanneer cement geen aanvoer van vocht heeft stopt de verharding (hydratatie) met kans op lage sterkte en scheuren. Afdekken of behandelen met een curing compound zijn twee effectieve methoden om een kwalitatief goed eindproduct te verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Zolang het niet tocht en de zon niet volop de vloer staat te branden in de eerste dagen zou ik hem gewoon rustig uit laten harden.
In 28 jaar bouwen heb ik het slechts 1 keer hoeven afdekken maar kon toen ook niet echt een voordeel ontdekken, de opzichter schreef het toen voor en soms moet je die maar gewoon gelijk geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniwre
Er is natuurlijk een verschil, zoals al eerder vermeld, tussen een kwalitatief hoogwaardige monoliet betonvloer in een bedrijfspand en een relatief “laagwaardige” dekvloer in een woonhuis.
Pagina: 1